ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 10 Οχτώβρη 2004
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΛΕΝΗ ΧΑΤΖΗΑΡΓΥΡΗ
Δίδασκε και ποιούσε ήθος

Eurokinissi

Η Ελένη Χατζηαργύρη, η αξιαγάπητη Λέλα, όπως τη φώναζαν οι οικείοι της, οι παλιοί φίλοι και ομότεχνοι της γενιάς της, δε μένει πια εδώ... Μένει, όμως, το φωτεινό της πρόσωπο, η απέριττη γυναικεία καλαισθησία της, η αρχοντική θηλυκότητά της, το χαμόγελο, ο ήχος της γεμάτης, βαθιάς και ζεστής φωνής της, που ήταν ένα από τα πολλά χαρίσματά της. Μένουν οι φωτογραφίες των αμέτρητων θεατρικών «πορτρέτων», που έπλασε αυτή η σπουδαία ηθοποιός. Μια ηθοποιός, της οποίας τη «μοναδικότητα», ως φιζίκ, υποκριτικό στιλ και φωνή, θαύμαζε ο Αγγελος Τερζάκης, και η οποία, όπως λεγόταν, υπήρξε «ο μεγάλος έρωτας» του δασκάλου της, του Καρόλου Κουν. «Ερωτας», που εκδηλωνόταν με χάδια του στα πλούσια μαλλιά της, με νυχτερινούς και υπό βροχή ακόμα περιπάτους μαζί της, όπως η ίδια εξομολογούνταν σε μια συνέντευξή της. «Ερωτας» πλατωνικός, καθώς η Λέλα ερωτεύτηκε και παντρεύτηκε - με κουμπάρο, μάλιστα, τον Κουν - έναν «συνομιλητή» των θεατρικών οραμάτων του Κουν. Τον αριστερών ιδεών πεζογράφο Κώστα Χατζηαργύρη, ο οποίος ασχολήθηκε λίγο και με τη θεατρική γραφή.

Η Ελένη Χατζηαργύρη γεννήθηκε στη Χαλκίδα. Μαθήτρια του Γυμνασίου ακόμη, ονειρεύτηκε να βρεθεί κι εκείνη ανάμεσα στην πρώτη ομάδα ερασιτεχνών που «εκγύμναζε» ο Κουν στην άτυπη, αρχικά, «σχολή» του για να γίνουν ηθοποιοί στο θέατρο που ονειρευόταν να δημιουργήσει. Στις αρχές της Κατοχής, με παρότρυνση και τη βοήθεια της γυναίκας του συγγραφέα και μεταφραστή Μανώλη Σκουλούδη, η νεαρή και συνεσταλμένη - συνεσταλμένη έμεινε μέχρι τέλους - Λέλα προσέγγισε τον Κουν κι εκείνος τη δέχτηκε σαν μαθήτριά του.

Ενθαρρημένος από την ίδρυση του ΕΑΜ, ο Κουν στις αρχές του 1942 υλοποιεί το όνειρό του. Δημιουργεί το «Θέατρο Τέχνης», το οποίο αρχικά στεγάζεται στο θέατρο «Αλίκη». Την περίοδο 1942-1943, ο Κουν ανεβάζει κλασικό ρεπερτόριο και η Ελένη Χατζηαργύρη παίρνει το «βάπτισμα του πυρός», παίζοντας στο «Σουάνεβιτ» του Στρίντμπεργκ, στο πιραντελικό «Ετσι είναι αν έτσι νομίζετε», στο ιψενικό «Ρόσμερσχολμ», στο «Πρώτο έργο της Φάννυ» του Μπέρναρντ Σω και στο «Κωνσταντίνου και Ελένης» του Γιώργου Σεβαστίκογλου και ξεχωρίζει με τη σκηνική παρουσία και την υποκριτική της.

Η Ελένη Χατζηαργύρη στο έργο «Κυρία Κλάιν»
Η Ελένη Χατζηαργύρη στο έργο «Κυρία Κλάιν»
Το 1943 γίνεται μέλος του ΣΕΗ. Τον ίδιο χρόνο, μια ομάδα ΕΑΜιτών ηθοποιών, μεταξύ των οποίων και ο Μάνος Κατράκης, ρισκάρουν να ανεβούν στη Θεσσαλονίκη και να δημιουργήσουν μια θεατρική ομάδα με την επωνυμία «Κρατικό Θέατρο Θεσσαλονίκης», η οποία με το δικό της τρόπο να βοηθήσει τον απελευθερωτικό αγώνα. Στο «Κρατικό Θέατρο Θεσσαλονίκης» (το οποίο υπήρξε ο «σπόρος» δημιουργίας, ο «πρόδρομος» του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος), συμμετείχε και η Ελένη Χατζηαργύρη, παίζοντας στην παλαμική «Τρισεύγενη» και σιλλερική «Λουίζα Μύλλερ».

Το 1944, μετά την απελευθέρωση, επιστρέφει στο «Θέατρο Τέχνης». Παίζει στο «Βυθό» του Γκόρκι και έπειτα στις «Χοηφόρες» του Αισχύλου. Ακολούθησαν συνεργασίες με τους σπουδαιότερους θιάσους της εποχής. Της «μυθικής» Μαρίκας Κοτοπούλη, της Κατερίνας Ανδρεάδη, της οποίας αρκετές παραστάσεις σκηνοθέτησε ο Κουν, των Αιμίλιου Βεάκη - Γιώργου Παππά. Και άλλες συνεργασίες της με το «Θέατρο Τέχνης», στο οποίο «πηγαινοερχόταν για δέκα χρόνια», όπως έλεγε.

Σεμνότητα και πειθαρχία

Πολλοί οι μεγάλοι ρόλοι που ερμήνευσε σε κλασικά έργα του παγκόσμιου ρεπερτορίου. Εργα, που «ακονίζουν» το πνεύμα, το ήθος και ύφος, τα εκφραστικά μέσα του ηθοποιού, τον «εθίζουν» στα μεγάλα και σπουδαία, τα οποία διδάσκουν, αλλά και απαιτούν εργατικότητα και πειθαρχία. Πολλοί οι ρόλοι που ερμήνευσε κατά τη μακρόχρονη συνεργασία της με το Εθνικό Θέατρο, αλλά και στο ελεύθερο θέατρο, από το 1983 και εντεύθεν. Η τελευταία μεγάλη ερμηνεία της και «ο πιο αγαπημένος ρόλος της», ήταν στο έργο «Η κυρία Κλάιν» (θεατρική βιογραφία της φημισμένης ψυχολόγου του 20ού αιώνα). Ερμηνεία, που ακτινοβολούσε τα παρακάτω λόγια της:

«Είμαι άνθρωπος της πειθαρχίας και η πειθαρχία έπαιξε ρόλο στο θέατρο και στη ζωή μου. Πειθαρχία όχι για μένα, αλλά για τους άλλους. Πειθαρχώ επειδή σέβομαι τον άλλο, εκείνον που με εμπιστεύτηκε. Δεν έκανα μπάνιο στην Επίδαυρο για να μην πατήσω κανέναν αχινό, όπως μου έλεγε η Παξινού, και κουτσαίνω στην παράσταση. Δεν καθόμουν στον ήλιο, δεν έπινα κρύο νερό, δεν ξενυχτούσα. Προσπάθησα και προσπαθώ να είμαι πάντα εντάξει με τους άλλους και με τον εαυτό μου. Συνάντησα σημαντικούς ανθρώπους που με πίστεψαν και δε θέλησα να τους απογοητεύσω. Αφού με διάλεξε ο Κουν, ο Ροντήρης, ο Μινωτής, ο Σολομός, ο Μουζενίδης, ο Μιχαηλίδης και τόσοι άλλοι, μόνο για τύχη μπορώ να μιλάω. Την πειθαρχία, μου τη δίδαξαν οι άνθρωποι που συναναστράφηκα. Είναι βέβαια και θέμα χαρακτήρα. Είμαι και άνθρωπος του καθήκοντος. Το "πρέπει" είναι για μένα πολύ σημαντικό. Και ακούω, ακούω τον άλλον, με ενδιαφέρει η γνώμη του», έλεγε η ηθοποιός και για σαράντα περίπου χρόνια δασκάλα ηθοποιών.

Και αυτά τα λόγια της αλησμόνητης Ελένης Χατζηαργύρη είναι το μεγαλύτερο «μάθημά» της για τους νέους ηθοποιούς. Για κάθε νέο ηθοποιό, που όσο ταλέντο και τύχη κι αν έχει, αν δεν αφουγκραστεί τη διδαχή αυτών των λόγων της, δε θα ανταποκρίνεται στο βαθύτερο χρέος του λειτουργήματός του: Να ποιεί ήθος ανθρώπου και καλλιτέχνη.


Αριστούλα ΕΛΛΗΝΟΥΔΗ


Το συλλαλητήριο

Φωνάξαμε, λοιπόν. Τραγουδήσαμε. Σηκώσαμε απειλητικά τις γροθιές μας. Και πάνω από όλα κάναμε καθαρό πως εμείς δεν αφήνουμε τις μέρες μας να πάνε χαμένες. Δεν τις ξοδεύουμε άσκοπα μπροστά στα παράθυρα της τηλεοπτικής φλυαρίας, ούτε παρασυρόμαστε από τις θεαματικές κοκορομαχίες των δικομματικών αντιπάλων. Σηκώνουμε τις λέξεις εμείς, οι κομμουνιστές, και βλέπουμε πίσω από αυτές. Μπαίνουμε μέσα στην ουσία και δεν παγιδευόμαστε στην επιφάνεια, όπου έτσι κι αλλιώς, όπως φαίνεται, εκεί υπάρχει αφόρητος συνωστισμός. Ολοι εκεί. Ο ένας δίπλα στον άλλο, εργαζόμενοι και μη, ανώνυμοι και όχι. Σαν τους «Μοιραίους» του Βάρναλη να αναζητούνε το φταίχτη, λες και δεν τον ξέρουμε. Λες και δε διαχειρίζεται τη ζωή μας χρόνια τώρα. Αυτός και μόνο αίτιος για τα προβλήματά μας. Αρα αυτός και μόνο φταίχτης, που δε λύνονται και χρονίζουν. Φωνάξαμε, λοιπόν, και κάναμε καθαρό πως όσο κι αν μας κρύβουν την αλήθεια, όσο κι αν προσπαθούν με τις θεαματικές και υποκριτικές τους δηλώσεις να μας αποπροσανατολίσουν, εμείς δεν αλλάζουμε πορεία, γιατί και ο σκοπός μας παραμένει ο ίδιος. Τον κόσμο Θέλουμε ν' αλλάξουμε εμείς και πρώτ' απ' όλα τον τόπο μας. Θέλουμε ν' ανεβούμε λίγο ψηλότερα, κι ακόμα πιο ψηλότερα, απ' όσο είχε στο μυαλό του ο ποιητής. Εμείς οι κομμουνιστές, δε βολευόμαστε μέσα στην υγρασία των φτηνών λόγων τους, γιατί την ξέρουμε την αλήθεια κι αυτή θέλουμε ν' ανεβάσουμε. Γι' αυτό και απειθαρχούμε, αντιστεκόμαστε και δεν υπακούμε, όπως λέει και ένα σύνθημά μας.

Η Νέα Δημοκρατία μιλάει για σκάνδαλα, το ΠΑΣΟΚ για σκανδαλολογία. Θα σας τιμωρήσουμε λένε οι μεν. Είμαστε αθώοι λένε οι άλλοι. Μας ενοχλούν οι «νταβατζήδες» λένε οι μεν θυμωμένοι. Διώξτε τις «πόρνες» λένε οι άλλοι. Εμείς όμως, οι κομμουνιστές, ούτε για σκάνδαλα μιλούμε ούτε για σκανδαλολογίες, ούτε για «νταβατζήδες» ούτε για «πόρνες». Την αλήθεια ψάχνουμε να βρούμε, τους αίτιους δηλαδή. Αγοράσανε ντουφέκια, λένε, τανκς, αεροπλάνα, και τα πλήρωσαν όσο όσο. Δε λέμε όχι. Ας τους βρούμε όλους αυτούς που άπλωσαν κάτω από τις ερπύστριες χαλασμένων τανκς, μέσα σε ελαττωματικά πτερύγια ελικοπτέρων, σε στομωμένα σπαθιά απόλεμων στρατηγών τα λεφτά του ελληνικού λαού, κι ας τους τιμωρήσουμε.

Γιατί όμως; Κι αυτό μας πονάει. Θέλουμε να μάθουμε το «γιατί». Ποιος τα χρειάζεται όλ' αυτά τα χαλασμένα και τα ελαττωματικά ντουφέκια. Ολ' αυτά τα βόλια που γέμισαν τις τσέπες μας στα καλά καθούμενα, γιατί εχθρός δεν υπάρχει, μια φορά, παρά μονάχα στο αρρωστημένο μυαλό τους, τι θα τα κάνουμε; Γι' αυτό κατεβήκαμε στους δρόμους και σηκώσαμε τις σφιγμένες μας γροθιές. Για να πούμε και στους διώκτες της ΝΔ και στους διωκόμενους του ΠΑΣΟΚ, πως εμείς δε θα ξοδευτούμε στα στημένα μικροκαυγαδάκια τους, μέσα στον κυκεώνα των εξεταστικών των πραγμάτων επιτροπών. Δε βολευόμαστε εκεί μέσα. Γι' αυτό βγήκαμε έξω, κι ας μας λένε «απομονωμένους», γι' αυτό φωνάξαμε, κι ας λένε πως δεν έχουμε καθαρή φωνή, δεν έχουμε προτάσεις. Μα κάθε δική μας λέξη είναι και μια πρόταση. Κάθε σφιγμένη γροθιά μας που κυματίζει στον πνιγηρό αέρα του δικομματισμού είναι και μια υπόσχεση πως εμείς δε θα σταματήσουμε. Θα ξανακατεβούμε!


Του
Γιώργου .ΧΟΥΡΜΟΥΖΙΑΔΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ