ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 25 Σεπτέμβρη 2005
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΠΕΝΤΕ ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΟ ΝΑΥΑΓΙΟ ΤΟΥ «ΣΑΜΙΝΑ»
Προδιαγεγραμμένο έγκλημα κυβερνήσεων - εφοπλιστών

Από όπου και να «πιάσει» κανείς την υπόθεση του πλοίου, που την αποφράδα νύχτα της 26ης Σεπτέμβρη του 2000 ναυάγησε στη θάλασσα της Πάρου, στέλνοντας στον τάφο 81 ανθρώπους, «λερώνεται»!

Το έγκλημα ήταν προδιαγεγραμμένο. Αυτό προκύπτει απ'τα στοιχεία που δημοσιοποιούνται στη διάρκεια της δίκης
Το έγκλημα ήταν προδιαγεγραμμένο. Αυτό προκύπτει απ'τα στοιχεία που δημοσιοποιούνται στη διάρκεια της δίκης
Σάπιες λαμαρίνες, «ρημάδι» μηχανοστάσιο, επικίνδυνες μετασκευές, κρυφές επισκευές, ψευδή πιστοποιητικά, έλεγχοι - μαϊμού, ακατάλληλα σωστικά μέσα.... Από όπου και να «πιάσει» κανείς την υπόθεση του «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΜΑ», που την αποφράδα νύχτα της 26ης Σεπτέμβρη του 2000, ναυάγησε στη θάλασσα της Πάρου, στέλνοντας στον τάφο 81 ανθρώπους, ξεκληρίζοντας ολόκληρες οικογένειες και βουλιάζοντας το πανελλήνιο στο πένθος, «λερώνεται»!

Πέντε χρόνια συμπληρώνονται αύριο από την ημέρα του πολύνεκρου ναυαγίου και όπως πια έχει αποκαλυφθεί από τα στοιχεία που έχουν έρθει στην επιφάνεια όλα αυτά τα χρόνια και κυρίως στην ακροαματική διαδικασία της δίκης - που είναι σε πλήρη εξέλιξη και διεξάγεται από το Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων Πειραιά, στην αίθουσα του Εφετείου Αθηνών - οι ένοχοι είναι πολλοί. Εφοπλιστές, οι κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, υπηρεσίες και ελεγκτικοί μηχανισμοί, «Ελληνικός Νηογνώμονας», ουσιαστικά γνώριζαν ότι το ναυάγιο ήταν θέμα χρόνου και έπαιζαν κορόνα - γράμματα με τη ζωή χιλιάδων ανθρώπων, ώσπου έγινε το κακό!

Ομως εξίσου φρικιαστικό είναι ότι, ο θάνατος όλων αυτών των ανθρώπων, αντί να αποτελέσει το έναυσμα για τη λήψη ουσιαστικών μέτρων για την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα, για να μην ξαναθρηνήσουμε θύματα, ουδόλως «άγγιξε» αυτούς του ΠΑΣΟΚ και βέβαια ούτε τους σημερινούς της κυβέρνησης της ΝΔ. Από την πρώτη στιγμή του ναυαγίου έγινε καθαρή η κοινή προσπάθειά τους να βγάλουν «λάδι» τους εφοπλιστές...

Ο τότε πρωθυπουργός του ΠΑΣΟΚ, Κ. Σημίτης, την ίδια στιγμή που φώναζε στη Βουλή ότι: «Το μαχαίρι θα φτάσει στο κόκαλο», «οι ευθύνες θα αποδοθούν όσο ψηλά και αν βρίσκονται», ετοίμαζε, την πλήρη απελευθέρωση της ασυδοσίας του εγκληματικού εφοπλιστικού κεφαλαίου!

Ο τόπος της τραγωδίας
Ο τόπος της τραγωδίας
Ενα χρόνο μετά το ναυάγιο, με τις ευλογίες της ΝΔ και τη... διαφημιστική υποστήριξη του ΣΥΝ, εναρμόνισε και μάλιστα πρόωρα, πριν δηλαδή τις καταληκτικές ημερομηνίες που είχε θέσει η Ευρωπαϊκή Ενωση, τον κοινοτικό Κανονισμό - έκτρωμα 3577/92 για την «απελευθέρωση» των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, πλασάροντας στους χαροκαμένους και σε όλους τους εργαζόμενους το μύθο ότι με την «απελευθέρωση» θα «λειτουργήσει ο υγιής ανταγωνισμός» και οι «εφοπλιστές θα φέρουν νεότευκτα ασφαλή πλοία»!

Τα ίδια ανιστόρητα και εξοργιστικά που υποβαθμίζουν τη νοημοσύνη πιπιλίζει και σήμερα η ΝΔ, για να προσφέρει και νέα προνόμια στους εφοπλιστές, ενώ με δική της κατεύθυνση στη δίκη για το ΣΑΜΙΝΑ οι εφοπλιστές Κ. Κληρονόμος και Ν. Βικάτος, εκπρόσωποι της πλοιοκτήτριας εταιρίας «Hellenic Seaway» (τότε MFD) του σαπακιού και οι επιθεωρητές της Επιθεώρησης Εμπορικών Πλοίων που το είχαν χαρακτηρίσει αξιόπλοο, δικάζονται για απλό πλημμέλημα! Βέβαια, οι ναυτεργάτες, οι «φτωχοδιάβολοι», δικάζονται για κακούργημα...

Υβριστές

Και όχι μόνο αυτά. Ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, Μ. Κεφαλογιάννης, την περασμένη Τετάρτη 21 Σεπτέμβρη, 5 μέρες πριν το μνημόσυνο του ΣΑΜΙΝΑ και ενώ τα στοιχεία, που βγαίνουν στην επιφάνεια, κραυγάζουν ότι το ναυάγιο ήταν ένα από τα πιο μεγάλα εγκλήματα του εφοπλιστικού κεφαλαίου, έφτασε στο σημείο να μιλήσει για την άρση του ορίου της 30ετίας των ακτοπλοϊκών πλοίων, ικανοποιώντας μία από τις βασικές αξιώσεις του εγκληματικου κεφαλαίου! Μέτρο που εφαρμόστηκε ακριβώς μετά το ΣΑΜΙΝΑ, κάτω από την πίεση και τον αγώνα των ναυτεργατών και των νησιωτών!

Το αυριανό μεγάλο συλλαλητήριο θα δώσει μια ακόμα απάντηση στην εφοπλιστικη ασυδοσία. (Φωτογραφία από παλιότερη κινητοποίηση)
Το αυριανό μεγάλο συλλαλητήριο θα δώσει μια ακόμα απάντηση στην εφοπλιστικη ασυδοσία. (Φωτογραφία από παλιότερη κινητοποίηση)
Ομως, η ύβρις σε βάρος των αδικοχαμένων δε σταματάει εδώ. Ακριβώς αύριο, 26 Σεπτέμβρη, και την ώρα που οι συγγενείς των θυμάτων του ΣΑΜΙΝΑ θρηνούν πάνω από τα μνήματα για τους ανθρώπους τους, απαιτώντας δικαίωση, στην Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) θα στήνεται συνεδρίαση - «φιέστα» μεταξύ των διοικήσεων της ΕΕΕ και της Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee). Οι εφοπλιστές διάλεξαν αυτή ακριβώς τη μέρα για να προκαλέσουν. Επέλεξαν αυτή τη μέρα για τη μεγάλη συνάντηση του λόμπι τους, για να προγραμματίσουν, τρωγοπίνοντας («buffet Lunch» αναφέρεται στη σχετική πρόσκληση), τα σχέδιά τους για την πλήρη μετατροπή των ναυτεργατών σε σύγχρονους δούλους, το πώς θα επεκτείνουν παραπέρα την ασύδοτη δράση τους.

Πέντε χρόνια χρόνια μετά, οι ναυτεργάτες, οι νησιώτες, όλοι οι εργαζόμενοι πρέπει να βγάλουν τα συμπεράσματά τους. Οι αιτίες που έστειλαν το ΣΑΜΙΝΑ στον πάτο της θάλασσας, παραμένουν, καραδοκούν, έτοιμες να προκαλέσουν νέα ΣΑΜΙΝΑ. Οι ναυτεργάτες, όλοι όσοι διακινούνται με τα πλοία της ακτοπλοΐας, βρίσκονται σε άμεσο κίνδυνο. Και θα θρηνούμε θύματα όσο οι εφοπλιστές θα «αλωνίζουν» στις ελληνικές θάλασσες, όσο οι πολιτικοί τους υπηρέτες - ΝΔ, ΠΑΣΟΚ - θα παραμένουν στα πόστα τους, για να κόβουν και να ράβουν την πολιτική που συμφέρει τα αφεντικά τους.

Τα απομεινάρια του ναυαγίου...
Τα απομεινάρια του ναυαγίου...
Πιστοποιητικά με ... «κλειστά μάτια»

Τα στοιχεία βοούν ότι η πορεία του «ΣΑΜΙΝΑ» για τον πάτο της θάλασσας ήταν προδιαγεγραμμένη. Και όμως, σε αυτό το πλοίο, που ακόμα και τα σωστικά μέσα του ήταν για πέταμα, η Διεύθυνση Επιθεώρησης Εμπορικών Πλοίων, ακολουθώντας τη σχετική κατεύθυνση της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, για να μη χαλάσει το χατίρι της MFD (σήμερα HSW), του έδινε με «κλειστά μάτια» πιστοποιητικά ασφάλειας και αξιοπλοΐας! Πιστοποιητικά, που παραβίαζαν κάθε άρθρο των Διεθνών Συμβάσεων και Κανονισμών! Τέτοια πιστοποιητικά τού εξέδιδε και η εταιρία «Ελληνικός Νηογνώμονας», που είχε και έχει την πλήρη κάλυψη του ΥΕΝ.

Αποτέλεσμα, στη δίκη που διεξάγεται για το ναυάγιο, οι εφοπλιστές και επιθεωρητές της ΔΕΕΠ να δικάζονται για απλό πλημμέλημα! Οσο για τον «Ελληνικό Νηογνώμονα», δεν έχει αγγιχτεί ούτε «τρίχα», παρά το βεβαρημένο του παρελθόν, καθώς έχει καταδικαστεί για τα ναυάγια «ΑΪΡΟΝ ΑΝΤΩΝΗΣ» και «ΔΥΣΤΟΣ» με συνολικά 44 θύματα. Ακόμα και σήμερα, το εφοπλιστικό κεφάλαιο δρα ασύδοτα, αυτή τη φορά με την υπόθαλψη της κυβέρνησης της ΝΔ. Χαρακτηριστικές είναι οι δεκάδες βλάβες σε πλοία, που σημειώθηκαν το περασμένο καλοκαίρι.

Ολα παράνομα

Είναι πλέον βεβαιωμένο ότι το πλοίο ταξίδευε παράνομα! Συγκεκριμένα: Είχε ληγμένα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας. Για την ακρίβεια, η ισχύς του Πιστοποιητικού Ασφαλείας Νο 333/20.7.000, το κυριότερο έγγραφο του πλοίου, που είχε εκδοθεί από τον Κλάδο Ελέγχου Εμπορικών Πλοίων (ΚΕΕΠ), είχε λήξει στις 17 Αυγούστου 2000. Στο ίδιο πιστοποιητικό είχαν αναγραφεί παρατηρήσεις, που δε θα έπρεπε να υπάρχουν, όπως αυτή που αφορούσε την τοποθέτηση λαμπτήρων στα σωσίβια. Δηλαδή, ήταν παράνομες, καθώς παραβίαζαν την οδηγία 98/18/ΕΚ. Επιπλέον ψευδώς, όπως αποκαλύφθηκε, είχαν αναγραφεί στο συγκεκριμένο πιστοποιητικό, αποκαταστάσεις παρατηρήσεων!

Ταξίδευε με προσωρινό πιστοποιητικό του Διεθνούς Κώδικα Διαχείρισης για την Ασφαλή λειτουργία των Πλοίων (Κώδικας ISM). Το πιστοποιητικό αυτό έληγε στις 22 Σεπτέμβρη 2000, δηλαδή 4 μέρες πριν από το ναυάγιο. Και όμως, στις 22 Σεπτέμβρη, ο ΚΕΕΠ παρατείνει την ισχύ του Πιστοποιητικού μέχρι 20 Νοέμβρη 2000!

Αποδείχτηκε ότι το πλοίο είχε σοβαρά προβλήματα στα ελικοφόρα συστήματά του. Η εταιρία έκανε τεράστιας έκτασης επισκευές στα συστήματα αυτά, χωρίς να είναι οι εγκεκριμένες και να έχουν πιστοποιηθεί από τον κατασκευαστή, την Επιθεώρηση και το «Νηογνώμονα», όπως ορίζει ρητά η νομοθεσία. Να σημειωθεί ότι οι δύτες πραγματογνώμονες βρήκαν πως από τη δεξιά έλικα είχε αποκοπεί ένα φτερό, το οποίο ουδέποτε βρέθηκε...

Σοβαρότατα προβλήματα είχε ακόμα στα μηχανολογικά και ηλεκτρολογικά του συστήματα. Προβλήματα, τα οποία έλεγξαν τέσσερις επιθεωρητές, ακριβώς πέντε ώρες πριν το καράβι αποπλεύσει για το μοιραίο ταξίδι, όμως δεν τα «είδαν»! Οπως δεν «είδαν» ότι το πλήρωμα, παράνομα, κατά παραβίαση ακόμα και αυτού του διάτρητου πιστοποιητικού ασφαλείας, διέμενε κάτω από το γκαράζ, σε καμπίνες που θα έπρεπε να ήταν στεγανά...

ΑΝΤΩΝΗΣ ΔΡΑΚΟΣ
Ενισχύουν την εφοπλιστική ασυδοσία

«Τη Δευτέρα 26 Σεπτέμβρη συμπληρώνονται 5 χρόνια από το προδιαγεγραμμένο έγκλημα του "ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ". Ενα έγκλημα που ακόμα περιμένει την τιμωρία της εφοπλιστικής ασυδοσίας, αφού το "μαχαίρι" δεν έφτασε στο "κόκαλο", όπως έλεγε το 2000 ο τότε πρωθυπουργός Κ. Σημίτης. Αντί να πάρουν μέτρα η σημερινή της ΝΔ, αλλά και η προηγούμενη κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, για την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα, ενίσχυσαν και ενισχύουν την ασυδοσία των εφοπλιστών με αποτέλεσμα όλο το καλοκαίρι να βιώσουμε απανωτά βλάβες και κατά τύχη δεν προκλήθηκε μεγαλύτερο ατύχημα. Οι συγκοινωνίες χειροτέρεψαν. Εχουμε από τότε διαρκώς μείωση μέτρων ασφαλείας, αύξηση εισιτηρίων, μείωση δρομολογίων, αύξηση χρόνου ταξιδιού».

Αυτό επισημαίνει σε δήλωσή του στο «Ρ» ο Αντώνης Δράκος, πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Σάμου και μέλος της Παναιγαιακής Συντονιστικής Επιτροπής.

«Η δική μας απάντηση - τονίζει - πρέπει να είναι η ανατροπή της πολιτικής του ανταγωνισμού και της "απελευθέρωσης" που στόχο έχει να ενισχύσει και άλλο τα κέρδη των εφοπλιστών. Οι νησιώτες (εργαζόμενοι, αγρότες, επαγγελματοβιοτέχνες) πρέπει να αποκρούσουμε την πολιτική του κεφαλαίου και να στηρίξουμε τα δικά μας συμφέροντα. Το διάστημα αυτό, που ξεπουλιέται η "Ολυμπιακή" θα χειροτερέψει ακόμα περισσότερο η κατάσταση των μεταφορών για τα νησιά. Εμείς οι νησιώτες θα εισπράξουμε και άλλη ανασφάλεια, παραπέρα απομόνωση, διόγκωση της ακρίβειας. Λένε ότι την ΟΑ θα την πάρει ιδιώτης για να δουλέψει καλύτερα. Δηλαδή θα δημιουργήσουν την ίδια κατάσταση που δημιούργησαν φέτος το καλοκαίρι με τα καράβια».

«Οι συγκοινωνίες (θαλάσσιες και εναέριες) είναι λαϊκή ανάγκη και δεν μπορεί να βρίσκονται στα χέρια του κεφαλαίου και να λειτουργούν με τη λογική του κέρδους, καταλήγει ο Α. Δράκος. Πρέπει να είναι δημόσιες και να εξυπηρετούν τις λαϊκές ανάγκες. Απαιτούμε τη δημιουργία Εθνικού Οργανισμού Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών».


Ρεπορτάζ: Αθηνά ΖΥΜΑΡΗ

Αύριο το συλλαλητήριο

Καθαρή ταξική αναμέτρηση. Από τη μια, οι χιλιάδες ναυτεργάτες και εργατοτεχνίτες της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης, οι χαροκαμένες οικογένειες από το ναυάγιο του «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ».

Από την άλλη, ο κοινός τους εχθρός, το φονικό εφοπλιστικό κεφάλαιο και οι πολιτικοί του εκπρόσωποι. Αυτά ακριβώς τα χαρακτηριστικά παίρνει το συλλαλητήριο, που ετοιμάζουν πυρετωδώς από κοινού οι δύο κλάδοι, με τη συμμετοχή και εθνικοτοπικών νησιωτικών συλλόγων, αύριο Δευτέρα, 26 Σεπτέμβρη, στις 10.30 το πρωί, στη συμβολή της Ακτής Μιαούλη με την 2ας Μεραρχίας, προτάσσοντας το αγωνιστικό τους μέτωπο απέναντι στην εγκληματική εφοπλιστική ασυδοσία και την πολιτική, που κόβουν στα μέτρα τους ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και Ευρωπαϊκή Ενωση.

Η σημασία της μαζικής συμμετοχής είναι τεράστια. Πρέπει να αποτελέσει την κατάλληλη απάντηση και στην ύβρη των εφοπλιστών απέναντι στους 80 νεκρούς του ναυαγίου. Το συλλαλητήριο διοργανώνουν ΠΕΜΕΝ, ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ, Ενωση Ασυρματιστών (ΠΕΡΡΑΕΝ), Ενωση Συνταξιούχων ΝΑΤ, Επιτροπή Ανέργων Ναυτεργατών, Συνδικάτο Μετάλλου Πειραιά, Ενωση Αμμοβολιστών - Καθαριστών - Βαφέων, Σωματείο Ναυπηγοξυλουργών, Σωματείο Ηλεκτρολόγων Πλοίων και Ενωση Μετάλλου Σαλαμίνας.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΠΕΜΕΝ
«Είχαμε προειδοποιήσει πριν το ναυάγιο»

«Η ΠΕΜΕΝ πριν το τραγικό ναυάγιο του "ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ" στις 26 Σεπτέμβρη 2000 είχε προειδοποιήσει για την κατάσταση που είχε δημιουργήσει στην ακτοπλοΐα, γενικότερα στη ναυτιλία, η πολιτική του ΥΕΝ και της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, που ως υπηρέτης των εφοπλιστών έθετε σε κίνδυνο την ανθρώπινη ζωή στη θάλασσα, επιβατών και ναυτεργατών».

Αυτό επισημαίνει, με δήλωσή του στο «Ρ», ο Σάββας Τσιμπόγλου, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΜΕΝ), σχετικά με τα όσα συνέβησαν.

«Το ναυάγιο - συνεχίζει - αλλά και οι εξελίξεις μέχρι σήμερα, αποδεικνύουν μετά από 5 χρόνια, κατά τρόπο αδιάψευστο, ότι ΠΑΣΟΚ, ΝΔ, αλλά και η Ευρωπαϊκή Ενωση, με τις αποφάσεις και τους κανονισμούς της, είναι αδίστακτοι μπροστά στην εξυπηρέτηση του εφοπλιστικού κεφαλαίου για την αύξηση της κερδοφορίας του και επικίνδυνοι για ναυτεργάτες, επιβάτες, συνολικά τους εργαζόμενους. Είναι θέμα τύχης και χρόνου η επανάληψη νέου τραγικού ναυαγίου. Το βλέπουμε όλοι να εκδηλώνεται με τις αλλεπάλληλες αβαρίες, συνολικά τα προβλήματα των ακτοπλοϊκών πλοίων». Ο Σ. Τσιμπόγλου υπογραμμίζει ακόμα: «Σύγχρονες, ασφαλείς, τακτικές και φτηνές ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες μπορούμε να έχουμε με μία άλλη πολιτική, που θα έχει σαν άμεση προτεραιότητα την εξυπηρέτηση των λαϊκών αναγκών των εργαζομένων».

«Συντονίζουμε - καταλήγει ο πρόεδρος της ΠΕΜΕΝ - τη δράση μας αύριο 26 Σεπτέμβρη στο συλλαλητήριο που διοργανώνουμε. Συνεχίζουμε στις 6 Οκτώβρη στο παμπειραϊκό συλλαλητήριο του ΠΑΜΕ και στις 12 του Νοέμβρη συντονίζουμε τη δράση μας με όλους τους εργαζόμενους της χώρας στο συλλαλητήριο του ΠΑΜΕ στην Αθήνα. Δημιουργούμε βάσεις και προϋποθέσεις μέσα από αγώνες, για μιαν άλλη πολιτική προς όφελος των εργαζομένων και των λαϊκών στρωμάτων».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ