Και δεν είναι μόνο αυτά. Στην αποικιοκρατική σύμβαση προβλέπεται επίσης ότι:
Τελικά, οι «χρυσοπληρωμένοι» Εγγλέζοι όχι μόνο δε «νοικοκύρεψαν» την εταιρία, αλλά αντίθετα εκτίναξαν ακόμα πιο ψηλά τα ελλείμματά της. Η ίδια η κυβέρνηση - υπό τη γενική κατακραυγή - αναγκάζεται να καταγγείλει τη σύμβαση με τη «Speed Wing», η οποία μάλιστα εγείρει και απαιτήσεις 900 εκατ. δρχ.!
Τον Ιούνη του 2000 η κυβέρνηση προαναγγέλλει την κήρυξη διαγωνισμού για την πώληση ποσοστού άνω του 51% της ΟΑ. Δύο μήνες αργότερα αποφασίζει να καλέσει ξένο σύμβουλο για να συντάξει τον ισολογισμό της ΟΑ (που μέχρι το 1999 δεν έχει θεωρημένα βιβλία). Καλούνται με απευθείας ανάθεση οι εταιρίες «Coopers» και «Price Water House», οι οποίες έχουν συγχωνευτεί (παρά το γεγονός ότι τα βιβλία του 1997 και 1998 είχαν ελεγχθεί από την «Coopers»).
Προτιμητέος υποψήφιος κρίνεται η «Axon Airlines», του ομίλου Λιακουνάκου. Η προσπάθεια ναυάγησε στο τελικό στάδιο στις αρχές του 2001. Ο λόγος; Μια απλή επιστολή στο Χρηματιστήριο Αξιών Αθηνών, μέσω της οποίας ανακοινώνεται η πτώχευση της «Axon»! Ακολούθησαν συνομιλίες με την IAS (Integrated Airline Solutions), που αντιπροσώπευε ελληνοαυστραλιανά συμφέροντα, οι οποίες είχαν την ίδια τύχη. Στη συνέχεια διαπραγματεύσεις έγιναν και με την «Golden Aviation» (Σπ. Ρέστης), αλλά η τότε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ αποφάσισε να διακόψει τη διαδικασία.
Δυστυχώς, πρόθυμος αρωγός στις εκάστοτε κυβερνητικές αποφάσεις και επιλογές, στάθηκε όλα αυτά τα χρόνια η συνδικαλιστική πλειοψηφία στην Ομοσπονδία Σωματείων Πολιτικής Αεροπορίας (ΟΣΠΑ). Παρέχοντας απλόχερα την ανοχή της, αν όχι συναίνεσή της, η συμβιβασμένη συνδικαλιστική ηγεσία στην ΟΑ (ΠΑΣΚΕ - ΔΑΚΕ) όχι μόνο δεν κινητοποίησε - ως όφειλε - τους εργαζόμενους για την αποτροπή των κυβερνητικών σχεδίων, αλλά αντίθετα στάθηκε και τροχοπέδη σε κάθε αγωνιστική διάθεση που εκδήλωναν από τα κάτω κλάδοι εργαζομένων, αντιδρώντας στην πολιτική ιδιωτικοποίησης της εταιρίας και ανατροπής των εργασιακών τους σχέσεων. Ενδεικτικό είναι ότι ακόμα και σήμερα, στο «παρά πέντε» της ιδιωτικοποίησης, τα «συνεταιράκια» ΠΑΣΚΕ - ΔΑΚΕ αρκούνται σε φραστικές καταγγελίες κατά της κυβέρνησης για «εμπαιγμό και διγλωσσία». Ταυτόχρονα, όμως, εξακολουθούν να ζητούν «ειλικρινή διάλογο»! Ούτε λόγος, φυσικά, για αγωνιστική προοπτική, με στόχο να εγκαταλειφθεί η πολιτική ξεπουλήματος της εταιρίας.
Associated Press |
Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι πρώτες «συμμαχίες» μεταξύ των ισχυρών αεροπορικών εταιριών, αρχίζουν να συγκροτούνται την περίοδο 1994-1997. Η απελευθέρωση της αγοράς των αερομεταφορών, ο έντονος ανταγωνισμός των ισχυρών του κλάδου, σε συνδυασμό με την πολιτική ιδιωτικοποίησης των κρατικών αερομεταφορέων, οδηγούν σε εντυπωσιακές συγχωνεύσεις - εξαγορές αεροπορικών εταιριών σε ολόκληρο τον κόσμο. Τρεις είναι σήμερα οι αεροπορικοί «κολοσσοί» στην παγκόσμια αγορά:
Οι τρεις «συμμαχίες», φυσικά, δεν κρύβουν τις άγριες διαθέσεις τους να εκτοπίσουν από την αγορά τις μικρότερες εταιρίες, με θεμιτά και αθέμιτα μέσα, επιβάλλοντας τους όρους τους στους διεθνείς ιμπεριαλιστικούς οργανισμούς (Ευρωπαϊκή Ενωση και Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου). Αυτό, άλλωστε, ομολογούσε κυνικά από το 1994 ο τότε υπουργός Μεταφορών του ΠΑΣΟΚ Γ. Χαραλάμπους, με την αναφορά περί «παντοειδών πιέσεων». Είναι αυταπόδεικτο δε ότι σε κάθε διαδικασία συγκέντρωσης και συγκεντροποίησης του κεφαλαίου (συγχωνεύσεις), τα πρώτα θύματα είναι οι εργαζόμενοι. Η KLM για να συνάψει το «γάμο» της με την Air France, απέλυσε περισσότερους από 3.000 εργαζόμενους, το 10% του συνολικού προσωπικού της.