ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 19 Νοέμβρη 2004
Σελ. /40

Το κυρίως ενδιαφέρον στη Θεσσαλονίκη

στην Αθήνα το «2046» και ο «Λούθηρος»

Τα άλλα τα «έχουμε ξαναδεί».

ΕΡΙΚ ΤΙΛ
Λούθηρος

Δε βιαστήκαμε εμείς, ο Λούθηρος καθυστέρησε - κατά μια εβδομάδα - να βγει στις αίθουσες! Οταν πήραμε το μήνυμά του (για την αλλαγή του ραντεβού) η εφημερίδα μας είχε ήδη τυπωθεί. Ετσι όποιος ενδιαφέρεται για την άποψή μας σχετικά με την ταινία, θα πρέπει να ανατρέξει στο φύλλο της περασμένης Παρασκευής (12-11-04) ή να αναζητήσει την κριτική για την ταινία μέσα από το ηλεκτρονικό site του «Ριζοσπάστη»: www.rizos.

Για όσους, για οποιοδήποτε λόγο, δεν μπορούν να βρουν το συγκεκριμένο φύλλο ή δεν είναι εξοικειωμένοι με το internet συνοψίζουμε (για βοήθεια):Η ταινία παρακολουθεί την περιπετειώδη ζωή του Λούθηρου. Στέκεται στα εκκλησιαστικά, αφήνοντας στο σκοτάδι (στο μισόφωτο, έστω) το πολιτικό περιβάλλον μέσα στο οποίο έδρασε το συγκεκριμένο ιστορικό πρόσωπο! Η ταινία αξίζει να ιδωθεί, φτάνει ο θεατής να συμπληρώσει τις ελλείψεις με τη δική του γνώση και φαντασία.

ΓΟΥΟΝΓΚ ΚΑΡ - ΓΟΥΑΪ
«2046»

Θα νιώσετε πολύ καλύτερα όσοι φτάσετε στην αίθουσα για το «2046», φρεσκάροντας λίγο τις γνώσεις σας σχετικά με το φουτουρισμό (έκανε αισθητή την παρουσία του, στις αρχές του περασμένου αιώνα). Η ταινία, σχεδόν έναν αιώνα μετά τη σύσταση του φουτουριστικού κινήματος από τον Μαρινέτι (1909), επιμένει ...φουτουριστικά. Ο δημιουργός της επέλεξε τη «ρήξη με το παρελθόν» και χρησιμοποίησε «μοντέρνες εκφραστικές μορφές», για να αποδώσει το «δυναμισμό της σύγχρονης ζωής» σε σχέση με τις «καινούριες τεχνολογικές κατακτήσεις» (στην ταινία βλέπουμε ένα - σχεδόν - διαστημικό Χονγκ-Κονγκ).

Λάτρης, λοιπόν, της «μοντέρνας» εκφραστικής ο Γουόνγκ Καρ - Γουάι επιδόθηκε σε μια «άσκηση ύφους» με ικανοποιητικά αποτελέσματα. Φωτιστικές πηγές χωρίς καμία «λογική» δικαιολογία, αλλά με δυναμική παρέμβαση στη φωτογραφία. Καδραρίσματα «ανορθόδοξα», που επέτειναν το μυστήριο και το πάθος. Παντελής αδιαφορία για τους - κλασικούς - κανόνες της κινηματογραφικής αφήγησης (πήδημα άξονα, για παράδειγμα), φτάνει ο θεατής να αναστατώνεται!

Το «τρομερό παιδί» του Ασιατικού σινεμά είναι συνεπές με τα πιστεύω του. Η έκφρασή του δεν περιορίζεται στη φόρμα. Την ίδια μέθοδο ακολουθεί και στο περιεχόμενο (μην ξεχνάμε πως ο φουτουρισμός είχε σημαντική επίδραση ιδιαίτερα στη Λογοτεχνία). Το «στόρι» και οι διάλογοι της ταινίας είναι σε απόλυτη αρμονία με την εικόνα. Ενας συγγραφέας (ο ήρωας) πιστεύει πως γράφει για το μέλλον. Στην ουσία (την οποία μαζί με το θεατή ανακαλύπτει και ο ίδιος) γράφει για το παρελθόν! Αφού οι ιστορίες του (παραθέτει μια σειρά από δικές του ερωτικές εμπειρίες) έχουν όλες συμβεί στο παρελθόν. Το παρελθόν που μπορείς να πλησιάσεις μόνον με τη μορφή της ανάμνησης. Αφού τίποτα δεν μπορεί (από το παρελθόν) να επαναληφθεί.

Ισως όλα αυτά να ακούγονται «περί διαγραμμάτων». Ομως, πιστέψτε με, η ταινία, ακόμα και στις πιο συγχυστικές της στιγμές, έχει μεγάλη γοητεία. Παρακολουθείται με αμείωτο ενδιαφέρον. Ακόμα και σαν μια «τρέχουσα» ιστορία να ιδωθεί. Αφού είναι γεμάτη από «δράση». Δράση με την έννοια πως συμβαίνουν πολλά γεγονότα, γίνονται πολλές - και σημαντικές - ανακατατάξεις στο εξωτερικό και στο εσωτερικό των ηρώων.

ΟΓουόνγκ Καρ-Γουάι «κατάργησε την κινηματογραφική σύνταξη» και μίλησε με «ελεύθερη χρήση της κινηματογραφικής γλώσσας». Ετσι προέκυψε ένας μοναδικός δυναμισμός. Παρότι όλη η δράση σχεδόν εξαντλείται σε ένα ξενοδοχείο, έχεις την αίσθηση πως έτσι συμβαίνει σε ολόκληρο τον κόσμο. Παρότι το θέμα είναι άκρως ερωτικό, και ο κάθε αδύναμος δημιουργός θα υπέκυπτε σε ευκολίες, ο Καρ - Γουάι σε καμία στιγμή δεν ξέφυγε από την ευπρέπεια. Παρότι το πάθος είναι διάχυτο στα πρόσωπα, στις κινήσεις, στην υπόθεση, σε καμία στιγμή δεν ενδίδει σε επιπόλαιες ακρότητες. Ολα τα παραπάνω καταδείχνουν την επιθυμία του σκηνοθέτη να επικοινωνήσει μαζί μας τίμια. Με όπλο την τέχνη μας είπε, με τη γλώσσα που αυτός επέλεξε, την «αγωνία» του. Ο τρόπος που μας μίλησε απαιτεί το σεβασμό μας!

Το «μήνυμά» του: «Οο καθένας πρέπει να φτιάξει την "αποθήκη" του, που μέσα της θα διατηρεί (με σεβασμό) τις αναμνήσεις του, τις σκέψεις του, τις παρορμήσεις του, τις ελπίδες του. Τίποτα δεν πρέπει να ξεχαστεί. Τίποτα δεν πρέπει να χαθεί. Αλλωστε, τίποτα από τα παραπάνω δεν μπορούμε να αποχωριστούμε! Οσες προσπάθειες κι αν κάνουμε. Ταξιδεύοντας προς το μέλλον μας κουβαλάμε "στο ίδιο τρένο" το παρελθόν μας».

Θα ήταν παράλειψη να μην αναφερθούμε στο διευθυντή φωτογραφίας, τον Κρίστοφερ Ντόιλ. Οπως επίσης και στον σκηνογράφο και μοντέρ (!) Γουίλιαμ Τσανγκ Σουκ Πινγκ. Και οι δυο, όπως επίσης και οι μουσικοί Πιρ Ράμπεν και Σιγκερού Ουμεμπαγιάσι, βοήθησαν τα μέγιστα στην εικαστική και δραματουργική ομοιογένεια της ταινίας. Ξεχωριστή, επίσης, μνεία πρέπει να γίνει στους ηθοποιούς με πρώτο τον κεντρικό ήρωα (Τόνι Λιούνγκ).

Παίζουν: Τόνι Λιούνγκ, Γκομγκ Λι, Φέι Γουόνγκ, Ζανγκ Ζίγι, Τακούγια Κιμούρα.

ΠΙΤΕΡ ΤΣΕΛΣΟΜ
Χορεύετε;

Χορεύετε; Ευχαρίστως, αλλά με άλλο... κινηματογράφο! Πόσο διαφέρει η νύχτα με τη μέρα; Ε, τόσο, ακριβώς, διαφέρει η ταινία του Τσέλσομμε αυτή του Γουόνγκ Καρ-Γουάι!

Και να πεις πως οι δημιουργοί του «Χορεύετε;» είναι πρωτάρηδες και άσχετοι; Οχι! Είναι όλοι τους επαγγελματίες και μάλιστα από τους καλούς. Μόνο που, φαίνεται, δεν παίρνουν τη ζωή - και την τέχνη, βέβαια - στα σοβαρά. Συγκεντρωθήκανε, κάτω από την καθοδήγηση του παραγωγού (Σίμον Φιλντς) και κάνανε μια υπέροχη «αρπαχτή». Ξέρετε, αυτά τα μπουλούκια που μαζεύονται ευκαιριακά και τα καλοκαίρια ταξιδεύουν στις επαρχίες...

Βλέπεις τη Σούζαν Σάραντον (πολιτικοποιημένο άτομο) και λες, τι θέλει ετούτη εδώ μέσα; Τι θέλει, αναρωτιέσαι, ακόμα και για τον Ρίτσαρντ Γκιρ. Βέβαια, δεν είναι ο Ντερκ Μπόγκαρντ, όμως, μέχρις εδώ, ε; Αφού και ο ίδιος (ο Γκιρ) δεν μπορεί να κρύψει πως «έμπλεξε», και κάνει πλάκα! Πώς γίνεται στις κακές επιθεωρήσεις που γελάνε οι ηθοποιοί. Ετσι ακριβώς!

Ασχολούμαστε με την ταινία γιατί είναι απ' αυτές που λέμε «εμπορικές». Οι πρωταγωνιστές είναι απ' αυτούς που τους λέμε «τραβηχτικούς». Επίσης, ακούγοντας κανείς «χορεύετε;» υποθέτει πως, θα ακούσει τουλάχιστον μουσική. Θα δει κίνηση. Και παγιδεύεται. Τίποτα απ' αυτά δεν υπάρχει στην ταινία (μόνο ένα ταγκό αξίζει τον κόπο). Τα υπόλοιπα είναι μελοδραματικές ανοησίες για Αμερικανάκια. Είπα Αμερικανάκια και θεωρώ, με αφορμή και τη συγκεκριμένη ταινία, πως πρέπει να μελετηθεί επιστημονικά αυτό το είδος της διασκέδασης, που παράγεται και σερβίρεται σε αφθονία στη μεγάλη αυτή χώρα, στη Μητρόπολη του καπιταλισμού. Καλά, οι «δημιουργοί» είναι αδίστακτοι! Οι θεατές; Τόσο και τέτοιο επίπεδο;

Παίζουν: Ρίτσαρντ Γκιρ, Τζένιφερ Λοπέζ, Σούζαν Σάραντον, Στάνλεϊ Τούτσι.

ΜΠΡΕΤ ΡΑΤΝΕΡ
Το τελευταίο κόλπο

Πιρς Μπρόσμαν - Γούντι Χάρελσον
Πιρς Μπρόσμαν - Γούντι Χάρελσον
Δε μου το βγάζετε από το μυαλό πως η ταινία είναι διαφημιστικό της μπίρας «Χάινεκεν» και του γραφείου τουρισμού του νησιού «Παραντάις» των Μπαχάμες! Και σαν διαφημιστικό, λογικό είναι, έχει την αισθητική - και την ηθική, φυσικά - της εμπορικής ρεκλάμας. Γυαλιστερή και γιαλαντζί. Τρομερά ξενοδοχεία, καταπληκτικά υπερωκεάνια, ακριβά καζίνο, όμορφα κορίτσια, μπαρ, εξωτικές παραλίες. Και η ταινία; Ποια ταινία;

Πράγματι δεν υπάρχει ταινία! Μια υποτυπώδης υπόθεση, ένα ζευγάρι «πετυχημένων» ληστών πολύτιμων λίθων αποσύρεται για να απολαύσει τα κλεμμένα. Η απληστία και η επαγγελματική διαστροφή θα ξαναβάλει τον άντρα στο κόλπο. Ο δεσμός κινδυνεύει. Το «τελευταίο κόλπο» πετυχαίνει και το ζευγάρι, ακόμα πιο πλούσιο, θα βλέπει τα υπέροχα ηλιοβασιλέματα της Καραϊβικής (after the sunset είναι ο αγγλικός τίτλος της ταινίας), με το αζημίωτο, βέβαια. Τέτοια ζωή, όπως είναι γνωστόν, μόνο στα όνειρα και κάτω - πάντα - από προϋποθέσεις υπάρχει! Μόνον όταν βλέπεις παλαβά όνειρα, δηλαδή!

Η ταινία(;) διακινείται από τη «Village Films». Που σημαίνει εξασφαλισμένη πελατεία! Κυρίως, για να μην πω μοναδικούς, από νεαρούς και νεαρές θεατές! Καθώς τα «Multi Village cinema» είναι ένα είδος Μπαχάμες! Φώτα, χρώματα, μουσικές. Φεύγουν οι νεαροί πελάτες από τις δυτικές συνοικίες, τη φτώχεια και την απελπισία και με εφτά - οκτώ ευρώ ταξιδεύουν - πρώτη θέση! - στην Καραϊβική! Το κακό, βέβαια, είναι πως το ταξίδι τους διαρκεί όσο η ταινία. Υστερα, το άθλιο λεωφορείο της γραμμής και κατευθείαν στην πραγματικότητα!..

Το Τελευταίο Κόλπο, λοιπόν, άλλοι το κάνουν! Αυτοί που με απατηλούς τρόπους χώνουν το χέρι τους στην ανύποπτη τσέπη του ανύποπτου - και ανυποψίαστου - θεατή και του ληστεύουν τα πολύτιμα ευρώ. Θα κλείσω με ένα επίκαιρο σύνθημα: «Οχι σε όλα τα ναρκωτικά»!

Παίζουν: Πιρς Μπρόσμαν, Σάλμα Χάγιεκ, Γούντι Χάρελσον, Ντον Τσιντλ.

ΝΤΕΪΒΙΝΤ ΤΟΥΟΧΙ
Τα χρονικά του σκότους

Βιν Ντίζελ. Το τέρας -εγκληματίας ολόκληρου του Γαλαξία. Βρε ουστ..!
Βιν Ντίζελ. Το τέρας -εγκληματίας ολόκληρου του Γαλαξία. Βρε ουστ..!
Μετά από «Το Τελευταίο Κόλπο»έρχονται «Τα Χρονικά του Σκότους» και η μαγιονέζα δένει! Είδατε κάποιους αθλητές, που από τα αναβολικά μοιάζουν με τέρατα παρά με ανθρώπους; Ε, λοιπόν, ένα τέτοιο τέρας (Βιν Ντίζελ) είναι ο μεγαλύτερος εγκληματίας σε ολόκληρο τον Γαλαξία. Ενας εγκληματίας που έχει δυο αρχές: Να σκοτώνει χωρίς κανένα δισταγμό και να μην υποτάσσεται σε κανέναν!

Αυτό το «χαριτωμένο» και «σεμνό» άτομο, ακόμα και η φωνή του παράγεται από τα αναβολικά, όπου βρεθεί και όπου σταθεί τα κάνει γης Μαδιάμ. Η αδυναμία του, όμως, είναι μια σατανική νεαρή γυναίκα (Αλέξα Ντάβαλος - Ελληνίδα, ίσως;) που τα δάχτυλά της καταλήγουν σε ατσάλινα καλοακονισμένα μαχαίρια! Αν τύχει και βρεθείς μπροστά σε αυτά τα δυο καθάρματα την έχεις «βάψει», που λέμε! Θα σε κάνουν φέτες!

Οι άνθρωποι (αυτού του είδους οι δημιουργοί), τα είπαμε, είναι ανώμαλοι! Μόνον άρρωστα μυαλά θα μπορούσαν να κατασκευάσουν μια τέτοια ταινία. Μέχρι να θεσπιστεί αγορανομία αισθητικής, μέχρι να γίνει το Ινστιτούτο Προστασίας Θεατών (κάτι σαν το ΙΝΚΑ, ας πούμε) προστατευτείτε μόνοι σας. Ούτε έξω από τον κινηματογράφο! Μακριά!

Για να κατασκευαστεί όλη αυτή η ανωμαλία, ενδεικτικά αναφέρουμε, χρησιμοποιήθηκαν 4.000 γαλόνια μπογιάς, 275 ξυλουργοί, 75 ζωγράφοι, 85 γλύπτες, 110 γεννήτριες, 400 μίλια ηλεκτρικών καλωδίων, χίλια ρολά μονωτικής ταινίας και σχοινιά μήκους πάνω από 10.000 μέτρα! Τα ντεκόρ ήταν τόσο μεγάλα, λένε, που οι ηθοποιοί χάνονται στις διαδρομές (δυστυχώς, τους ξανάβρισκαν).

Παίζουν: Βαν Ντίζελ, Τζούντι Ντεντς, Θάντι Νιούτον, Καρλ Ερμπαν, Αλέξα Ντάβαλος, Κολμ Φιορμ.

Ανοίγει απόψε το φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ανοίγει απόψε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, το οποίο θα διαρκέσει μέχρι την Κυριακή 28 Νοεμβρίου. Σε αυτό το διάστημα θα παιχτούν περισσότερες από 170 ταινίες! Αριθμός τρομερά υπερβολικός για μια πόλη του μεγέθους της Θεσσαλονίκης. Ποιος νοιάζεται, όμως! Αριθμοί να ακούγονται. Το υπόλοιπα είναι «ψιλά γράμματα».

Στο διαγωνιστικό μέρος του φεστιβάλ, θα λάβουν μέρος 11 ταινίες, δυο από τις οποίες είναι Ελληνικές («Κβο Βάντις», του Τάκη Τουλιάτου και «Πριν τη Νύχτα», του Τίμωνα Κουλμάση). Ολες τις διαγωνιζόμενες ταινίες τις επέλεξε ο διευθυντής του Φεστιβάλ! Σαν να είναι δική του υπόθεση! Σαν, εκείνο που ενδιαφέρει τους θεατές, να είναι η άποψη του κ. διευθυντή, του εκάστοτε κ. διευθυντή, για τον κινηματογράφο! Σαν να αγωνιούμε για τις επιλογές του!

Στο διαγωνιστικό τμήμα γίνονται δεκτές μόνον ταινίες πρωτοεμφανιζόμενων ή δευτεροεμφανιζόμενων σκηνοθετών. Οι ταινίες αυτές δεν πρέπει να έχουν λάβει μέρος σε άλλο επίσημο φεστιβάλ. Ετσι, το διαγωνιστικό τμήμα, τις περισσότερες φορές, είναι και το πιο αδύνατο. Εάν δεν υπήρχε το «Πανόραμα», το τμήμα στο οποίο παίζονται οι καινούριες ελληνικές ταινίες, ίσως να μην υπήρχε και φεστιβάλ!

Το γεγονός, επίσης, ότι οι θεατές διασκορπίζονται στις διάφορες αίθουσες, για να παρακολουθήσουν τα διάφορα προγράμματα, στερεί το ίδιο το φεστιβάλ από τις απαραίτητες «ουρές» στο χώρο που συμβαίνει το «κύριο» γεγονός! Εκεί δηλαδή που τιμούνται οι επιλογές. Εκεί που θα έπρεπε να παίζονται οι καινούριες ελληνικές ταινίες.

ΤΑ ΚΡΑΤΙΚΑ ΒΡΑΒΕΙΑ

Μετά τη λήξη του φεστιβάλ, την επόμενη ακριβώς μέρα, στις 30 Νοεμβρίου, το κράτος θα απονείμει τα δικά του βραβεία. Θα βραβεύσει, εκτός φεστιβάλ, τις καινούριες ελληνικές ταινίες. Μαζί με τις βραβεύσεις θα ακούσουμε και τους καθιερωμένους κρατικούς λόγους. Λόγους στους οποίους δε θα υπάρχει η αλήθεια. Η αλήθεια πως από τις 24 φετινές ελληνικές ταινίες μόνον τρεις βγήκαν στις αίθουσες! Οι υπόλοιπες θα παρακαλάνε τα γραφεία διανομής και τα διάφορα village για να παιχτούν. Και οι περισσότερες, χωρίς να κάνουμε τις ...Κασσάνδρες, θα μείνουν για πάντα στα ράφια!

Για την ιστορία: Τόσο η ταινία της έναρξης του φεστιβάλ («Η θάλασσα μέσα μου», του Αλεξάνδρο Αμενάμπαρ) όσο και αυτή της λήξης («Ιπτάμενα στιλέτα» του Ζανγκ Γιμού) έχουν ήδη αγοραστεί και έχουν ήδη βρει αίθουσα προβολής στην Ελλάδα (το φεστιβάλ με την παρουσίασή τους ανέλαβε τη διαφήμισή τους). Αλλωστε, δεν είναι οι μόνες ξένες ταινίες που θα παρουσιαστούν στο φεστιβάλ και αμέσως μετά στις αίθουσες. Ολα δείχνουν πως το «σύστημα» λειτουργεί στην εντέλεια!

Πάντως, οι δημόσιες σχέσεις, και οι γιορτές, καλά κρατούν! Θα έρθει και η Ιζαμπέλ Ιπέρ, η οποία και θα βγάλει διάφορες φωτογραφίες, όπως έκανε και η Κατρίν Ντενέβ. Θα ξανακουστούν διάφοροι ψίθυροι, χωρίς ποτέ να πάρουν ακριβή απάντηση, όπως έγινε και με την Κατρίν Ντενέβ, για μεγάλα ποσά αποζημίωσης της «σταρ», ώστε να μπει στον «κόπο» και να «τιμήσει» με την παρουσία της το φεστιβάλ. Ο αρχοντοχωριατισμός, για μια ακόμα φορά, θα θριαμβεύσει!

Στα κρατικά βραβεία δε θα διαγωνιστούν ο Θόδωρος Αγγελόπουλος και ο Νίκος Παναγιωτόπουλος, για διαφορετικούς τελείως λόγους ο καθένας. Μερικώς θα απέχει και ο Βούλγαρης (δε συναγωνίζεται για το βραβείο σκηνοθεσίας).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ