ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 25 Φλεβάρη 2004
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΜΕΓΑΛΟΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΕΣ
Δυσοίωνες προβλέψεις για την απασχόληση...

Βελτίωση προβλέπουν για τους επόμενους μήνες οι επιχειρηματίες σε παραγωγή, πωλήσεις, παραγγελίες, εξαγωγές. Αντίθετα, εκτιμούν ότι η απασχόληση είτε θα παραμείνει στάσιμη, είτε και θα μειωθεί (κατασκευές)

Η οικονομική δραστηριότητα προβλέπεται ότι τους επόμενους μήνες θα αυξηθεί, η απασχόληση όμως είτε θα μείνει στάσιμη, είτε θα μειωθεί. Το αντιφατικό αυτό συμπέρασμα, το οποίο φέρνει και πάλι στην επικαιρότητα το βαθιά ταξικό χαρακτήρα της ανάπτυξης που σημειώνεται τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας, προκύπτει και από την τελευταία έρευνα οικονομικής συγκυρίας, το Γενάρη του 2004, που πραγματοποίησε το Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ).

Χαρακτηριστικό της οξύτητας με την οποία έρχεται το πρόβλημα της απασχόλησης στην επικαιρότητα είναι ότι και στους τρεις από τους τέσσερις κλάδους (βιομηχανία, κατασκευές, λιανικό εμπόριο, υπηρεσίες) στους οποίους πραγματοποιήθηκε η έρευνα, οι εκτιμήσεις των ερωτώμενων επιχειρηματιών είναι ότι η απασχόληση τους επόμενους μήνες θα παραμείνει στάσιμη, ενώ στον τομέα των κατασκευών αναμένουν σημαντική υποχώρηση. Ειδικότερα για τη βιομηχανία η έρευνα επισημαίνει ότι θα σημειωθεί οριακή αύξηση του ποσοστού χρησιμοποίησης του εργοστασιακού δυναμικού, έναντι των αντίστοιχων εκτιμήσεων του Δεκέμβρη. Για τον κλάδο των κατασκευών επισημαίνεται ότι ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών μειώθηκε στις 122,9 μονάδες από 125,3 μονάδες το Δεκέμβρη, επειδή επηρεάστηκε αποκλειστικά από τις δυσμενέστερες προβλέψεις για την απασχόληση τους προσεχείς μήνες. «Αμετάβλητος» αναμένεται να παραμείνει ο αριθμός των απασχολούμενων στο λιανικό εμπόριο τους προσεχείς μήνες, και στασιμότητα στον τομέα των υπηρεσιών.

Στασιμότητα και υποχώρηση της απασχόλησης σε μια περίοδο κατά την οποία η πλειοψηφία των επιχειρηματιών παραμένουν αισιόδοξοι ότι τους επόμενους μήνες θα σημειωθεί άνοδος στις πωλήσεις, στις παραγγελίες, στη ζήτηση από το εξωτερικό. Σύμφωνα πάντα με την έρευνα, τα αποθέματα βρίσκονται σε ικανοποιητικά για την εποχή επίπεδα, ενώ σε γενικές γραμμές σημειώνεται αύξηση στους μήνες με εξασφαλισμένη παραγωγή... Παράλληλα, το σημαντικότερο πρόβλημα κατά τους επιχειρηματίες είναι η ανεπαρκής ζήτηση... η οποία φέρνει μετ' επιτάσεως στο προσκήνιο το πρόβλημα της αφαίμαξης των λαϊκών εισοδημάτων από τις πολιτικές λιτότητας. Οι επιχειρηματίες ως τάξη τάσσονται υπέρ των σκληρών πολιτικών λιτότητας και καθένας τους ξεχωριστά παραπονείται για την ανεπαρκή ζήτηση από την πλευρά των εργαζομένων καταναλωτών. Την αισιοδοξία των επιχειρηματιών δε φαίνεται να τη συμμερίζονται και οι εργαζόμενοι. Σε μια μόνο παράγραφο (χωρίς την παράθεση των σχετικών δεικτών) επισημαίνεται ότι «ο δείκτης προσδοκιών των καταναλωτών βελτιώθηκε σημαντικά, παραμένοντας όμως σε αρνητικά επίπεδα».

Η ίδια περίπου εικόνα προκύπτει και για την Ευρωπαϊκή Ενωση, η οικονομία της οποίας, μετά από μια μακρά περίοδο στασιμότητας και ύφεσης, αρχίζει σιγά σιγά να ανακάμπτει. Ετσι βελτιωμένοι εμφανίζονται οι δείκτες στη βιομηχανία, στις κατασκευές, στο λιανικό εμπόριο και στις υπηρεσίες. Μικρή βελτίωση, τέλος, εμφανίζει και ο δείκτης εμπιστοσύνης των καταναλωτών, οι προβλέψεις των οποίων, όμως, αναφορικά με τη γενικότερη οικονομική τους κατάσταση στο άμεσο μέλλον είναι οριακά βελτιωμένες. Παράλληλα, όμως, σημειώνεται ότι δεν αναμένουν βελτίωση της χρηματοοικονομικής τους κατάστασης, της δυνατότητας αποταμίευσης, ενώ δεν αναμένουν μείωση της ανεργίας...

«ΔΕΙΚΤΕΣ ΑΣΦΥΞΙΑΣ»
Φέσια και κανόνια στην ημερήσια διάταξη

Στην ημερήσια διάταξη βρίσκονται τα κανόνια και τα φέσια, όπως προκύπτει από τα στοιχεία που συλλέγει η εταιρία «Τειρεσίας» για λογαριασμό των εμπορικών τραπεζών. Στο πλαίσιο αυτό οι λεγόμενοι «δείκτες ασφυξίας», όπως αποτυπώνονται από την αξία των ακάλυπτων επιταγών και απλήρωτων συναλλαγματικών, συνεχίζουν να καταγράφουν εκρηκτικούς ρυθμούς ανόδου, που για το μήνα Γενάρη του 2004 ξεπερνούν το 42% σε σύγκριση με τον αμέσως προηγούμενο μήνα (Δεκέμβρη του 2003)!

Συγκεκριμένα από τα στοιχεία της «Τειρεσίας» προκύπτουν τα ακόλουθα:

  • Η αξία των ακάλυπτων επιταγών (Γενάρης 2004) έφτασε σε 71,2 εκατ. ευρώ (από 62,7 εκατ. το Γενάρη του 2002). Η αύξηση σε ετήσια βάση φτάνει σε 13,7%. Τον ίδιο μήνα οι ακάλυπτες επιταγές έφτασαν τα 7.204 τεμάχια, με ποσοστό ετήσιας αύξησης 10,8%.
  • Η αξία των απλήρωτων συναλλαγματικών έφτασε (Γενάρης 2004) σε 15 εκατ. ευρώ από 12 εκατ. ευρώ το Δεκέμβρη του 2003. Δηλαδή μέσα σε ένα μήνα το ποσοστό αύξησης έφτασε το 15%.
ΧΑΛΚΙΔΑ
Δυναμική κινητοποίηση κτηνοτρόφων

του ανταποκριτή μας).--

Με μεγάλη συγκέντρωση και κατάληψη του Γραφείου Γεωργικής Ανάπτυξης απάντησαν οι κτηνοτρόφοι της περιοχής Καρυστίας στη μεγάλη καθυστέρηση των επιδοτήσεων στα επιλέξιμα αιγοπρόβατα. Καθυστέρηση που προέρχεται από την απόφαση της κυβέρνησης να «παγώσει» τις επιδοτήσεις, εξαιτίας ατασθαλιών που εντοπίστηκαν στο σύστημα επιδοτήσεων στην περιοχή.

Οι αγροτοκτηνοτρόφοι της Καρυστίας που βλέπουν τους κόπους τους να πηγαίνουν χαμένοι και το γάλα να το παίρνουν όσο - όσο οι πολυεθνικές ή 2-3 μεγάλες εταιρίες, δεν είναι διατεθειμένοι «να κάτσουν στ' αβγά τους», παρασυρμένοι από ψευτοϋποσχέσεις και «δεσμεύσεις» προεκλογικές, όπως τους τάζουν οι υποψήφιοι του ΠΑΣΟΚ (και νομαρχιακοί σύμβουλοι) που τάχα ενδιαφέρθηκαν για το πρόβλημά τους και με τη Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Κτηνοτρόφων που δημιούργησαν θα κλιμακώσουν τις κινητοποιήσεις τους.

Στη συγκέντρωση - κατάληψη των κτηνοτρόφων της περιοχής Καρυστίας, παραβρέθηκε και μίλησε ο Βαγγέλης Σταματούκος, υποψήφιος βουλευτής Εύβοιας του ΚΚΕ, μεταφέροντας τη συμπαράσταση του Κόμματος στο δίκαιο αγώνα τους, επισημαίνοντας, παράλληλα, ότι η αντιαγροτική πολιτική κυβέρνησης - ΕΕ, είναι η αιτία της καθυστέρησης και αργότερα κατάργησης των επιδοτήσεων και του ξεκληρίσματος που περιμένει τους αγροτοκτηνοτρόφους αν στις εκλογές δεν αποδυναμωθούν τα κόμματα ΠΑΣΟΚ - ΝΔ και δε βγει σημαντικά ενισχυμένο το ΚΚΕ.

ΙΟΒΕ
Καλές οι προοπτικές για τα ξενοδοχεία

Ταυτόχρονα πολλές επιχειρήσεις ανησυχούν για τον έντονο ανταγωνισμό, τις υποδομές, τη δύναμη των «τουρ οπερέιτορς»

Θετικές είναι οι προοπτικές για τον ξενοδοχειακό κλάδο, σύμφωνα με μελέτη του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών. Ωστόσο, τα στελέχη ενός μεγάλου αριθμού επιχειρήσεων εμφανίζονται να ανησυχούν για το μέλλον του. Η αντίφαση αυτή δεν είναι άσχετη και με την απαίτηση των Ελλήνων Ξενοδόχων για μεγαλύτερη κρατική στήριξη. Σχετικά πρόσφατη είναι η δήλωση του αντιπροέδρου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων, Σ. Διβάνη, ότι αν δε ληφθούν μέτρα στήριξής τους, «στα επόμενα πέντε χρόνια πάνω από το 40% των ελληνικών ξενοδοχείων θα έχει αλλάξει χέρια».

Οι κυριότεροι λόγοι αισιοδοξίας για την πορεία του ξενοδοχειακού κλάδου, σύμφωνα με τη μελέτη του ΙΟΒΕ, εντοπίζονται: Στην τέλεση των Ολυμπιακών Αγώνων. Στην υλοποίηση έργων υποδομής όπως το νέο αεροδρόμιο, το μετρό και το οδικό δίκτυο. Στα ευρωπαϊκά διαρθρωτικά κονδύλια. Στην ενίσχυση της ειδικής τουριστικής υποδομής, όπως συνεδριακά κέντρα, γήπεδα γκολφ. Στην είσοδο της χώρας στην ...ΟΝΕ.

Την ίδια ώρα, ο φόβος για έντονο ανταγωνισμό από χώρες του εξωτερικού, οι οποίες δεν είναι «παραδοσιακοί» ανταγωνιστές των ελληνικών ξενοδοχειακών επιχειρήσεων, (Τουρκία, Αίγυπτος, Τυνησία, Μαρόκο, Ρουμανία) και το ύψος της διαφημιστικής δαπάνης, αποτελούν τους δύο βασικότερους λόγους ανησυχίας για τις επιχειρήσεις αυτές. Αναφέρεται ενδεικτικά ότι η διαφημιστική δαπάνη στην Ελλάδα αντιπροσωπεύει το 18,7% του προϋπολογισμού του Εθνικού Οργανισμού Τουρισμού, σε αντίθεση με την Ιταλία (35,7%) και την Πορτογαλία (83,7%). Ωστόσο, οι «προβληματισμοί», για το ύψος της διαφήμισης είναι μάλλον υπερβολικοί, καθώς έχει ήδη ανακοινωθεί από το υπουργείο Ανάπτυξης η σημαντική αύξηση των σχετικών κονδυλίων, σε μια προσπάθεια ενίσχυσης των μεγαλοξενοδόχων.

Οι Ελληνες ξενοδόχοι, σύμφωνα πάντα με τη μελέτη του ΙΟΒΕ, ανησυχούν και για μερικούς από τους λόγους, για τους οποίους ...αισιοδοξούν. Για παράδειγμα, αντιμετωπίζουν θετικά τα έργα υποδομής που έγιναν. Ταυτόχρονα, όμως, θεωρούν ότι είναι ανεπαρκής η τεχνική υποδομή, λιμάνια, αεροδρόμια, μαρίνες, τηλεπικοινωνίες. Διαμαρτύρονται για την ανυπαρξία εξειδικευμένου φορέα για το μάρκετινγκ του τουριστικού προϊόντος σε περιφερειακό επίπεδο. Ανησυχούν, επίσης, για το χαμηλό επίπεδο της ξενοδοχειακής εκπαίδευσης, τη δύναμη των «τουρ - οπερέιτορς», την έντονη εποχικότητα του τουρισμού και την έλλειψη σωστής νοοτροπίας «στην ποιότητα των παρεχομένων υπηρεσιών».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ