ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 17 Μάρτη 2005
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Ολα πουλιούνται και αγοράζονται για κέρδος

Νέες «αγορές», εξαγωγές και εισαγωγές, πριμοδοτήσεις ιδιωτών, συνθέτουν το άθλιο παζάρι που στήνουν με τον ηλεκτρισμό

Θερμοηλεκτρικές μονάδες παραγωγής ρεύματος της ΔΕΗ στην Πτολεμαΐδα

Eurokinissi

Θερμοηλεκτρικές μονάδες παραγωγής ρεύματος της ΔΕΗ στην Πτολεμαΐδα
Ο νομικός διαχωρισμός του δικτύου μεταφοράς ηλεκτρικού ρεύματος από τη ΔΕΗ είναι μια από τις επιταγές της Ευρωπαϊκής Ενωσης που θα κληθεί σύντομα να υλοποιήσει η κυβέρνηση, με την προώθηση σχετικής νομοθετικής ρύθμισης στο ελληνικό Κοινοβούλιο. Αυτό προέκυψε από τη χτεσινή συνέντευξη Τύπου, που παραχώρησε η ηγεσία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) για τους νέους Κώδικες Ηλεκτρικής Ενέργειας.

Το δίκτυο μεταφοράς το διαχειρίζεται ο ΔΕΣΜΗΕ, αλλά ανήκει στη ΔΕΗ. Αν και ο διαχωρισμός δεν είναι απαραίτητο να συνοδευτεί από αλλαγή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος, ωστόσο ανοίγει το δρόμο για εμπλοκή των ιδιωτών σε έναν ακόμη καίριο τομέα της ενέργειας. Από όσα ειπώθηκαν χτες για τους νέους Κώδικες που βρίσκονται ακόμα στη διαδικασία της διαβούλευσης, αλλά και για το γενικότερο πλαίσιο της «απελευθέρωσης», είναι δεδομένο ότι θα προσφερθεί στους ιδιώτες διασφάλιση για την αγορά από αυτούς μιας ελάχιστης εγγυημένης ποσότητας, χρηματοδοτήσεις για τις επενδύσεις τους και δυνατότητα να πουλάνε με τιμή μεγαλύτερη του λειτουργικού κόστους, όταν εκδηλώνεται αδυναμία μεταφοράς ηλεκτρικού ρεύματος από το βορρά για την κάλυψη των αναγκών στο νότιο τμήμα της χώρας.

Αυτό όμως είναι η μία πλευρά της υπόθεσης, καθώς ειδικά οι νέοι Κώδικες που έρχονται να ρυθμίσουν την αγορά, με δεδομένο ότι σε αυτή θα λειτουργούν ανεξάρτητοι παραγωγοί, προμηθευτές και εισαγωγείς, προβλέπουν και δημιουργούν νέες αγορές μέσα σε αυτήν που ήδη υπάρχει. Ο πρόεδρος της ΡΑΕ Μ. Καραμανής δήλωσε σίγουρος ότι «η αγορά θα ελευθερωθεί». Τότε θα δημιουργηθεί και η χονδρεμπορική αγορά, όπου ο διαχειριστής του συστήματος θα προβλέπει τις ανάγκες της επόμενης μέρας, τόσο για κατανάλωση όσο και για εξαγωγές και θα δέχεται προσφορές για ποσότητες και τιμές. Η επιλογή θα γίνεται με βάση τις χαμηλότερες τιμές, σε συνδυασμό με «άλλες υπηρεσίες» που μπορεί να προσφερθούν. Στην αγορά θα πέσουν και οι «εγγυήσεις ισχύος», οι οποίες θα αποδεικνύουν τη δυνατότητα ενός παραγωγού ή προμηθευτή να εξασφαλίζει ποσότητες ενέργειας για εμπορία.

Ολα αυτά είναι απαραίτητα, προκειμένου η ηλεκτρική ενέργεια να αποτελέσει ένα αποκλειστικά εμπορεύσιμο προϊόν στο εσωτερικό και εξωτερικό, με τέτοια περιθώρια κέρδους που να μπορεί να προσελκύσει ξένους επενδυτές. Παρά τα όσα λέγονται ότι μακροπρόθεσμα θα ωφεληθούν οι καταναλωτές, ο στόχος της «αύξησης της παραγωγικότητας του ενεργειακού τομέα» δεν έχει καμία σχέση με την εξυπηρέτηση των ενεργειακών αναγκών της χώρας. Επιπρόσθετα, η επιταγή της ΕΕ για την απελευθέρωση της αγοράς ευνοεί τους ιδιώτες που κάνουν τους «δύσκολους» για να αποσπάσουν περισσότερα. Ο Μ. Καραμανής επισήμανε, εξάλλου, ότι «δεν πρέπει να αποθαρρύνουμε τους ανεξάρτητους παραγωγούς, ούτε να τους πριμοδοτήσουμε υπερβολικά». Φυσικά, το «υπερβολικό» είναι υποκειμενικό, αλλά η πριμοδότηση δεδομένη.

Χτες, εξάλλου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απέστειλε προειδοποιητική επιστολή στην Ελλάδα και σε ακόμα εννέα κράτη - μέλη, για την καθυστέρηση απελευθέρωσης της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Οι δέκα χώρες εγκαλούνται για τη μη ενσωμάτωση στο εθνικό τους Δίκαιο των Ευρωπαϊκών Οδηγιών που αφορούν την εσωτερική αγορά ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου. Η Κομισιόν εκφράζει τη δυσαρέσκειά της για τη μη συμμόρφωση με τις Οδηγίες, υπενθυμίζει την υποχρέωση αυτών των χωρών να τηρούν τους κανόνες και απειλεί ότι η Επιτροπή θα χρησιμοποιεί κάθε μέσο για να τους το υπενθυμίζει.

Οπως δήλωσε ο αρμόδιος επίτροπος, Αντρίς Πίεβαλγκς, «Η σχετική νομοθεσία αντιπροσωπεύει ουσιαστικό βήμα προς την υλοποίηση μιας πραγματικά ανταγωνιστικής αγοράς ενέργειας στην Ευρώπη και έναν από τους όρους επιτυχίας της στρατηγικής της Λισαβόνας». Σύμφωνα με την Κομισιόν, οι οδηγίες είναι απαραίτητες, ώστε «να ανοίξουν οι αγορές ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου στην ΕΕ», στο όνομα της ανταγωνιστικότητας και της ποιότητας εξυπηρέτησης, ενώ δίνουν στους βιομηχανικούς πελάτες, αρχικά και στους ιδιώτες εν συνεχεία, τη δυνατότητα να επιλέξουν προμηθευτή. Οι οδηγίες θα αποτελέσουν και τη βάση ανάπτυξης ενεργειακών κοινοπραξιών, κυρίως στα δυτικά Βαλκάνια.

ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ
Μέτρα εξωραϊσμού της κερδοσκοπικής ασυδοσίας

Οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου για τον «ανταγωνισμό» αποσκοπούν - εκτός από τον εξωραϊσμό - και στην «εμβάθυνση» της «απελευθερωμένης οικονομίας»

Διατηρώντας τον ουσιαστικό προσανατολισμό και τους στόχους που εξυπηρετεί η Επιτροπή Ανταγωνισμού, η κυβέρνηση προωθεί για ψήφιση το νέο νομοσχέδιο που διέπει τη λειτουργία της Επιτροπής και τα πεδία δραστηριοποίησής της. Το νομοσχέδιο που πρόκειται να κατατεθεί μέσα στις επόμενες μέρες στη Βουλή παρουσίασε χτες ο υπουργός Ανάπτυξης Δ. Σιούφας.

Τα όσα είπε χτες ο υπουργός γύρω από τους στόχους που επιχειρεί να εξυπηρετήσει η κυβέρνηση με τις ρυθμίσεις που περιλαμβάνει είναι χαρακτηριστικά. Μεταξύ των άλλων, ο Δ. Σιούφας ανέφερε πως αυτό που σε κάθε περίπτωση επιδιώκει να εξασφαλίσει η κυβέρνηση είναι η λειτουργία της «απελευθερωμένης οικονομίας» και του «ανόθευτου ανταγωνισμού».

Είναι φανερό ότι στην πραγματικότητα πρόκειται για ρυθμίσεις διαδικαστικού χαρακτήρα, προσηλωμένες στην πολιτική της «οικονομίας της ελεύθερης αγοράς» που προβλέπονται από τη Συνθήκη της ΕΕ. Τέτοιες, που να εξασφαλίζουν τη λειτουργία της Επιτροπής Ανταγωνισμού ως μιας ακόμα διαχειριστικής αρχής για τη μεγέθυνση και ενδυνάμωση του λεγόμενου ανταγωνισμού.

Χαρακτηριστικό, επίσης, των στόχων που θέλει να εξυπηρετήσει η κυβέρνηση - ανεξάρτητα από τις κορόνες περί δημιουργίας «επενδυτικού κλίματος» και περί διασφάλισης των συμφερόντων του καταναλωτή ως τελικού αποδέκτη των ρυθμίσεων - είναι και η ομολογία του υπουργού πως το συγκεκριμένο νομοσχέδιο επιδιώκει την επιτάχυνση των διαδικασιών συγχωνεύσεων και συμπράξεων επιχειρήσεων για τη δημιουργία «ισχυρών επιχειρηματικών ομίλων».

Μεταξύ άλλων με το νομοσχέδιο:

  • Αναπροσαρμόζονται τα πρόστιμα για παραβάσεις των διατάξεων του σχετικού νόμου.
  • Παρέχεται η δυνατότητα στην Επιτροπή Ανταγωνισμού - είτε μετά από αίτημα του υπουργού είτε αυτεπάγγελτα - να εξετάζει συγκεκριμένους επιχειρηματικούς κλάδους και εφόσον κρίνει ότι «δεν υπάρχουν συνθήκες αποτελεσματικού ανταγωνισμού» να επιβάλει μέτρα «για τη δημιουργία συνθηκών υγιούς ανταγωνισμού». Μεταξύ αυτών των μέτρων μπορεί να επιβάλει την υποχρέωση κοστοστρέφειας στις τιμές. Δηλαδή, την υποχρέωση επιχειρήσεων να διαμορφώνουν, στη χονδρική κυρίως και για περιορισμένο χρονικό διάστημα, τις τιμές με βάση το κόστος και ένα συγκεκριμένο περιθώριο κέρδους.
ΙΟΒΕ
Το πετρέλαιο κυρίαρχο για δυο δεκαετίες

Σημαντικά οφέλη περιμένουν οι εταιρίες από τον πετρελαιαγωγό Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης

Την κυριαρχία του πετρελαίου και για τα επόμενα 20 χρόνια ως το βασικότερο ενεργειακό αγαθό, παρότι παρουσιάζει χαμηλότερους από το παρελθόν ρυθμούς μεγέθυνσης, επισημαίνει μελέτη του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) για τις τάσεις, τις προοπτικές και τα προβλήματα του κλάδου εμπορίας πετρελαιοειδών. Στη μελέτη αναφέρεται: «Η υποκατάσταση των πετρελαιοειδών προϊόντων από νέες εναλλακτικές μορφές ενέργειας προβλέπεται ότι θα πραγματοποιηθεί με αργούς ρυθμούς, καθώς οι υψηλές κεφαλαιακές επενδύσεις που απαιτούνται αποτελούν ένα μεγάλο εμπόδιο».

Σχετικά με τον περιβόητο πετρελαιαγωγό Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης, που κατά την άποψη της κυβέρνησης θα ωφελήσει πρώτα και κύρια τους λαούς της περιοχής, η αναφορά της μελέτης είναι σαφής: «Ωθηση στην εξέλιξη της εγχώριας προσφοράς αναμένεται να δώσει η κατασκευή του αγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης, ο οποίος θα μειώσει αισθητά το κόστος εισαγωγής αργού πετρελαίου και ταυτόχρονα θα αυξήσει την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών εταιριών». Αυτό βεβαίως δε σημαίνει και μείωση της λιανικής τιμής των υγρών καυσίμων, καθώς προτεραιότητα είναι η αύξηση του ήδη υπέρογκου κέρδους των εταιριών.

Οι εταιρίες διύλισης, όπως αναφέρει η μελέτη, «κατέγραψαν θετικούς ρυθμούς μεταβολής στα περισσότερα χρηματοοικονομικά τους μεγέθη την περίοδο 1997-2001. Οι πωλήσεις σημείωσαν μέση ετήσια άνοδο κατά 18,6% προσεγγίζοντας το 2001 τα 5,58 δισ. ευρώ, παρόμοια τα καθαρά κέρδη προ φόρων παρουσίασαν ιστορική αύξηση με μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής 258% σε 142,35 εκατ. ευρώ». Σε επίπεδο εταιριών, τα «Ελληνικά Πετρέλαια» χαρακτηρίζονται ως ο κυρίαρχος παίκτης στην αγορά με τη ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ να επεκτείνεται με ταχείς ρυθμούς τα τελευταία χρόνια.

Στην εγχώρια αγορά η εκτίμηση του ΙΟΒΕ είναι ότι μέχρι το 2010 θα αυξηθεί σημαντικά η ζήτηση της αμόλυβδης βενζίνης κατά 5,5% ετησίως, με αντίστοιχη μείωση της ζήτησης της σούπερ κατά 18,5% ανά έτος. Το σύνολο των βενζινών θα παρουσιάσει αύξηση 2,5% ετησίως. Η μέση ετήσια αύξηση του πετρελαίου (κίνησης και θέρμανσης) υπολογίζεται από 2% έως 6%. Πιο συγκεκριμένη πρόβλεψη δεν επιτρέπεται επειδή ο ρυθμός διείσδυσης του φυσικού αερίου είναι ένας απρόβλεπτος παράγοντας, όπως και ο αριθμός των ντιζελοκίνητων αυτοκινήτων που θα κυκλοφορήσουν.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ