ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 14 Γενάρη 2000
Σελ. /36
ΔΙΕΘΝΗ
ΤΟΥΡΚΙΑ - ΥΠΟΘΕΣΗ ΟΤΣΑΛΑΝ
Τώρα η Ευρώπη χαιρετίζει ... τα ανθρώπινα δικαιώματα

Σκηνή απο την δίκη του Οτσαλάν

Associated Press

Σκηνή απο την δίκη του Οτσαλάν
ΑΓΚΥΡΑ - ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ.-

Μετά τον προχτεσινό συμβιβασμό στο εσωτερικό της τουρκικής κυβέρνησης για την καθυστέρηση της εκτέλεσης του φυλακισμένου Αμπντουλάχ Οτσαλάν, που - προς το παρόν τουλάχιστον - έδωσε τέλος στη φιλολογία της «κυβερνητικής κρίσης», ο πρωθυπουργός Ετσεβίτ κι ο Πρόεδρος Ντεμιρέλ αποσπούν τα εύσημα της Δύσης για τον... «σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων» που επέδειξαν!

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε ότι η απόφαση έδειξε το «σεβασμό της Τουρκίας στη δημοκρατία, στα ανθρώπινα δικαιώματα και τις διεθνείς δεσμεύσεις», επειδή ο Ετσεβίτ κατάφερε να πείσει τους κυβερνητικούς του συμμάχους να περιμένουν 12 μήνες, έως ότου το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων να εκδώσει απόφαση επί της προσφυγής του Οτσαλάν κατά της θανατικής του ποινής - με το αιτιολογικό ότι η εκτέλεση θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στα εθνικά συμφέροντα της Τουρκίας.

Το μεγαλύτερο νόμιμο κουρδικό κόμμα της Τουρκίας, το HADEP, εξέφρασε την ελπίδα ότι η απόφαση της τουρκικής κυβέρνησης θα βοηθήσει να περιοριστούν οι συγκρούσεις μεταξύ κυβερνητικών δυνάμεων και Κούρδων ανταρτών, ενώ ο αρθρογράφος Σεντάτ Εργκίν έγραψε στην « Hurriyet» πως ο Οτσαλάν «έγινε ένα στρατηγικό χαρτί με το οποίο θα αποθαρρυνθεί η δράση του PKK».

H ισλαμική αντιπολίτευση συμπορεύεται με τα πιο ακραία στοιχεία της Δεξιάς, τασσόμενη υπέρ της ταχείας εκτέλεσης του Οτσαλάν. «Η κυβέρνηση έκανε λάθος», υποστήριξε στο πρακτορείο «Reuters» ο βουλευτής του Κόμματος της Αρετής, Μπουλέντ Αριντς. Ενώ η ακροδεξιά εφημερίδα « Ayyildiz» πάνω από τη φωτογραφία από την κηδεία ενός Τούρκου στρατιώτη που σκοτώθηκε σε συγκρούσεις με τους αντάρτες τη Δευτέρα, έχει τον τίτλο «Ντροπή σας».

Ενας αριθμός εθνικιστών βουλευτών του MHP έχει ήδη ξεκαθαρίσει τη θέση του: «Κρεμάστε τον Οτσαλάν και μετά καταργήστε τη θανατική ποινή». Ο Τουράν Γκιουβέν, ένα από τα ηγετικά στελέχη του Κόμματος του Ορθού Δρόμου, χαρακτήρισε την απόφαση της κυβέρνησης «εντελώς παράνομη». Οι συνήγοροι του Οτσαλάν στο σύνολό τους τάχθηκαν υπέρ της απόφασης, αλλά ένας εξ αυτών, ο Ερτσάν Κανάρ, δήλωσε στο τηλεοπτικό δίκτυο NTV ότι πρόκειται μεν για «θετική» απόφαση, περιέχει όμως όρους που αντιτίθενται στο διεθνές δίκαιο: ο Ετσεβίτ είπε ότι εάν το PKK ή οι υποστηρικτές του χρησιμοποιήσουν την απόφαση «κατά των συμφερόντων του τουρκικού κράτους» τότε η διαδικασία για τον απαγχονισμό του Οτσαλάν θα αρχίσει πάλι.

Στην Κωνσταντινούπολη, τρεις συγγενείς νεκρών Τούρκων στρατιωτών αυτοπυρπολήθηκαν χτες σε ένδειξη διαμαρτυρίας για την απόφαση να καθυστερήσει η διαδικασία εκτέλεσης. Σύμφωνα με το πρακτορείο « Anadolu», επρόκειτο για δύο άνδρες και μία γυναίκα που περιλούστηκαν με βενζίνη σε νεκροταφείο της Κωνσταντινούπολης και στη συνέχεια έβαλαν φωτιά. Παρευρισκόμενοι πρόλαβαν να σβήσουν τη φωτιά και τους μετέφεραν σε νοσοκομείο.

ΓΑΛΛΙΑ
Ψηφιακές συγχωνεύσεις

ΠΑΡΙΣΙ.-

Τη συγχώνευσή τους ανακοίνωσαν, χθες, ο γαλλικός όμιλος άμυνας και ΜΜΕ, «Lagardere», και η συνδρομητική τηλεοπτική εταιρία «Canal Plus», τονίζοντας ότι μέσα στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα θα πρέπει οι μέτοχοι και οι εταίροι και των δύο να εγκρίνουν τη συμφωνία, προκειμένου να αρχίσει να λειτουργεί ένας από τους πρώτους γίγαντες ψηφιακής τηλεοπτικής ενημέρωσης. Την ίδια στιγμή, η γαλλική εταιρία κατασκευής αεροσκαφών «Airbus» κοινοποίησε, χθες, το οικονομικό της κλείσιμο, για το 1999, όπου για πρώτη φορά, βρίσκεται στην πρώτη θέση της παγκόσμιας κατάταξης ξεπερνώντας την κύρια αντίπαλό της, την αμερικανική «Boeing».

Με μια λακωνική ανακοίνωση, η «Lagardere» και η «Canal Plus» γνωστοποίησαν, χθες, τη συμφωνία συγχώνευσής τους, από την οποία, όπως υπογραμμίζουν, «είναι πολύ ικανοποιημένοι καθώς θέτει τις βάσεις για την εξάπλωση των υπηρεσιών τους σε όλο τον κόσμο», τονίζοντας ότι δεν προτίθενται οι οικονομικές τους δραστηριότητες να περιοριστούν στον ευρωπαϊκό χώρο. Σύμφωνα με την ανακοίνωση, που δόθηκε στη δημοσιότητα, η «Lagardere» εξαγόρασε το 34% του δορυφορικού καναλιού της «Canal Plus» και το 27,4% του ψηφιακού θεματικού καναλιού της. Οπως προβλέπει η συμφωνία τους, οι δύο νέοι εταίροι θα προχωρήσουν και στη σύσταση τριών εταιριών: στην πρώτη, που θα περιλαμβάνει τα τηλεοπτικά δίκτυα La Chaine, Meteo, MCM, Canal J, που ήδη διαθέτει η «Lagardere», η ίδια θα διατηρήσει το 51% των μετοχών και η «Canal Plus» το 49%. Τα ίδια ποσοστά θα περιλαμβάνει η μετοχική σύνθεση και της δεύτερης, που θα περιλαμβάνει όλες τις τηλεοπτικές υπηρεσίες αλληλεπίδρασης, ενώ 50% - 50% θα μοιραστούν οι μετοχές της τρίτης εταιρίας, η οποία θα ασχολείται με τη δημιουργία νέων θεματικών ψηφιακών καναλιών.

Η είδηση της συγχώνευσης σχολιάστηκε, από οικονομικούς αναλυτές, ως η θριαμβευτική εδραίωση της «Lagardere» στην τηλεόραση και ιδιαίτερα στην ψηφιακή, μετά από την αποτυχία του τηλεοπτικού δικτύου «La Cinq» που άρχισε τις εκπομπές του το 1990 και έκλεισε το 1992.

Πρώτη στον κόσμο

Δεν μπορούσε να κρύψει την ικανοποίησή του ο διευθυντής της αεροναυπηγικής εταιρίας «Airbus», Νοέλ Φοργκέρντ, κατά τη διάρκεια της χθεσινής συνέντευξης που παραχώρησε στα ΜΜΕ προκειμένου να παρουσιάσει τις οικονομικές επιδόσεις της εταιρίας του, στο κλείσιμο του οικονομικού έτους 1999. Σύμφωνα με τα στοιχεία που δόθηκαν στη δημοσιότητα, για πρώτη φορά στα χρονικά, οι παραγγελίες που είχε η «Airbus» ξεπέρασαν αυτές της κύριας αντιπάλου, της αμερικανικής «Boeing», καθώς η «Airbus» είχε 476 παραγγελίες κατασκευής, που ξεπερνούν σε αξία τα 30,5 δισ. δολάρια, ενώ η «Boeing» έφθασε τις 391, ενώ παράλληλα η «Airbus» κατέγραψε και υψηλότερα έσοδα, με 16,7 δισεκατομμύρια. Τα στοιχεία αυτά αναδεικνύουν την «Airbus» στην πρώτη θέση της παγκόσμιας αγοράς, στην οποία κυριαρχεί, για πρώτη φορά, με 55%.

Ως το καλύτερο δυνατό ξεκίνημα για το νέο αιώνα χαρακτήρισε τα στοιχεία αυτά ο επικεφαλής της «Airbus», ο οποίος υπογράμμισε ότι τα νέα στοιχεία διαμορφώνουν σαφώς ευνοϊκότερες συνθήκες για τη συνέχιση και υλοποίηση των σχεδίων κατασκευής του «Α3ΧΧ», ενός σούπερ τζάμπο, του οποίου η παραγωγή έχει, ήδη, δρομολογηθεί. Στην «Airbus» συμμετέχουν, κατέχοντας μετοχές, η γερμανική κατασκευαστική εταιρία «DaimlerChrysler», η ισπανική αεροναυπηγική εταιρία «Casa», η γαλλική «Aerospatiale Matras» και η βρετανική «British Aerospace».

ΒΟΡΕΙΟΣ ΙΡΛΑΝΔΙΑ
Συνάντηση Ανταμς και Κλίντον

ΟΥΑΣΙΓΚΤΟΝ - ΜΠΕΛΦΑΣΤ.-

Με κύριες αιχμές τον αφοπλισμό του Ιρλανδικού Δημοκρατικού Στρατού, του ΙΡΑ, και την αποστρατιωτικοποίηση της πολιτικής ζωής και της αποχώρησης των Βρετανών στρατιωτών από το Ολστερ, πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη το απόγευμα - τοπική ώρα - η συνάντηση του ηγέτη του Σιν Φέιν Τζέρι Ανταμς με τον Αμερικανό Πρόεδρο Μπιλ Κλίντον, στο Λευκό Οίκο στην Ουάσιγκτον.

«Συζήτησαν για όλα τα ζητήματα που εμπίπτουν στην ειρηνευτική διαδικασία της "Μεγάλης Παρασκευής"» τόνισε ο Μάικ Χάμερ, εκπρόσωπος του Εθνικού Συμβουλίου Ασφαλείας, ο οποίος τόνισε ότι η συνάντηση έγινε μετά από σχετικό διάβημα του Ανταμς. Στη συνάντηση εκτός του Μπιλ Κλίντον παραβρέθηκαν και η υπουργός Εξωτερικών Μαντλίν Ολμπράιτ και ο ειδικός σύμβουλος για θέματα ασφαλείας Σάντι Μπέργκερ. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, ο Τζέρι Ανταμς ενημέρωσε τον Αμερικανό Πρόεδρο Μπιλ Κλίντον για την ειρηνευτική διαδικασία στη Βόρεια Ιρλανδία, ομολογώντας όμως ότι, παρά την εφαρμογή της συνθήκης της Μεγάλης Παρασκευής του Απρίλη του 1998, υπάρχουν ακόμη πολλά προβλήματα που πρέπει να επιλυθούν. «Εχει επιτευχθεί σημαντική πρόοδος» δήλωσε ο Ανταμς στους δημοσιογράφους μετά την ολοκλήρωση της 45λεπτης συνάντησής του με τον Κλίντον, αλλά πρόσθεσε χαρακτηριστικά ότι «έχουμε ακόμη πολύ δρόμο να κάνουμε, πολλά εμπόδια να υπερπηδήσουμε».

Ο Ανταμς αναφερόταν στα εμπόδια που είναι εγγενή με το βορειοϊρλανδικό πρόβλημα και παρά τη συμφωνία δεν είναι δυνατόν να επιλυθούν άμεσα και χωρίς πολλές προσπάθειες. Συγκεκριμένα, η στάση των Προτεσταντών και κυρίως του μεγαλύτερου κόμματος αυτών, του «Ενωτικού Κόμματος του Ολστερ» του πρωθυπουργού Ντέιβιντ Τριμπλ, θα παίξει το ρόλο βαρομέτρου για τις εξελίξεις, καθώς οι προτεστάντες έχουν θέσει χρονικό όριο για να αρχίσει ο ΙΡΑ να παραδίδει τα όπλα του - τα μέση του Φλεβάρη - και έχουν απειλήσει ότι θα αποχωρήσουν από την πρώτη πολυκομματική κυβέρνηση σε περίπτωση που ο ΙΡΑ δε «σταθεί στο ύψος των περιστάσεων».

ΛΙΒΥΗ
Συντριβή ελβετικού αεροσκάφους

ΒΕΡΝΗ.-

Αντιφατικές παραμένουν οι πληροφορίες για το τραγικό αεροπορικό ατύχημα που συνέβη χθες περίπου στις 2.30 μμ. Ενα ελβετικό αεροπλάνο, που μετέφερε 41 ανθρώπους, συνετρίβη στη Λιβύη, ενώ οι αρχές εκφράζουν φόβους ότι όλοι οι επιβαίνοντες είναι νεκροί.

Το αεροσκάφος της ελβετικής εταιρίας τσάρτερ «Avisto AG», η οποία εδρεύει στη Ζυρίχη, συνετρίβη στα ανοιχτά των ακτών της Λιβύης, ενώ ουδείς έχει ανακοινώσει μέχρι στιγμής πιο συγκεκριμένες πληροφορίες, αν και ανεπισήμως κάποιοι Λίβυοι αξιωματούχοι μιλούν τουλάχιστον για 15 νεκρούς που έχουν θεαθεί. Τις πληροφορίες από την πλευρά των αξιωματούχων, μετέφερε ο Ελβετός υπουργός συγκοινωνιών Ούγκο Σίτενχελμ, ο οποίος όμως πρόσθεσε ότι το αεροσκάφος μπορεί και να έκανε τελικά αναγκαστική προσγείωση, όταν ο πιλότος διέγνωσε βλάβη στους κινητήρες, αφήνοντας κατά αυτόν τον τρόπο ελπίδες ότι μπορεί να υπάρχουν τελικά και διασωθέντες.

Πάντως, το αεροπλάνο έπεσε στη θάλασσα κατά τη διάρκεια πτήσης από την Τρίπολη στην περιοχή των πετρελαιοπηγών της Μάρσα αλ Μπρέγκα, δήλωσε εκπρόσωπος της «Avisto» από το επιτελείο της εταιρίας στο Ομπεργκλατ κοντά στη Ζυρίχη. Το αεροπλάνο ετοιμαζόταν να προσγειωθεί, δήλωσε ο εκπρόσωπος της εταιρίας Ενγκαρ Μάγιερ, προσθέτοντας ότι δεν έχει καμία πληροφορία για πιθανούς επιζώντες. Η ίδια πηγή είπε ακόμη ότι οι επιβαίνοντες ήταν διαφόρων εθνικοτήτων.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ