ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 11 Μάρτη 2005
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΞΕΠΟΥΛΗΜΑ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ
Στο «σφυρί» και η Ακρόπολη!

Τα μνημεία της Ακρόπολης θέλει η πολυεθνική εταιρία «Φίλιπς» για να «πρωταγωνιστήσουν» στην παγκόσμια τηλεοπτική διαφημιστική της καμπάνια!

Ξεπέρασε τον εαυτό της η κυβέρνηση στο ζήτημα των παραχωρήσεων μνημείων της πολιτιστικής κληρονομιάς στο κεφάλαιο. Προχτές το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) «είδε» θετικά το «αίτημα» (βλ. ουσιαστικά απαίτηση) της πολυεθνικής εταιρίας «Φίλιπς» να χρησιμοποιήσει την Ακρόπολη στη νέα παγκόσμια διαφημιστική της «εκστρατεία», μέσω τηλεοπτικού «σποτ» και έντυπων καταχωρίσεων!

Η γνωμοδότηση αναβλήθηκε, αλλά το ΚΑΣ επέδειξε «πνεύμα» αποδοχής του «αιτήματος», πρωτοστατούντος του γενικού γραμματέα του ΥΠΠΟ και προέδρου του Συμβουλίου, Χρ. Ζαχόπουλου, ο οποίος «άδραξε» την ευκαιρία να επιτεθεί στους φορείς και τον Τύπο που αντιδρούν στην εμπορευματοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς.

Οι εκπρόσωποι της «Φίλιπς» ζήτησαν τη λήψη εικόνας της Ακρόπολης υποστηρίζοντας ότι η καινούρια «καμπάνια» της... «ταιριάζει με το μήνυμα» των μνημείων! Στόχος είναι η δημιουργία ενός τηλεοπτικού «σποτ» 15 δευτερολέπτων, όπου το λογότυπο της εταιρίας θα εμφανίζεται στα τελευταία 3 δευτερόλεπτα, για να «αποφύγουν», υποτίθεται, την «ανάμειξη» της Ακρόπολης με την εταιρία... λόγω «σεβασμού» προς το μνημείο. Η αρμόδια Εφορεία Αρχαιοτήτων εισηγήθηκε θετικά στο «αίτημα», ενώ η αρμόδια Διεύθυνση του ΥΠΠΟ είχε «επιφυλάξεις».

Η «Φίλιπς» παρείχε το υλικό για το νέο φωτισμό της Ακρόπολης (μελέτη Μπιντό) και - όπως ειπώθηκε - με «μεγάλη έκπτωση». Αν και το αρνήθηκαν οι εκπρόσωποί της, ωστόσο εύλογα προκύπτει ότι τώρα ζητούν τα «ρέστα», με τη χρήση του μνημείου για διαφημιστικούς σκοπούς. Παρεμπιπτόντως, η «Φίλιπς» έχει «χωθεί» για τα καλά στο φωτισμό ελληνικών μνημείων (εκτός των άλλων «προσφέρει» και σχετική μελέτη για το θέατρο του Διονύσου), ενώ πήρε και το 85% των σχετικών εγκαταστάσεων των ολυμπιακών έργων!

Τα μέλη του ΚΑΣ «έσπευσαν» να διαχωρίσουν τη συγκεκριμένη υπόθεση από αυτές του Σουνίου με τη BMW και της Στοάς Αττάλου με τη «Vodafone» με το «επιχείρημα» ότι τώρα θα χρησιμοποιηθεί οπτικό υλικό του μνημείου και όχι άμεσα το ίδιο το μνημείο!

Ακόμη και όσοι θεώρησαν ότι η εμπορευματοποίηση «είναι μια κακή έννοια», πρόσθεσαν ότι «η σύνδεση με τη σύγχρονη ζωή είναι ένα στοιχείο της εποχής»! Ο Χρ. Ζαχόπουλος δήλωσε ότι δεν του προκαλεί αρνητική εντύπωση η έννοια της εμπορευματοποίησης, διότι και αυτοί που δουλεύουν στο Βράχο... παίρνουν μισθό! Επιτέθηκε επίσης στο «μέρος της ελληνικής κοινωνίας και του Τύπου» που αντιδρούν στην εμπορευματοποίηση χαρακτηρίζοντάς τους... «υπερσυντηρητικούς»! Δεν παρέλειψε βέβαια να μιλήσει περί... «προβολής» της Ακρόπολης μέσω της διαφήμισης!

Αντίθετα, ο Χρ. Ζαχόπουλος «ενοχλήθηκε» όταν μέλος του ΚΑΣ είπε ότι σε περίπτωση που μπει χρηματικό τέλος για τη χρήση της Ακρόπολης για διαφημιστικούς σκοπούς, θα πρόκειται ουσιαστικά για πώλησή της. Τελικά, το θέμα αναβλήθηκε για να εξεταστεί το ζήτημα των πνευματικών δικαιωμάτων από τη χρήση του φωτισμού στην Ακρόπολη για το «σποτ», επειδή η μελέτη ανήκει στον Μπιντό, αλλά και για να κατατεθεί στο ΚΑΣ το «γενικό πλαίσιο» για τις παραχωρήσεις μνημείων.

Οι καλλιτέχνες στην πάλη με όλους τους εργαζόμενους

Κάλεσμα για συμμετοχή στη συγκέντρωση στις 17 Μάρτη στην πλατεία Κάνιγγος στις 12 το μεσημέρι

Αγωνιστικό ραντεβού δίνουν την Πέμπτη 17 Μάρτη, οι ηθοποιοί με απόφαση του ΔΣ του ΣΕΗ, στις 11π.μ. στα γραφεία τους (Κάνιγγος 33), για να πορευτούν μαζί με άλλους εργαζόμενους, που θα συγκεντρωθούν στην πλατεία Κάνιγγος τη μέρα της μεγάλης πανεργατικής απεργίας.

«Είναι γνωστό ότι οι αλλαγές που διαμόρφωσε η πολιτική των κυβερνήσεων τα τελευταία 15 - 20 χρόνια, οδήγησαν τον έλεγχο της παραγωγής και διανομής του καλλιτεχνικού έργου σε λίγα χέρια, σε λίγους επιχειρηματικούς ομίλους. Μιλάμε, πλέον, για οργάνωση μιας βιομηχανίας θεάματος, που ποδηγετεί την καλλιτεχνική δημιουργία, υποτάσσει και αναπλάθει τη σύγχρονη, αλλά και τη λαϊκή παράδοση προς όφελος του τουρισμού και του αγοραίου εμπορίου. Ιδιαίτερα στα μεγάλα τηλεοπτικά κανάλια και στους χώρους παραγωγής οπτικοακουστικού έργου έχουν καθιερωθεί σχέσεις εργασίας μεσαιωνικού τύπου», σημειώνεται χαρακτηριστικά.

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος Ακροάματος, με ανακοίνωσή της, καλεί όλους τους καλλιτεχνικούς φορείς, που είτε ανήκουν στη δύναμή της είτε όχι, να συντονίσουν το βήμα τους και τις διεκδικήσεις τους, και να ενώσουν τις δυνάμεις τους.

Στην κοινή προκήρυξη όλων των καλλιτεχνικών φορέων, αναφέρεται μεταξύ άλλων:

«ΛΕΜΕ ΟΧΙ στην πολιτική που επιτρέπει σε ελάχιστους πολυκλαδικούς επιχειρηματικούς ομίλους της χώρας και σε ξένες πολυεθνικές εταιρίες να ελέγχουν την παραγωγή και διανομή του καλλιτεχνικού έργου. Να βάζουν εμπόδια και όρους στην έκφραση των καλλιτεχνών με αρνητικές επιπτώσεις στο περιεχόμενο του καλλιτεχνικού έργου, στη δημιουργική αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου των εργαζομένων, όλων των ασθενέστερων οικονομικά στρωμάτων. Συμμετέχουμε στις αγωνιστικές κινητοποιήσεις στις 17 Μάρτη. Ενώνουμε τη φωνή μας με τους άλλους εργαζόμενους και τα αιτήματά τους». Η ΠΟΘΑ, διατρανώνοντας ότι ο πολιτισμός δεν είναι εμπόρευμα, αλλά υπόθεση ζωής για το λαό και τη νεολαία και αποκλειστική ευθύνη του κράτους να χορηγεί με πόρους την πολιτιστική ανάπτυξη, μεταξύ άλλων, διεκδικεί:

  • Αύξηση του ποσοστού του κρατικού προϋπολογισμού για το ΥΠΠΟ στο 2% και παράλληλα ριζικό αναπροσανατολισμό της διάθεσής τους.
  • Δωρεάν δημόσια και ανώτατη εκπαίδευση των καλλιτεχνών, αναβάθμιση της καλλιτεχνικής παιδείας και αισθητικής αγωγής στο σύστημα της γενικής παιδείας.
  • Καμιά χρηματοδότηση από κρατικούς πόρους στα μεγάλα ιδιωτικά συμφέροντα και τους εκμεταλλευτές της πολιτιστικής δραστηριότητας.
  • Να σταματήσει αμέσως κάθε άμεση, έμμεση ή συγκαλυμμένη μορφή ιδιωτικοποίησης τομέων της πολιτιστικής δραστηριότητας.
  • Ασφάλιση όλων των ανασφάλιστων δημιουργών, εκτελεστών, ερμηνευτών και διεύρυνση των ασφαλιστικών δικαιωμάτων των ήδη ασφαλισμένων.
  • Εκπροσώπηση όλων των φορέων των δημιουργών και των εργαζομένων του χώρου στα κέντρα λήψης των αποφάσεων.
  • Συλλογικές συμβάσεις εργασίας σε όλους τους χώρους του θεάματος ακροάματος, που να εξασφαλίζουν όρους αξιοπρεπούς διαβίωσης.
  • Να σταματήσει η ασύδοτη εκμετάλλευση από τους καναλάρχες του μόχθου των εργαζομένων στα τηλεοπτικά συγκροτήματα και στούντιο.
  • Αμεσα μέτρα αντιμετώπισης της ανεργίας, εξασφάλιση σταθερής εργασίας, κατάργηση των ελαστικών μορφών απασχόλησης και του θεσμού των ωρομισθίων.
  • Εφαρμογή του νόμου για τη διάθεση του 1% του κόστους των δημοσίων κτιρίων για καλλιτεχνικά έργα και του 1,5% για την κινηματογραφική παραγωγή.
  • Η Εθνική Λυρική Σκηνή, οι Κρατικές Ορχήστρες και τα άλλα δημόσια μουσικά σύνολα, να αποκτήσουν δική τους στέγη.
Μουσική «συμμαχία»

Το «Τρίφωνο» (φωτο) συναντά τα «Υπόγεια Ρεύματα»
Το «Τρίφωνο» (φωτο) συναντά τα «Υπόγεια Ρεύματα»
Η παρέα μεγάλωσε. Για να ενώσει φωνές και μουσικές, για να μοιραστεί τραγούδια και να μοιράσει συγκινήσεις. Το «Τρίφωνο» συναντά τα «Υπόγεια Ρεύματα». Τα δύο σχήματα μαζί ξεκινούν για συναρπαστικά μουσικά «ταξίδια». Η αρχή έγινε με τα τρία τραγούδια των «Υπογείων Ρευμάτων», που περιέχονται στο νέο δίσκο του «Τριφώνου». Ηταν φυσικό, στη συνέχεια τα δύο συγκροτήματα να δοκιμάσουν και τη σκηνική συνεύρεσή τους.

Το κοινό «ταξίδι» του θα γίνει με το μελωδικό διήμερο που θα πραγματοποιήσουν στο «Συρμό» (18,19/3). Τραγούδια των «Υπογείων Ρευμάτων» τραγουδούν οι Ερωφίλη, Νίκος Κουρουπάκης, Δημήτρης Υφαντής και τα «Υπόγεια» (Γρηγόρης Κλιούμης, Κώστας Παρίσσης, Απόστολος Καλτσάς, Τάσος Πέππας) με τη σειρά τους απαντούν στο «Τρίφωνο». Στην παρέα συμμετέχει στηρίζοντας το «Τρίφωνο» και ο συνθέτης - μουσικός Σάκης Βαργεμτζίδης. Μια ξεχωριστή συνεύρεση όπου δεσπόζει η μαγεία και η διαφορετικότητα των φωνών: τριφωνίες ακόμη και πενταφωνίες, πάντα με εξαιρετικές ισορροπίες και χωρίς υπερβολές. Διασκευές, αυτοσχεδιασμοί, εκπλήξεις, ρυθμός, σε μια «συμμαχία» που σκοπό έχει να αναδείξει το ίδιο το τραγούδι. Με επιλογές από τη δισκογραφία των δύο συγκροτημάτων, με καινούρια κομμάτια τους, και αγαπημένα τραγούδια σημαντικών δημιουργών (Σαββόπουλου, Ξαρχάκου, Χατζιδάκη, Μούτση, Ξυδάκη, Θαν. Παπακωνσταντίνου, Ζούδιαρη κ.ά.). Επίσης, θ' ακουστούν κομμάτια του ξένου ρεπερτορίου και διασκευές παραδοσιακών τραγουδιών.

Θ' ακολουθήσουν εμφανίσεις τους στο «Αργος» («Μουσικό κουτί», 21 - 22 / 3 ), Δοξάτο Δράμας (9/4), Αλεξανδρούπολη (10/4), Θεσσαλονίκη («Cοfι Americain» 13 - 14 / 5).

Σπαρακτική επικοινωνία

Με εντατικό ρυθμό, στη Νέα Σκηνή του «Απλού Θεάτρου», συνεχίζονται οι πρόβες του έργου «Σημειώσεις σε φύλλα που πέφτουν» του πακιστανικής καταγωγής Βρετανού συγγραφέα Αγιάμπ Χαν - Ντιν, που θα ανέβει στις 5 Απρίλη, σε μετάφραση - σκηνοθεσία Εφης Θεοδώρου, σκηνικά - κοστούμια Σωτήρη Στέλιου, μουσική Νίκου Πλατάνου και φωτισμούς Σάκη Μπιρμπίλη. Τους ρόλους ερμηνεύουν η Σοφία Σεϊρλή και ο Γιάννος Περλέγκας. Το έργο, με δύο κεντρικά πρόσωπα, αφηγείται τη σπαρακτική συνάντηση ενός γιου με την άρρωστη μητέρα του, σε μια ύστατη προσπάθειά τους να επικοινωνήσουν. Μέσα από ένα ποιητικό παραλήρημα σκιαγραφείται η σχέση μάνας και γιου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ