Οπως αναφέρεται στην ανακοίνωση του ΕΕΤΕ, «όσα συμφωνήθηκαν στην πρώτη φάση του διαλόγου του ΥΠΠΟ με το Επιμελητήριο δεν υλοποιούνται. Η ενίσχυση της "Σύγχρονης Καλλιτεχνικής Δημιουργίας" που διακηρύσσει ο πρωθυπουργός, "χωρίς αποκλεισμούς και προσωπικές επιλογές", που διακηρύσσει και ο υφυπουργός Πολιτισμού Π. Τατούλης, ξεμένουν χωρίς περιεχόμενο, όταν δεν ενισχύονται οι συλλογικοί φορείς και οι θεσμοί τους. Ενδεκα μήνες έχουν περάσει και ο προσανατολισμός του ΥΠΠΟ παραμένει ο ίδιος, συνδυασμένος τώρα με πολιτική λιτότητας, η οποία οδηγεί σε αποκλεισμό του φορέα μας από την πολιτιστική ζωή του τόπου».
Σημειώνουμε ότι στη συνάντηση του περασμένου Νοέμβρη, ο Π. Τατούλης υποσχέθηκε να «εξετάσει το ενδεχόμενο να καλύπτει τις ανελαστικές δαπάνες του ΕΕΤΕ μέσα από τον τακτικό προϋπολογισμό του». Να «καλυφθούν, από τον ειδικό λογαριασμό του ΥΠΠΟ, εκδηλώσεις θεσμικού χαρακτήρα που διοργανώνει το ΕΕΤΕ». «Το θέμα του νόμου των τιμητικών συντάξεων να αντιμετωπιστεί ταυτόχρονα με το θέμα της ασφάλισης των ανασφάλιστων εικαστικών καλλιτεχνών», ενώ για το θέμα του Νόμου του 1% για την καλλιτεχνική διακόσμηση των δημοσίων κτιρίων, ο Π. Τατούλης υποσχέθηκε «να μπει σε εφαρμογή η ισχύουσα υπουργική απόφαση, ξεκαθαρίζοντας ότι το 1% θα υπάρχει στη συμβατική δαπάνη εκ των προτέρων».
Τα πρώτα αρχιτεκτονικά λείψανα και κεραμική της αρχαίας Τρίκκης εμφανίστηκαν στο οικόπεδο κατά τη διάρκεια εκσκαφών για την ανέγερση ιδιωτικής οικοδομής και ακολούθησε η ανασκαφή από τη ΛΔ΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, η οποία αποκάλυψε τμήματα δύο τοίχων μεγάλου δημόσιου κτιρίου με προσανατολισμό από Βορρά προς Νότο. Ο ένας τοίχος (Β-Ν) έχει σωζόμενο μήκος 12,20 μ., καθώς το υπόλοιπο τμήμα καταστράφηκε κατά τη διάρκεια των εκσκαφών και ο δεύτερος τοίχος με προσανατολισμό από Α προς Δ έχει αποκαλυφθεί σε μήκος 4,32 μ., καθώς εισχωρεί στη δυτική παρειά του εδάφους της παρακείμενης οικοδομής. Οι τοίχοι είναι κατασκευασμένοι από μεγάλες πλίνθους ντόπιου πρασινωπού ψαμμίτη λίθου.
Στα κινητά ευρήματα συγκαταλέγονται χάλκινα νομίσματα, όστρακα αγγείων και τμήματα ειδωλίων ελληνιστικής και ρωμαϊκής εποχής, καθώς επίσης και, τα σημαντικότερα όλων, πήλινοι αναθηματικοί πίνακες. Οι πίνακες φέρουν ανάγλυφες παραστάσεις προσώπων και συμβόλων (όπως κηρύκειο, χελώνα κ.ά.), τα οποία συνηγορούν στην ταύτισή τους με το θεό Ερμή. Από τις έως τώρα ανασκαφικές εργασίες οι αρχαιολόγοι έχουν οδηγηθεί στο συμπέρασμα ότι το προαναφερθέν οικόπεδο στην πόλη των Τρικάλων «έκρυβε» τμήμα ιερού της αρχαίας Τρίκκης, αφιερωμένο στη λατρεία του θεού Ερμή, το οποίο είναι το πρώτο που αποκαλύπτεται στη δυτική Θεσσαλία.
Την όπερα «Αλτσίνα» του Χέντελ ανεβάζει σε πρώτη πανελλήνια η Εθνική Λυρική Σκηνή, την Κυριακή (30/1) και στις 4, 9, 13, 19/2. Παρουσιάζεται σε μουσική διεύθυνση Μίλτου Λογιάδη, με πρωταγωνίστρια την Μάτα Κατσούλη. Γραμμένη σε μια περίοδο όχι ευνοϊκή για τον συνθέτη, ο οποίος είχε χάσει την υποστήριξη του βασιλικού περιβάλλοντος και αντιμετώπιζε οικονομικά προβλήματα, η «Αλτσίνα» ανέτρεψε το αρνητικό κλίμα, σημειώνοντας τεράστια επιτυχία στο Κόβεντ Γκάρντεν (16/4/1735). Το όνομα του λιμπρετίστα παραμένει άγνωστο, ωστόσο η υπόθεση αποδεικνύει ότι πρόκειται για αναπροσαρμογή παλαιότερου ποιητικού κειμένου του Κάρλο Μπρόσι «Το νησί της Αλτσίνα», βασισμένο στο 6ο και 7ο κάντο του επικού ποιήματος «Μαινόμενος Ορλάνδος» (1505-1516) του Λουντοβίκο Αριόστο.
O Χέντελ εμπνεύστηκε την όπερα (όπως και αρκετά άλλα έργα) από τη χορεύτρια Μαρί Σαλ, γι' αυτό και η αρχική εκδοχή είναι βασισμένη σε αλληλουχία χορού και τραγουδιού. Τη μεγάλη επιτυχία του έργου ακολούθησε σιωπή σχεδόν δύο αιώνων. Η όπερα ξαναπαρουσιάστηκε στις αρχές του 20ού αιώνα, συγκεκριμένα το 1928 στη Λιψία, ενώ ακολούθησαν παραστάσεις σε Βρετανία και Ιταλία. Η πιο γνωστή παραγωγή ήταν εκείνη του 1960 στη Βενετία, σε παραγωγή του Φράνκο Τζεφιρέλι, με τη διάσημη Τζόαν Σάδερλαντ στο ρόλο της Αλτσίνα.
Η σκηνοθεσία είναι του Παναγή Παγουλάτου, τα σκηνικά - κοστούμια του Πάρη Μέξη, η χορογραφία της Εφης Καρακώστα. Ερμηνεύουν: Μάτα Κατσούλη, Μαίρη - Ελεν Νέζη, Ειρήνη Καραγιάννη, Νίκος Στεφάνου, Ελπινίκη Ζερβού, Πέτρος Μαγουλάς, Μίνα Πολυχρόνου.
Ο Δ. Μητροπάνος, εξάλλου, είναι ο ερμηνευτής που έχει συνδεθεί με το ζεϊμπέκικο όσο ίσως κανένας άλλος. Παρότι το ρεπερτόριό του ποικίλει, είναι γνωστό ότι οι σημαντικότερες επιτυχίες του χορεύονται σε αυτό το ρυθμό. Μαζί με τον Δ. Μπάση και τον Θ. Αδαμαντίδη προσκαλούν σ' ένα λαϊκό πρόγραμμα με τίτλο «Υπάρχει και... το ζεϊμπέκικο», με τραγούδια καινούρια και παλιότερα, τόσο από το προσωπικό τους ρεπερτόριο όσο και από τη διαχρονική πορεία του λαϊκού μας τραγουδιού. Συμμετέχουν η Ειρήνη Χαρίδου και η Στέλλα Θεοφίλου.
Αλληλεγγύη από καλλιτέχνες - κοινό στους κατοίκους της Νοτιοανατολικής Ασίας χτες στο ΟΑΚΑ
Μια αγκαλιά τραγούδια, αφιερωμένα στα θύματα της Νοτιοανατολικής Ασίας, οι οποίοι ζουν δραματικές μέρες, αφιέρωσαν οι καλλιτέχνες που συμμετείχαν στη χτεσινή μεγάλη συναυλία, στο Κλειστό Γήπεδο Μπάσκετ του ΟΑΚΑ. Ο χώρος πλημμύρισε από ανθρώπους κάθε ηλικίας, που εκδήλωσαν τη συμπαράστασή τους στους πληγέντες. Πενήντα και πλέον καλλιτέχνες συμμετείχαν στη συναυλία συμπαράστασης, που διοργάνωσε η ΕΡΤ, συμπράττοντας με τα Μουσικά Σύνολά της. Τα έσοδα από τα εισιτήρια θα διατεθούν στο ΥΠΕΞ για να σταλούν στις πληγείσες χώρες. Η συναυλία ηχογραφήθηκε από την ΕΡΤ και θα κυκλοφορήσει σε CD, τα έσοδα του οποίου θα διατεθούν για τον ίδιο σκοπό.
«Μετασχηματισμοί της ελληνικής πόλης, σοσιαλιστική θεωρία, προοπτικές και καθημερινή πράξη» ήταν το θέμα του συνεδρίου που οργάνωσε το «Νέο Κίνημα Αρχιτεκτόνων», όπως πληροφορούμαστε από το 16ο τεύχος (Δεκέμβρης 2004) του λιτότατου (προφανώς πενιχρών οικονομικών δυνατοτήτων), αλλά καίριου και «καυτού» για τον κλάδο των αρχιτεκτόνων περιεχομένου ενημερωτικού δελτίου, που εκδίδει ο φορέας με τίτλο «Εκτός Σχεδίου».
Στο τεύχος αυτό το κύριο άρθρο, με τίτλο «Για τη μισοφαγωμένη πίτα», αποκαλύπτει το μεγάλο... φαγοπότι, ετησίως, με την ανάθεση εκατοντάδων μελετών του Δημοσίου σε μια «φούχτα» αρχιτεκτονικών γραφείων - μελέτες για μεγάλου αριθμού «απαράδεκτες μεγαλοκατασκευές» και παράνομες αναθέσεις, ενώ 15.000 περίπου αρχιτέκτονες «δεν έχουν και δε θα αποκτήσουν καμιά σχέση με το θέμα», αφού και το σχέδιο νόμου δεν προβλέπει δίκαιη κατανομή των μελετών, αλλά και η διοίκηση του Συλλόγου των Αρχιτεκτόνων (ΣΑΔΑΣ) «δεν κάνει τίποτα γι' αυτό», σε αντίθεση με τις σχετικές αποφάσεις της Γενικής Συνέλευσης του κλάδου το 1999.
Χαρακτηριστική απόδειξη της εξοργιστικής κατάστασης που έχουν διαμορφώσει οι κυβερνήσεις του δικομματισμού, σε βάρος της τεράστιας πλειοψηφίας των αρχιτεκτόνων, δίνει ένα άλλο άρθρο στο τεύχος, με τίτλο «Ιδιοτέλεια ή πολιτική;». Το άρθρο αυτό αποκαλύπτει την προκλητική ομολογία Μακεδόνα συνδικαλιστή, εκλεγμένου με την πλειοψηφούσα, ενιαία παράταξη «ΠΑΣΚ/ΔΑΚ/ ΑΣΑΕ/Λοιποί», ότι στον (χωρίς ασφάλιση και με «όσο χρειαστεί» ωράριο) αρχιτέκτονα - υπάλληλό του δίνει μηνιαίως το... αστρονομικό ποσό των 400 ευρώ (!) και «αυτός δεν του αποδίδει ούτε τόσα»!
Η Εταιρία Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων - Μεταφραστών, καλεί τα μέλη και γενικώς τους ανθρώπους που ασχολούνται με το θέατρο, την ερχόμενη Δευτέρα (31/1), στις 12 το μεσημέρι, στα γραφεία της (Ψαρομηλίγκου 24, πλατεία Κουμουνδούρου) στην κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας της.