Θαμμένο θα μείνει ένα σημαντικότατο αρχαιολογικό εύρημα για την ιστορία της Αττικής, ο μεγάλος θαλαμοειδής μυκηναϊκός τάφος και ο μεγάλος δρόμος του που αποκαλύφθηκαν στις αρχές της δεκαετίας '90 στη θέση Φούρεσι στα Γλυκά Νερά, αφού, σύμφωνα με εισήγηση της Διεύθυνσης Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων του ΥΠΠΟ, «ο τάφος κυριολεκτικά ασφυκτιά ανάμεσα στις υπάρχουσες οικοδομές και ως εκ τούτου τίθεται υπό αμφισβήτηση η δυνατότητα αναδείξεως του μνημείου».
Η ιστορία του ευρήματος ξεκινά το 1991, όταν η εκσκαφή σε ιδιόκτητο οικόπεδο αποκάλυψε τμήμα μυκηναϊκού νεκροταφείου με περίπου 40 θαλαμοειδείς και λακκοειδείς τάφους. Το νεκροταφείο εκτείνεται ανατολικά του λόφου Ασπρα Χώματα και ΝΑ της διασταύρωσης των λεωφόρων Μαραθώνος και Λαυρίου. Η επιφανειακή αρχαιολογική έρευνα που ακολούθησε «δε βρήκε» αρχαία στο ανατολικό τμήμα του οικοπέδου και δόθηκε έγκριση για οικοδόμηση κατοικίας όπως και έγινε.
Η ανασκαφή συνεχίστηκε δυτικά του οικοπέδου, όπου ανακαλύφθηκε αρχικά ο μεγάλος ταφικός δρόμος, μήκους 24 μ. και πλάτους 1,5 μ! Επίσης, βρέθηκε μυκηναϊκή κεραμική, χάλκινες αιχμές βελών, θραύσματα μικρών οστέινων αντικειμένων και τμήματα χρυσών ελασμάτων. Αργότερα, αποκαλύφθηκε και ο τάφος που σε μία πλευρά του σώζεται σε ύψος περίπου 3 μ., ενώ σώζεται και τμήμα της οροφής του. Μεταξύ των ευρημάτων στον τάφο περιλαμβάνονται ένα μινωικού τύπου ανδρικό ειδώλιο και έξι ανθρώπινα κρανία. Οι αρχαιολόγοι εκτιμούν ότι ο τάφος αποτελεί μοναδικό μνημείο για την Αττική.
Αν και αρχικά οι αρμόδιες υπηρεσίες είχαν εισηγηθεί, λόγω της σημασίας του, τη διατήρηση και ανάδειξη του μνημείου, και την απαλλοτρίωση του οικοπέδου, αργότερα εκτίμησαν ότι το ήδη κτισμένο μέρος του οικοπέδου δεν επιτρέπει την πρόσβαση στο μνημείο. Τον περασμένο Φλεβάρη έγινε αυτοψία στο χώρο, όπου διαπιστώθηκε ότι το μνημείο «ασφυκτιά».
Από την ιστορία, προκύπτουν διάφορα ερωτήματα, όπως το γιατί, ενώ διαπιστώθηκε εξαρχής η αρχαιολογική σημασία της περιοχής δόθηκε βεβιασμένα άδεια οικοδόμησης, έστω και στο σημείο όπου δε βρέθηκαν αρχαιότητες. Γιατί δεν υπήρξε πρόβλεψη, σε περίπτωση που η αρχαιολογική σκαπάνη «έπεφτε» σε κάτι σημαντικό, όπως και έγινε; Αν υπήρχε προγραμματισμός αλλά και κυβερνητική θέληση από την αρχή, δε θα υπήρχε και η ταλαιπωρία του ιδιώτη επί 14 χρόνια.
Και τώρα, όμως, θα μπορούσε να απαλλοτριωθεί το οικόπεδο και να αναδειχτεί το μνημείο. Ωστόσο, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο γνωμοδότησε κατά πλειοψηφία να μη γίνει απαλλοτρίωση και να «διατηρηθεί σε κατάχωση» ο τάφος και ο δρόμος του. Αυτό σημαίνει ότι ο ιδιοκτήτης θα χτίσει από πάνω με πασαλόπηξη, χωρίς να οικοδομηθεί το ισόγειο, τάχα για να μη... «θιγεί» ο αρχαίος δρόμος.
Τη «Μαντάμ Μπατερφλάι» του Τζάκομο Πουτσίνι, μια από τις ωραιότερες όπερες που γράφτηκαν ποτέ, ανεβάζει από σήμερα (7μ.μ.) η Λυρική Σκηνή. Βασισμένη στο θεατρικό έργο του Ντέιβιντ Μπελάσκο, το οποίο με τη σειρά του στηρίζεται σε μια ιστορία του John Luther Long (του 1898), η όπερα πρωτοπαρουσιάστηκε το 1904 στη Σκάλα του Μιλάνου, σημειώνοντας παταγώδη αποτυχία. Ωστόσο, ο επίμονος Πουτσίνι επεξεργάστηκε εκ νέου το υλικό του: Μελέτησε τα ιαπωνικά ήθη κι έθιμα, άκουσε γιαπωνέζικη λαϊκή μουσική, διάβασε βιβλία και ό,τι αποκόμισε το συνδύασε με την τεχνοτροπία του, δημιουργώντας μια ευρωπαϊκή μουσική πλημμυρισμένη από ασιατική γοητεία. Τον ίδιο χρόνο ξαναπαρουσίασε το έργο, με την επιτυχία που του αναλογούσε.
Από τότε η «Μαντάμ Μπατερφλάι» θριαμβεύει... Το έργο παρουσιάζεται σε μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού και Αλέξη Αγραφιώτη, σκηνοθεσία, σκηνικά και κοστούμια Νίκου Πετρόπουλου, διεύθυνση χορωδίας Μαίρης Κωνσταντινίδη, κινησιολογία Φάουστα Ματσουκέλι. Στο ρόλο της Μπατερφλάι διαδοχικά, οι Μαρούσα Ξυνή και Αντονία Τσιφρόνε. Ερμηνεύουν επίσης: Βικτώρια Μαϊφάτοβα - Βαρβάρα Τσαμπαλή, Ζάχος Τερζάκης - Εμίλ Ιβανόφ, Ανδρέας Κουλουμπής - Δημήτρης Τηλιακός, Κωνσταντίνος Παλιατσάρας - Φίλιππος Δελλατόλας κ.ά. Διάρκεια παραστάσεων μέχρι 20 Μάρτη.
Οι «Μορφές από το έργο του Βιζυηνού», σε σκηνοθεσία Δήμου Αβδελιώδη, παιγμένες από την Αννα Κοκκίνου γνώρισαν πρωτοφανή επιτυχία. Πρωτοπαίχθηκαν το Μάη του 1993 και συνεχίστηκαν για τρεις συνεχείς περιόδους. Το έργο ταξίδεψε σε πολλά μέρη της Ελλάδας, στην Κύπρο, στη Γερμανία και το Λονδίνο. Συμπλήρωσε πάνω από 600 παραστάσεις και εξακολουθεί κατά διαστήματα να παίζεται, προσελκύοντας πάντα πολυπληθές κοινό.
Η Αννα Κοκκίνου επί δύο ώρες ολομόναχη στη σκηνή ζωντανεύει κείμενα του μεγάλου λογοτέχνη και μετατρέπει τη γλώσσα του πεζογραφικού κειμένου σε θεατρική. Με μοναδικό αντικείμενο ένα τραπέζι γίνεται εξαιρετική αφηγήτρια των έργων του Βιζυηνού «Το μόνο της ζωής του ταξείδιον», «Το αμάρτημα της μητρός μου», «Μοσκώβ Σελίμ», «Μεταξύ Πειραιώς και Νεαπόλεως», «Αι συνέπειαι της παλαιάς ιστορίας», «Πρωτομαγιά». Η Αννα Κοκκίνου με τα πολλά της πρόσωπα, τις πολλές φωνές, τις διαφορετικές ηλικίες και φύλα, σε ένα ταξίδι εικόνων που συναρπάζει. Μουσική Δημήτρη Παπαδημητρίου, φωτισμοί Φίλιππου Κουτσάφτη.
Μελοποιημένα ποιήματα πολλών σημαντικών ποιητών (από το 1930 μέχρι τις μέρες μας) από τον Κύπριο μουσικοσυνθέτη Ανδρέα Αρτέμη, θα παρουσιαστούν στο «Μουσικοποιητικό ηχοδρόμιο», σήμερα (8 μ.μ.) στο Θέατρο ΚΕΟ (Μιχαήλ Βόδα 28, Αχαρνών, 210.8835.911). Σήμερα πραγματοποιείται το πρώτο μέρος της εκδήλωσης που γίνεται για τα 20χρονα του περιοδικού «Αλεξίσφαιρο» και την έκδοση οκτώ ψηφιακών δίσκων του συνθέτη. Ερμηνεύουν: Αννα - Μαρία Κουρσουμπά, Κώστας Παναγιώτου, Στέφανος Μανώλης, Φωτιάνα Αντωνιάδου. Για το έργο του μουσικοσυνθέτη και ποιητή Α. Αρτέμη θα μιλήσει ο Δημήτρης Καραμβάλης. Είσοδος ελεύθερη. Το δεύτερο μέρος του «Μουσικοποιητικού ηχοδρομίου» θα πραγματοποιηθεί στον ίδιο χώρο, τη Δευτέρα (14/3, 8 μ.μ.).
Συναυλία στο Λουξεμβούργο θα δώσει αύριο η Νένα Βενετσάνου, προσκεκλημένη του εκεί Ελληνικού Πολιτιστικού Κέντρου. Θα παρουσιάσει αφιέρωμα στα τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη (με αφορμή τα 80 του χρόνια) και δικά της τραγούδια από τους κύκλους, «Το κουτί της Πανδώρας», τις «Πόλεις του Νότου», τη «Νέα γη» και το «Καφέ Γκρέκο».
Οι εκδόσεις Πατάκη και η γκαλερί «Astra» (Καρυάτιδων 8 - Ακρόπολη) παρουσιάζουν την Τρίτη (15/3, 7.30 μμ), το βιβλίο της Μαρίας Λυρατζή «Το αηδόνι και η κουκουβάγια». Την παρουσίαση θα κάνει ο ζωγράφος και λέκτορας του ΕΜΠ, Δημήτρης Σεβαστάκης. Παράλληλα, λειτουργεί έκθεση της εικονογράφου του βιβλίου, χαράκτριας Εύας Μελά. Η έκθεση θα λειτουργεί από Τρίτη μέχρι Παρασκευή 11πμ-1μμ και 6-9μμ και Σάββατο 11πμ-2μμ.