Οπως - όπως και με μοναδικό στόχο να αποδείξει ότι δεν υπάρχουν πλέον σκηνές, η κυβέρνηση εκκενώνει τους καταυλισμούς, αδιαφορώντας πλήρως για την τύχη δυστυχισμένων ανθρώπων. Η εντολή δεν αφήνει περιθώριο, ιδιαίτερα αν απευθύνεται σε αλλοδαπούς: Φροντίστε να βρείτε πού θα πάτε!
Η κωμωδία αφορά τους καθ' ύλην αρμόδιους - το υπουργείο Εσωτερικών και τον δήμαρχο της περιοχής Δ. Παπανίκα - οι οποίοι, μπροστά στις αντιδράσεις που έχουν δημιουργηθεί απ' τους κατοίκους, ρίχνουν ο ένας τις ευθύνες στον άλλον. «Δεν ξέρουμε τίποτα για το θέμα, η εντολή δόθηκε απ' τον δήμαρχο», απαντούν οι υπάλληλοι του υπουργείου. «Δεν ξέρουμε τίποτα, η εντολή μάς ήρθε απ' το υπουργείο», απαντά με τη σειρά του ο Δ. Παπανίκας. Την ίδια ώρα, πάντως, στους διαδρόμους του δημαρχείου κυκλοφορούν και οι φήμες πως η όλη ιστορία έχει δημιουργηθεί απ' τον «αρχιμάστορα» της αποκατάστασης Κ. Λαλιώτη, που φιλοδοξεί εντός των ημερών να φωτογραφήσει την περιοχή από ...ψηλά με ελικόπτερο, για να δείξει και να αποδείξει πως μπορεί οι οχτώ εβδομάδες που υποσχόταν η κυβέρνηση - όσον αφορά την αποκατάσταση των πληγέντων - να έγιναν τρεις μήνες, αλλά, έστω και καθυστερημένα, σκηνές στο Μενίδι δεν υπάρχουν πια! Ερχονται, βλέπεις, και οι εκλογές...
Στο συγκεκριμένο καταυλισμό χθες υπήρχαν καμιά δεκαριά σκηνές που δεν «ξηλώθηκαν», οι οποίες ανήκουν σε αλλοδαπούς. Η προειδοποίηση πάντως ήταν σαφέστατη: «Σε δύο βράδια φροντίστε να βρείτε μέρος να πάτε. Δεν μπορείτε να μείνετε παραπάνω»! Σε μια απ' αυτές τις σκηνές, μένει η Ισμήνη Μπέκιου, ο άνδρας της Χρήστος, ο 25χρονος γιος της και η γυναίκα του, που βρίσκεται στον τέταρτο μήνα της εγκυμοσύνης της. Απ' ό,τι μας είπαν, δεν υπάρχει κανένας γνωστός τους, που να μπορεί να τους φιλοξενήσει, ενώ το λυόμενο που δικαιούνται δεν τους δίνεται ακόμα για ...άγνωστους λόγους. «Εχουμε χορτάσει απ' τα "θα" και τα "θα" τους. Πού να πάμε, τι να βρούμε μέσα σε μια μέρα; Πού θα μείνει μια γυναίκα έγκυος;», αναρωτιόταν χθες ο Χρ. Μπέκιος. Και το ερώτημά του φτάνει στα αυτιά σου αμείλικτο: «Γιατί μας φέρονται έτσι; Γιατί κάνουν τέτοιες διακρίσεις; Επειδή είμαστε Αλβανοί;».
H μάχη που δίνεται αυτές τις μέρες στο Μενίδι για την ... καλή εναέρια φωτογραφία έχει κυριολεκτικά διαλύσει όλους σχεδόν τους καταυλισμούς της περιοχής. Στον καταυλισμό των Αετών συνεχιζόταν και χθες το ξήλωμα των σκηνών, ακόμα κι αυτών που κόσμος μέσα τους δεν υπήρχε. Ενα βράδυ περιθώριο δόθηκε μόνο στην πολύτεκνη οικογένεια του Γιάννη Καραπαναγιωτίδη, ο οποίος δίνει κυριολεκτικά μάχη με τη γραφειοκρατία, μπας και μπορέσει να πάρει μέσα στις επόμενες μέρες το λυόμενο που δικαιούται. Ανεργος ο ίδιος και η γυναίκα του, πέντε παιδιά απελπισμένα, είναι ενδεικτικό πως η 16χρονη κόρη του Μαρίνα με το ζόρι προσπαθούσε χθες να κρατήσει τα δάκρυά της. «Ψάχνουν οι γονείς για δουλιά, δε βρίσκουν τίποτα. Ψάχνουμε από χθες να βρούμε μέρος να μείνουμε, κανείς δε δέχεται εφτά άτομα στο σπίτι του, ακόμα κι αν είναι αδελφός του! Μου λέτε τι θα κάνουμε;», έλεγε η 16χρονη κοπέλα. Ενδεικτικό ίσως της «φιλευσπλαχνίας» που έχει επιδείξει η εξουσία είναι πως η αδελφή του Γ. Καραπαναγιωτίδη, η Σοφία Καβαζίδου - έχασε τις δύο κόρες της την ημέρα του σεισμού - πήρε λυόμενο μόλις την προηγούμενη βδομάδα. «Υποτίθεται ότι οι συγγενείς των θυμάτων θα είχαν μια κάποια προτεραιότητα. Η πραγματικότητα βγάζει τους πάντες ψεύτες», θα πει απογοητευμένος ο άνδρας.
Επίκαιρη Ερώτηση του βουλευτή του ΚΚΕ Μ. Κωστόπουλου για την κατάρρευση της γέφυρας στο Μαρκόπουλο
Τις σοβαρές ευθύνες της κυβέρνησης για την πρόσφατη κατάρρευση της γέφυρας στο Μαρκόπουλο, που είχε αποτέλεσμα το θάνατο δύο εργατών, επισήμανε χτες στη Βουλή με Επίκαιρη Ερώτηση ο βουλευτής του ΚΚΕ Μ. Κωστόπουλος. Ευθύνες που είναι βαρύτατες καθώς η κυβέρνηση αναθέτει την επίβλεψη τέτοιων μεγάλων έργων σε ιδιωτικές εταιρίες, αντί να έχει το ίδιο το δημόσιο τον έλεγχο.
Ο υπουργός Περιβάλλοντος Κ. Λαλιώτης στην απάντησή του είπε ότι το ατύχημα οφείλεται σε αστοχία και τεχνικό λάθος και υπάρχουν ευθύνες και στην ανάδοχο κοινοπραξία και στην εταιρία που είχε την ευθύνη της συγκεκριμένης κατασκευής, αλλά και στον υπεργολάβο, στους μηχανικούς και τους εργοδηγούς. Ο υπουργός ανέφερε ότι ευθύνη έχει και ο διεθνής οίκος που «έχει συμβατική υποχρέωση να ελέγχει τις μελέτες και την κατασκευή». Το ΥΠΕΧΩΔΕ, κατά τον Κ. Λαλιώτη, «έχει την εποπτεία της εφαρμογής της σύμβασης παραχώρησης (του έργου) και του συμβατικού αντικειμένου» και οι εταιρίες είναι αυτές που πρέπει να εφαρμόζουν την εργατική νομοθεσία και τους κανόνες ασφαλείας. Για το συγκεκριμένο ατύχημα ο υπουργός είπε πως έχουν συγκροτηθεί δύο επιτροπές και τα πορίσματά τους θα κατατεθούν και στον εισαγγελέα.
«Κανένας τεχνίτης που σέβεται τον εαυτό του δε θα έριχνε μπετά, μεγάλα φορτία την επομένη μίας πλημμύρας σε καλουπωμένη γέφυρα», είπε ο Μ. Κωστόπουλος, καταγγέλλοντας όμως ότι τελικά κάποιος έδωσε εντολή να γίνει αυτό, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν άνθρωποι. Και υπογράμμισε:
«Το ξέρετε ότι ελεγκτής και ελεγχόμενος είναι στην ουσία το ίδιο πρόσωπο. Είναι δημόσιο έργο αυτό; Τα δημόσια έργα ελέγχονται από το δημόσιο. Πού είναι αυτό το δημόσιο στη συγκεκριμένη περίπτωση; Ολα τα δώσατε σε μία αγγλική εταιρία να πάει να ελέγξει και έχουμε ως αποτέλεσμα τη δολοφονία δύο ανθρώπων».
Ο βουλευτής του ΚΚΕ τόνισε ότι το συγκεκριμένο έργο δόθηκε με παραχώρηση και επικαλέστηκε άρθρο του καθηγητή του Πολυτεχνείου Γ. Πρωτονοτάριου, ο οποίος κατήγγειλε πως η ασφάλεια των εργαζομένων στα δημόσια έργα θυσιάζεται στο βωμό του κέρδους και των νεοφιλελεύθερων αντιλήψεων και το δημόσιο χρήμα κατασπαταλιέται για να κερδίζουν στην οικονομική και πολιτική σκακιέρα οι διαπλεκόμενοι.
Στη δευτερολογία του ο υπουργός και στην προσπάθειά του να απαντήσει στις καταγγελίες, είπε ότι κάθε μέρα δουλεύουν χιλιάδες εργαζόμενοι στα δημόσια έργα και σε κάθε εργοτάξιο είναι ευθύνη της κάθε εταιρίας να τηρούνται οι όροι ασφαλείας, ενώ ισχυρίστηκε συκοφαντικά ότι όταν χτίζονταν τα γραφεία του ΚΚΕ στον Περισσό είχαν γίνει πολλά ατυχήματα.
Ακόμη δεν ξεκίνησε τα κυρίως έργα για την κατασκευή της ζεύξης Ρίου - Αντιρρίου και η γαλλοελληνική κοινοπραξία «ΓΕΦΥΡΑ», έχει τα μάτια της στραμμένα σε...«πανωπροίκια» δισεκατομμυρίων!
Συγκεκριμένα, κατά τη διάρκεια εκδήλωσης που έγινε χτες στο Ρίο για την παρουσίαση του έργου, οι εκπρόσωποι της κοινοπραξίας δήλωσαν ότι το έργο, σύμφωνα με τη σύμβαση, θα πρέπει να παραδοθεί το Δεκέμβρη του 2004. Συμπλήρωσαν όμως με νόημα ότι η επίσπευση της κατασκευής ώστε να προλάβει να είναι έτοιμο πριν τους Ολυμπιακούς, εκτός από θέμα ασφαλείας είναι και... θέμα κόστους. Η όρεξη όμως της ίδιας κοινοπραξίας δε σταματά εδώ. Οι εκπρόσωποί της εξέφρασαν ανησυχία για το γεγονός ότι δεν έχει προχωρήσει η διαπλάτυνση της Εθνικής οδού Κορίνθου - Πάτρας (η οποία θα τροφοδοτεί και τη ζεύξη με οχήματα, άρα και έσοδα) και άφησαν να εννοηθεί ότι θα ήταν πρόθυμοι να αναλάβουν αυτοί και το έργο αυτό, αν δημοπρατηθεί με τη μέθοδο της ληστρικής συγχρηματοδότησης. Ετσι, εκτός από τα διόδια της ζεύξης που θα φτάσουν όταν λειτουργήσει τις 2.500 δρχ. χωρίς το ΦΠΑ, φανέρωσαν την επιδίωξή τους να εισπράττουν και τα διόδια της Εθνικής οδού.
Κατά τα άλλα, σύμφωνα με την ενημέρωση που έγινε, τα κυρίως έργα για τη ζεύξη ξεκίνησαν μόλις τον περασμένο Οκτώβρη (σκυροδετήσεις στα δύο από τα τέσσερα βάθρα της γέφυρας), δηλαδή δύο περίπου χρόνια μετά την ισχύ της σύμβασης. Δήλωσαν ότι η γέφυρα θα αντέχει σε μεγάλες σεισμικές επιταχύνσεις του εδάφους (μεγαλύτερες από αυτές που παρουσιάστηκαν στο σεισμό της Τουρκίας), τα βάθρα της γέφυρας θα αντέχουν σε πρόσκρουση δεξαμενόπλοιου χωρητικότητας 180.000 τόνων, και σε ανέμους ταχύτητας 265 χιλιομέτρων την ώρα, που ανήκουν στην κατηγορία των τυφώνων.
Να σημειώσουμε ότι το έργο, κόστους 250 δισ. δρχ. χρηματοδοτείται κατά 40% από το ελληνικό δημόσιο, κατά 50% από δάνεια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων με την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου και κατά 10% από τους κατασκευαστές (το ποσό αυτό έχει υπερκαλυφθεί από τις... προκαταβολές!), οι οποίοι θα το εκμεταλλεύονται για 35 χρόνια.
«Ουσιαστικά αυτό που θέλουν να κάνουν είναι να κρύψουν το πρόβλημα. Γι' αυτό και οι δύο καθ' ύλην αρμόδιοι - ο δήμαρχος και το υπουργείο Εσωτερικών - μπροστά στις αντιδράσεις που έχουν ξεσηκωθεί στην περιοχή, δεν αναλαμβάνουν τις ευθύνες τους. Ρίχνει ο ένας το μπαλάκι στον άλλον, κανείς δεν αναλαμβάνει την ευθύνη να πει πως «ναι, εγώ έδωσα εντολή να μαζευτούν κατ' αυτόν τον τρόπο οι σκηνές», τόνισε στο «Ρ» ο Θάνος Τραβασάρος, δημοτικός σύμβουλος και επικεφαλής της ΠανδημοκρατικήςΑγωνιστικής Συσπείρωσης Μενιδίου (ΠΑΣΥΜ).
Αλλά ακόμα κι αν κάποιος κακόπιστος δε δεχτεί την παραπάνω τοποθέτηση του δημοτικού συμβούλου, έρχονται τα ίδια τα αποκαλυπτικά στοιχεία του Δήμου Μενιδίου. Σύμφωνα, λοιπόν, με αυτά, στο Μενίδι έχουν γίνει μέχρι σήμερα 3.706 αιτήσεις για επιδότηση ενοικίου, αλλά έχει δοθεί μόλις σε 763! . Αιτήσεις για λυόμενα έχουν γίνει 946, ο δήμος υποστηρίζει πως θα στηθούν συνολικά 1.485, δεν αναφέρει όμως τίποτα για το πόσες οικογένειες ήδη στεγάζονται σ' αυτά. Εκτιμάται ότι σήμερα στεγάζονται μόλις 550! Εχουν δημιουργηθεί εννέα οικισμοί: Στον Καποτά με 540 λυόμενα και προβλέπεται πως θα τοποθετηθούν άλλα 120. Πόσοι μένουν μέσα, κανείς δε γνωρίζει, ή μάλλον κανείς δε λέει... Στη Λαθέα Β' έχουν στηθεί 183, στα Μεγάλα Σχοίνα 108, στη Λαθέα Α' 66 (προβλέπεται να στηθούν άλλα 14), στον Πλάτωνα 127 (περιμένουν άλλα 73), στην Μπόσκιζα υπάρχουν 36 (θα έρθουν άλλα 50), στον Αγιο Πέτρο 41, στη Νεάπολη λένε πως θα στηθούν 48 λυόμενα, ενώ στους Σαράντα Μάρτυρες έχουν τοποθετηθεί 40, αλλά δε θα δοθούν για χρήση, γιατί ο δήμος εκτιμά ότι χρειάζεται ένας οικισμός για κάποιες εκδηλώσεις!
Απ' αυτούς τους καταυλισμούς κατοικούνται -με σοβαρές μάλιστα ελλείψεις - μόνο τρεις: Καποτά, Λαθέα Β' και Πλάτωνα. Και να φανταστεί κανείς πως ακόμα υπάρχει κόσμος που συνεχίζει να κάνει αιτήσεις στο Δημαρχείο για λυόμενο...
Αντιπροσωπεία του ΚΚΕ, με επικεφαλής τον βουλευτή Μ. Κωστόπουλο, επισκέφτηκε χτες καταυλισμούς στο Μενίδι
Χτες το απόγευμα, πολυμελής αντιπροσωπεία του ΚΚΕ, με επικεφαλής τον βουλευτή Μ. Κωστόπουλο , επισκέφτηκε τους καταυλισμούς του Τελωνείου και του Κάραβου, στο Μενίδι. Την αντιπροσωπεία συνόδευε και ο επικεφαλής της ΠΑΣΥΜ και δημοτικός σύμβουλος Θ. Τραβασάρος.
Παντού οργή και αγανάκτηση. «Ζητήσαμε ένα προκάτ για να βάλουμε μέσα τα παιδιά μας και δεν το πήραμε. Μας απείλησαν. Μας απειλούν ότι θα μας πετάξουν έξω από τις σκηνές μέσα στις επόμενες μέρες. Ο άντρας μου είναι άνεργος από τον Ιούλιο. Είχε κληρωθεί να πάρουμε σπίτι το 1997 από τον Οργανισμό Εργατικής Κατοικίας και ακόμα τίποτα. Για ποια δικαιοσύνη μιλάνε;», λέει η Παρασκευή Λιατίφη. Ακριβώς δίπλα σ' αυτή τη σκηνή μένει ο Μ. Σταυρίδης με τα οχτώ παιδιά του. «Περιμένουμε μήνες για ένα λυώμενο και δε μας δίνουν. Εμείς οι πολύτεκνοι, που θα έπρεπε να έχουμε προτεραιότητα, τελικά μείναμε τελευταίοι». Δεν προλαβαίνει να τελειώσει και τα λόγια του 9χρονου Προκόπη ταρακουνούν τους πάντες: «Μαύρα Χριστούγεννα θα είναι τα φετινά...».
Ο επόμενος σταθμός της περιοδείας είναι ο καταυλισμός στον Κάραβο, όπου ζουν κυρίως μετανάστες και Τσιγγάνοι. Η λάσπη και το ανυπόφορο κρύο είναι το καθημερινό μαρτύριο. Η Ελένη Καγγελίδου έχει οχτώ παιδιά. Το μόνο που θυμάται, όπως λέει, από τις μέρες που ακολούθησαν μετά το σεισμό είναι οι υποσχέσεις... Η Λένα Φεστιμέ ήρθε από την Αλβανία στη χώρα μας με όνειρα. Δυστυχώς, αρρώστησε σήμερα, είναι και νεφροπαθής. Μετά το σεισμό έχασε και το σπίτι. Τώρα προσπαθεί να τα φέρει βόλτα με τα δυο μικρά παιδιά της μέσα στη σκηνή. «Δεν ζητάμε πολλά. Ενα κλειστό μέρος για να αντέξουμε το κρύο».
Απαντώντας ο Μ. Κωστόπουλος, επαναλάμβανε ότι πρέπει με το κεφάλι ψηλά να συνεχίσουν να διεκδικούν επίλυση των προβλημάτων τους και τόνιζε: «Η συγκεκριμένη τακτική της κυβέρνησης είναι η επιλογή των διακρίσεων με βάση την ταυτότητα. Επιλογή που κατηγοριοποιεί τους ανθρώπους και κάποιους τους βάζει σε δεύτερη και τρίτη μοίρα. Πολιτική επιλογή που λέει να βολέψουμε τους δικούς μας».
«Επεσαν οι μάσκες» χτες στη συνεδρίαση του ΔΣ του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ και αποκαλύφθηκε με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο ποιοι είναι με τους εργαζόμενους και ποιοι με την κυβέρνηση και την εργοδοσία.
Οι παρατάξεις ΠΑΣΚΕ, ΔΑΚΕ και ΔΗΚΕ («παραφυάδα» της ΠΑΣΚΕ), η κάθε μια με διάφορα προσχήματα, απέρριψαν το συγκεκριμένο πρόγραμμα δράσης που πρότειναν οι εκπρόσωποι της ΔΑΣ (ΕΣΑΚ) και ΑΣΚΕ, ενώ δε δίστασαν να εξαπολύσουν ανήθικη επίθεση με ύβρεις και απαράδεκτους χαρακτηρισμούς, στα όρια του προπηλακισμού, κατά του στελέχους της ΑΣΚΕ Χρ. Σερεμετίδη, μόνο και μόνο επειδή κρατά τίμια στάση και συνεργάζεται με τη ΔΑΣ!
Ο πρόεδρος του Συνδικάτου Α.Κολλάς ακολουθώντας παρελκυστική τακτική, εισηγήθηκε να συγκληθεί νέα γενική συνέλευση στις 20 Δεκέμβρη, με παράλληλη στάση εργασίας, ώστε οι εργαζόμενοι να εξουσιοδοτήσουν το ΔΣ να προχωρήσει στην καταγγελία της ισχύουσας ΣΣΕ 1999 και να διαπραγματευτεί με τη διοίκηση την υπογραφή νέας.
Ο εκπρόσωπος της ΔΑΣ Χρ.Σταμούλος πρότεινε συγκεκριμένο πρόγραμμα δράσης, που περιλαμβάνει: Συγκέντρωση και πορεία των εργαζομένων στις 16 του μήνα στο ΥΠΕΘΟ, για να διαμαρτυρηθούν για τον πενιχρό προϋπολογισμό των αστικών συγκοινωνιών. Να αποσταλούν εξώδικα στη διοίκηση για την εφαρμογή του ημερήσιου ωραρίου 7.45 και να μην εκτελούνται οι «διακεκομμένες βάρδιες» των 15 ωρών. Να γίνει σύσταση στους οδηγούς να μην εργάζονται στα ρεπό τους, παρά τις οικονομικές τους δυσκολίες. Με άλλο εξώδικο προς τη διοίκηση να γνωστοποιηθεί η ακινητοποίηση των λεωφορείων που έχουν συμπληρώσει 15ετία. Πρότεινε ακόμα, η γενική συνέλευση της 20ής Δεκέμβρη να έχει εκλογοαπολογιστικό χαρακτήρα και παράλληλα να στηθούν κάλπες στα αμαξοστάσια, για να αποφασίσουν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι τι πορεία θέλουν να ακολουθήσουν, με βάση τις προτάσεις της κάθε παράταξης ως προς το περιεχόμενο των διεκδικήσεων. Τέλος, πρότεινε να δοθεί συνέντευξη Τύπου και να διανεμηθεί ενημερωτικό υλικό στο επιβατικό κοινό.
Οι εκπρόσωποι του ΔΗΚΕ Κ.Ξύδης και της ΔΑΚΕ Στ. Αντωνακάκης συμφώνησαν με την πρόταση της ΠΑΣΚΕ, ενώ επί της ουσίας «φιμώθηκε» ο εκπρόσωπος της ΑΣΚΕ Χρ. Σερεμετίδης, ο οποίος πριν καλά _ καλά πάρει το λόγο, δέχτηκε την απρόκλητη και απαράδεκτη επίθεση από στελέχη της ΠΑΣΚΕ και του ΔΗΚΕ.