ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 29 Σεπτέμβρη 2004
Σελ. /40
ΜΕΓΑΛΕΙΩΔΕΙΣ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΕΙΣ
Οχι άλλο αίμα!

Περισσότεροι από 10.000 μαθητές, δάσκαλοι, γονείς, κάτοικοι, εργάτες, από τη Λαμία, τη Στυλίδα, τα Καμένα Βούρλα και αλλού, βρέθηκαν στο δρόμο απαιτώντας άμεσες λύσεις

Στιγμιότυπο από τη συγκέντρωση στον τόπο του δυστυχήματος

Eurokinissi

Στιγμιότυπο από τη συγκέντρωση στον τόπο του δυστυχήματος
Η οργή και η αγανάκτηση ξεχείλιζε. Ακριβώς εκεί, στο σημείο όπου η πολιτική αναλγησία σκοτώνει εν ψυχρώ. Μία μέρα μετά το πολύνεκρο δυστύχημα στο «φονικό πέταλο» του Μαλιακού, ήρθε η ώρα - χτες - να ακουστεί ένα δριμύ πολιτικό «κατηγορώ» από χιλιάδες ανθρώπους.

Περισσότεροι από 10.000 μαθητές, δάσκαλοι, γονείς, κάτοικοι, εργάτες, από τη Λαμία, τη Στυλίδα, τα Καμένα Βούρλα και αλλού, βρέθηκαν στο δρόμο, απαιτώντας άμεσες λύσεις. Κεντρικά συνθήματα των διαδηλωτών, όπου κι αν βρέθηκαν, ήταν: «Οχι άλλο αίμα! Οχι άλλους νεκρούς. Εδώ και τώρα μέτρα. Κύριοι των μέχρι σήμερα κυβερνήσεων ως εδώ η ανοχή. Πάρτε αμέσως μέτρα να σταματήσει το φονικό, έχετε τεράστιες ευθύνες».

Η κεντρική συγκέντρωση είχε προγραμματιστεί, από προχτές το απόγευμα, για τις 9 το πρωί στην είσοδο της Λαμίας στην Πανελλήνια Εκθεση. Ωστόσο, η συμμετοχή ξεπέρασε κάθε προσδοκία. Αν και αρχικά είχε ανακοινωθεί το κλείσιμο της Εθνικής Οδού στην είσοδο της Λαμίας και μόνο για μισή ώρα, τελικά έκλεισε σε 4 σημεία για 3,5 ώρες. Και αυτά δεν ήταν τα μοναδικά σημεία αποκλεισμού.

Στην περιοχή της Στυλίδας, 2.000 περίπου κάτοικοι της περιοχής προχώρησαν σε δίωρο αποκλεισμό του δρόμου, με το ίδιο αίτημα, ενώ μικρότερα μπλόκα από φορείς και κατοίκους υπήρξαν στο 200ό χλμ, στο ύψος των Θερμοπυλών, στο ύψος της διασταύρωσης προς Μπράλο, στο 204ο χλμ στη διασταύρωση της Δαμάστα, αλλά και στην περιοχή της Ανθήλης, στο 207ο χλμ. Η Τροχαία αναγκάστηκε να διακόψει την κυκλοφορία στο εθνικό δίκτυο, αφού δεν υπήρχε καμία δυνατότητα να την εκτρέψει από παράπλευρους και επαρχιακούς δρόμους.

Eurokinissi

Οσοι συγκεντρώθηκαν στην είσοδο της Λαμίας πραγματοποίησαν πορεία διαμαρτυρίας έως το 4ο χιλιόμετρο της Εθνικής Οδού Λαμίας - Αθηνών, όπου και την απέκλεισαν για περίπου δύο ώρες.

Τα καταστήματα της Λαμίας δεν άνοιξαν το πρωί, μετά από απόφαση του Εμπορικού Συλλόγου, ενώ έκλεισαν και οι βιοτεχνίες, μετά από απόφαση των Επιμελητηρίων και της Ομοσπονδίας τους. Αν και επίσημα τα σχολεία λειτουργούσαν, εκατοντάδες μαθητές, κυρίως Γυμνασίων και Λυκείων, άφησαν τα μαθήματά τους και μαζί με τους καθηγητές τους, αφού διήνυσαν πεζή απόσταση περίπου 7 χιλιομέτρων, έφτασαν στο σημείο του αποκλεισμού της Εθνικής οδού. Ολοι οι δήμοι του νομού παρέμειναν κλειστοί, σε ένδειξη πένθους, αλλά και διαμαρτυρίας, ενώ κλειστές ήταν και οι υπηρεσίες της νομαρχίας.

Καμία ανοχή

Το συλλαλητήριο στη Λαμία ήταν ένα από τα μεγαλύτερα συλλαλητήρια που έχουν γίνει. Μαζικό, μαχητικό, διεκδικητικό, με πολύ μεγάλη την παρουσία μαθητών και νεολαίας. Στους συγκεντρωμένους μίλησαν ο νομάρχης Φθιώτιδας, Α. Χειμάρας και ο νομαρχιακός σύμβουλος στη Φθιώτιδα της «Νομαρχιακής Αγωνιστικής Συνεργασίας», Τάσος Χρονάς.

«Το σημερινό (σ.σ. χτεσινό) συλλαλητήριο εξέφρασε την αγανάκτηση και την οργή του φθιωτικού λαού, ο οποίος δεν είναι διατεθειμένος να δείξει καμία ανοχή στον εμπαιγμό και την κοροϊδία που υφίσταται επί δεκαετίες, από τις κυβερνήσεις. Δεν αποτελεί την κορύφωση των αγώνων μας, αλλά την αφετηρία για νέους παρόμοιους και μεγαλύτερους συντονισμένους αγώνες που πρέπει να ξεδιπλωθούν, με ενημερωμένους τους εργαζόμενους και το λαό και με διεκδικητικό χαρακτήρα», δήλωσε στο «Ρ», ο Τ. Χρονάς.

«Τιμούμε τους νεκρούς συμμαθητές μας με το σημερινό συλλαλητήριο και θα συνεχίσουμε για να μην υπάρξουν άλλα θύματα», μας λέει μαθητής της Β΄ Τάξης Λυκείου Λαμίας.

Ο Θύμιος Τσέτσας, μέλος της Τοπικής Γραμματείας του ΠΑΜΕ και μέλος του ΔΣ του ΕΚ, με αφορμή το πολύνεκρο ατύχημα και την ανάγκη η εργατική τάξη να επιβάλει μέτρα που θα προστατεύουν την ανθρώπινη ζωή, δήλωσε στο «Ρ»: «Οι εργαζόμενοι πρέπει να προβληματιστούν για το με ποια κριτήρια οι κυβερνήσεις αναθέτουν τα έργα. Αν δηλαδή κριτήριο είναι η ασφαλής διέλευση και η προστασία της ανθρώπινης ζωής ή η μεταφορά προϊόντων των πολυεθνικών με οποιαδήποτε κόστος. Το ταξικό συνδικαλιστικό κίνημα θα επαγρυπνεί και καλούμε τους εργαζόμενους, το λαό και τη νεολαία σε αγώνα, ενάντια στις αντιλαϊκές πολιτικές των κυβερνήσεων και στα συμφέροντα των μεγαλοεργολάβων που έχουν βάλει "φρένο" στην υλοποίηση του έργου».

Κοινές κατηγορίες

Κοινές, σε πρώτη φάση, είναι οι κατηγορίες που απηύθυνε ο εισαγγελέας της Λαμίας, στον οδηγό του φορτηγού Αντ. Παρδαλάκη και την ιδιοκτήτρια του οχήματος Μ. Σαρτζετάκη, καθώς και στον οδηγό του λεωφορείου Δ. Πεσλή. Και οι τρεις κατηγορούνται για διατάραξη της ασφάλειας της συγκοινωνίας με ενδεχόμενο δόλο, φόνο εξ αμελείας κατά συρροήν, υπέρβαση του ορίου ταχύτητας και υπέρβαση του βάρους μεταφοράς του φορτηγού. Οι κατηγορούμενοι πήραν 48ωρη προθεσμία για να απολογηθούν.

ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ
Ευχολόγια αντί για μέτρα

Χωρίς συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα ήταν τα μέτρα - ευχολόγια που εξήγγειλε ο Κ. Καραμανλής για την οδική ασφάλεια και την αντιμετώπιση των τροχαίων εγκλημάτων, γεγονός που πρακτικά σημαίνει ότι τίποτα δε θα αλλάξει στις εθνικές «καρμανιόλες» στο ορατό μέλλον.

Ο πρωθυπουργός παραδέχτηκε ότι η οδική ασφάλεια «είναι ασφαλώς και πάνω απ' όλα υπόθεση του κράτους», ωστόσο στη συνέχεια επιχείρησε να μετακυλίσει τις ευθύνες στον καθένα, τονίζοντας ότι «είναι ζήτημα παιδείας, που αφορά όλους τους Ελληνες μαζί και τον καθένα μας χωριστά».

Τα μέτρα που ανακοίνωσε ο ίδιος πρωθυπουργός μετά τη συνεδρίαση της κυβερνητικής επιτροπής, προφανώς για να τους προσδώσει μεγαλύτερο «βάρος», είναι σκόπιμα γενικόλογα, ενώ δεν είναι ορατός ο χρονικός ορίζοντας και τα μέσα υλοποίησής τους. Μίλησε, για παράδειγμα, για «ταχεία ολοκλήρωση όλων των έργων, ώστε, το δυνατό συντομότερα, το εθνικό δίκτυο να ανταποκρίνεται στις προδιαγραφές μιας χώρας - μέλους της ΕΕ», απέφυγε όμως ωστόσο να καθορίσει το «συντομότερο δυνατόν». Αλλωστε ο αρμόδιος υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Γ. Σουφλιάς, είχε δηλώσει μόλις την προηγούμενη μέρα ως χρόνο ολοκλήρωσης των έργων του «πετάλου» τα τέλη του 2007. Και... βλέπουμε, θα προσθέταμε εμείς, καθώς για κάποια από τα έργα αυτά - και συγκεκριμένα το τμήμα «Αγία Μαρίνα - Ράχες», ούτε καν αναφέρθηκε.

Επιπλέον, έδωσε έμφαση στο θέμα της αστυνόμευσης του οδικού δικτύου και ιδιαίτερα των σημείων που έχουν χαρακτηριστεί ως «υψηλής επικινδυνότητας», ωστόσο το έργο αυτό θα υλοποιηθεί από τη νέα Τροχαία Εθνικών Οδών, η οποία θα ανασυγκροτηθεί βάσει «ολοκληρωμένου σχεδίου» που ανέλαβε να παρουσιάσει ο υπουργός Δημόσιας Τάξης, Γ. Βουλγαράκης. Στα σημεία «υψηλής επικινδυνότητας» θα τοποθετηθούν κάμερες με σκοπό «το συνεχή έλεγχο της κυκλοφορίας και τον άμεσο εντοπισμό των παραβατών του ΚΟΚ». Παράλληλα, γίνονται πιο αυστηρές οι κυρώσεις για τους παραβάτες του ΚΟΚ, ενώ ειδικά για τα βαριά οχήματα οι κυρώσεις θα αφορούν όχι μόνο τους οδηγούς αλλά και τις επιχειρήσεις στις οποίες αυτά ανήκουν, χωρίς να αναφερθεί πώς θα γίνει αυτό. Ανέφερε ακόμα ότι αναθεωρείται το σύστημα ελέγχου των διπλωμάτων οδήγησης βαρέων οχημάτων, χωρίς να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες.

«Η οδική ασφάλεια είναι ζήτημα ύψιστης προτεραιότητας», κατέληξε ο Κ. Καραμανλής, προσθέτοντας ότι «η δραστική μείωση των ατυχημάτων είναι χρέος μας». Ο πρωθυπουργός εξέφρασε τη συμπαράστασή του προς τις οικογένειες των θυμάτων, τους τραυματίες και τους οικείους τους, επαναλαμβάνοντας την κοινότοπη διαπίστωση ότι κάθε χρόνο η χώρα θρηνεί χιλιάδες νεκρούς από τροχαία δυστυχήματα. «Μια μικρή πόλη χάνεται στην άσφαλτο», είπε.

Γ. Παπανδρέου: «ευθύνες
στους τοπικούς φορείς»

Στους «κοινωνικούς παράγοντες» και τους «τοπικούς φορείς», μετέθεσε - χωρίς ίχνος ντροπής - τις ευθύνες για τη μη κατασκευή του αυτοκινητόδρομου στο «πέταλο» του Μαλιακού ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Γ. Παπανδρέου.

Τις τεράστιες πολιτικές ευθύνες των κυβερνήσεων της τελευταίας εικοσαετίας, των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ - υπουργός των οποίων ήταν και ο σημερινός αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης - που αδιαφόρησαν προκλητικά για την κατασκευή του κλειστού αυτοκινητόδρομου στην περιοχή, ο Γ. Παπανδρέου με συνοπτικές διαδικασίες τις απέδωσε στους φορείς της τοπικής κοινωνίας...

Οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ, ακολουθώντας την πάγια πολιτική τακτική τους στον τομέα των δημόσιων έργων, τοποθέτησαν σαν πρώτη προτεραιότητα τα συμφέροντα των μεγαλοεργολάβων, οι οποίοι διεκδικούσαν την κατασκευή που θα τους εξασφάλιζε τη μεγιστοποίηση των κερδών τους, αδιαφορώντας για την απαράδεκτη καθυστέρηση του έργου.

Αλλά βέβαια, χτες ο Γ. Παπανδρέου παρείχε πλήρη κάλυψη στην αντιλαϊκή πολιτική, μετέθεσε τις ευθύνες των κυβερνήσεων του κόμματός του, έκανε μια «ευχή» και εντελώς προκλητικά υποστήριξε: «Θα ήθελα να ευχηθώ να ξεπεραστούν όλοι οι λόγοι που είχανε δημιουργήσει την καθυστέρηση στην κατασκευή αυτού του νέου δρόμου και που είχανε σχέση και με κοινωνικούς παράγοντες και με τοπικούς παράγοντες»...

ΚΗΔΕΙΕΣ ΜΑΘΗΤΩΝ
Η θλίψη γίνεται «κατηγορώ»

ICON

Αβάσταχτος ο πόνος χτες στην πόλη της Φαρκαδόνας και στα τρία χωριά της περιοχής - Ζάρκο, Γριζάνο και Διάσελο - όπου έγιναν οι κηδείες των επτά μαθητών, που βρήκαν το θάνατο στο προχτεσινό τροχαίο δυστύχημα, στο φονικό «πέταλο» του Μαλιακού. Πλήθη λαού, πρώτα στο Ζάρκο, είπαν το τελευταίο αντίο στον Γιάννη Καματσέλο, και στον Χρήστο Μπουραζέλη, έπειτα στη Φαρκαδόνα στον Αποστόλη Οικονομούλα και στην Ευγενία Σαράφη, μετά στο Γριζάνο στον Κώστα Τέλλιο και στην Κατερίνα Λίτσιου και τέλος στο Διάσελο στη Στεφανία Καλύβα. Τα σχολεία, τα μαγαζιά κι οι υπηρεσίες στη Φαρκαδόνα ήταν, χτες, κλειστά, καθώς ολόκληρη η περιοχή πενθούσε.

Δραματικές φιγούρες στις κηδείες οι γονείς, οι συγγενείς και οι φίλοι των μαθητών, που έκλαιγαν απαρηγόρητα. Μαυροφορεμένες γυναίκες φώναζαν «γιατί». 15χρονα παιδιά, συμμαθητές των σκοτωμένων, κοιτούσαν γύρω τους με παράπονο, πόνο και οργή. Εκεί και οι γονείς και οι συμμαθητές των παιδιών που χάθηκαν, ενάμιση χρόνο πριν, στο μακελειό των Τεμπών, που έφτασαν με πούλμαν από το Μακρυχώρι Ημαθίας, για να παρευρεθούν στις κηδείες. Πλήθος τα στεφάνια και γαμήλιος ο στολισμός των εκκλησιών, όπως αρμόζει στα πεθαμένα αγγελούδια.

Η θλίψη που απλώνεται παντού, γρήγορα μετατρέπεται σε δριμύ κατηγορώ για τους ενόχους. Ενα κατηγορώ που απευθύνεται στις ελληνικές κυβερνήσεις, οι οποίες, αν και γνωρίζουν πολύ καλά ότι το «πέταλο» Μαλιακού είναι παγίδα θανάτου, αδιαφορούν προκλητικά για τις ανθρώπινες ζωές που χάνονται στην άσφαλτο και δεν υλοποιούν τ' αναγκαία έργα για την ασφαλή διέλευση οδηγών κι επιβατών.

Εντονη και δικαιολογημένη η οργή για το γεγονός ότι, αν και δεκάδες λεωφορεία γεμάτα με παιδιά θα ταξίδευαν κομβόι, δεν πάρθηκε κανένα μέτρο για την ασφαλή μετακίνησή τους, όταν, μάλιστα, επρόκειτο να ταξιδέψουν σε έναν δρόμο - καρμανιόλα. Και η αγανάκτηση περισσεύει για όλους τους αρμόδιους που πολύ εύκολα και χωρίς δισταγμό επιχειρούν να ρίξουν από πάνω τους τις πολιτικές ευθύνες που φέρουν για το έγκλημα εκ προμελέτης στο φονικό «πέταλο». Οπως άγνοια σχετικά με τη μαζική κάθοδο μαθητών στην Αθήνα για να παρακολουθήσουν αγωνίσματα των Παραολυμπιακών Αγώνων, δήλωσε, προκλητικά, η υπουργός Παιδείας Μαριέττα Γιαννάκου, που παραβρέθηκε στις κηδείες των μαθητών.

Στις κηδείες, που έγιναν δημοσία δαπάνη, παραβρέθηκαν, επίσης, εκπρόσωποι της κυβέρνησης και των πολιτικών κομμάτων, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και πολλών φορέων της περιοχής. Εκ μέρους του ΚΚΕ παραβρέθηκε πολυμελής αντιπροσωπεία με επικεφαλής τον Αχ. Κανταρτζή, γραμματέα της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΚΚΕ και μέλος της ΚΕ του Κόμματος.

Ανθρωποθυσίες στο βωμό του κεφαλαίου

Ανάμεσα στους γονείς των μαθητών από το Μακρυχώρι Ημαθίας που χάθηκαν στα Τέμπη είναι και ο Δημήτρης Κανελλόπουλος. Το δράμα του κοινό μ' αυτό που ζουν οι γονείς των αδικοχαμένων παιδιών της Φαρκαδόνας. Ιδιοι είναι κι οι ένοχοι.

Μιλάει στο «Ριζοσπάστη» για τη νέα τραγωδία στο Μαλιακό, την προηγούμενη στα Τέμπη που στοίχισε τη ζωή 21 παιδιών, ανάμεσά του και το δικό του και λέει: «Είναι ζήτημα πολιτικής κατεύθυνσης του συστήματος που δε βάζει σε προτεραιότητα τις κοινωνικές ανάγκες, αλλά τις ανάγκες του κεφαλαίου και του κέρδους. Ετσι, νταλίκες υπέρβαρες και κακοσυντηρημένες κυκλοφορούν, οι δρόμοι δε φτιάχνονται όπως πρέπει για την προστασία των ανθρώπινων ζωών και τ' αποσπασματικά και οικονομικού χαρακτήρα μέτρα της Τροχαίας, δε λύνουν το πρόβλημα. Εάν δε συνειδητοποιηθεί η ανάγκη πάλης για την ανατροπή αυτού του συστήματος τότε θα συνεχιστούν οι ανθρωποθυσίες στο βωμό του κέρδους».

Ηθικοί αυτουργοί

Είναι ιδιαίτερα αισθητή, περισσότερο από κάθε άλλη φορά, η ιδεολογικοπολιτική πίεση που ασκείται προκειμένου, ευθύς εξ αρχής, να προσανατολιστούν, τόσο η δημόσια συζήτηση όσο και οι έρευνες στην «ατομική ευθύνη» των εμπλεκομένων στο «δυστύχημα» και να μείνουν στο απυρόβλητο οι ευθύνες των κυβερνήσεων των τελευταίων δεκαετιών.

Επιθετικά και χωρίς να αφήνουν περιθώριο για αντίλογο, τα ΜΜΕ έχουν ήδη αποφανθεί για τις ευθύνες... στο πρόσωπο του οδηγού νταλίκας, παραγράφοντας τις πολιτικές ευθύνες των μέχρι τώρα κυβερνώντων για τα «τροχαία» εγκλήματα. Στο ίδιο μήκος κύματος είναι συντονισμένοι οι δύο μονομάχοι. Πιο συγκρατημένα, είναι αλήθεια, ο Κ. Καραμανλής αναγνωρίζει, έστω στα λόγια, ότι η οδική ασφάλεια «είναι ασφαλώς και πάνω απ' όλα υπόθεση του κράτους», έστω και αν το βάρος μεταφέρεται στο συμπλήρωμα της φράσης του, ότι δηλαδή, «είναι όμως και ζήτημα παιδείας που αφορά όλους τους Ελληνες και τον καθένα μας χωριστά». Αυτός όμως που ξεπέρασε κάθε όριο, είναι ο Γ. Α. Παπανδρέου, που με τον κυνισμό που τον διακρίνει δήλωσε ότι «πρέπει να δούμε επιτέλους την ατομική ευθύνη που έχει ο καθένας μας στη συμπεριφορά μας ως οδηγοί σε αυτούς τους δρόμους»!. Προφανώς πιστεύει ότι «καθάρισε» έτσι με τις εγκληματικές ευθύνες των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ για την άθλια κατάσταση του οδικού δικτύου, για την κατάσταση του στόλου των ΙΧ, για τους, ανύπαρκτους ελεγκτικούς μηχανισμούς πρόληψης των τροχαίων εγκλημάτων κ.ο.κ. Μήπως ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ καθίσταται ηθικός αυτουργός των προμελετημένων εγκλημάτων της ασφάλτου;



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ