ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 25 Φλεβάρη 2004
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Απολογισμός» και για τα Μάρμαρα

Ψηφιακή ενοποίηση διαμελισμένου γλυπτού. Το τμήμα που βρίσκεται στο Λονδίνο αποδίδεται με χρώμα και ό,τι βρίσκεται στην Αθήνα με λευκό
Ψηφιακή ενοποίηση διαμελισμένου γλυπτού. Το τμήμα που βρίσκεται στο Λονδίνο αποδίδεται με χρώμα και ό,τι βρίσκεται στην Αθήνα με λευκό
Σαν προεκλογικός «απολογισμός» της κυβερνητικής πολιτικής στο θέμα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα μπορεί να εκληφθεί η έκθεση στο Μέγαρο Μουσικής, με τίτλο «Η επανένωση των Μαρμάρων του Παρθενώνα - Πολιτιστική Επιταγή», η οποία εγκαινιάστηκε χτες, θα διαρκέσει έως τις 28/3 και διοργανώνεται από το ΥΠΠΟ, το Ιδρυμα Μελίνα Μερκούρη και τον Οργανισμό Ανέγερσης Νέου Μουσείου Ακρόπολης.

Η διαπίστωση αυτή προκύπτει και από την ομιλία του υπουργού Πολιτισμού, Ε. Βενιζέλου, σε χτεσινή συνέντευξη για την έκθεση, ο οποίος αναφέρθηκε εκτενώς στην κυβερνητική πρόταση για την επιστροφή των Γλυπτών, αλλά και στο σκοπό της έκθεσης, με Δελτίο Τύπου, σύμφωνα με το οποίο η έκθεση και ο συνοδευτικός κατάλογος «σκοπό έχουν να ανακεφαλαιώσουν την εξέλιξη της διεκδίκησης» των Γλυπτών. Για να μην πούμε για το οφθαλμοφανές του χρόνου της διοργάνωσης στο «παραπέντε» των εκλογών. Η έκθεση περιλαμβάνει φωτογραφίες των Γλυπτών με ψηφιακή επεξεργασία, που αναδεικνύει το τι υπάρχει στην Ελλάδα και τι στη Βρετανία. Φυσικά, δε λείπουν και οι μακέτες του Νέου Μουσείου Ακρόπολης (ΝΜΑ).

Χαιρετισμό απηύθυνε ο Ζυλ Ντασσέν. Στην ομιλία του ο υπουργός επανέλαβε την ελληνική πρόταση, δηλώνοντας την πεποίθησή του ότι αυτή «θα ευδοκιμήσει αργά ή γρήγορα». Πρόσθεσε ότι «μέλημά μας» είναι τι είδους έκθεση θα υπάρχει στο ΝΜΑ (του οποίου την κατασκευή θεωρεί δεδομένη), δηλαδή αν θα γίνει μια έκθεση με την οποία «θα γιορτάσουμε την επανένωση ή θα καταγγέλλουμε τον ακρωτηριασμό» του μνημείου. Πρόσθεσε ότι δεν έχει διακοπεί η επίσημη διαδικασία του ελληνικού αιτήματος μέσω της UNESCO, ενώ, κατά τη γνώμη του, «κατέρρευσε» το «βασικό επιχείρημα» του Βρετανικού Μουσείου ότι οι επισκέπτες του πάνε για τα Γλυπτά, αναφερόμενος σε έρευνα, σύμφωνα με την οποία μόνο το 16% των επισκεπτών του μουσείου δήλωσαν ότι πήγαν γι' αυτά. Βέβαια, το βασικό επιχείρημα των Βρετανών είναι ο - εκφρασμένος και γραπτώς - φόβος όλων των μεγάλων μουσείων ότι η επιστροφή των Γλυπτών θα δημιουργούσε άσχημο προηγούμενο για τις εκθέσεις τους. Σ' αυτό η ελληνική πλευρά απαντά αποσυνδέοντας το αίτημα με το διεθνές κίνημα επαναπατρισμού έργων τέχνης στις χώρες προέλευσης, τακτική που μάλλον δεν «κολακεύει» την «πολιτιστική» μας διπλωματία...

Περίεργη απάντηση της ΕΕ

Και ενώ η κυβέρνηση αξιοποιεί εκλογικά - και με αυτή την έκθεση - τα Μάρμαρα και επιβάλλει την ανέγερση του Νέου Μουσείου Ακρόπολης πάνω σε αρχαιότητες, ακόμη δεν έχει εγκριθεί το Νέο Μουσείο Ακρόπολης από την αρμόδια πολιτιστική διαχειριστική αρχή της Ευρωπαϊκής Ενωσης, σύμφωνα με την απάντηση της Επιτροπής με ημερομηνία 10/2/04, σε Ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΚΚΕ Γιάννη Πατάκη.

Ο ευρωβουλευτής, στην Ερώτηση που κατέθεσε στις 29/1, σημείωνε ότι το ΝΜΑ «πρόκειται να χτιστεί πάνω σε αρχαιολογική περιοχή, για την οποία η έρευνα δεν έχει ολοκληρωθεί, ανακοινωθεί και αξιολογηθεί, γεγονός για το οποίο εκκρεμούν δικαστικές προσφυγές επιστημονικών φορέων και πολιτών. Πρόσφατα, με νόμο και χωρίς κανένα έλεγχο, εκδόθηκε από την πλειοψηφία της Βουλής οικοδομική άδεια. Το κτίριο μπορεί να οικοδομηθεί άμεσα, χωρίς να έχουν γίνει οι απαραίτητοι έλεγχοι στατικής επάρκειας, πυρασφάλειας και τήρησης των κτιριοδομικών και άλλων κανονισμών αν και το κτίριο αυτό πρόκειται να στεγάσει μοναδικά δείγματα της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς. Δεδομένου ότι το έργο συγχρηματοδοτείται από το Γ΄ ΚΠΣ, ερωτάται η Επιτροπή τι μέτρα θα πάρει για την αποτροπή αυτού του πολιτιστικού εγκλήματος και την αποκατάσταση και ανάδειξη του αρχαιολογικού χώρου».

Στην απάντηση σημειώνεται, μεταξύ άλλων, ότι «η αρμόδια πολιτιστική διαχειριστική αρχή δεν έχει εγκρίνει ακόμη το σχέδιο για το Μουσείο της Ακρόπολης» και προσθέτει ότι «σύμφωνα με την αρχή της επικουρικότητας, η ευθύνη για τις ενέργειες που θα γίνουν βαρύνει εξ ολοκλήρου το κράτος-μέλος. Εντούτοις, η διαχειριστική αρχή είναι υπεύθυνη για την υλοποίηση του σχεδίου σύμφωνα με την ισχύουσα εθνική και κοινοτική νομοθεσία».

Από τα παραπάνω συμπεραίνεται ότι προκύπτει μάλλον κι άλλο τυπικό εμπόδιο για την κατασκευή του μουσείου, αφού δηλώνεται ρητά η «εμπλοκή» της ΕΕ, η οποία δεν το έχει εγκρίνει. Το γεγονός αυτό μπορεί να «διαβαστεί» και ανάποδα: Οτι σε περίπτωση έγκρισης, η ΕΕ θα είναι συνυπεύθυνη στην καταστροφή του Μακρυγιάννη. Βέβαια, προκύπτει και το ερώτημα, πώς έχει ενταχθεί το έργο στο Γ΄ ΚΠΣ ενώ οι αρμόδιες κοινοτικές αρχές δεν έχουν ακόμη αποφανθεί επί του σχεδίου.

«Συναντήθηκαν» σε άλλο «τόπο»

Ενα χρόνο πικρής απουσίας του αξέχαστου Τίτου Βανδή «μέτρησαν», την Κυριακή το πρωί, στο ετήσιο μνημόσυνό του, η συντρόφισσα της ζωής του Μπέττυ Βαλάση, οι συγγενείς, οι φίλοι του - ομότεχνοι και μη, σύντροφοί του, μεταξύ των οποίων ο Επίτιμος Πρόεδρος του ΚΚΕ, Χαρίλαος Φλωράκης, ο Σπύρος Χαλβατζής, μέλος του ΠΓ της ΚΕ, και αντιπροσωπεία του «Ριζοσπάστη». Μετά την επιμνημόσυνη δέηση στην εκκλησία της Αναλήψεως στα Βριλήσσια, όλοι οι παραβρισκόμενοι, πίνοντας καφέ, σαν ένας άνθρωπος, θυμήθηκαν στιγμές του και μίλησαν για την ακτινοβολία του, το ταλέντο του, τη λεβεντιά και το χιούμορ του.

Κι ακόμη σημείωσαν το γεγονός ότι η κηδεία της αγαπημένης φίλης και ομότεχνής του, Δέσπως Διαμαντίδου συμπίπτει ημερομηνιακά με τη δική του. Πέρσι, στις 23 Φλεβάρη πέθανε και στις 24 κηδεύτηκε ο Τίτος Βανδής.

Χτες, 24 Φλεβάρη, ήταν και πάλι, που σύσσωμος ο καλλιτεχνικός κόσμος, αποχαιρέτησε στο Α΄ Νεκροταφείο τη Δέσπω Διαμαντίδου, τη μεγάλη κυρία του ελληνικού θεάτρου και κινηματογράφου, με διεθνή καριέρα. Η Δέσπω Διαμαντίδου «πήγε» χτες να συναντήσει το φίλο και συμπρωταγωνιστή της στο θέατρο και σε ταινίες. Για τη μεγάλη θεατρίνα μίλησαν οι Βασίλης Κολοβός, Ρήγας Αξελός, Χρήστος Αγραπίδης και ο γιος της, Μάριος Φιλιππίδης.

Διήμερο στο «Συρμό»

Ο νέος δημιουργός - ερμηνευτής Στάθης Δρογώσης εμφανίζεται σήμερα και αύριο (10.30μ.μ.), στο «Συρμό» (Κολωνού 76 και Οδυσσέως 14, Μεταξουργείο, τηλ. 210-5203661). Μαζί με την μπάντα του θα παρουσιάσει ένα πρόγραμμα με ηλεκτρικές μπαλάντες και διασκευές, με κομμάτια του σχήματος «Τα Φώτα που σβήνουν» και βεβαίως με τα τραγούδια της πρώτης του δισκογραφικής δουλιάς «Ο χειμώνας δε θά 'ρθει». Ο Στ. Δρογώσης υπογράφει τις περισσότερες από τις συνθέσεις που συμπεριλαμβάνονται στο δίσκο, στον οποίο συμμετέχει με ένα τραγούδι ο Γιάννης Κότσιρας.

Κινηματογραφικά σεμινάρια

Συνεχίζονται τα σεμινάρια που διοργανώνει το περιοδικό «Επικοινωνία και Κινηματογράφος» και το Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, με κεντρικό θέμα «Γυναίκες που έχουν κάνει μόνο ντοκιμαντέρ». Σήμερα, 7 μμ, στο Πολιτιστικό Κέντρο της ΕΤΕΚΤ.-ΟΤ (Βαλτετσίου 25, β' όροφος) θα προβληθούν οι ταινίες της Αλίντας Δημητρίου «Αθήνα» (20') και «Γυναίκα και Τιμή» (30').

Εξάλλου, στο πλαίσιο του σεμιναρίου των δύο φορέων, με θέμα «Δομική ανάλυση στην κινηματογραφική γλώσσα: οι δομές του ποιητικού ρεαλισμού στον κινηματογράφο» θα προβληθεί η ταινία του Γουάνγκ Ξιάο-Σουάι, «Ο ποδηλάτης του Πεκίνου» (2001) και θα εξεταστεί το θέμα «Προβλήματα τεχνικής στον ποιητικό ρεαλισμό» (10/3, 4 μμ).

ΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ του Αμερικανού σκηνοθέτη Χέρμπερτ Μπίμπερμαν «Το αλάτι της γης» (1953) θα προβάλει η Κινηματογραφική Λέσχη Ηλιούπολης (αίθουσα Οργανισμού Προώθησης Εξαγωγών, Μαρίνου Αντύπα 86, Ηλιούπολη) στις 28/2, 8 μ.μ., σε μια εκδήλωση με θέμα «Το Χόλιγουντ στη μαύρη λίστα». Θα ακολουθήσει συζήτηση με θέμα «Αναμνήσεις από τη Μαύρη Λίστα» και εισηγητές τους: Ιωάννα Καρατζαφέρη (συγγραφέα), Νίκο Αντωνάκο (σκηνοθέτη), Στέλιο Ελληνιάδη (πρόεδρο του Συλλόγου Εκδοτών Βιβλιοπωλών) και Δημήτρη Κολιοδήμο (συγγραφέα - κριτικό). Στις 29/2, 8 μ.μ., θα προβληθεί οπτικοακουστικό υλικό για τη φυλή των Καλάς στην κεντρική Ασία.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ