ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 13 Μάρτη 2004
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Εξελίξεις στου Μακρυγιάννη

Το μηχάνημα βρίσκεται πάνω στην «κόκκινη ζώνη»
Το μηχάνημα βρίσκεται πάνω στην «κόκκινη ζώνη»
Σε ενδιαφέρουσα φάση βρίσκεται η υπόθεση της καταστροφής των αρχαιοτήτων στου Μακρυγιάννη για την ανέγερση του Νέου Μουσείου Ακρόπολης (ΝΜΑ), μετά την απόφαση αναστολής των εργασιών στη λεγόμενη κόκκινη ζώνη του χώρου από το ΣτΕ, αλλά και την ανάληψη καθηκόντων του Πέτρου Τατούλη (υφυπουργού στο ΥΠΠΟ). Διότι ο τελευταίος, ως βουλευτής, είχε κάνει μηνυτήρια αναφορά κατά της συγκεκριμένης χωροθέτησης.

Τώρα «ενεργοποιήθηκε», και ο αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου ζητά από τον εισαγγελέα Πρωτοδικών Αθηνών να ασκηθεί δίωξη εναντίον όλων, ουσιαστικά, των εμπλεκομένων φορέων και προσώπων στην καταστροφή στου Μακρυγιάννη. Η δίωξη αφορά, με τη μομφή της παράβασης καθήκοντος, τα μέλη της κριτικής επιτροπής του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού που ανέθεσε το ΝΜΑ στους αρχιτέκτονες Τσουμί και Φωτιάδη. Ποινική δίωξη θα ασκηθεί εναντίον όσων συνέταξαν τη σχετική εισήγηση στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, αλλά και όσων μελών του συμβουλίου γνωμοδότησαν υπέρ της οριστικής μελέτης.

Επίσης, ζητείται η άσκηση δίωξης κατά των υπευθύνων της καταστροφής των ευρημάτων με τις εκσκαφές και αντιστηρίξεις, η άδεια των οποίων εκδόθηκε βάσει προμελέτης, την οποία έκρινε παράνομη το ΣτΕ. Ακόμη και την ίδια τη διαδικασία του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού βάζει στο «μικροσκόπιο» η δικαστική έρευνα, η οποία θα ελέγξει τη νομιμότητα των αμοιβών και των βραβείων. Να σημειωθεί ότι η μηνυτήρια αναφορά του Π. Τατούλη στηρίζεται σε υλικό φορέων αλλά και καταθέσεων ειδικών, οι οποίοι αποδεικνύουν το μέγεθος της καταστροφής που θα σημάνει η ανέγερση του ΝΜΑ στου Μακρυγιάννη. Η προκαταρκτική εξέταση διήρκεσε περίπου ένα χρόνο, στη διάρκεια του οποίου κατέθεσαν περίπου 50 μάρτυρες.

Ο Ζυλ Ντασσέν, ως πρόεδρος του Ιδρύματος «Μελίνα Μερκούρη», εξέδωσε χτες ανακοίνωση με αφορμή την παραπάνω δίωξη. Μεταξύ άλλων, απευθυνόμενος στον Π. Τατούλη, σημειώνει πως «αυτή του η ενέργεια εναντίον του μουσείου είναι σοβαρό χτύπημα εναντίον της επιστροφής των Μαρμάρων, αλλά ίσως να μην τον ενδιαφέρει τόσο αν τα Μάρμαρα δεν επιστραφούν». Ανακοίνωση εξέδωσε και ο πρώην υπουργός Πολιτισμού, Ε. Βενιζέλος, με την οποία ασχολείται, μεταξύ άλλων, και πάλι με τη Δικαιοσύνη (όποτε τον ενοχλεί...) λέγοντας πως τα δικαστικά όργανα «έχουν την υποχρέωση να ελέγχουν όλα τα δεδομένα με μόνο γνώμονα το νόμο και όχι προσωπικές αισθητικές ή άλλες αντιλήψεις».

Ο ίδιος ο υφυπουργός Πολιτισμού, Π. Τατούλης, σε χτεσινή του ανακοίνωση δεν παίρνει ξεκάθαρη θέση. Για τις διώξεις λέει ότι «είναι πάγια αρχή μου η πολιτεία να μην εμπλέκεται στο έργο της Δικαιοσύνης», ενώ για τις μηνυτήριες αναφορές που είχε καταθέσει λέει ότι «κινήθηκαν στο πλαίσιο των βασικών μου υποχρεώσεων αναφορικά με την άσκηση εξορθολογισμένου κοινοβουλευτικού ελέγχου στην παρελθούσα κυβέρνηση» και ότι η παρέμβασή του «ανάγκασε την τότε ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού να είναι πιο προσεκτική και συγκρατημένη στις εκτιμήσεις της» (σ.σ.: άραγε, με ποιο τρόπο;). Σε αυτό που απαντά κατηγορηματικά είναι στις «αστήρικτες και εν μέρει φαντασιόπληκτες εικασίες για μη προσωπική μου επιθυμία επιστροφής των Μαρμάρων του Παρθενώνα στο φυσικό τους χώρο», σημειώνοντας ότι «δεν υπάρχει Ελληνας που να μην επιθυμεί την επιστροφή των Μαρμάρων στην Αθήνα, καθώς επίσης και ότι δεν υπάρχει Ελληνας που να μην επιθυμεί η πρωτεύουσα της χώρας να αποκτήσει ένα σύγχρονο και λειτουργικό μουσείο Ακροπόλεως» (σ.σ.: χωρίς να λέει πού).

Στο μεταξύ, συνεχίστηκαν χτες οι εργασίες στου Μακρυγιάννη, στα σημεία που επιτρέπει η απόφαση αναστολής του ΣτΕ. Ωστόσο, τα μηχανήματα βρίσκονται στην επιχωμάτωση με χαλίκι της «κόκκινης ζώνης» για να δουλεύουν στις υπόλοιπες! Οπως έχει επισημάνει και το ICOMOS, η χρήση της επιχωμάτωσης από τέτοια βαριά μηχανήματα αποτελεί επίσης κίνδυνο για τις αρχαιότητες που βρίσκονται από κάτω.

Παραμυθικός «Ελαφοκυνηγός»

Προλάβετε, μικροί - μεγάλοι, να δείτε, μόνο για τέσσερα ακόμα Σαββατοκύριακα, μέχρι τις 4 Απριλίου, στο θέατρο «Πόρτα», τη φετινή, εξαιρετική παράσταση της «Μικρής Πόρτας» της Ξένιας Καλογεροπούλου. Λέμε για τον «Ελαφοβασιλιά», το έργο, που βασιζόμενοι στο έργο του Κάρλο Γκότσι «Re Cervo», έγραψαν η Ξένια Καλογεροπούλου και Θωμάς Μοσχόπουλος. Ο τελευταίος έκανε και τη σκηνοθεσία, σε συνεργασία με την Λίλο Μπάουρ, η οποία δίδαξε τους αυτοσχεδιασμούς. Η μουσική είναι του Νίκου Βίττη, οι φωτισμοί του Λευτέρη Παυλόπουλου.

Παίζουν οι ηθοποιοί: Κώστας Βασαρδάνης, Αλέξανδρος Κατέχης, Μαρία Κορδώνη, Κατερίνα Λούρη, Λαέρτης Μαλκότσης, Σωκράτης Πατσίκας, Δημήτρης Πλειώνης, Γιώργος Συμεωνίδης, Γιώργος Τσαμπουράκης, Μενέλαος Χαζαράκης. (Παραστάσεις Σάββατο 3μ.μ., Κυριακή 11π.μ. και 3μ.μ.).


ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

-- Καστανιώτης: Αλμπέρ Καμί «Η πτώση» (μετάφραση Νίκη Καρακίτσου - Ντούζε, Μαρία Κασαμπάλογλου - Ρομπλέν, αφήγημα). Βλαντιμίρ Μακάνιν «Αντεργκράουντ ή ένας ήρωας του καιρού μας» (μετάφραση Αλεξάνδρα Ιωαννίδου, μυθιστόρημα, με θέμα τον σύγχρονο Ρώσο). Ερικ - Εμάνουελ Σμιτ «Η άλλη εκδοχή» (μετάφραση Γιάννης Στρίγκος, μυθιστόρημα με «ήρωα» τον Χίτλερ στα νεανικά του χρόνια, τότε που απέτυχε για δεύτερη φορά να εισαχθεί στη Σχολή Καλών Τεχνών Βιέννης). Τάσος Ρούσσος «Αυτός στο πέτρινο σπίτι» (φαντασιακό μυθιστόρημα). Πάρις Σταμέλος «Οι γυναίκες της Κυριακής» (μυθιστόρημα, για τη μεταπολεμική Ελλάδα). Στάμος Ζούλας «Οσα δεν έγραψα» (κείμενα του γνωστού δημοσιογράφου). Γκι Ολιβιέ Φορ - Τζέφρεϊ Ζ. Ρούμπιν (επιμέλεια) «Παιδεία και διαπραγμάτευση (Η πλουραλιστική άποψη)» (μετάφραση Αγγελος Φιλιππάτος, μελέτη). Τέρι Ιγκλέτου «Οι αυταπάτες της μετανεοτερικότητας» (μετάφραση Γιώργος Η. Σπανός. Δοκίμιο για τις απαρχές, αμφισημίες, αντιφάσεις της μετανεοτερικότητας στον πολιτισμό και στην κοινωνία). Τζέφρεϊ Ζ. Ρούμπιν, Ντιν Γκ. Προυίτ, Σουνγκ Χι Κιμ «Η διευθέτηση της κοινωνικής σύγκρουσης» (μετάφραση Αγγελος Φιλιππάτος, μελέτη).

-- «Κέδρος»: Στην παιδική σειρά «Παραμύθια που χορεύουν»: «Η λίμνη των κύκνων», «Κοπέλια», «Ο μαθητευόμενος μάγος», «Τιλ Οϊλένσμπιγκελ» (διασκευή Ειρήνης Μάρρα).

-- Εταιρεία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού «Ευρώπη και νέος Ελληνισμός» (Πρακτικά επιστημονικού συμποσίου που έγινε στις 9-10/11/2001).

-- «Scripta»: Σούζαν Σόνταγκ «Παρατηρώντας τον πόνο των άλλων» (μετάφραση Σεραφείμ Βελέντζας, μελέτη για την εμπορευματοποίηση από τα ΜΜΕ των πολέμων και των παθών που προκαλούν σε ανθρώπους και λαούς).

-- «Παρατηρητής»: Αλμπερτ Ο. Χίρσμαν «Τα πάθη και τα συμφέροντα» (μετάφραση Ιουλία Τσολακίδου, επιμέλεια Κ. Π. Αναγνωστόπουλος, μελέτη για τις κοινωνικές συνέπειες του καπιταλισμού).

-- «Ιωλκός»: Γιώργος Ν. Κάρτερ «Το λάλον αίμα» (ποιήματα). Γιάννης Π. Ιωαννίδης «Ολυμπιακή φλόγα» (ποιήματα). Χρίστος Κ. Καράγιωργας «Λόγοι και αντίλογοι» (ποίηση).

-- «Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία»: Εκθεση «Το όραμα των Ολυμπίων» (κατάλογος της ομώνυμης έκθεσης στη Στοά του Βιβλίου με σπάνιες εκδόσεις για την Ολυμπία και τους Ολυμπιακούς Αγώνες, οι οποίες κυκλοφόρησαν από το 1797 έως το 1906 και ανήκουν στη συλλογή του Γεωργίου Δολιανίτη).

-- Σαββάλας: Σωτήρης Δημητρίου «Μορφές βίας» (προλεγόμενα Βασίλης Χ. Καρύδης. Μελέτη του γνωστού μελετητή της ανθρωπολογίας, του πολιτισμού και του κινηματογράφου για τις ποικίλες μορφές βίας - άμεσης και έμμεσης - έως και τον «κανιβαλισμό» των ΜΜΕ). Στη σειρά «Αρχαία Ελλάδα» για παιδιά κυκλοφόρησαν: «Η ναυμαχία της Σαλαμίνας» και «Η εκστρατεία των Αθηναίων στη Σικελία» (εικονογράφηση του Πέτρου Κουφοβασίλη, κείμενα της Ελένης Νικολαΐδου).

-- Καλέντης: Ευγένιου Τριβιζά «Οι χελώνες του βαρόνου» (παραμύθι στη σειρά «Παραμύθια από τη χώρα των χαμένων χαρταετών», με εικόνες του Ν. Καπατσούλια), «Η μάγισσα που μισούσε τα κάλαντα» (εικονογράφηση Μιχάλης Κουντούρης). «Κάλαντα από όλη την Ελλάδα» (εικονογράφηση Μιχάλης Κουντούρης). Αλκυόνη Παπαδάκη «Το τετράδιο της Αλκυόνης» (καλαίσθητο τετράδιο για παιδιά. Εικονογράφηση Ελένη Μαραθού).

Οι συνήθεις παραιτήσεις

Διαθέσιμοι να στηρίξουν την Πολιτιστική Ολυμπιάδα (ΠΟ) με όποιον τρόπο κρίνει πρόσφορο ο πρωθυπουργός και υπουργός Πολιτισμού, Κ. Καραμανλής, δηλώνουν ο πρώην πρόεδρος και το ΔΣ της ΠΟ στην επιστολή παραίτησή τους από τις εν λόγω θέσεις τους, προχθές το βράδυ. Της παραπάνω σύσσωμης παραίτησης της ηγεσίας της ΠΟ προηγήθηκαν οι παραιτήσεις του προέδρου του Ταμείου Αρχαιολογικών Χώρων, Γ. Σαβαλάνου, καθώς και του ΔΣ του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου (ΕΚΕΒΙ) μαζί με το ΔΣ.

Επίσης παραιτήθηκε ο γενικός γραμματέας Ολυμπιακών Αγώνων, Κ. Καρτάλης, ο πρόεδρος του ΚΘΒΕ, Δ. Σαλπιστής, καθώς και το ΔΣ και ο πρόεδρος του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Θ. Αγγελόπουλος, και της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Λουκάς Καρυτινός.

Αναμένεται φυσικά η πλήρωση της θέσης του γενικού γραμματέα του ΥΠΠΟ, καθώς και η στάση άλλων ηγεσιών σχετικών με το ΥΠΠΟ φορέων, όπως της Ενοποίησης Αρχαιολογικών Χώρων Αθήνας (ΕΑΧΑ).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ