ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 6 Φλεβάρη 2000
Σελ. /56
ΚΕΝΗ
ΠΑΣΟΚ - Αγροτική πολιτική
Συνεταιρισμοί, τέλος!

Η κυβέρνηση βάλθηκε να «εκσυγχρονίσει» τους συνεταιρισμούς μετατρέποντάς τους σε καπιταλιστικές επιχειρήσεις που θα εξυπηρετούν αποκλειστικά τα συμφέροντα των μεγαλοαγροτών - νεοτσιφλικάδων και των εμποροβιομηχάνων

Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ αφού αποδιάρθρωσε τους συνεταιρισμούς, τους χρεοκόπησε και τους εκφύλισε σαν θεσμό στη συνείδηση της μικρομεσαίας αγροτιάς, για να συγκαλύψει τις αντιαγροτικές πολιτικές της ΕΟΚ - ΕΕ και με ένα νέο νομοσχέδιο επιδιώκει τώρα τον επαναπροσανατολισμό τους και τη μετατροπή τους σε ξένα σώματα για τα συμφέροντα της μικρομεσαίας αγροτιάς. Δηλαδή, επιδιώκει τη μετατροπή τους από Ενώσεις ανθρώπων σε Ενώσεις κεφαλαίων, που θ' αποτελέσουν το βασικό εργαλείο της κυβέρνησης και της ΕΕ για την επιβολή της νέας αντιαγροτικής πολιτικής, που αποφασίστηκε στα πλαίσια της «Ατζέντας 2000». Η νέα αυτή πολιτική μειώνει απελπιστικά το εισόδημα των παραγωγών, επιταχύνει τη συγκέντρωση γης και παραγωγής σε λίγους μεγαλοαγρότες και επιχειρηματίες και οδηγεί στο ξεκλήρισμα τη μικρομεσαία αγροτιά.

Από καιρό η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ μαζί με τη ΝΔ μέσα από τις ΠΑΣΕΓΕΣ, ΓΕΣΑΣΕ και ΣΥΔΑΣΕ, προσπαθούν με άλλοθι τη λεγόμενη παγκοσμιοποιημένη αγορά να εμφανίσουν σαν αναγκαιότητα επιβίωσης των ΑΣΟ, τον επαναπροσανατολισμό τους και τη μετατροπή τους σε εταιρίες κεφαλαιούχων από ενώσεις φυσικών προσώπων.

Οι αντιλήψεις αυτές που καλλιεργήθηκαν συστηματικά, ιδιαίτερα την τελευταία δεκαετία, κυριαρχούν σε όλα τα άρθρα του νέου νομοσχεδίου, δίνοντας έτσι καθαρά τη φιλοσοφία και τις επιδιώξεις της κυβέρνησης και της ΝΔ για το ρόλο των ΑΣΟ.

Μετο νέο νομοσχέδιο η κυβέρνηση προβάλλει σαν φορείς ανάπτυξης της αγροτικής οικονομίας τις μεγάλες καπιταλιστικές αγροτικές εκμεταλλεύσεις και επιχειρήσεις που θα δημιουργηθούν από το ξεκλήρισμα των μικρομεσαίων αγροτών και τους συνεταιρισμούς - εταιρίες που θα στηρίζουν τα συμφέροντα των μεγαλοαγροτών και θα κατοχυρώνουν θεσμικά και πρακτικά τη συνεργασία και κυριαρχία του μεγάλου ιδιωτικού κεφαλαίου.

Η πρόταση αυτή της κυβέρνησης αποδείχνεται από τα επιμέρους άρθρα του νομοσχεδίου τα οποία ρητά ορίζουν ότι οι συνεταιρισμοί θα έχουν εμπορικό και όχι παραγωγικό χαρακτήρα. Θα συνεργάζονται με το ντόπιο και ξένο ιδιωτικό κεφάλαιο σε κοινές ανώνυμες εταιρίες. Θα έχουν σα μέλη ακόμα και οι πρωτοβάθμιοι συνεταιρισμοί, όχι μόνο φυσικά αλλά και νομικά πρόσωπα (εταιρίες). Και ο ρόλος των μεγαλοαγροτών στη λειτουργία των συνεταιρισμών θα είναι κυρίαρχος επειδή θα έχουν περισσότερες ψήφους από τους μικρομεσαίους αγρότες.

Με το νομοσχέδιο αυτό καταργείται ο οποιοσδήποτε κοινωνικός ρόλος των συνεταιρισμών και παραβιάζονται βασικές αρχές του συνεταιρισμού. Καταργείται η αυτοτέλεια των συνεταιρισμών απέναντι στο κράτος και παραβιάζονται βασικές δημοκρατικές αρχές κατακτημένες με αγώνες δεκαετιών από τους μικρομεσαίους αγρότες και το προοδευτικό λαϊκό κίνημα.

Το κυβερνητικό σχέδιο νόμου
Ιδού τα «πειστήρια του εγκλήματος»

Ιδιαίτερα αποκαλυπτικό για τις κυβερνητικές προθέσεις είναι το υπό κατάθεση νομοσχέδιο

Εξετάζοντας το περιεχόμενο το νομοσχεδίου, διαπιστώνει κανείς το μέγεθος της απάτης που επιχειρείται σε βάρος των μικρομεσαίων αγροτών και πως υπάρχει προειλημμένη απόφαση της κυβέρνησης να σβήσει από το χάρτη το συνεταιριστικό κίνημα.

Στο άρθρο 1 παρ. 3 αναφέρεται ότι οι «ΑΣΟ είναι νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου και έχουν εμπορική ιδιότητα». Δηλαδή δεν έχουν κανένα ρόλο στην οργάνωση της παραγωγής αγροτικών προϊόντων, αλλά ο ρόλος τους περιορίζεται στη μεταποίηση και εμπορία των αγροτικών προϊόντων. Στην παρ. 5 του ίδιου άρθρου αναφέρεται ότι για την εκπλήρωση των σκοπών τους οι ΑΣΟ φτιάχνουν κοινές επιχειρήσεις με οποιαδήποτε φυσικά ή νομικά πρόσωπα. Δηλαδή, θα μπορούν να φτιάχνουν κοινές επιχειρήσεις με τους αντίστοιχους εμποροβιομήχανους στα πλαίσια της λεγόμενης διεπαγγελματικής συνεργασίας. Μάλιστα, οι κοινές αυτές επιχειρήσεις, σύμφωνα με το άρθρο 33, μπορούν να γίνουν και μέλη της ΠΑΣΕΓΕΣ, αν την πλειοψηφία των μετοχών την έχουν οι συνεταιρισμοί, πράγμα όμως που δεν αποκλείει στην ΠΑΣΕΓΕΣ αντιπρόσωποι αυτών των εταιριών να είναι βιομήχανοι - μέτοχοι.

Με τα άρθρα 3 και 26 προωθείται η πολυδιάσπαση του συνεταιριστικού κινήματος, γιατί 7 άτομα μπορούν να φτιάξουν νέο συνεταιρισμό, δύο συνεταιρισμοί μπορούν να φτιάξουν μια Ενωση, δύο Ενώσεις μπορούν να φτιάξουν κοινοπραξία ή κεντρική κλαδική οργάνωση κ.ο.κ. Η ρύθμιση αυτή αποκαλύπτει την υποκρισία της κυβέρνησης, που δίνει τάχα κίνητρα για τη συγχώνευση και ισχυροποίηση των συνεταιρισμών. Τα κίνητρα που προβλέπονται στο άρθρο 36 για τη συγχώνευση και ανάπτυξη των συνεταιρισμών, στην πραγματικότητα έχουν ως στόχο τους με τις συγχωνεύσεις των Ενώσεων ανά νομό να βάλει στο χέρι η ΑΤΕ τα περιουσιακά στοιχεία των Ενώσεων που δεν είναι χρεωμένες και να μειώσει τις επισφαλείς απαιτήσεις που έχουν δημιουργήσει οι υπερχρεωμένες ΑΣΟ.

Τούτο αποδεικνύεται από το άρθρο 21, στο οποίο αναφέρεται ότι η νέα οργάνωση που προκύπτει από τη συγχώνευση έχει όλα τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των οργανώσεων που συγχωνεύτηκαν. Δηλαδή αν συγχωνευτεί η ΕΑΣ Σερρών, που είναι υπερχρεωμένη, με την ΕΑΣ Βισαλτίας, που δεν είναι χρεωμένη, αυτόματα τα περιουσιακά στοιχεία της ΕΑΣ Βισαλτίας θα καλύψουν ένα μέρος των χρεών της ΕΑΣ Σερρών. Το ίδιο για την ΕΑΣ Θεσσαλονίκης και Λαγκαδά, ΕΑΣ Πατρών και Αιγιάλειας κ.ο.κ.

Ενώσεις κεφαλαίων

Στο άρθρο 5 αναφέρεται ότι μέλη στο συνεταιρισμό μπορούν να γίνουν, αν το προβλέπει το καταστατικό, και νομικά πρόσωπα. Δηλαδή ο Χατζημιχάλης, ο Καμπάς ή ο Μπουτάρης μπορούν να γίνουν μέλη των συνεταιρισμών, γιατί είναι νομικά πρόσωπα και ασχολούνται με την παραγωγή αγροτικών προϊόντων. Ετσι οι συνεταιρισμοί από ενώσεις προσώπων μετατρέπονται σε ενώσεις κεφαλαίων και αυτοί που έχουν τα περισσότερα κεφάλαια κάνουν και κουμάντο στο συνεταιρισμό.

Με το άρθρο 8 δίνεται η δυνατότητα στους μεγαλοαγρότες να έχουν περισσότερες από μια μερίδες στο συνεταιρισμό και αν πάρουν περισσότερες μερίδες να έχουν και περισσότερες ψήφους, μέχρι τρεις, όπως ορίζεται στο άρθρο 10. Δηλαδή, ο ρόλος των μεγαλοαγροτών στο συνεταιρισμό θα είναι κυρίαρχος σε βάρος των μικρομεσαίων αγροτών που θα έχουν μια μερίδα και μια ψήφο.

Με το άρθρο 27 γίνεται κυρίαρχος ο ρόλος των πλούσιων συνεταιρισμών στην ΕΑΣ, γιατί ο αριθμός των αντιπροσώπων και οι ψήφοι του συνεταιρισμού στην ΕΑΣ δε θα καθορίζονται με βάση τον αριθμό των φυσικών μελών που είναι στο συνεταιρισμό, όπως γινόταν μέχρι τώρα, αλλά με βάση τις δοσοληψίες του συνεταιρισμού με την ΕΑΣ στην τριετία που πέρασε.

Ετσι, ένας πλούσιος συνεταιρισμός με λιγότερους αγρότες - μέλη θα βάζει περισσότερους αντιπροσώπους στην ΕΑΣ από έναν άλλο συνεταιρισμό φτωχό αλλά με πολύ περισσότερα μέλη.

Καταργούν τη δημοκρατία

Με το άρθρο 15επιβάλλεται το πιο αντιδημοκρατικό εκλογικό σύστημα στις εκλογές των συνεταιρισμών και καταργείται η κουτσουρεμένη απλή αναλογική που υπήρχε. Κι αυτό, γιατί οι εκλογές θα γίνονται με ενιαίο ψηφοδέλτιο, στο οποίο ο κάθε ψηφοφόρος θα μπορεί να βάλει τους μισούς συν ένα σταυρούς σε σχέση με τον αριθμό των μελών του οργάνου που εκλέγει και αν το καταστατικό το προβλέπει, μπορεί να βάλει τόσους σταυρούς όσους και ο αριθμός των μελών του οργάνου που εκλέγει. Στην πρώτη περίπτωση που είναι υποχρεωτική από το Νόμο, η πρώτη παράταξη ανεξάρτητα από ποσοστό θα παίρνει την αυτοδυναμία και η δεύτερη τις υπόλοιπες έδρες, ενώ η τρίτη θα αποκλείεται.

Στη δεύτερη περίπτωση που είναι προαιρετική από το Νομό, η πρώτη παράταξη ανεξάρτητα από το ποσοστό θα παίρνει όλες τις έδρες του οργάνου (Διοίκηση) και θα αποκλείει όλες τις άλλες παρατάξεις. Τον αντιδημοκρατικό κατήφορο η κυβέρνηση προσπαθεί να τον δικαιολογήσει με το χτύπημα τάχα της κομματικοποίησης των συνεταιρισμών.

Πραγματικοί στόχοι όμως αυτού του αντιδημοκρατικού εκτρώματος είναι: Η επιβολή του δικομματισμού και στους συνεταιρισμούς και ο αποκλεισμός οποιασδήποτε άλλης φωνής και ειδικά της ΛΑΕ που είναι ενοχλητική στους μεγαλοαγρότες και στο ιδιωτικό κεφάλαιο, που θα συνεργάζεται σε κοινές εταιρίες με τους συνεταιρισμούς. Η ένταση του αυταρχισμού, της αδιαφάνειας και της αντιδημοκρατικής λειτουργίας σε φορείς που εξ αντικειμένου συσπειρώνουν μικρομεσαίους αγρότες για να μπορέσουν να επαναπροσανατολισθούν και να εξυπηρετήσουν τα συμφέροντα των μεγαλοαγροτών και του ιδιωτικού κεφαλαίου.

Προάγουν την υποτέλεια

Με το άρθρο 16 καταργείται η αυτοτέλεια των συνεταιρισμών απέναντι στο κράτος. Κι αυτό γιατί καταργείται το Εποπτικό Συμβούλιο και την εποπτεία την αναλαμβάνει το υπουργείο Γεωργίας, το οποίο αν κρίνει μπορεί να ζητήσει από το αρμόδιο δικαστήριο ακόμα και τη διάλυση του συνεταιρισμού. Εχει τη δυνατότητα από το προτεινόμενο νομοσχέδιο το υπουργείο Γεωργίας να ζητήσει τη διάλυση του συνεταιρισμού ακόμα και στην περίπτωση που δε θα προσαρμόσει το καταστατικό του στο Νόμο, ακόμα και στην περίπτωση που δε θα αποδεχθεί το πλειοψηφικό εκλογικό σύστημα.

Με το άρθρο 33 η ΠΑΣΕΓΕΣ ορίζεται θεματοφύλακας των συνεταιριστικών αρχών, οι οποίες όμως παραβιάζονται κατάφωρα με το προτεινόμενο νομοσχέδιο. Τέτοιες παραβιάσεις είναι η κατάργηση της ισοτιμίας των συνεταίρων επειδή ένας συνέταιρος μπορεί να έχει μέχρι τρεις ψήφους. Η ανεξαρτησία τους απέναντι στο κράτος το οποίο θα ασκεί την εποπτεία. Η αντιδημοκρατική τους λειτουργία. Και η υπονόμευση του χαρακτήρα τους με τη συμμετοχή εταιριών (νομικών προσώπων) στους πρωτοβάθμιους συνεταιρισμούς και με τη συνεργασία τους σε κοινές επιχειρήσεις με το ιδιωτικό κεφάλαιο.

Η φαινομενική αυτή αντίθεση του νομοσχεδίου για το ρόλο της ΠΑΣΕΓΕΣ αποκαλύπτει τον πραγματικό σκοπό της κυβέρνησης να χρησιμοποιήσει την ΠΑΣΕΓΕΣ σαν ένα βασικό μοχλό στον επιχειρούμενο επαναπροσανατολισμό του συνεταιριστικού κινήματος, σαν ιμάντα περάσματος της αντιαγροτικής πολιτικής της κυβέρνησης και της ΕΕ στους συνεταιρισμούς και στους αγρότες. Σαν μηχανισμό υπονόμευσης των αγωνιστικών διαθέσεων των μικρομεσαίων αγροτών να αντισταθούν στις πολιτικές που τους ξεκληρίζουν.

Τους στόχους αυτούς υπηρετεί και το άρθρο 35 παρ. 16 όπου με κρατική ρύθμιση διασφαλίζονται οι βασικότερες οικονομικές ανάγκες για τη λειτουργία της ΠΑΣΕΓΕΣ.

Η ρύθμιση αυτή είναι παράνομη, γιατί παρακρατεί εισφορές για την ΠΑΣΕΓΕΣ απ' όλους τους αγρότες, ανεξάρτητα αν είναι συνεταιρισμένοι ή όχι και το Σύνταγμα ρητά ορίζει ότι το συνεταιρίζεσθαι είναι εθελοντικό και όχι υποχρεωτικό. Επιπλέον η ρύθμιση αυτή συντηρεί μια Διοίκηση της ΠΑΣΕΓΕΣ γραφειοκρατική, κρατικοδίαιτη, ξεκομμένη από τις ΕΑΣ και τους συνεταιρισμένους αγρότες, για να μπορεί πιο εύκολα να παίζει τον κυβερνητικό ρόλο.

«Θύματα» και οι εργαζόμενοι

Το προτεινόμενο νομοσχέδιο είναι πολύ χειρότερο σε σχέση με τον προηγούμενο νόμο και στα θέματα που αφορούν το προσωπικό των συνεταιριστικών οργανώσεων.

Με το άρθρο 14 η συμμετοχή των εργαζομένων με εκπρόσωπό τους στη Διοίκηση των ΑΣΟ και οι αρμοδιότητές τους παραπέμπονται στα καταστατικά των ΑΣΟ και δεν κατοχυρώνονται με το Νόμο, όπως γινότανε μέχρι σήμερα. Με τη διάταξη αυτή, στις περισσότερες ΑΣΟ θα καταργηθεί η εκπροσώπηση των εργαζομένων στις Διοικήσεις τους, παρά το γεγονός ότι οι εργαζόμενοι παίζουν σημαντικό ρόλο στην πορεία της οργάνωσης.

Με το ίδιο άρθρο, τη θέση του γενικού διευθυντή, στον οποίο θα εκχωρούνται και αρμοδιότητες του ΔΣ, δε θα την καταλαμβάνει μόνιμος υπάλληλος, αλλά μάνατζερ με σύμβαση έργου, ο οποίος θα προσλαμβάνεται με ειδική προκήρυξη.

Με το άρθρο 8, δίνεται η δυνατότητα με καταστατική διάταξη οι εργαζόμενοι στις ΑΣΟ να αποκτούν προαιρετικές μερίδες στην ΑΣΟ, χωρίς δικαίωμα ψήφου. Η πρόβλεψη όμως αυτή αποτελεί το άλλοθι για τη διάθεση προαιρετικών μερίδων των ΑΣΟ σε τρίτους, που δεν κατονομάζονται, αλλά εξ υπακούεται ότι θα είναι οι οικονομικοί παράγοντες της περιοχής, που στόχο τους θα έχουν να χειραγωγήσουν τους συνεταιρισμούς.

Σε κανένα άρθρο του νομοσχεδίου δεν υπάρχει πρόβλεψη για ψήφιση κανονισμού προσλήψεων, παρά το γεγονός ότι οι αθρόες και αναξιοκρατικές προσλήψεις είναι ένας σοβαρός παράγοντας της σημερινής άθλιας κατάστασης των ΑΣΟ. Οι λόγοι για τους οποίους δεν υπάρχει καν αυτή η πρόβλεψη είναι ευνόητοι και σχετίζονται με τη ρουσφετολογία, την ψηφοθηρία και τον εκμαυλισμό των συνειδήσεων.

Εκ διαμέτρου αντίθετο το ΚΚΕ

Οι κομμουνιστές καλούν τον αγροτικό κόσμο να αντιδράσει ενωτικά και αγωνιστικά στην αντιαγροτική αντισυνεταιριστική λαίλαπα της κυβέρνησης και των υποστηρικτών αυτής της ολέθριας πολιτικής

Το ΚΚΕ διαφωνεί ριζικά με όλα τα άρθρα του προτεινόμενου νομοσχεδίου. Διαφωνεί με τη φιλοσοφία και με τον προσανατολισμό που θέλει να δώσει στις ΑΣΟ, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι υποστηρίζει το σημερινό υδροκέφαλο γραφειοκρατικό χρεοκοπημένο και συρρικνωμένο συνεταιριστικό κίνημα.

Θεωρεί ότι η πολιτική του επαναπροσανατολισμού του συνεταιριστικού κινήματος, για να υπηρετήσει τους μεγαλοαγρότες και το ιδιωτικό κεφάλαιο, είναι συνέχεια της πολιτικής συρρίκνωσης, διάλυσης, χρεοκοπίας και ανυποληψίας που εφαρμόστηκε μεταπολιτευτικά, κύρια από τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ, αλλά και της ΝΔ.

Για το ΚΚΕ οι συνεταιρισμοί αποτελούν βασικό μοχλό ανάπτυξης της γεωργίας, η οποία θα έχει ως στόχο της την εξασφάλιση υγιεινών και φθηνών διατροφικών προϊόντων στο λαό και πρώτης ύλης στη μεταποιητική βιομηχανία. Τη διασφάλιση του εισοδήματος των μικρομεσαίων αγροτών και τη βελτίωση της απασχόλησης στην ύπαιθρο. Τη συμβολή της στη βελτίωση του εξωτερικού εμπορικού ισοζυγίου της χώρας, με εξαγωγές αγροτικών προϊόντων.

Για να ανταποκρίνεται σ' αυτούς τους στόχους η ανάπτυξη της γεωργίας, οι συνεταιρισμοί θα πρέπει πρώτα και κύρια να είναι παραγωγικοί. Δηλαδή να ασχολούνται με την οργάνωση της ίδιας της παραγωγής των αγροτικών προϊόντων, ξεκινώντας από τις πιο απλές μορφές, όπως την κοινή χρήση των μηχανημάτων και φθάνοντας σε ολοκληρωμένες μορφές, όπως η κοινή καλλιέργεια και η κοινή εκτροφή ζώων.

Οι παραγωγικοί συνεταιρισμοί μπορούν να εξουδετερώσουν τα μειονεκτήματα του μικρού και πολυτεμαχισμένου κλήρου και της κακής εκμηχάνισης. Να αξιοποιήσουν τις νέες τεχνικές και τεχνολογίες, να μειώσουν το κόστος παραγωγής και να αυξήσουν την παραγωγικότητα, την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής γεωργίας.

Στους παραγωγικούς αυτούς συνεταιρισμούς επιβάλλεται να συμμετέχουν ισότιμα όλοι οι αγρότες με μία ψήφο ο καθένας και η εκπροσώπησή τους στις ανώτερες οργανώσεις να καθορίζεται με βάση τα φυσικά τους μέλη και όχι την οικονομική τους επιφάνεια.

Με νομική διάταξη θα πρέπει να απαγορεύεται η συνεργασία των ΑΣΟ με οποιαδήποτε μορφή με το ιδιωτικό κεφάλαιο, ενώ με θεσμοθετημένα κίνητρα θα ενισχύεται η ανιδιοτελής συγχώνευση και συνεργασία ανάμεσα στις ΑΣΟ με μορφές συνεργασίας που δε θα αναιρούν τα συνεταιριστικά χαρακτηριστικά και θα διασφαλίζουν τη διαφάνεια και τη δημοκρατική λειτουργία. Τέτοιες μορφές είναι οι κεντρικές κλαδικές, οι κοινοπραξίες και οι συνεταιριστικοί οργανισμοί, όχι όμως οι συνεταιριστικές ΑΕ.

Επιπλέον το ΚΚΕ προτείνει: Η εκλογή όλων των οργάνων διοίκησης και εκπροσώπησης των ΑΣΟ στις παραπάνω οργανώσεις να γίνεται με το σύστημα της απλής και ανόθευτης αναλογικής, για να κατοχυρώνεται η δημοκρατική τους συγκρότηση και λειτουργία.

Για να εξασφαλίζεται η διαφάνεια στη λειτουργία των ΑΣΟ, αλλά και η αυτοτέλειά τους απέναντι στο κράτος, ο έλεγχος και η εποπτεία των ΑΣΟ θα πρέπει να γίνεται από το εκλεγμένο Εποπτικό Συμβούλιο και από βοηθητικό όργανο Σώματος Ορκωτών Ελεγκτών, το οποίο θα είναι αυτοδιοικούμενο και θα ελέγχει τις ΑΣΟ με ενιαίο τρόπο, που θα καθορίζεται με σχετικό εσωτερικό κανονισμό. Οι έλεγχοι αυτοί θα δίνονται στο ΕΣ, το οποίο θα τους παίρνει υπόψη του για τη σύνταξη της σχετικής έκθεσης που θα τη βάζει στην κρίση της ΓΣ.

Σκοπός της κορυφαίας συνεταιριστικής οργάνωσης δε θα πρέπει να είναι η ποδηγέτηση του συνεταιριστικού κινήματος, αλλά η ανάπτυξή του και ο συντονισμός του για να αποτρέπονται ενδοσυνεταιριστικές αντιθέσεις και να αντιμετωπίζει με καλύτερο τρόπο τον ανταγωνισμό του ιδιωτικού κεφαλαίου. Τα απαιτούμενα για τη λειτουργία της έξοδα, η κορυφαία συνεταιριστική οργάνωση θα πρέπει να τα εξασφαλίζει από τις συνδρομές των μελών της και όχι από κρατικές επιχορηγήσεις. Με κρατικές επιχορηγήσεις θα ενισχύονται διάφορες συνεταιριστικές δραστηριότητες για να υλοποιείται στην πράξη η συνταγματική διάταξη που αναφέρει ότι το κράτος μεριμνά για την ανάπτυξη των συνεταιρισμών.

Στις Διοικήσεις των ΑΣΟ θα πρέπει να συμμετέχουν και οι εργαζόμενοι σ' αυτές με δικαίωμα λόγου για τα γενικότερα θέματα και ψήφου για εργασιακά θέματα. Η στελέχωση και οι προσλήψεις θα πρέπει να γίνονται με διαφανείς διαδικασίες και αξιοκρατικά κριτήρια.

Στην κατεύθυνση αυτή το ΚΚΕ καλεί τον αγροτικό κόσμο να αντιδράσει ενωτικά και αγωνιστικά στην αντιαγροτική αντισυνεταιριστική λαίλαπα της κυβέρνησης και των υποστηρικτών αυτής της ολέθριας πολιτικής. Η ανατροπή αυτής της πολιτικής να προέλθει μέσα από τη συσπείρωση των μικρομεσαίων αγροτών και την ενίσχυση των αγωνιστικών ψηφοδελτίων της ΛΑΕ, καθώς και από τη δημιουργία ενός αγωνιστικού ταξικού πόλου της αγροτιάς, που θα απαιτεί και θα διεκδικεί, κόντρα στις μεθοδεύσεις της ΕΕ και των κυβερνώντων, την ανάπτυξη της γεωργίας και την ενίσχυση του ρόλου του ΑΣΟ σε όφελος των μικρομεσαίων αγροτών.


Επιμέλεια:
Κώστας ΔΕΤΣΙΚΑΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ