ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 22 Σεπτέμβρη 2005
Σελ. /32
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Αναγορεύει το σκοταδισμό σε επιστήμη!

«Ανωτατοποίηση» τεσσάρων εκκλησιαστικών σχολών επιχειρείται με το νομοσχέδιο που δόθηκε χτες στη δημοσιότητα

Τι δουλιά έχει το «πίστευε και μη ερεύνα», τι δουλιά έχει το θρησκευτικό δόγμα, όσο κι αν εκσυγχρονιστεί, με την επιστημονική αλήθεια...; Το παραπάνω ερώτημα προκύπτει εύλογα μετά την απόφαση της κυβέρνησης να εντάξει στην ανώτατη εκπαίδευση τις τέσσερις (ανώτερες μέχρι σήμερα) Εκκλησιαστικές Ακαδημίες που βρίσκονται σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Γιάννενα και Κρήτη.

Με το νομοσχέδιο για την εκκλησιαστική εκπαίδευση, που παρουσίασε χτες η υπουργός Παιδείας, Μ. Γιαννάκου, οι σχολές αυτές θα δίνουν πτυχία ισότιμα των πανεπιστημίων (!) έχοντας αντικείμενο εντελώς εχθρικό απέναντι στην επιστήμη. Οπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στο νομοσχέδιο, αποστολή των ακαδημιών θα είναι: «Να καταστήσουν τους φοιτητές τους κοινωνούς των αξιών της Ορθόδοξης πίστης», «να αναπτύξουν στους φοιτητές τους πνεύμα ενότητας, αγάπης, συνεργασίας, το οποίο αυτοί θα μεταλαμπαδεύσουν... με βασικό στόχο την ειρηνική και αρμονική συμβίωση τόσο σε εθνικό όσο και σε οικουμενικό επίπεδο».

Ετσι, παράλληλα με το Βατικανό και το πανεπιστήμιό του, που είναι επίσημα μέλη της διαδικασίας της Μπολόνια για την ευρωπαϊκή ανώτατη εκπαίδευση, παράλληλα με τις εξελίξεις στις ΗΠΑ, όπου προωθούνται ρυθμίσεις ακόμα και για κατάργηση της διδασκαλίας της θεωρίας του Δαρβίνου στα σχολεία γιατί, λέει, αντίκειται στη θρησκευτική πίστη, το ελληνικό υπουργείο Παιδείας εμφανίζεται να ακολουθεί κατά πόδας τις εξελίξεις της στροφής υπέρ του θρησκευτικού δόγματος στην εκπαίδευση.

Η αναβάθμιση της εκκλησιαστικής εκπαίδευσης (Ακαδημίες, εκκλησιαστικά σχολεία, ΙΕΚ, Σχολή Διακονίας, κ.ά.), που επιχειρείται με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, δεν είναι νέο γεγονός, αφού το αστικό κράτος στη χώρα μας από το 1930 ακόμη ίδρυσε τις πρώτες εκκλησιαστικές σχολές και επένδυε σ' αυτόν τον τύπο εκπαίδευσης, για να επιμορφώσει τους παπάδες ώστε να παίζουν καλύτερα το ρόλο τους για την υποταγή των λαϊκών συνειδήσεων και την απορρόφηση των εκάστοτε κοινωνικών κραδασμών.

«Επιστήμονες» με έλεγχο θρησκευτικού φρονήματος

Τώρα, όμως, το θρησκευτικό δόγμα, οι δοξασίες και τα κηρύγματα υποταγής της Εκκλησίας ανάγονται σε επιστήμη! Και μπορεί να μοιάζει με «ανέκδοτο», αλλά, σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, οι σχολές αυτές θα διεξάγουν και «έρευνα» αντίστοιχη με την πανεπιστημιακή (!) χωρίς να έχουν όμως το δικαίωμα διοργάνωσης αυτοτελών μεταπτυχιακών προγραμμάτων.

Η υπουργός Παιδείας, μνημονεύοντας την ψευτο-«ανωτατοποίηση» των ΤΕΙ, ισχυρίστηκε ότι στην τωρινή περίπτωση «ανωτατοποίησης» των εκκλησιαστικών σχολών έχει προβλεφτεί η εξασφάλιση των απαραίτητων «ακαδημαϊκών» χαρακτηριστικών (!), λες και ακαδημαϊκό χαρακτηριστικό είναι μόνο το αν θα έχουν διδακτορικά οι καθηγητές και δεν είναι βασικότερο ακαδημαϊκό χαρακτηριστικό το επιστημονικό αντικείμενο σπουδών και η δυνατότητα διεξαγωγής έρευνας που θα αναζητά την επιστημονική αλήθεια...

Η «ανωτατοποίηση» γίνεται με βάση το πρότυπο των ανώτατων στρατιωτικών σχολών και οι απόφοιτοί τους θα μπορούν να γίνουν κληρικοί και γενικότερα να εργαστούν στις δομές της Εκκλησίας, όχι όμως στη δημόσια εκπαίδευση ως θεολόγοι. Οι ενδιαφερόμενοι θα εισάγονται στις σχολές μέσω των πανελληνίων εξετάσεων, αλλά, όπως ισχύει μέχρι σήμερα, θα πρέπει να έχουν εξασφαλίσει μια συστατική επιστολή του επισκόπου της περιοχής τους και θα περνούν μια συνέντευξη στη σχολή για να ...ελεγχθεί το θρησκευτικό τους φρόνημα! Μάλλον, ο «έλεγχος κοινωνικών φρονημάτων», που είναι απαραίτητος στην ιεραρχία για την επιλογή των στελεχών της, αποτελεί για το υπουργείο Παιδείας ένα ακόμα ...«ακαδημαϊκό» χαρακτηριστικό!

Σε μια προσπάθεια δοκιμής μέτρων, που αργότερα είναι πιθανό να δούμε να εφαρμόζονται συνολικά στην ανώτατη εκπαίδευση, ορίζεται ότι οι σχολές δε θα έχουν Τμήματα (όπως έχουν σήμερα τα πανεπιστήμια), αλλά πιο «ευέλικτα» προγράμματα σπουδών. Αρχικά θα ξεκινήσουν όλες με το Πρόγραμμα Ιερατικών Σπουδών, αλλά στη συνέχεια μπορούν να φτιάξουν προγράμματα «Διοίκησης Εκκλησιαστικών Ιδρυμάτων», «Συντήρησης Εκκλησιαστικών Κειμηλίων», «Κοινωνικής Αλληλεγγύης»(!) κ.ά.

Είναι προφανές ότι το σύνολο των παραπάνω ρυθμίσεων υποβαθμίζουν το κύρος και αλλοτριώνουν το χαρακτήρα της ανώτατης εκπαίδευσης. Εξάλλου, και οι υπάρχουσες θεολογικές πανεπιστημιακές σχολές χρήζουν επαναπροσδιορισμού του περιεχομένου σπουδών, στην κατεύθυνση της θρησκειολογίας, προκειμένου να απαλλαχτούν από δόγματα και να προσεγγίσουν τα χαρακτηριστικά που θα έπρεπε να έχει η ανώτατη εκπαίδευση.

Τη συνολική εποπτεία των τεσσάρων σχολών θα έχει το Ανώτατο Επιστημονικό Συμβούλιο, που θα απαρτίζεται από τον πρόεδρο και τρεις καθηγητές ανώτατης εκπαίδευσης (που θα ορίζει το υπουργείο Παιδείας) καθώς και τρεις εκπροσώπους της Εκκλησίας (οι δύο θα ορίζονται από την Εκκλησία της Ελλάδος και ο τρίτος από την Εκκλησία της Κρήτης).

ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ
Στο «σφυρί» η φοιτητική μέριμνα

Με οξυμένα τα προβλήματα φοιτητικής μέριμνας ξεκινάει η νέα χρονιά για το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, καθώς σχεδιάζεται από τη διοίκηση του Πανεπιστημίου να παραδοθεί η σίτιση σε ιδιώτη - εργολάβο στην Κομοτηνή και την Ξάνθη, ενώ οι φοιτητικές εστίες στην Ξάνθη συρρικνώνονται και συζητιέται το ξεπούλημά τους στον ίδιο ιδιώτη - εργολάβο που θέλει τη λέσχη σίτισης. Επίσης, έχουν ανέβει οι τιμές στα φοιτητικά εισιτήρια στην Αλεξανδρούπολη και έχουν μειωθεί δραστικά τα δρομολόγια των λεωφορείων προς και από την Πανεπιστημιούπολη στην Κομοτηνή.

Τα παραπάνω δημιουργούν αναβρασμό στους φοιτητικούς συλλόγους και στους εργαζόμενους του Εθνικού Ιδρύματος Νεότητας (ΕΙΝ). Οι 80 περίπου εργαζόμενοι στις Φοιτητικές Λέσχες Ξάνθης και Κομοτηνής του ΕΙΝ, μετά την απόφαση του Ιδρύματος να παραδώσει τη λειτουργία της σίτισης σε εργολάβο - ιδιώτη βρίσκονται με κινητοποιήσεις μαζί με άλλους φορείς και ζητούν να παραμείνει η ευθύνη λειτουργίας στο ΕΙΝ.

Την ίδια στιγμή οι φοιτητικοί σύλλογοι του «Δημοκρίτειου» έχουν πάρει αποφάσεις για κινητοποιήσεις. Η Πανσπουδαστική ΚΣ καλεί τους φοιτητές του «Δημοκρίτειου» να συγκροτήσουν επιτροπές αγώνα και να μαζικοποιήσουν τους συλλόγους τους διεκδικώντας δημόσια και δωρεάν σίτιση - στέγαση - μεταφορά, δημόσια και δωρεάν Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση.

Ψευδεπίγραφη η αναβάθμιση των ΤΕΙ

Καταψήφισε το ΚΚΕ σχετικό κυβερνητικό νομοσχέδιο, που συζητήθηκε χτες στη Βουλή

Ψευδεπίγραφη είναι η αναβάθμιση των ΤΕΙ που επιχειρείται με τις διατάξεις σχετικού κυβερνητικού νομοσχεδίου που ψηφίστηκε χτες στη Βουλή επί της αρχής από τους βουλευτές της ΝΔ. Υποτίθεται ότι με το νομοσχέδιο ρυθμίζονται θέματα που αφορούν τα ΤΕΙ, ενώ εμπεριέχεται η διάταξη, σύμφωνα με την οποία δε θα εισάγεται κανένας στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ με βαθμολογία κάτω από τη βάση.

Οι εκπρόσωποι του ΚΚΕ, τόσο ο εισηγητής Γ. Χουρμουζιάδης όσο και ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του Κόμματος Ορ. Κολοζώφ, επισήμαναν ότι τα προβλήματα που έχουν σήμερα τα ΤΕΙ μπορούν να λυθούν ριζικά μόνο στα πλαίσια μιας συνολικής αναδιάρθρωσης της εκπαίδευσης. Χρειάζεται, είπαν, η συγκρότηση μιας ενιαίας ανώτατης εκπαίδευσης με την προϋπόθεση εξασφάλισης του επιστημονικού χαρακτήρα των σπουδών, που θα στηρίζεται στη βάση του καθορισμού των επιστημονικών αντικειμένων. Υπογράμμισε ότι πρέπει να παρέχεται υψηλού επιπέδου μόρφωση με έναν στοιχειώδη προγραμματισμό που θα ανταποκρίνεται στις κοινωνικές παραγωγικές ανάγκες, απαλλαγμένη από την αναχρονιστική αντιεπιστημονική διάκριση ανάμεσα σε πανεπιστημιακή και μη πανεπιστημιακή τεχνολογική κατεύθυνση, χωρίς κατηγοριοποιήσεις και χωρίς ταξικούς φραγμούς, που θα λειτουργεί συναγωνιστικά και όχι ανταγωνιστικά.

Ο υφυπουργός Παιδείας Σ. Ταλιαδούρος ισχυρίστηκε ότι με το νομοσχέδιο συμπληρώνονται και ενισχύονται οι αναγκαίες διαδικασίες λειτουργίας και οι δομές για την προαγωγή της ποιότητας της ελληνικής πανεπιστημιακής και τεχνολογικής εκπαίδευσης. Είπε ότι οι ρυθμίσεις για τα ΤΕΙ ήταν αποτέλεσμα διαλόγου και γι' αυτό έχουν την ομόφωνη στήριξη όλων των ενδιαφερόμενων φορέων, όμως ήδη έχουν εξαγγελθεί κινητοποιήσεις εναντίον του νομοσχεδίου από τους εκπαιδευτικούς των ΤΕΙ.

Ενδεικτική για τις... προτεραιότητες

Με αφορμή την «ανωτατοποίηση» των εκκλησιαστικών σχολών, η υπουργός Παιδείας, Μ. Γιαννάκου, προανήγγειλε χτες ότι θα υπάρξει αντίστοιχη ρύθμιση για τις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού, που εδώ και πολλά χρόνια παλεύουν για την αναβάθμισή τους και την αντιστοίχιση των πτυχίων τους με αυτά της στεριάς.

Ομως, ενώ οι σχολές που βγάζουν παπάδες αντιστοιχούνται με τα πανεπιστήμια, οι σχολές που βγάζουν πλοιάρχους και μηχανικούς καραβιών, που έχουν καθημερινά την ευθύνη της ασφαλούς μεταφοράς χιλιάδων ανθρώπων... θα αντιστοιχηθούν με τα ΤΕΙ(;!) Στην εύλογη απορία μας, ποιου είδους Εκπαίδευση μας ενδιαφέρει πιο πολύ να αναβαθμίσουμε, η υπουργός «διευκρίνισε»: «Υπάρχει μια βασική διαφορά, όπως ξέρετε. Οι πλοίαρχοι είναι Τεχνολογική Εκπαίδευση κατεξοχήν, γι' αυτό ακριβώς είπα για ΤΕΙ»...

Χρειάζεται να της θυμίσουμε ότι και τα Πολυτεχνεία είναι Τεχνολογική Εκπαίδευση, αλλά είναι ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ;



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ