ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 22 Ιούλη 2005
Σελ. /28
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΑ ΚΕΡΔΗ
Στις ΑΕ το 77,5% του συνόλου των κερδών

Τους μεγάλους κερδισμένους, από την εφαρμοζόμενη οικονομική πολιτική μονόπλευρης λιτότητας, αποτυπώνουν - με τη γλώσσα των αριθμών - τα στοιχεία για τα κέρδη που δήλωσαν και τους φόρους που πλήρωσαν, που δημοσιοποίησε χτες το υπουργείο Οικονομικών. Από τα στοιχεία αυτά για τη φορολογία στα κέρδη των επιχειρήσεων που αποκτήθηκαν το 2004 και εκκαθαρίστηκαν με τις φετινές (2005) δηλώσεις έδωσε στη δημοσιότητα το υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών, προκύπτει τόσο αξιόλογη αύξηση της μάζας των επιχειρηματικών κερδών όσο και το γεγονός ότι οι μεγάλες επιχειρήσεις (Ανώνυμες Εταιρίες) συγκεντρώνουν το συντριπτικά μεγαλύτερο κομμάτι της πίτας των κερδών.

Τα φορολογητέα κέρδη των επιχειρήσεων ανά κατηγορία διαμορφώνονται ως εξής:

  • ΑΕ: Οι 35.458 ΑΕ μοιράστηκαν κέρδη ύψους 8,76 δισ. ευρώ τα οποία αποτελούν το 64,4% του συνόλου των φορολογητέων κερδών που δήλωσαν οι επιχειρήσεις. Σε μέσα επίπεδα δηλώνουν κέρδη ύψους 265.714 ευρώ η κάθε μία.
  • Τραπεζικές - ασφαλιστικές, που καταγράφονται ξεχωριστά από τις λοιπές ΑΕ δήλωσαν κέρδη ύψους 1,79 δισ. ευρώ ή το 13,1% των δηλούμενων φορολογητέων κερδών. Οι ΑΕ μαζί με τις τράπεζες ασφάλειες - που η Εφορία ταξινομεί χωριστά - απέσπασαν το 77,5% του συνόλου των κερδών.
  • ΕΠΕ: Οι 19.548 εταιρίες της κατηγορίας δήλωσαν κέρδη ύψους 787,2 εκατ. ευρώ με το ποσοστό συμμετοχής τους να διαμορφώνεται σε 5,8%. Σε μέσα επίπεδα τα κέρδη διαμορφώνονται σε 40.273 ευρώ.
  • ΟΕ, ΕΕ, κοινοπραξίες: Εμφανίζονται 173.484 εταιρίες με συνολικά φορολογητέα κέρδη ύψους 2,26 δισ. ευρώ. Η συμμετοχή τους στη συνολική μάζα διαμορφώνεται σε 16,7% και το μέσο ετήσιο κέρδος σε 19.074 ευρώ.
  • Το σύνολο των φορολογητέων κερδών φτάνει στα 13,6 δισ. ευρώ.

Σε μέσα επίπεδα οι ΑΕ, με βάση τις φορολογικές δηλώσεις, αύξησαν τα ακαθάριστα έσοδά τους -συγκριτικά με το προηγούμενο έτος - κατά 13,6%, οι ΕΠΕ κατά 18,52% και οι ΕΕ, ΟΕ κατά 10,43%. Τα παραπάνω στοιχεία δεν είναι τα οριστικά, καθώς υπολείπεται η εκκαθάριση των δηλώσεων για τις επιχειρήσεις με διαχειριστική περίοδο που λήγει στις 30/6/2005.

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΔΕΠΑ
Παρατηρήσεις για καλύτερη ... «απελευθέρωση»

Στη λογική της Ελλάδας «ενεργειακού κόμβου» και ενός αποτελεσματικότερου μοντέλου «απελευθέρωσης» της αγοράς φυσικού αερίου, κινούνται οι θέσεις της διοίκησης του Συλλόγου Εργαζόμενων της ΔΕΠΑ ΑΕ για το σχετικό νομοσχέδιο που προωθεί η κυβέρνηση. Στην ανακοίνωση τής διοίκησης επισημαίνεται ότι ο χρόνος διαβούλευσης είναι μικρός, ότι «εγείρονται προβληματισμοί για την αποτελεσματικότητα του συγκεκριμένου μοντέλου αγοράς», σε σχέση τόσο με το κόστος όσο και με την πιθανότητα καθυστερήσεων και δυσλειτουργιών ακόμη και της τρέχουσας διαχείρισης.

Μετά από αυτές τις παρατηρήσεις, γίνεται αναφορά και στο ότι το νομοσχέδιο «αφήνει ανοιχτό το ιδιοκτησιακό καθεστώς της ΔΕΠΑ», δεν προβλέπει «σαφείς κανόνες για τη λειτουργία των συστημάτων εκτός του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς», δε διασφαλίζει το «δημόσιο και κοινωνικό χαρακτήρα του ΔΕΣΦΑ σαν διαχειριστή του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς ενός φυσικού μονοπωλίου». Ο Σύλλογος της ΔΕΠΑ αναφέρει ακόμη ότι ενισχύεται ο ρόλος της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, δεν υπάρχει πρόβλεψη για το προσωπικό της ΔΕΠΑ που θα ενταχθεί στη νέα εταιρία, ούτε για την εκλογή εκπροσώπων των εργαζομένων στη διοίκησή της.

Στο «διά ταύτα» κι ενώ ο σκοπός του νομοσχεδίου και ο χαρακτήρας της «απελευθέρωσης» είναι η παράδοση στους ιδιώτες του ελέγχου του φυσικού αερίου, το ΔΣ του Συλλόγου επισημαίνει ότι βρίσκεται σε «επαγρύπνηση» κάνοντας λόγο για «υγιή ανταγωνιστική αγορά», ενώ προτρέπει να συνεχιστούν «τα αποφασιστικά βήματα» που έγιναν ώστε η Ελλάδα να καταστεί «κόμβος διαμετακόμισης αερίου».

ΚΚΕ
Προειδοποίηση για μονάδα ηλεκτρισμού στη Μεσσηνία

Τους περιβαλλοντικούς κινδύνους από το ενδεχόμενο δημιουργίας ηλεκτροπαραγωγικής μονάδας με καύσιμο λιγνίτη στη Μεσσηνία, επισημαίνουν σε Ερώτησή τους στη Βουλή, προς τον υπουργό Ανάπτυξης, οι βουλευτές του ΚΚΕ Π. Κοσιώνης και Ε. Παντελάκη.

Στο σχετικό κείμενο αναφέρεται: «Η εταιρία Ελληνική Ενέργεια Ηρακλής ΑΕΒΕ υπέβαλε αίτηση χορήγησης αδείας για τη δημιουργία μονάδας από λιγνίτη στην περιοχή Ακριτοχωρίου του Δήμου Κορώνης, στο Νομό Μεσσηνίας. Η συγκεκριμένη περιοχή προστατεύεται, αφ' ενός από το πρόγραμμα NATURA και αφ' ετέρου περιβάλλεται από αρχαιολογικούς χώρους, όπως τα κάστρα Κορώνης - Μεθώνης και Πύλου.

Την τελευταία 15ετία οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, στα πλαίσια της απελευθέρωσης της ηλεκτρικής ενέργειας, δημιούργησαν το κατάλληλο νομικό πλαίσιο για την εκχώρηση στο ιδιωτικό κεφάλαιο βασικών τομέων του Δημοσίου με βασικότερο αυτόν της ενέργειας. Οι ιδιώτες επενδυτές έχουν μοναδικό σκοπό το κέρδος και δε σέβονται τον άνθρωπο, καταληστεύουν τον ορυκτό πλούτο της χώρας, καταστρέφουν το περιβάλλον και τη φύση.

Ο ενεργειακός σχεδιασμός της κυβέρνησης γίνεται με γνώμονα τη διασφάλιση της κερδοφορίας των επίδοξων ιδιωτών επενδυτών και των μεγαλομετόχων της ΔΕΗ ΑΕ».

Ο υπουργός ερωτάται «πώς διασφαλίζουν οι κυβερνητικές επιλογές ενεργειακού σχεδιασμού στη Μεσσηνία και γενικότερα στην Πελοπόννησο, τη συνδυασμένη ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών για προστασία του περιβάλλοντος, ασφάλεια των κατοίκων, μείωση της λαϊκής επιβάρυνσης στην οικιακή κατανάλωση, μείωση της ενεργειακής εξάρτησης της χώρας;».

Οι προϋπολογισμοί των ΝΠΔΔ

Εντολές για την κατάρτιση «σφιχτών» προϋπολογισμών και από τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ), όπως νοσοκομεία, ασφαλιστικά ταμεία, δημόσιες επιχειρήσεις, οργανισμοί κλπ, που επιχορηγούνται από τον κρατικό προϋπολογισμό, έδωσε η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομίας. Μπούσουλας, όπως αναφέρεται στην εγκύκλιο του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, είναι το αναθεωρημένο «Πρόγραμμα Σταθερότητας» που έχει εγκριθεί από την ΕΕ. Καλούνται δηλαδή οι διοικήσεις των φορέων που ελέγχονται από το Δημόσιο να καταρτίσουν προϋπολογισμούς για το 2006, στα πλαίσια της γενικότερης οικονομικής πολιτικής μονόπλευρης λιτότητας που επιτάσσουν οι Βρυξέλλες και το αναθεωρημένο «Πρόγραμμα Σταθερότητας».

Σύμφωνα με τις εντολές, οι λειτουργικές δαπάνες θα «πρέπει να περιοριστούν στο ύψος των πιστώσεων του τρέχοντος έτους», στην πραγματικότητα, δηλαδή, να μειωθούν, αφού θα βρίσκονται κάτω από το ύψος του επίσημου πληθωρισμού. Οπως ισχύει και για τα υπουργεία, τα ΝΠΔΔ καλούνται να συντάξουν τριετή πλάνα προϋπολογισμών, προκειμένου να εμπεδωθεί κλίμα «δημοσιονομικής πειθαρχίας» στην εφαρμοζόμενη πολιτική λιτότητας.

Συστάσεις σε δανειολήπτες

«Συμβουλές» σε δανειολήπτες δίνει ο «Τραπεζικός Μεσολαβητής», οι οποίες, όπως είναι απόλυτα φανερό, δεν μπορούν να αλλοιώσουν την τοκογλυφική πολιτική που ακολουθούν οι τράπεζες με τις πλάτες των κυβερνώντων και των εποπτικών αρχών. Ο «Τραπεζικός Μεσολαβητής», ανάμεσα σε άλλα, συνιστά στους υποψήφιους δανειολήπτες τα παρακάτω:

  • Να κάνουν έρευνα αγοράς για την επιλογή των ευνοϊκότερων όρων.
  • Προσεκτική μελέτη στους όρους των συμβάσεων πριν από την υπογραφή. Ο δανειολήπτης να ζητά διευκρινίσεις για σημεία που δεν του είναι κατανοητά.
  • Συνεργασία με την τράπεζα κατά την αξιολόγηση της πιστοληπτικής του ικανότητας.
  • Στα καταναλωτικά δάνεια να εκτιμά τις πραγματικές ανάγκες και να μην παρασύρεται από διαφημίσεις.
  • Να συγκεντρώνει την προσοχή του στο συνολικό κόστος όλης της διάρκειας των δανείων και όχι στην «προσφορά» της αρχικής άτοκης ή με μειωμένο επιτόκιο περιόδου.
  • Αποφυγή λήψης νέων δανείων για την αποπληρωμή προηγούμενων ληξιπρόθεσμων που οδηγεί, κατά κανόνα, σε υπερχρέωση.


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ