ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 16 Οχτώβρη 2005
Σελ. /32
ΔΙΕΘΝΗ
ΡΩΣΙΑ
Εμπορευματοποίηση της Παιδείας

Πρωτοφανείς τραγωδίες, που δείχνουν την απόγνωση, στην οποία οδηγούνται εργαζόμενοι, αλλά και νέα παιδιά στη Ρωσία από το ταξικό εκπαιδευτικό σύστημα

Οκτώβρης 2004, μεγάλη διαδήλωση εκπαιδευτικών και άλλων εργαζομένων στη Μόσχα

Associated Press

Οκτώβρης 2004, μεγάλη διαδήλωση εκπαιδευτικών και άλλων εργαζομένων στη Μόσχα
Η εκπαίδευση στα σχολεία της Ρωσίας εδώ και καιρό έπαψε να είναι δωρεάν. Το συνταγματικό δικαίωμα των παιδιών για «δωρεάν εκπαίδευση» δεν είναι πλέον παρά κενό γράμμα, όπως άλλωστε και τα υπόλοιπα «δικαιώματα» που περιγράφονται «παραδοσιακά» σε όλα τα συντάγματα των καπιταλιστικών χωρών. Πώς, όμως, βιώνουν αυτήν την αλλαγή οι εργαζόμενοι, οι οποίοι στο πρόσφατο παρελθόν ήταν συνηθισμένοι από ένα άλλο εκπαιδευτικό σύστημα, πραγματικά δωρεάν και 100% δημόσιας εκπαίδευσης;

Τον τελευταίο καιρό, όλο και συχνότερα μπορείς να διαβάσεις στις σελίδες του ρωσικού Τύπου για πρωτοφανείς τραγωδίες, που δείχνουν την απόγνωση, στην οποία οδηγούνται εργαζόμενοι, αλλά συχνά και νέα παιδιά στη Ρωσία.

Φαινόμενα των καιρών

To φαινόμενο της είσπραξης «δωρεών» για τις πιο διαφορετικές ανάγκες του σχολείου, στο οποίο υποβάλλονται «εθελοντικά» οι γονείς, είναι πλέον μια συνήθης πρακτική στα δημόσια σχολεία της Ρωσίας. Αλλωστε, η νέα εκπαιδευτική νομοθεσία, αν και απαγορεύει την επιβολή διδάκτρων στα δημόσια σχολεία (κάτι που, ήδη, δεν ισχύει για τα δημόσια ΑΕΙ), την ίδια ώρα επιτρέπει στις διευθύνσεις των σχολείων να συλλέγουν «μη δημόσιους πόρους». Ενας τρόπος είναι η προσφορά κάποιων «επιπλέον» δραστηριοτήτων, αντί αμοιβής. Οπως και η σύνδεση με εταιρίες - «σπόνσορες», όμως αυτές κάνουν την επιλογή τους όσον αφορά στο ποια δημόσια σχολεία θα ενισχύσουν. Ομως, η «εύκολη λεία» παραμένει η τσέπη των γονιών.

Ετσι, μέσα σε 15 χρόνια από την ανατροπή του σοσιαλισμού, διαδόθηκε πλατιά η πρακτική της είσπραξης χρημάτων για τις πιο διαφορετικές ανάγκες των δημόσιων σχολείων, από τη φύλαξη του σχολείου, μέχρι την επισκευή του.

Εννοείται πως η παραπάνω πρακτική σχετίζεται με τη σαφή μείωση των δημόσιων δαπανών για την Παιδεία. Ετσι, αν στα χρόνια του σοσιαλισμού το κράτος διέθετε πάνω από το 12% των εξόδων του προϋπολογισμού για τις ανάγκες της Παιδείας, ο φετινός προϋπολογισμός της καπιταλιστικής Ρωσίας δε διέθεσε για την Παιδεία, παρά γύρω στο 4%. Αλλωστε, η παρασιτική αστική τάξη, που κυβερνά στη σημερινή Ρωσία, φροντίζει να στείλει τα παιδιά της σε κάποιο από τα 600 περίπου ιδιωτικά σχολεία, που υπάρχουν στη χώρα (τα δίδακτρα μπορούν να ξεκινούν από 300-400 ευρώ και να ξεπερνούν τις 2.500 ευρώ το μήνα, σε μια χώρα όπου ο μέσος μισθός δεν ξεπερνάει τα 300 ευρώ).

Την ίδια ώρα, σύμφωνα με ορισμένους υπολογισμούς της Επιτροπής για την Εκπαίδευση του Δήμου της Μόσχας, οι δημόσιες και δημοτικές δαπάνες για τα δημόσια σχολεία καλύπτουν περίπου το 65% των εξόδων που απαιτούνται για να σπουδάσει ο κάθε μαθητής. Το υπόλοιπο πρέπει, με τον ένα ή άλλο τρόπο, να το καταβάλουν οι γονείς. Τι συμβαίνει, όταν ένα παιδί, οι γονείς του δηλαδή δεν έχουν να πληρώσουν; Σήμερα, με βάση τις εκτιμήσεις των ίδιων των κρατικών αξιωματούχων, σε 1,5 με 2 εκατομμύρια υπολογίζονται τα «παιδιά του δρόμου», που είναι κυρίως παιδιά αυτής της ηλικίας, και τα οποία δε φοιτούν σε κανένα σχολείο και τις ώρες που οι συνομήλικοί τους είναι στο σχολείο, αυτοί τριγυρνάνε στους δρόμους. Και, βέβαια, το πρόβλημα δεν είναι στενά οικονομικό, αλλά κοινωνικό, αφού έχουμε να κάνουμε με παιδιά από οικογένειες που αντιμετωπίζουν σοβαρά κοινωνικο-οικονομικά προβλήματα, όπως η ανεργία, ο αλκοολισμός, η εμπλοκή με τον «κόσμο του εγκλήματος» κι άλλες εκδηλώσεις της σύγχρονης καπιταλιστικής κοινωνίας.

Τι συμβαίνει, όμως, όταν ένα παιδί πηγαίνει στο σχολείο και ξαφνικά βρίσκεται στη δυσάρεστη θέση να του ζητήσουν χρήματα που δεν έχει;

Ιστορίες απόγνωσης
  • Πρόσφατα, στην Αγ. Πετρούπολη (πρώην Λένινγκραντ), αυτοκτόνησε ένας 14χρονος μαθητής. Η αιτία της τραγωδίας ήταν τα χρήματα που του ζητήθηκαν να καταβάλει για τις ανάγκες του σχολείου. Ο μαθητής δεν μπόρεσε να πληρώσει 300 ρούβλια (περίπου 8 ευρώ) για τις τακτικές ανάγκες της τάξης και δεν άντεξε την πίεση από τη μεριά της καθηγήτριας. Η τελευταία, λέγεται ότι του πρότεινε να βγάλει τα χρήματα αυτά, αντικαθιστώντας την καθαρίστρια του σχολείου. Ο ίδιος ζούσε με τον μεγαλύτερο αδερφό του και τη γιαγιά του. Το μόνο τους εισόδημα ήταν η σύνταξη της γιαγιάς.
  • Σε μιαν άλλη περίπτωση, στην πόλη Καλούγκα, ο πατέρας ενός μαθητή της πρώτης Δημοτικού επιτέθηκε στον διευθυντή του σχολείου, αγανακτισμένος από τις «δωρεές» που του ζητούσαν για τις ανάγκες του σχολείου. Το «ποτήρι ξεχείλισε», όταν του ζήτησαν να πληρώσει ένα ποσό για τη φύλαξη του σχολείου. Μάλιστα, ο διευθυντής έδωσε εντολή να μην επιτραπεί η είσοδος του μαθητή στο σχολείο, μέχρι να πληρώσει ο γονιός. Ετσι ο τελευταίος, αφού με το αμάξι του έπεσε πάνω στην πόρτα του αυτοκινήτου του διευθυντή του σχολείου, ακινητοποιώντας τον μέσα στο όχημα, στη συνέχεια με ένα τσεκούρι έσπασε το παρμπρίζ του αυτοκινήτου και πέταξε ένα αναμμένο στουπί με βενζίνη μέσα στο όχημα του διευθυντή και το έκαψε. Ο διευθυντής γλίτωσε μόνο χάρη στην έγκαιρη επέμβαση των περαστικών και της Πυροσβεστικής. Αποδείχτηκε πως ο γονιός ήταν ένας εργάτης που είχε χάσει τη δουλιά του. Ο δικηγόρος του τον συμβούλεψε να πει στο δικαστήριο πως ήθελε απλώς να τρομάξει τον διευθυντή, αλλά εκείνος ήταν ειλικρινής έως το τέλος: «Οχι, ήθελα να τον σκοτώσω!».
  • Στην πόλη Τσελιάμπινσκ, σε μιαν ανάλογη περίπτωση, κινήθηκε ποινική δίωξη κατά του διευθυντή σχολείου, που δεν επέτρεπε στον μαθητή της πρώτης Δημοτικού να κάνει μαθήματα, επειδή οι γονείς του αρνήθηκαν να πληρώσουν λεφτά για σχολικές ανάγκες, που μάλιστα επιδίωκε να τα εισπράξει με τη μορφή της «εγγραφής» στο σχολείο.
Χρήματα και για τα στοιχειώδη

Επιπλέον στοιχεία πρόσθεσε στη συνολική εικόνα μια πρόσφατη έρευνα της εταιρίας δημοσκοπήσεων VCIOM, σχετικά με τις «άτυπες δαπάνες» των γονιών για τη μόρφωση των παιδιών στα σχολεία.

Ετσι, με βάση αυτήν την έρευνα, η συντριπτική πλειοψηφία των Ρώσων (το 92%) θεωρεί πως η σημερινή σχολική εκπαίδευση στοιχίζει πολύ ακριβότερα, σε σχέση με το παρελθόν. Μάλιστα, σε σχέση με πέρσι, αυτό το ποσοστό είναι αυξημένο κατά 9%, κάτι που δείχνει και την αυξανόμενη ακρίβεια της σχολικής εκπαίδευσης στη Ρωσία.

Για ποιες, όμως, σχολικές ανάγκες δυσανασχετούν περισσότερο οι σημερινοί γονείς στη Ρωσία; Σύμφωνα με την έρευνα, τα στοιχεία έχουν ως εξής:

  • Τα έξοδα για αγορά της σχολικής τσάντας, είδη γραφής, σχολικής στολής υπέδειξε το 27% των Ρώσων.
  • Τις διάφορες πληρωμές για τις ανάγκες του σχολείου υπέδειξε το 18%.
  • Το 9% πλήρωσε επιπλέον τις λεγόμενες «εθελοντικές συνεισφορές» στο σχολείο.
  • Το 17% αγόρασε λουλούδια ή και έκανε δώρα στους δασκάλους.
Μια νέα ...«ανάγκη»

Κάθε χρόνο, οι ανάγκες των δημόσιων σχολείων αναπροσαρμόζονται, και, βέβαια, οι απαιτήσεις τους προς τους γονείς. Μετά τα τραγικά γεγονότα στο Μπεσλάν, οι διευθύνσεις πολλών σχολείων αποφάσισαν να πάρουν διάφορα μέτρα για την ασφάλειά τους. Τα έξοδα, βέβαια, καλούνται να τα καταβάλουν οι γονείς. Ηδη, όπως έδειξε η παραπάνω έρευνα, το 46% των Ρώσων αναγκάζονται να βάλουν το χέρι τους στην τσέπη και για την πληρωμή των ιδιωτικών «στρατών», που αναλαμβάνουν τη φύλαξη σχολείων.

Η Παιδεία των ...«τοπικών κοινωνιών»

Οπως ήδη αναφέραμε, οι δημόσιες δαπάνες για την Παιδεία βρίσκονται στη Ρωσία σε χαμηλά επίπεδα, αλλά κι αυτή η κατάσταση δεν είναι ομοιόμορφη παντού. Ετσι, ένα 20% περίπου των αναγκών καλύπτονται από το ομοσπονδιακό ταμείο, άλλο ένα 20% από τα ταμεία των περιφερειών και το 60% από τα ταμεία των τοπικών (δημοτικών) αρχών. Αυτό, όπως είναι φανερό, οδηγεί σε μεγάλες διαφοροποιήσεις στα έξοδα της εκπαίδευσης, ανάλογα με τη δυνατότητα που έχει ο συγκεκριμένος δήμος! Με βάση τα ίδια τα στοιχεία του ρωσικού υπουργείου Παιδείας, το τι ξοδεύει ο πιο «φτωχός» δήμος για ένα παιδί σε σχέση με αυτά που ξοδεύει ένας «πλούσιος» δήμος είναι κατά 15,6 φορές (!) λιγότερα. Αυτό, βέβαια, έχει άμεση αντανάκλαση, τόσο στο μισθό των εκπαιδευτικών, που κυμαίνεται από περιοχή σε περιοχή, όσο και στην υλικοτεχνική υποδομή των σχολείων και στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, που μπορεί να διαφέρει από σχολείο σε σχολείο. Ακόμη και στα αναγνωστικά και τα σχολικά εγχειρίδια, που καλούνται βέβαια οι γονείς να τα αγοράσουν. Μάλιστα, το 15% των σχολικών ιδρυμάτων έχει την άδεια από πολύ μικρή ηλικία να εστιάζει την προσοχή του σε συγκεκριμένες κατευθύνσεις και «δεξιότητες», ανάλογα με την προτίμηση (και τις δυνατότητες) των γονιών. Επίσης, φέτος ψηφίστηκε ένας νέος νόμος, που δίνει τη δυνατότητα σε κάθε σχολείο να «αναπροσαρμόζει» το πρόγραμμά του μέχρι του 25% (!) των διδακτικών ωρών του. Εννοείται ότι την «αναπροσαρμογή» των επιπλέον μαθημάτων θα την πληρώνουν οι γονείς, στη βάση των «υπηρεσιών», που θα «προσφέρει» το κάθε σχολείο. Βλέπε αυτό που εισάγεται στη χώρα μας με τις «ευέλικτες ζώνες» και τη δήθεν «αυτοδιαχειριστική αντίληψη» του ΠΑΣΟΚ, που εφαρμόζει η κυβέρνηση της ΝΔ και στοχεύει στη διάλυση του ενιαίου χαρακτήρα του σχολείου και στην πολυ-κατηγοριοποίησή του.

Μεγάλα θύματα αυτής της «εκσυγχρονιστικής» πολιτικής είναι βέβαια τα παιδιά, κυρίως των φτωχότερων λαϊκών στρωμάτων, που δεν έχουν τις «επιπλέον» δυνατότητες, αλλά και οι Ρώσοι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι στις 12 Οκτώβρη κατέβηκαν σε 24ωρη προειδοποιητική απεργία, ζητώντας σημαντικές αυξήσεις στους μισθούς (κατά 1,5 φορά), την καλυτέρευση των συνθηκών εργασίας και την άμεση ανατροπή της εμπορευματοποίησης της Παιδείας...


Ι. Π. - Ε. Β.

ΛΕΥΚΟΡΩΣΙΑ
Τα σχέδια ανατροπής του Λουκασένκο

Τους τελευταίους μήνες εντείνεται η εκστρατεία για την ανατροπή του Προέδρου της Λευκορωσίας Αλεξάντρ Λουκασένκο. Οι προσπάθειες επέμβασης στις εσωτερικές υποθέσεις της χώρας από τις κυβερνήσεις των γειτονικών χωρών, οι χρηματοδοτήσεις των όποιων αντιπολιτευόμενων ομάδων, αλλά και η καθοδήγησή τους σκιαγραφούν μια εικόνα της γνωστής - πια - τακτικής δημιουργίας πολιτικών ταραχών και εξαγωγής των λεγόμενων «πολύχρωμων επαναστάσεων».

Η Πολωνία δείχνει ενεργά την υποστήριξή της στη λευκορωσική αντιπολίτευση. Στις 15 Αυγούστου, ο Πολωνός πρωθυπουργός διέθεσε 234.000 ευρώ για τη χρηματοδότηση πολωνικού ραδιοφωνικού σταθμού στη Λευκορωσία. Μερικές αντιπολιτευόμενες ομάδες εν μέρει συντονίζουν τη δράση τους από την Πολωνία, ενώ πολλά αντίτυπα εφημερίδων και προκηρύξεων της αντιπολίτευσης τυπώνονται σε πολωνικά τυπογραφεία.

ΕΕ, ΝΑΤΟ, ΗΠΑ στο παιχνίδι της ...δημοκρατικής αλλαγής

Από την άλλη, και η Ευρωπαϊκή Ενωση παίζει συγκεκριμένο ρόλο. Στις αρχές του Αυγούστου πήρε θέση για το ζήτημα, δηλώνοντας πως «εκφράζει τη βαθιά ανησυχία της για τις τελευταίες εξελίξεις στη Λευκορωσία» και αναφέρεται στις «ενισχύσεις των πολιτικών διώξεων» και στις «καταπατήσεις των δικαιωμάτων των μειονοτήτων» και δηλώνει πως «θα στηρίξει την κοινωνία των πολιτών στη Λευκορωσία».

Συνεχίζοντας, πρόσφατα, στα τέλη του Σεπτέμβρη, το Ευρωκοινοβούλιο κάλεσε τη Ρωσία να διεξαγάγει «δημοκρατικές αλλαγές» στη Λευκορωσία. Και το ΝΑΤΟ δε μένει έξω από το παιχνίδι. Στις 24 - 25 Σεπτέμβρη διεξήχθη σεμινάριό του στη Λιθουανία, όπου πήραν μέρος οι εκπρόσωποι της λεγόμενης δημοκρατικής αντιπολίτευσης της Λευκορωσίας μαζί με μέλη του ΝΑΤΟ και εκπρόσωποι άλλων διεθνών οργανισμών. Στόχος τους ήταν να καθοριστεί η παραπέρα δράση της διεθνούς κοινότητας και ιδιαίτερα του ΝΑΤΟ, ώστε να «επιστρέψει η Λευκορωσία στη δημοκρατία». Σημαντικό ζήτημα εκτίμησαν πως είναι η πληροφόρηση των Λευκορώσων και κατέληξαν να ενταθούν οι μεταδόσεις εκπομπών από τις γειτονικές χώρες.

Μόλις μια βδομάδα αργότερα, πραγματοποιήθηκε στο Μινσκ της Λευκορωσίας το Συνέδριο των λεγόμενων δημοκρατικών δυνάμεων της χώρας παρουσία δεκάδων ξένων προσκαλεσμένων, από χώρες της Δυτικής Ευρώπης, καθώς επίσης του πρέσβη των ΗΠΑ και άλλων πρεσβευτών δυτικών χωρών στο Μινσκ.

Κοινός υποψήφιος για τις προεδρικές εκλογές του 2006 επιλέχτηκε ο Αλεξάντρ Μιλινκέβιτς, ο οποίος και δήλωσε πως η νίκη του στις προεδρικές εκλογές θα εξαλείψει το «αυταρχικό καθεστώς του Λουκασένκο και θα επαναφέρει τις δημοκρατικές αρχές στη χώρα». Πρόκειται για έναν φυσικομαθηματικό που έχει σπουδάσει σε Γαλλία και ΗΠΑ και πέρα από τη δραστηριοποίησή του σε «μη κυβερνητικές οργανώσεις», ήταν πριν μερικά χρόνια εκπρόσωπος του γνωστού «Ιδρύματος Σόρος» στη Λευκορωσία. Ο Μιλινκέβιτς άρχισε την προεκλογική εκστρατεία του από την Τσεχία όπου είχε συναντήσεις με τον υπουργό Εξωτερικών, άλλους αξιωματούχους και «μη κυβερνητικές οργανώσεις» της Τσεχίας, ενώ παράλληλα παραχώρησε συνέντευξη στο «Ράδιο Ελευθερία». Εκεί πήρε μέρος και σε ετήσια διεθνή συνδιάσκεψη που οργανώνει ο γνωστός για τη συμβολή του στην ανατροπή του σοσιαλισμού Β. Χάβελ. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι στην ίδια συνδιάσκεψη ανάμεσα στους εκπροσώπους «κοινωνικών» και «μη κυβερνητικών οργανώσεων» ήταν και ο επικεφαλής της CIA, Τζέιμς Βούλσι.

Ολα καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι οι προσπάθειες για μια πιθανή «πολύχρωμη επανάσταση» έχουν ήδη ξεκινήσει με το ίδιο μοτίβο αυτό της Γεωργίας, της Ουκρανίας και της Γιουγκοσλαβίας. Το Σεπτέμβρη του 2006 έχουν προγραμματιστεί οι προεδρικές εκλογές της Λευκορωσίας, όπου η αντιπολίτευση σχεδιάζει το γνωστό πια μοντέλο: μια χαμένη εκλογική αναμέτρηση όπου γίνονται καταγγελίες για παρατυπίες τόσο από την αντιπολίτευση όσο και από το εξωτερικό, προωθούνται οι καταγγελίες στα ΜΜΕ και οργανώνονται διαδηλώσεις, που μαζί με τη διεθνή πίεση, αναγκάζουν τον νικητή των εκλογών να παραιτηθεί.

Σημαντικό ρόλο παίζουν και διάφορες νεολαιίστικες οργανώσεις που ηγούνται των διαδηλώσεων. Στη Γεωργία ήταν η «Κμάρα», στην Ουκρανία η «Πορά» και στη Λευκορωσία η «Ζουμπρ». Τα μέλη αυτών των οργανώσεων εκπαιδεύτηκαν από τη σερβική οργάνωση «Οτοπρ» που οργάνωσε την ανατροπή του Σλόμπονταν Μιλόσεβιτς το 2000. Οπως είναι ήδη γνωστό, αυτές οι οργανώσεις χρηματοδοτούνται από ένα δίκτυο διαφόρων ιδρυμάτων όπως την «National Democratic Institute», «International Renaissance Foundation» κλπ.

Ωστόσο, μέχρι τώρα, ο Λευκορώσος Πρόεδρος δεν έχει ακόμα ανακοινώσει την πρόθεση να είναι ξανά υποψήφιος στις προεδρικές εκλογές. Το Κομμουνιστικό Κόμμα Λευκορωσίας, με απόφαση του έκτακτου συνεδρίου του, κάλεσε τον Λουκασένκο να θέσει υποψηφιότητα για 3η συνεχή φορά, επειδή, όπως τόνισε στην εισήγησή της η Τατιάνα Γκόλουμπεβα, Α΄ Γραμματέας της ΚΕ του ΚΚΛ, το κόμμα θεωρεί σωστές τις βασικές κατευθύνσεις, τόσο της κοινωνικο-οικονομικής, όσο και της εξωτερικής πολιτικής που ακολουθεί η Λευκορωσία στα χρόνια που Πρόεδρος της χώρας είναι ο Α. Λουκασένκο.

Ολες αυτές οι «κορόνες» περί καταπατήσεων των δημοκρατικών δικαιωμάτων του λαού και οι όποιες ανησυχίες για τη μειονότητα των Πολωνών δεν έχουν φυσικά να κάνουν με τις ευαισθησίες των ΗΠΑ, ΕΕ και άλλων χωρών. Τα γεωστρατηγικά συμφέροντα είναι αυτά που τους απασχολούν. Βασικός στόχος είναι η πλήρης επιβολή της ηγεμονίας τους στην Ευρασία και η «περικύκλωση» της Ρωσίας.


Κλωντίν ΧΕΣΠΕΡ

Τα περί ονοματολογίας... .

Μετά την κρίση της ονοματολογίας εν «είδη τεταρταίου πυρετού» για την FYROM, πολλοί είχαμε επισημάνει την ανάγκη καταλαγιασμού του προβλήματος. Την ανάγκη ανάπτυξης ολόπλευρων σχέσεων μεταξύ Ελλάδας - FYROM σε βάθος χρόνου, ώστε το εν πολλοίς πλαστό ζήτημα του ονόματος να διευθετηθεί σε κλίμα ανεπτυγμένων διμερών σχέσεων με νηφαλιότητα και σεβασμό. Υπήρξε μια κάποια εξομάλυνση, εν πολλοίς όμως πλαστή, που στην πραγματικότητα ακόνιζε μαχαίρια. Η ολόπλευρη ανάπτυξη σχέσεων των δύο χωρών μεταφράστηκε σε εφαρμογή του δόγματος της ελληνικής αστικής τάξης περί «διείσδυσης στα Βαλκάνια» αναδεικνύοντας την ελληνική κεφαλαιοκρατία σε πρώτη δύναμη επενδύσεων στη FYROM. Οι Ελληνες καπιταλιστές πίστεψαν στην οικονομική εξάρτηση της FYROM, που θα έφερνε και την πολιτική εξάρτηση.

Ομως, όντας η Ελλάδα στο ιμπεριαλιστικό σύστημα οι επιδιώξεις της αστικής τάξης συναντιούνται και ταυτόχρονα συγκρούονται με τα ιμπεριαλιστικά συμφέροντα. Οι Ελληνες κεφαλαιοκράτες διά των κυβερνήσεών τους πίστεψαν ότι αναγνωρίστηκαν ως οι αποκλειστικοί κι ως ένα βαθμό ανεξέλεγκτοι κουμανταδόροι των Βαλκανίων, στο όνομα της συγκατάθεσης των Ευρω-ατλαντιστών. Με τη νοοτροπία τού «άρπαξε και βούτα», που τους διακρίνει στην εσωτερική ζωή της Ελλάδας, δεν υπολόγισαν ως φαίνεται ότι η όποια ευρωατλαντική αναγνώρισή τους σημαίνει ότι ευθυγραμμίζονται άνευ αντιρρήσεων με τα ισχυρά ιμπεριαλιστικά κελεύσματα. Ετσι, ενώ, βαυκαλίζονταν στην ηρεμία των σχέσεων της Ελλάδας με τη FYROM και στο αυγάτισμα των υπερκερδών τους από τα εξευτελιστικά μεροκάματα που προσφέρει η γειτονική χώρα, οι κεφαλαιοκράτες τρώνε τις δυο απανωτές αμερικανικές «σβουριχτές». Η μια με την αναγνώριση της FYROM ως «Δημοκρατία της Μακεδονίας» την επομένη της επανεκλογής του Τζ. Μπους ως Προέδρου των ΗΠΑ. Η άλλη, τωρινή, με το σχέδιο του εντεταλμένου από τις ΗΠΑ Αμερικανού διαμεσολαβητή του ΟΗΕ κ. Νίμιτς για την ονομασία της FYROM στα μέτρα της κυβέρνησης των Σκοπίων.

Παρατηρείται δηλαδή επανειλημμένη αμερικανική υποδαύλιση της ονοματολογίας, που από τις αρχές της δεκαετίας του 1990 έγινε το δόκανο παγίδευσης της Ελλάδας. Η ελληνική αστική τάξη, παρά τις κορόνες των κυβερνήσεων και κομμάτων της για λαϊκή κατανάλωση, δείχνει πολύ περισσότερο ανίκανη να αντισταθεί. Η προηγούμενη ανικανότητά της προέκυπτε από το γενικότερο φόβο των καπιταλιστών έναντι του λαϊκού κινήματος που την έσερνε στο ευρωατλαντικό δόγμα του «ανήκομεν εις την Δύσιν». Τώρα αυτή η ανικανότητα πολλαπλασιάστηκε με την επένδυση κεφαλαίων ελληνικών συμφερόντων στη FYROM, στο όνομα του δόγματος της «διείσδυσης». Πάντως αποδεικνύεται ότι η διευθέτηση του ονόματος της FYROM είναι αυτή καθεαυτή μια απλή τεχνική διαδικασία με βαθύ όμως πολιτικό χαρακτήρα. Απλά, και σύμφωνα με τους κανόνες του Καταστατικού Χάρτη του ΟΗΕ, πρέπει να έχει αυστηρά γεωγραφική έννοια κι όχι εθνολογική. Πρέπει επίσης να συνοδεύεται από αυστηρή συμφωνία αναγνώρισης των συνόρων και αποκλεισμό κάθε αλυτρωτικής προπαγάνδας και ιστορικής παραχάραξης. Είναι, ακριβώς, τα ευαίσθητα σημεία που ασκείται εχθρική υποδαύλιση στις σχέσεις των δυο χωρών από τις ισχυρές ιμπεριαλιστικές χώρες, με πρώτο υποκινητή τις ΗΠΑ.


Αντώνης ΔΑΜΙΓΟΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ