ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 10 Νοέμβρη 2005
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ
Επέλαση των πολυεθνικών

«Καμπανάκι» κινδύνου χτυπά για τις μονές κινηματογραφικές αίθουσες από την πτώση των εισιτηρίων, προς όφελος βέβαια των multiplex

Ηδη οι πολυεθνικές «έστησαν» και θερινές αίθουσες, χωρίς όμως τη «μαγεία» που εκπέμπουν οι θερινοί όπως της φωτογραφίας
Ηδη οι πολυεθνικές «έστησαν» και θερινές αίθουσες, χωρίς όμως τη «μαγεία» που εκπέμπουν οι θερινοί όπως της φωτογραφίας
Από την «ακμή» στην κάθετη πτώση κινούνται τα κινηματογραφικά εισιτήρια στην Ελλάδα για το τρέχον έτος, με κύριο χαρακτηριστικό, ωστόσο, τη συνεχιζόμενη και αναπτυσσόμενη κυριαρχία των συγκροτημάτων πολυκινηματογράφων που ελέγχονται από πολυεθνικές του οπτικοακουστικού χώρου και την παράλληλη ασφυκτική πίεση που υφίστανται οι μονές αίθουσες.

Τα στοιχεία που παρουσίασε ο Δ. Δανίκας στα προχτεσινά «Νέα» για τη φετινή κίνηση των εισιτηρίων στην Ελλάδα έρχονται σε πλήρη αντίθεση με την «ευφορία» από την οποία κυριαρχείται η χτεσινή ανακοίνωση του Ινστιτούτου Οπτικοακουστικών Μέσων με συγκεντρωτικά στοιχεία για την κινηματογραφική αγορά σε παγκόσμιο επίπεδο, τα οποία όμως αναφέρονται στη διετία 2003 - 2004.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιεύτηκαν στα «Νέα», η μείωση των εισιτηρίων αγγίζει φέτος το 20% με 30% στην Αττική και το 50% στην επαρχία. Αλλά δε χάνουν όλοι το ίδιο! Οι πολυκινηματογράφοι έχουν το μικρότερο ποσοστό απωλειών, με μόλις 3% - 5%. Οι μονές αίθουσες όμως έχουν πέσει στο «βάραθρο» του 20% μέχρι και 35%!

Αυτή η πτώση έρχεται μετά από μια περίοδο αύξησης εισιτηρίων και κερδών, η οποία, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΟΜ, μετράται ως εξής: το 1994 «κόπηκαν» 8,5 εκατομμύρια και το 2004, 14 εκατομμύρια. Τη 10ετία αυτή βέβαια είχαμε και την «έκρηξη» της εμφάνισης και ανάπτυξης των πολυκινηματογράφων, οι οποίοι έχουν και τη μερίδα του λέοντος. Μην ξεχνάμε άλλωστε ότι και το κινηματογραφικό «προϊόν» ελέγχεται σχεδόν αποκλειστικά από το Χόλιγουντ. Ετσι, το 2004 προβλήθηκαν στις ελληνικές αίθουσες 19 ελληνικές ταινίες (σ.σ. η διάρκεια προβολής τους αλλά και το εύρος της διανομής τους είναι άλλο θλιβερό ζήτημα) και 267 ξένες. Από αυτές, οι 99 ήταν αμερικανικές και οι 31 συμπαραγωγές των ΗΠΑ με την Ευρωπαϊκή Ενωση. Δηλαδή, οι 139 ταινίες ήταν άμεσα ή έμμεσα «Χόλιγουντ». Οι υπόλοιπες ήταν άλλες ξένες συμπαραγωγές.

Οι πολυεθνικές, βέβαια, κερδίζουν από παντού και κυρίως από το DVD. Πέρυσι η αμερικανική κινηματογραφική βιομηχανία εισέπραξε 60 δισεκατομμύρια δολάρια, με τα 10 δισ. να προέρχονται από τους κινηματογράφους και τα 50 δισ. από το DVD. Ετσι καλύπτονται και οι εφήμερες «χασούρες» της τάξης του 3% που αναφέρθηκαν πιο πάνω για τους πολυκινηματογράφους. Αλλωστε, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΟΜ, τη διετία 2003 - 2004, το κεφάλαιο του οπτικοακουστικού κέρδισε από τα εισιτήρια παγκοσμίως 20 δισεκατομμύρια ευρώ, με το 47% αυτών των εισπράξεων να έχουν πραγματοποιηθεί στην Αμερική, το 32% στην Ευρώπη και το 18% στην Ασία.

Την ίδια περίοδο παρουσίασε αύξηση της τάξης του 2% και ο αριθμός των αιθουσών παγκοσμίως, με τους πολυκινηματογράφους πάλι να έχουν την πρωτοκαθεδρία. Τα στοιχεία δείχνουν ότι ΗΠΑ και Καναδάς διαθέτουν το 27,6% των αιθουσών, η Ασία το 36,5% και η Ευρώπη το 23%. Ο κίνδυνος της πλήρους κυριαρχίας των πολυεθνικών στη διανομή μέσω των πολυκινηματογράφων που θα σημάνει την εξαφάνιση των μονών αιθουσών αναδεικνύεται περίτρανα στην περίπτωση της Κίνας. Την τελευταία διετία η Κίνα «μετρά» μια δραματική μείωση των περιφερειακών και επαρχιακών κινηματογράφων με 1.141 αίθουσες να αποτελούν πλέον παρελθόν, τη στιγμή που οι πολυκινηματογράφοι έχουν «καταλάβει» τις κινεζικές μεγαλουπόλεις.

Ρεπερτοριακή πολυφωνία
«Μάρλεν» στο «Θέατρο Τέχνης»
«Μάρλεν» στο «Θέατρο Τέχνης»
  • Πρεμιέρα, αύριο, στο «Θέατρο Τέχνης - Κ. Κουν» στο «Υπόγειο», του έργου «Μάρλεν» της Παμ Γκεμς, σε μετάφραση Νίκου Αναστασόπουλου, σκηνοθεσία - χορογραφία Razvan Mazilu, φωτισμούς Ντίνου Κατσουρίδη, σκηνικά - κοστούμια Βάλιας Συριοπούλου και μουσική προσαρμογή Θοδωρή Οικονόμου. Παίζουν: Δήμητρα Χατούπη, Ζωή Σαντά. Αρτεμις Ορφανίδου, Νίκος Αλεξίου, Γιώργος Αδαμαντιάδης, Αντώνης Αντωνίου. Πιάνο ο Θοδωρής Οικονόμου. Θέμα του έργου η καριέρα, ο χαρακτήρας, οι έρωτες της Μάρλεν Ντίτριχ, με επίκεντρο το τελευταίο, πικρό καλλιτεχνικά, διάστημα της καριέρας της μεγάλης ντίβας στην αμερικανική μουσική σκηνή και οθόνη. Παρακολουθούμε τη Μάρλεν και τη γραμματέα της στα παρασκήνια κατά την προετοιμασία μιας από τις τελευταίες παραστάσεις της, στη δύση της καριέρας της. Η πρωταγωνίστρια του «Γαλάζιου Αγγέλου», ενώ ερμηνεύει τα γνωστότερα τραγούδια της, αναπολεί τους άντρες που γνώρισε, σχολιάζει τα γεγονότα της εποχής της και αποκαλύπτει τις σκέψεις της. Μέσα από την εξομολόγησή της διαφαίνεται η εύθραυστη, θρυμματισμένη από την κινηματογραφική βιομηχανία του Χόλιγουντ, εικόνα της ντίβας.
  • «Μύγα Τσε Τσε» τιτλοφορείται η παράσταση των Ρέππα - Παπαθανασίου, μια διασκευή του έργου των Κούνεϊ - Τσάπμαν, που ανεβάζεται, απόψε, στο θέατρο «Πειραιώς 131», με σκηνικά του Αντώνη Δαγκίλη και κοστούμια της Εβελυν Σιούπη. Παίζουν: Αλέξανδρος Αντωνόπουλος, Ελισάβετ Κωνσταντινίδου, Καίτη Κωνσταντίνου, Υρώ Μανέ, Γιάννης Μάνιος, Ασπασία Μηλιαράκη, Δήμητρα Στογιάννη, Γιάννης Τσιμιτσέλης και Τάσος Χαλκιάς.
Αρχή με Τριφό στο «Φιλίπ»

Από το «Χαρτζιλίκι»
Από το «Χαρτζιλίκι»
Την ερχόμενη Κυριακή (13/11) ξεκινούν τα «Κυριακάτικα απογεύματα» στον κινηματογράφο «Φιλίπ», τον οποίο διαχειρίζεται το «Νεανικό Πλάνο», φορέας που διοργανώνει και το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους.

Τα «Κυριακάτικα απογεύματα» στο «Φιλίπ» διοργανώνονται για τρίτη συνεχή χρονιά και προβάλλουν ποιοτικές ταινίες για παιδιά και μεγάλους, με εισιτήριο 2 ευρώ. Μέχρι τις 31/5/2006, κάθε Κυριακή (4-6 μ.μ.) θα προβληθούν 25 αριστουργηματικές ταινίες, ενώ, εκτός των 10 ταινιών σε πρώτη πανελλήνια προβολή θα λειτουργήσουν εργαστήρια κινούμενου σχεδίου, «3D animation» και μοντάζ. Επιπλέον οι ταινίες θα παρουσιάζονται από σκηνοθέτες και θα αναλύονται από κριτικούς και επιστήμονες διαφόρων ειδικοτήτων.

Η αρχή θα γίνει λοιπόν την Κυριακή με την πολυαγαπημένη ταινία των παιδιών «Το χαρτζιλίκι» του Φρανσουά Τριφό. Ακολουθούν για το Νοέμβρη: 20/11: «Νεαρός Αντερσεν» (εθνική παραγωγή της Δανίας, για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Χανς Κρίστιαν Αντερσεν). 27/11: Η τελευταία ταινία του Γιάνικ Χάστρουπ Σιρκλίν «Ταξιδιάρικα ποντίκια» (παραγωγή 2005, 3η ταινία της τριλογίας του δημιουργού Σιρκλίν «Ποντίκια της πόλης» - 1998 και «Ποντίκια και ρομάντσο» - 2000).

«Αγροτικές εργασίες του φθινοπώρου και κεραμικά του χθες» τιτλοφορείται το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που θα πραγματοποιηθεί στις 20/11 (11π.μ.), στο «Μουσείο Νεώτερης Κεραμικής» (Μελιδώνη 4-6, Θησείο). Απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας 6-12 ετών. Δηλώσεις συμμετοχής: 2103318491-2.

Εξη σύγχρονοι ζωγράφοι, οι οποίοι προέρχονται από την ίδια γενιά, συμμετέχουν στην ομαδική έκθεση με τίτλο «Εξη στο Τρίγωνο», που φιλοξενείται στην αίθουσα Τέχνης «Τρίγωνο» στην Κηφισιά (Δροσίνη και Δ. Κυριακού 16). Εως τις 26/11 παρουσιάζουν δημιουργίες τους οι: Γιάννης Αντωνόπουλος, Νικόλας Κληρονόμος, Σπύρος Κουρσάρης, Εύα Μελά, Φανή Μιχαηλίδη και Μάριος Σπηλιόπουλος.

Πέρασαν είκοσι έξι χρόνια από το θάνατο του μεγάλου κωμωδιογράφου, πεζογράφου και χρονογράφου Δημήτρη Ψαθά. Η οικογένειά του θα τον τιμήσει με μνημόσυνο που θα τελεστεί την Κυριακή (13/11, 1 μ.μ.) στο ναό των Αγίων Θεοδώρων (Α' Νεκροταφείο). Θα ακολουθήσουν ομιλίες του καθηγητή Ν. Σαρή και του δημοσιογράφου Γ. Λεονταρίτη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ