ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 9 Ιούνη 2004
Σελ. /48
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΣΥΜΒΑΣΙΟΥΧΟΙ ΥΠΠΟ
Παραμένουν... «αξιοποιήσιμοι»

Παραδοχή του υφυπουργού Πολιτισμού, Π. Τατούλη, για συνέχιση της εργασιακής ομηρίας. Υποτονική «απάντηση» του σωματείου των συμβασιούχων του ΥΠΠΟ

Eurokinissi

Στην παραδοχή αυτού που κατήγγειλαν με τις πρόσφατες αγωνιστικές κινητοποιήσεις τους οι συμβασιούχοι εργαζόμενοι του υπουργείου Πολιτισμού προχώρησε τη Δευτέρα ο υφυπουργός Πολιτισμού, Π. Τατούλης, ο οποίος, μιλώντας σε συμβασιούχους της Διεύθυνσης Συντήρησης του ΥΠΠΟ είπε ότι «μπορεί και κανένας» τους να μη μονιμοποιηθεί μέσω του «περίφημου» Προεδρικού Διατάγματος.

Ο υφυπουργός δήλωσε άγνοια για το τελικό κείμενο του ΠΔ, αλλά όταν οι συμβασιούχοι τον «ενημέρωσαν» πως ουσιαστικά το ΠΔ δεν τους καλύπτει, τότε παραδέχτηκε ότι «μπορεί και κανένας» να μη μονιμοποιηθεί. Αλλά τους «υποσχέθηκε» τη συνέχιση της εργασιακής τους «γαλέρας», λέγοντας πως και η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου θα τους... «αξιοποιήσει»!

Το Πανελλήνιο Σωματείο Εκτάκτου Προσωπικού ΥΠΠΟ εξέδωσε ανακοίνωση, που υπογράφουν ο πρόεδρος και ο γενικός γραμματέας του, η οποία είναι τουλάχιστον «χαμηλών τόνων». Μεταξύ άλλων στην ανακοίνωση σημειώνεται ότι «οι ρυθμίσεις του ΠΔ δεν εξαιρούν γενικά τους εργαζόμενους στο ΥΠΠΟ και για τα Νομικά Πρόσωπα που εποπτεύονται από αυτό» (σσ δηλαδή δεν αναφέρει ρητά ότι εξαιρούνται οι συμβασιούχοι του ΥΠΠΟ), «όμως οι αγώνες μας δε σταματούν, γιατί μεγάλη μερίδα συναδέλφων μας μένει εκτός των ρυθμίσεων λόγω των χρονικών κενών που υπάρχουν ανάμεσα στις συμβάσεις τους. Εχουμε ζητήσει να ενημερώσουμε σχετικά τον υφυπουργό Πολιτισμού αλλά λόγω φόρτου εργασίας έχει αναβάλλει τη συνάντησή μας αυτή».

Ωστόσο, η πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟ είναι πλήρως ενημερωμένη για όλα. Στις 15/4 το σωματείο συναντήθηκε με την αναπληρώτρια υπουργό Πολιτισμού, Φάνη Πάλλη Πετραλιά, η οποία είχε δεσμευτεί για τη θετική αντιμετώπιση του θέματος, αλλά και ότι θα σταματήσει η ταλαιπωρία των εργαζομένων με την καταβολή των δεδουλευμένων τους. Στις 31/3 κατατέθηκε στο ΥΠΠΟ σχετικό υπόμνημα, ενώ στις 14/5 κατατέθηκε στο γραφείο του πρωθυπουργού και υπουργού Πολιτισμού η απόφαση της ΓΣ του σωματείου.

Σχολιάζοντας τις δηλώσεις Τατούλη και σε τελείως διαφορετικό «κλίμα» από την ανακοίνωση του σωματείου, ο Στάθης Γκότσης, μέλος της μειοψηφίας του ΔΣ του σωματείου με την «Ενωτική Αγωνιστική Κίνηση», σημειώνει: «Επιβεβαιώνεται από τη δήλωση Τατούλη η πραγματικότητα, όπως την έχουν καταγράψει οι εργαζόμενοι και στην απόφαση της πρόσφατης Γενικής Συνέλευσης: ότι η πλειοψηφία των συμβασιούχων στο ΥΠΠΟ και στα εποπτευόμενα ΝΠΙΔ εξαιρείται στην πραγματικότητα από τις ρυθμίσεις του ΠΔ και επιβεβαιώνει με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο ότι η προεκλογική δέσμευση του Κ. Καραμανλή δεν αφορά τους εργαζόμενους του υπουργείου του οποίου προΐσταται».

Η «παγκοσμιότητα» του Χατζιδάκι

Υπάρχουν πολλοί τρόποι να εξηγήσει κανείς γιατί ο Μάνος Χατζιδάκις αφορά τον εκτός Ελλάδας κόσμο. Τον Μάνο Χατζιδάκι τιμούν τραγουδιστές και μουσικοί από τις Ιαπωνία, Κίνα, Αυστραλία, Νότια Αφρική και Ευρώπη, στο Θέατρο Βράχων «Μελίνα Μερκούρη» (23,24/6). Επιλέχθηκαν 30 μουσικές και τραγούδια. Κάποια διατήρησαν τους πρωτότυπους στίχους τους, κάποια αποδόθηκαν σε ελεύθερη μετάφραση, ενώ άλλα αποτέλεσαν την έμπνευση για να γραφτούν νέοι στίχοι στα πορτογαλικά, αγγλικά, νορβηγικά, ουγγρικά, φλαμανδικά και τα σουαχίλι.

Χρώματα και ήχοι του κόσμου ενώνονται πάνω στη σκηνή για να παρουσιάσουν τον τρόπο που εκείνοι «ακούν» τον Μάνο Χατζιδάκι. Σε μία εποχή που οι άνθρωποι δείχνουν να έχουν δυσκολία στο να καταλαβαίνουν ο ένας τον άλλο, «Ο Κόσμος και ο Μάνος Χατζιδάκις» είναι μια δημιουργία που ενώνει όλες τις κουλτούρες γύρω από τον Ελληνα μουσικοσυνθέτη.

Μουσική εποπτεία: Νίκος Κυπουργός, ενορχήστρωση: Wouter Vandenabeele.

Ανάγκη ο άλλος «πόλος»

Σε ενδιαφέρουσα συζήτηση εξελίχθηκε η προχτεσινή συνάντηση μουσικών, με θέμα «Ευρωπαϊκή Ενωση και μουσική» που διοργάνωσε η Αχτίδα Καλλιτεχνών της ΚΟ Αθήνας του ΚΚΕ. Στη συζήτηση τέθηκε ο προβληματισμός και οι αγωνίες των καλλιτεχνών που δίνουν τον προσωπικό τους αγώνα επιβίωσης αλλά μοχθούν και αγωνίζονται να μην «ταπεινωθεί» το δικαίωμά τους στην καλλιτεχνική ποιότητα.

Οι μουσικοί, όπως και οι άλλοι καλλιτέχνες, αντιμετωπίζουν την εμπορευματοποίηση της Τέχνης. Η εμπορευματοποίησή της, σημαίνει και συνθήκες ανελευθερίας για τους καλλιτέχνες και το έργο τους. Ζητούμενο του συστήματος είναι ο πολίτης - «καταναλωτής» και όχι ο πολίτης - δημιουργός, ο σκεπτόμενος, με κριτικό πνεύμα.

Η Ευρωπαϊκή Ενωση προχωράει στην υλοποίηση του στόχου της για τη διαμόρφωση μιας «ενιαίας πολιτιστικής ταυτότητας», προϋπόθεση για τη λειτουργία της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς και της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης. Η ενίσχυση της πολιτιστικής βιομηχανίας, εκτός από μεγαλύτερα κέρδη, προσβλέπει και στην αποϊδεολογικοποίηση ή αλλοτρίωση του έργου Τέχνης και την ενσωμάτωσή του.

Στο νέο διεθνές περιβάλλον που δημιουργούν η παγκοσμιοποίηση της οικονομίας και η τάση εξαγορών και συγχωνεύσεων των δισκογραφικών εταιριών, απειλείται άμεσα το ελληνικό τραγούδι, όπως και άλλοι τομείς του πολιτισμού μας, αλλά και οι ακροατές - θεατές βρίσκονται αντιμέτωποι με μια σχεδιασμένη επίθεση, που αποσκοπεί στη μετατροπή τους σε παθητικούς καταναλωτές υποτιθέμενων πολιτιστικών προϊόντων.

Από την άλλη η πολύπαθη μουσική παιδεία παραπαίει μεταξύ υπουργείων Πολιτισμού και Παιδείας, ενώ μέσα στη γενική παιδεία κατέχει θέση περιθωριακή. Τα μέσα και ο τρόπος που γίνεται το μάθημα της μουσικής στα σχολεία δεν ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της εποχής, ενώ η ωδειακή εκπαίδευση έχει ολοκληρωτικά εκχωρηθεί (εκτός από το μοναδικό κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης) σε ιδιώτες.

Παράλληλα οι μουσικοί αντιμετωπίζουν μεγάλα προβλήματα στον τομέα ασφάλισης, αμοιβών και συνθηκών εργασίας. Υψηλό είναι και το ποσοστό ανεργίας.

Στη συζήτηση, τέλος, όλοι συμφώνησαν ότι είναι ανάγκη να δημιουργηθεί ο άλλος πόλος, να χτιστεί το «μέτωπο» εκείνο που θα αντιστέκεται και θα ενισχύει την προοδευτική παραγωγή, ώστε η τέχνη να παίξει τον κοινωνικό της ρόλο, το ρόλο της στην οικοδόμηση του αντιιμπεριαλιστικού - αντιμονοπωλιακού μετώπου.

«Ναμπούκο» στο Ηρώδειο

Την πασίγνωστη όπερα του Βέρντι «Ναμπούκο» παρουσιάζει η Εθνική Λυρική Σκηνή, από αύριο έως το Σάββατο, στο Ηρώδειο. Το περίφημο λυρικό έργο με τη μεγαλειώδη δομή και τις εξαιρετικές μελωδίες, όπως το περίφημο χορωδιακό «Va pensiero», ερμηνεύει μια πλειάδα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών διεθνούς ακτινοβολίας. Η όπερα, που θεμελίωσε τη μετέπειτα δόξα του μεγάλου μουσουργού και της οποίας το χορωδιακό κομμάτι ταυτίστηκε εξαρχής με τον εθνικό ύμνο των Ιταλών για την απελευθέρωση της χώρας τους από τον αυστριακό ζυγό, παρουσιάζεται σε μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού, σκηνοθεσία Σπύρου Ευαγγελάτου, σκηνικά - κοστούμια Αγνής Ντούτση, διεύθυνση χορωδίας Φανής Παλαμίδη. Ερμηνεύουν: Alberto Mastromarino - Boris Stachenko, Maria Guleghina - Lucia Mazzaria, Francesco Ellero D' Artegna - Andrea Silvestrelli, Σταμάτης Μπερής - Δημήτρης Σιγαλός, Βικτόρια Μαϊφάτοβα - Μαρίτα Παπαρίζου κ.ά.

Σεμινάρια γλυπτικής

Δύο σεμινάρια γλυπτικής οργανώνουν οι «Φίλοι του Μουσείου Ν. Περαντινός». Οι συναντήσεις θα γίνουν στο εργαστήρι του Ν. Περαντινού στην Παροικία της Πάρου, με σκοπό την επαφή των συμμετεχόντων με τη γλυπτική. Συγκεκριμένα, από τις 23-30/7 (συνολικά 40 ώρες) θα πραγματοποιηθεί το σεμινάριο «Μαρμαρολατήπα - Η τεχνική του ψηφιδωτού». Το θέμα έχει αναλάβει η Ράνια Καπελιάρη. Το δεύτερο σεμινάριο (12-21/8) έχει ως θέμα: «Μαρμαρογλυπτική των Κυκλάδων» (λάξεμα σε μάρμαρο κυκλαδίτικης βρύσης, υπέρθυρο). Την εφαρμογή του θέματος έχει ο Κώστας Γεωργίου. Ο αριθμός των συμμετοχών είναι περιορισμένος. Πληροφορίες, δηλώσεις συμμετοχής: Ευφορίωνος 14, Στάδιο, τηλ. 210-7513653, 4116269.

Σε υπαίθριο εργαστήρι γλυπτικής μετατράπηκε το πρώην στρατόπεδο Σπυρούδη, στην Αγία Παρασκευή, από το Συμπόσιο Γλυπτικής που ξεκίνησε στις 15/5, με διοργανωτή το Δήμο Αγ. Παρασκευής. Συμμετέχουν έντεκα γλύπτες, οι: Θ. Παπαγιάννης, Γ. Χουλιαράς, Κ. Ρόκος, Δ. Γερολυμάτος, Χρ. Ρηγανάς, Κ. Βρούβας, Τ. Κοζόκος, Χρ. Λαζαράκης, Εκ. Παπαδάκης, Γ. Σταματόπουλος και Χρ. Λάμπρου. Η δημιουργία των έργων θα διαρκέσει έως τα τέλη Ιούνη και στη διάρκεια του Μαραθωνίου τα γλυπτά θα τοποθετηθούν κατά μήκος της λεωφ. Μεσογείων. Επειτα θα κοσμήσουν σημεία του Δήμου.

Στα πλαίσια της παρουσίασης, από τις εκδόσεις του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τράπεζας, του «Οιδίποδα επί Κολωνώ» του Σοφοκλή, σε εξαίρετη μετάφραση του καθηγητή Δημήτρη Μαρωνίτη (για το ανέβασμα της τραγωδίας από το «Θέατρο Τέχνης»), στις 17/6 (9 μ.μ.) στο θέατρο «Χυτήριο», οι Βασίλης Παπαβασιλείου, Δ. Μαρωνίτης και Μιχάλης Μητρούσης θα προσπαθήσουν να απαντήσουν στα παρακάτω ερωτήματα: Πόσο μιλιέται η αρχαία τραγωδία; Πόσο πραγματικός και καίριος μπορεί να ακουστεί ο νεοελληνικός λόγος που αποδίδει το μύθο του Οιδίποδα, όπως τον επεξεργάστηκε ο Σοφοκλής;

Εκπαιδευτικά προγράμματα για παιδιά οργανώνει το εργαστήρι του Μουσείου Μπενάκη, με αφορμή την έκθεση του Αλέκου Φασιανού, «Αθλος, μύθος, έρως», που φιλοξενείται στους χώρους του. Συγκεκριμένα, στις 16 ή στις 23 Ιούνη (10.30 π.μ. - 1 μ.μ.), και στις 17 ή 24 Ιούνη (10.30 π.μ. - 1 μ.μ.), θα πραγματοποιηθούν προγράμματα για παιδιά 5-8 ετών και 9-12 ετών, αντίστοιχα. Κόστος συμμετοχής 10 ευρώ. Δηλώσεις στα τηλέφωνα: 210.3671.043, 210.3671.044.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ