ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 23 Μάη 2004
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Η κόκκινη γέφυρα του Λουξεμβούργου

Παπαγεωργίου Βασίλης

Ο Αρης πάλι εξαφανίστηκε. Στην αρχή αυτό με ξάφνιαζε. Αυτή τη φορά δεν εκπλήσσομαι. Από την αρχή του ταξιδιού χάνεται στα κάστρα, στα ποτάμια και στα δάση και βγάζει διαρκώς φωτογραφίες. Δεν του λέω ότι αντιπαθώ την απαθανάτιση του φακού, γιατί τον συμπάθησα από την πρώτη στιγμή.

Ο Στάθης μου εξηγεί τη σπουδαιότητα της μάχης των Αρδενών για την έκβαση του Δεύτερου Παγκόσμιου Πολέμου. Τον ακούω με προσοχή, αλλά η εν λόγω ιστορία δεν είναι το φόρτε μου.

Περνάμε κάτω από μια κόκκινη γέφυρα. Κάνουμε έναν κύκλο και την ανεβαίνουμε. Παρατηρώ ότι σε όλο της το μήκος έχει κάτι πανύψηλα προστατευτικά χωρίσματα από πλεξιγκλάς και ρωτάω την Κλεοπάτρα για τη χρησιμότητά τους. Η Κλεοπάτρα είναι η οικοδέσποινά μας, ο σύζυγός της εργάζεται στην Κοινότητα, όπως οι περισσότεροι Ελληνες στο Λουξεμβούργο. Είμαστε καλεσμένοι τους, εμείς και τα όπλα μας: οι χάρτινοι ήρωες και οι νότες.

«Για να μην πέφτουν οι άνθρωποι» μου απαντά αρκούντως σιβυλλικά.

«Είχαν γίνει τόσα πολλά ατυχήματα;»

«Οχι ατυχήματα. Απλά έπαιρναν φόρα και έπεφταν».

Σιωπή...

Με έναν εξαιρετικά πρόχειρο υπολογισμό, το ύψος της γέφυρας είναι πάνω από τριάντα μέτρα. Από κάτω έχει δρόμο και σπίτια. Σπάνια επιζεί κανείς από τέτοια πτώση.

Σκόρπια ερωτήματα αιωρούνται στο ταβάνι του παλιού Mazda, σαν άδεια συννεφάκια πάνω από φιγούρες αρχαίων κόμικς.

Η Κλεοπάτρα αναλαμβάνει να βάλει υποτίτλους...

«Από αυτό το σημείο γίνονταν πάρα πολλές αυτοκτονίες. Κάποια στιγμή οι κάτοικοι των σπιτιών κάτω από τη γέφυρα διαμαρτυρήθηκαν έντονα στις Αρχές - δεν είναι δα και το πιο κοινό θέαμα να ξυπνάς το πρωί και να έχουν φυτρώσει άνθρωποι ανάσκελα στον κήπο σου - και ο Δήμος της πόλης αποφάσισε να πάρει αντι-αυτοκτονικά μέτρα».

Με τρώει η γλώσσα μου να ρωτήσω: Και πώς αυτοκτονούν τώρα πια οι Λουξεμβούργιοι; Αλλά ο κυνισμός μου δεν είναι στην καλύτερή του φόρμα.

Αρκούμαι στο... «Και γιατί τόσες αυτοκτονίες ρε παιδιά;»

«Κατάθλιψη. Τους λείπει το φως».

Ενας λαμπρός ήλιος πάνω από τα κεφάλια μας υπογραμμίζει το παράδοξο.

«Μην κοιτάς αυτές τις μέρες που σας έκανε το χατίρι. Ο ήλιος δεν είναι συχνός στο Λουξεμβούργο, σπίτι - δουλιά - σπίτι, σύννεφα - βροχή - σύννεφα, δε θέλει και πολύ για να σαλτάρει ο άνθρωπος».

Αλήθεια είναι αυτό.

Από την άλλη, η απόδοση της λέξης Λουξεμβούργο, δεν είναι ο «Πύργος του Φωτός»;

Αυτή η αντινομία δεν έφυγε λεπτό από το νου μου όλο το Σαββατοκύριακο.

Στην αγκαλιά του αποχαιρετισμού ο Χρήστος βουρκώνει. Παραξενεύομαι, η Ελλάδα δεν είναι δα και τόσο μακριά, η ζωή είναι καλή, η δουλιά καλοπληρωμένη, η ελληνική κοινότητα μοιάζει αρραγής.

Υστερα καταλαβαίνω...

Οταν έχεις μάθει στον ήλιο, η πυξίδα σου δείχνει πάντα το Νότο.

Στο γυρισμό, η Αθήνα μάς υποδέχεται με μαύρα σύννεφα και καταρρακτώδη βροχή.

Είναι να τρελαίνεσαι! Εχουμε επιστρέψει από το απρόσμενα ηλιόλουστο Λουξεμβούργο, όπου οι κάτοικοι παθαίνουν μελαγχολία από την έλλειψη φωτός, ήρθαμε στη γενέτειρα του ήλιου και εκείνος ο μπαγάσας μάς κρύβεται!

Χωρίς λόγια, σαν συνεννοημένοι κοιταζόμαστε με τον Αρη και σκάμε στα γέλια.


Του
Μιλτιάδη ΠΑΣΧΑΛΙΔΗ*
*Ο Μιλτιάδης Πασχαλίδης είναι τραγουδοποιός


Οι σύγχρονες Μυθολογίες

Εχουμε βάσιμες πληροφορίες, για να υποστηρίξουμε την άποψη ότι ο άνθρωπος, από την περίοδο της Προϊστορίας ακόμα, προσπαθούσε να εκλογικεύσει τα φυσικά φαινόμενα που τον ταλαιπωρούσαν, πολλές φορές τον κατάστρεφαν, και να βρει μια ερμηνεία γι' αυτά. Τι ήταν η αστραπή, η βροχή, ο κεραυνός; Και όχι μόνο αυτά, που και σήμερα ακόμα στις ακραίες τους εκδηλώσεις προκαλούν απορίες και συζητήσεις. Η φωτιά που έκανε τη λάσπη κεραμικό και μαλάκωνε το μέταλλο, το αίμα, ο πόνος, η εγκυμοσύνη και η γέννα, ο θάνατος. Με την παρατήρηση και όσο περνούσαν τα χρόνια, έβρισκε τις ερμηνείες που ήθελε. Οργάνωνε τις ιδέες που γεννιούνταν μέσα στο μυαλό του και με τον τρόπο αυτό συγκροτούσε τα πρώτα «αξιώματα», που τον βοηθούσαν να επινοεί και να κατασκευάζει, ανάλογα, βέβαια, με τις ανάγκες του, που απαιτούσαν, για την αντιμετώπισή τους, αυτές τις επινοήσεις και τις κατασκευές. Ετσι, πάνω - κάτω, έστησε ο άνθρωπος τις «ιδεολογίες» του. Κατασκεύασε, με άλλα λόγια, τα πρώτα «παραδείγματα», με βάση τα οποία έβρισκε τη «λογική» που κυριαρχούσε στον κόσμο. Καταλάβαινε τον κόσμο αυτό και έπαιρνε θάρρος για να τον αντιμετωπίσει, όσο σκληρός και ανάποδος κι αν ήταν.

Το κακό είναι όμως πως δεν ήταν πάντα εύκολο να βρει τη «λογική» που αναζητούσε και να προχωρήσει στις ερμηνείες που χρειαζόταν. Πολλές φορές δεν τον βοηθούσαν τα «παραδείγματά» του. Και η ζωή του γέμιζε από ερωτηματικά και βασανιστικές απορίες. Βρήκε όμως το εργαλείο για να απαντήσει σ' αυτά τα δύσκολα ερωτήματα και να λύσει τις απορίες του. Κι αυτό το «εργαλείο» ήταν η μυθολογία και δίπλα σ' αυτήν η θρησκεία. Κατασκεύασε μύθους, θεούς, ημίθεους, τέρατα, γίγαντες και τιτάνες. Εφτιαξε γοητευτικά και πολλές φορές τρομερά «παραμύθια» και μέσα σ' αυτά έβρισκε τις ερμηνείες που του έλειπαν. Και με τον τρόπο αυτό βολευόταν. Εβρισκε δικαιολογίες για όλα: τα κακά και τα καλά, τα άσχημα και τα ωραία. Υποστήριζε πως για όλ' αυτά έφταιγε μια άλλη δύναμη που ήταν πάνω από αυτόν. Αυτή η δύναμη έφταιγε για τους κεραυνούς, για το θάνατο, τις πλούσιες ή τις κακές σοδειές. Η δύναμη αυτή βούλιαζε τα καράβια, άνοιγε τα βουνά στη μέση κι αυτά ξερνούσαν φωτιά. Εστελνε τις αρρώστιες και τις έπαιρνε πίσω. Εκανε τον άνθρωπο να χαίρεται ή να λυπάται, να αγαπάει και να μισεί. Και, φυσικά, όσο περίσσευαν οι αναποδιές, τόσο περίσσευαν και τα παραμύθια. Περίσσευε, δηλαδή, η ανάγκη για την αναζήτηση της «λογικής» και της «ερμηνείας».

Η επιστήμη, βέβαια, ερχόταν να δώσει τις απαντήσεις της σε πολλά από τα δύσκολα ερωτήματα. Ελυνε όλο και πιο πολλά προβλήματα. Συναγωνιζόταν με επιτυχία και τους θεούς και τους ήρωες. Τις μυθολογίες όμως δεν κατάφερε να τις αντιμετωπίσει. Το παραμύθι κράτησε και κρατάει ακόμα και σήμερα τη γοητεία του και τους καθησυχαστικούς του αποπροσανατολισμούς. Οι μύθοι παίζουν, όπως πάντα, το δικό τους το ρόλο. Και οι άνθρωποι παγιδεύονται στη γοητεία τους, στο ψέμα ή την έμμεση απειλή τους. Γιατί, τι άλλο είναι ένας μύθος παρά η περιγραφή μιας δύναμης που είναι υπεύθυνη για τη δική μας ζωή, τις χαρές και τις λύπες της, τις προσμονές και τα όνειρά της. Μήπως μύθος δεν είναι η αναγκαιότητα του ΝΑΤΟ, η τρομοκρατία, όπως την εννοεί η Δύση, το κοινωνικό κράτος της ΕΕ, η στέγη του Καλατράβα; Ενας γυαλιστερός μύθος δεν είναι και η Γιουροβίζιον που αποκοίμισε έναν ολόκληρο λαό και ανάγκασε τον κύριο Αμβρόσιο Καλαβρύτων να ασχολείται με τα «κουνήματα» του κυρίου Ρουβά;


Του
Γ. Χ. ΧΟΥΡΜΟΥΖΙΑΔΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ