ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 15 Ιούνη 2004
Σελ. /40
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΤΕΙ
Στην επιφάνεια τα αδιέξοδα και η υποβάθμιση

Αντισυνταγματικό θα κριθεί το Προεδρικό Διάταγμα 318/1994

Από τις μεγάλες κινητοποιήσεις το 2001 ενάντια στο νόμο της ψευτοανωτατοποίησης των ΤΕΙ
Από τις μεγάλες κινητοποιήσεις το 2001 ενάντια στο νόμο της ψευτοανωτατοποίησης των ΤΕΙ
Αντισυνταγματικό κρίνεται, όπως φαίνεται, από την ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας το Προεδρικό Διάταγμα 318/1994 που είχε εκδοθεί όταν υπουργός Παιδείας ήταν ο Γιώργος Παπανδρέου και καθόριζε τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων τριών Τμημάτων των ΤΕΙ (Πολιτικών Δομικών Εργων, Πολιτικών Εργων Υποδομής και Τοπογραφίας). Το ΠΔ είχε κριθεί αρχικά αντισυνταγματικό από το Δ΄ Τμήμα του ΣτΕ πέρσι και η σχετική συζήτηση στην ολομέλεια ξεκίνησε το Γενάρη μετά από έντεκα αναβολές. Σύμφωνα, λοιπόν, με δημοσιεύματα, το ΣτΕ έλαβε την απόφαση που θα ανακοινωθεί επισήμως το επόμενο διάστημα κι ο οποία δικαιώνει την προσφυγή του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ) για την αντισυνταγματικότητα του ΠΔ.

Σύμφωνα με το σκεπτικό της απόφασης, η αναβάθμιση των επαγγελματικών προσόντων των αποφοίτων των ΤΕΙ είναι ανεπίτρεπτη, διότι οδηγεί σε έμμεση καταστρατήγηση του διαχωρισμού των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και των σχολών ανώτερης βαθμίδας. Επίσης, η πλήρης επαγγελματική εξομοίωση των πτυχιούχων ΤΕΙ τριετούς φοίτησης με τους αποφοίτους των ΑΕΙ οδηγεί στην ισοτιμία των χορηγούμενων πτυχίων και άρα είναι αντισυνταγματική, καθώς οι διατάξεις του Συντάγματος εισάγουν σαφή διάκριση μεταξύ των ΑΕΙ και των ΤΕΙ.

Είναι χαρακτηριστικό ότι δε φαίνεται να αγγίζει το ΣτΕ ο νόμος 2916/01 της «ψευτοανωτατοποίησης» των ΤΕΙ, αφού το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο στο σκεπτικό της απόφασής του κατατάσσει τα ΤΕΙ στη βαθμίδα των ανώτερων σχολών.

Οι ανώτατοι δικαστές σημειώνουν ότι η εξομοίωση των πτυχίων δεν μπορεί να επιτευχθεί ούτε με την παράταση του χρόνου σπουδών για τα ΤΕΙ, ούτε με την αλλοίωση του προγράμματος σπουδών (εισαγωγή επιπλέον εξαμήνου) και επισημαίνουν ότι το ΠΔ θα έπρεπε να καθορίζει τις ειδικές επαγγελματικές δραστηριότητες που μπορούν να ασκήσουν οι πτυχιούχοι των ΤΕΙ.

Μόνη διέξοδος η Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση

Μετά την ακύρωση του Προεδρικού Διατάγματος, οι απόφοιτοι των συγκεκριμένων Τμημάτων των ΤΕΙ μένουν εντελώς μετέωροι, δεν τους αφαιρούνται απλώς τα επαγγελματικά δικαιώματα, αλλά δεν έχουν καν πρόσβαση στο επάγγελμα, όπως εξάλλου κι οι απόφοιτοι πολλών άλλων ειδικοτήτων των ΤΕΙ.

Εξάλλου στο πλαίσιο της διαδικασίας της Μπολόνια για τη δημιουργία Ενιαίου Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης, που στηρίζουν ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, ο νόμος για τα ΤΕΙ ήταν η πρώτη πράξη εφαρμογής του μοντέλου της Μπολόνια. Οριζε ότι τα ΤΕΙ ανήκουν στην Ανώτατη Εκπαίδευση, είναι ισότιμα, αλλά και διακριτά από τα πανεπιστήμια και προσφέρουν τον πρώτο ακαδημαϊκό τίτλο. Στην πραγματικότητα, τα ΤΕΙ εισήχθησαν στην Ανώτατη Εκπαίδευση, χωρίς καμιά αναβάθμιση των σπουδών και των υποδομών τους κι αυτό γιατί το μοντέλο που προωθείται στο πλαίσιο της Μπολόνια είναι γρήγορες σπουδές που θα δίνουν αναλώσιμες γνώσεις σύμφωνα με τις απαιτήσεις της «αγοράς», βαφτίζοντάς τες επιστημονικές.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα παραμένει ο ίδιος ο διαχωρισμός της Ανώτατης Εκπαίδευσης σε δυο κατευθύνσεις, που καθιστά την τεχνολογική κατεύθυνση υποδεέστερη. Αυτό γιατί η τεχνολογία αποτελεί εφαρμογή της επιστήμης και δεν μπορεί να χωριστεί από αυτήν. Η απλή πρακτική χωρίς το θεωρητικό, επιστημονικό της υπόβαθρο είναι μια μηχανιστική γνώση που αναλώνεται, γίνεται άχρηστη με την εξέλιξη της επιστήμης. Αρα, όσο υπάρχει αυτός ο διαχωρισμός, τόσο πιο δύσκολη θα γίνεται η δυνατότητα ουσιαστικής επιστημονικής αναβάθμισης των ΤΕΙ.

Γι' αυτό η πρόταση του ΚΚΕ για την Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση είναι η μόνη ρεαλιστική, η μόνη που δίνει ουσιαστική λύση στο πρόβλημα των ΤΕΙ, αλλά και στην καλπάζουσα υποβάθμιση των πανεπιστημίων. Γιατί η επιστημονική γνώση δεν μπορεί να δίνεται στους λίγους, που έχουν να πληρώσουν αδρά στα κέντρα αριστείας της Ευρώπης που κρατούν υψηλά το επιστημονικό τους επίπεδο, ούτε στους λίγους που μπορούν να ολοκληρώνουν τις σπουδές τους σε υψηλού επιπέδου μεταπτυχιακά και διδακτορικά προγράμματα. Με την ενοποίηση όμως της Ανώτατης Εκπαίδευσης στη βάση της αποσαφήνισης, πρώτα και κύρια, των επιστημονικών αντικειμένων μπορεί να ανοίξει ο δρόμος για ιδρύματα που όχι μόνο θα λέγονται, αλλά και θα είναι Ανώτατα.

Αντιδράσεις

Με αφορμή τις τελευταίες εξελίξεις, το ΤΕΕ θεωρεί ότι ανοίγει ο δρόμος για τη συνολική αντιμετώπιση του θέματος των επαγγελματικών δικαιωμάτων στη χώρα μας και καλεί σε διάλογο για διαμόρφωση «πολιτικής αντιμετώπισης των νέων δεδομένων που δημιουργούνται από αποφάσεις της ΕΕ». Επίσης ο πρόεδρος της Επιστημονικής Ενωσης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης Μηχανικών επισημαίνει το αδιέξοδο των πτυχιούχων ΤΕΙ και ζητά να αλλάξει η διαδικασία καθορισμού επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων, καλώντας τα ΤΕΙ να «μποϊκοτάρουν τις Εξετάσεις», έως ότου επιτευχθεί αυτό.

Το υπουργείο Παιδείας από την πλευρά του δεν παίρνει θέση και καλύπτεται πίσω από το γεγονός ότι η απόφαση του ΣτΕ δεν έχει περιέλθει σε γνώση της πολιτικής του ηγεσίας. Ωστόσο, το «φάρμακο» που έχει προτείνει η ΝΔ για το πρόβλημα των ΤΕΙ είναι... η αξιολόγηση, πράγμα που όχι μόνο δε διασφαλίζει σε τίποτα την ουσιαστική αναβάθμιση των ιδρυμάτων, αλλά πολλά από αυτά θα τα οδηγήσει ακόμα και στο κλείσιμο.

ΤΕΙ ΚΑΒΑΛΑΣ
Σε επίσχεση εργασίας οι έκτακτοι εκπαιδευτικοί

Σε επίσχεση εργασίας προχωρούν από την Τετάρτη οι έκτακτοι εκπαιδευτικοί του ΤΕΙ Καβάλας, διεκδικώντας δεδουλευμένα από το Γενάρη του 2004. Η απόφαση πάρθηκε ύστερα από γενική συνέλευση του Συλλόγου την περασμένη Τετάρτη, κατά την οποία συζητήθηκε η απόφαση του ΤΕΙ να μειώσει τις ώρες διδασκαλίας των εκτάκτων καθηγητών, με τη δικαιολογία ότι το ίδρυμα δε διαθέτει τους απαραίτητους πόρους για να ανταποκριθεί στα εκπαιδευτικά του καθήκοντα. Οι περικοπές στις ώρες των εκπαιδευτικών αντισταθμίστηκαν με την κάλυψη 1.500 ωρών διδασκαλίας με σπουδαστές στο πλαίσιο της απασχόλησης σπουδαστών.

Οι έκτακτοι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι αποτελούν το 85% του εκπαιδευτικού προσωπικού στο ΤΕΙ Καβάλας, χαρακτηρίζουν «καταχρηστική και αδικαιολόγητη κάθε απόφαση για οποιαδήποτε μείωση του εισοδήματος και υποβάθμισης της εκπαιδευτικής διαδικασίας», ενώ σημειώνουν και τους κινδύνους για την ασφάλεια διδασκόντων και σπουδαστών που προκύπτουν από τη συμφόρηση των εργαστηρίων εξαιτίας της σύμπτυξής τους. Οι εκπαιδευτικοί προβάλλουν το ζήτημα της υποχρηματοδότησης των τριτοβάθμιων ιδρυμάτων από τον κρατικό προϋπολογισμό και αναδεικνύουν την αναγκαιότητα να υπάρξει «γενναία αύξηση των δαπανών για την παιδεία». Τέλος, καλούν τους σπουδαστές και την εκπαιδευτική κοινότητα του ΤΕΙ Καβάλας να τους συμπαρασταθεί στα δίκαια αιτήματά τους.

Την Κυριακή η Γενική Συνέλευση της ΔΟΕ

Το διεκδικητικό πλαίσιο και το πρόγραμμα δράσης του κλάδου των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης θα βρεθεί στο επίκεντρο της συζήτησης της 73ης Τακτικής Γενικής Συνέλευσης της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας, που ξεκινά την Κυριακή 20 Ιούνη και ολοκληρώνεται την Τρίτη 22 Ιούνη.

Το προηγούμενο διάστημα, κατά το οποίο οι εκπαιδευτικοί βίωσαν μία άνευ προηγουμένου επίθεση στα εργασιακά τους δικαιώματα, η ΕΣΑΚ - ΔΕΕ κατέβαλε κάθε δυνατή προσπάθεια, ώστε να διαμορφωθεί ένα διεκδικητικό - αγωνιστικό πρόγραμμα από το ΔΣ της ΔΟΕ, που θα έβαζε στην πρώτη γραμμή τα δικαιώματα του κλάδου, τα οποία βρίσκονται υπό διωγμό, τη Δημόσια και Δωρεάν Εκπαίδευση, η οποία σήμερα ουσιαστικά καταργείται, τη διεκδίκηση του σχολείου των σύγχρονων αναγκών, για όλα τα παιδιά, χωρίς διαχωρισμούς. Και η παράταξη προσέρχεται στο συνέδριο δηλώνοντας ότι αυτό που απαιτείται σήμερα είναι ένα ενιαίο, αρραγές μέτωπο των γονέων, μαθητών εκπαιδευτικών, ταξικών δυνάμεων του εργατικού συνδικαλιστικού κινήματος, ικανού να μάχεται και να κατακτά τον άλλο δρόμο, το άλλο σχολείο, που έχει ανάγκη σήμερα ο λαός και ο τόπος.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ