Στη σκιά της χθεσινής συνάντησης της υπουργού Πολιτισμού, Ελ. Παπαζώη με τον πρωθυπουργό για οικονομικά θέματα του υπουργείου - ζητώντας να ενισχυθεί το ΥΠΠΟ από τον Τακτικό Προϋπολογισμό - και της απόρριψης από την ελληνική Βουλή της τροπολογίας για τη νομιμοποίηση του ωρομίσθιου προσωπικού, έδωσαν χθες συνέντευξη Τύπου οι αρχαιολόγοι που δουλεύουν στον ιδιωτικό τομέα και στους ΟΤΑ.
Αίτημά τους η ένταξη στο μόνιμο προσωπικό του ΥΠΠΟ, δεδομένης της προϋπηρεσίας τους στις ανασκαφές των μεγάλων δημόσιων έργων. Αναφερόμενοι στην ανεπάρκεια του υπουργείου και στο ελάχιστο προσωπικό, ζήτησαν τη στελέχωση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας και επιπλέον κατήγγειλαν τον τρόπο διεξαγωγής των δημοσίων έργων, αλλά και την απομάκρυνσή τους από το αντικείμενο της δουλιάς τους, αφού πέραν της ανασκαφής δεν έχουν το δικαίωμα της δημοσίευσης και καταγραφής των ευρημάτων.
Η Δημοκρατική Ενότητα Αρχαιολόγων τάσσεται υπέρ της μονιμοποίησης των εργαζόμενων στον ιδιωτικό τομέα, ενώ με ανακοίνωσή της καταγγέλλει το Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων ότι «δεν αντιδρά σε μεθοδεύσεις που οδηγούν στη διάλυση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας και στην ιδιωτικοποίηση των Μουσείων». Στην ανακοίνωση η ΔΕΑ αναφέρει ότι η τελευταία Γενική Συνέλευση του ΣΕΑ «έγινε στη Θεσσαλονίκη, για πρώτη φορά μετά από 40 χρόνια, χωρίς να ενημερωθούν τα μέλη της ΔΕΑ και επιπλέον αποκλείστηκαν συνάδελφοι λόγω μη δυνατότητας προσέλευσης». Σαν χαρακτηριστικά παραδείγματα της διάλυσης της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας σημειώνονται τα εξής: «η υφαρπαγή αρμοδιοτήτων της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας από τα Τεχνικά Γραφεία του Ταμείου Διαχείρισης, για την οποία καμία απολύτως δυναμική ενέργεια δεν έγινε. Η Α' ΕΠΚΑ διαλύεται ουσιαστικά με τη δημιουργία της ΥΣΜΑ εξαρτώμενης από το γενικό γραμματέα του ΥΠΠΟ. Η "φωτογραφική" πρόσληψη 15 αρχαιολόγων βάσει του άρθρου 47 του νόμου "Περί αμοιβαίων κεφαλαίων". Η πρόσφατη διάσπαση της Η' ΕΠΚΑ που στοιχειοθετεί παρέμβαση στον Οργανισμό και εξυπηρετεί τοπικιστική αντίληψη».
Η «Δημοκρατική Ενότητα» δηλώνει ότι το προεδρείο του ΣΕΑ «αποστρέφεται το διάλογο, τη διατύπωση διαφορετικής άποψης και αρνείται κάθε μορφή συνεργασίας». Ζητάει τέλος να επαναληφθεί η Γενική Συνέλευση του Συλλόγου και στην ημερήσια διάταξη να συμπεριληφθούν τα θέματα που αποφασίστηκαν στο ΔΣ».
«Γιορτή» χαρακτήρισε τη χτεσινή παρουσίαση του τόμου για τον Ιακωβίδη, η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, Μαρίνα Λαμπράκη - Πλάκα. Στη «γιορτή» αυτή παραβρέθηκαν και τα δύο εγγόνια του μεγάλου ζωγράφου, Φραντζέσκα Ιακωβίδη- Δαγκλή και Γιώργος Ιακωβίδης. Η Μ. Λαμπράκη - Πλάκα, αναφερόμενη στο βιβλίο, είπε ότι η Πινακοθήκη σεμνύνεται όταν επιστήμονές της παράγουν τέτοια σημαντικά έργα. Εργα, που - όπως επισήμανε - συμβάλλουν στην καλλιέργεια της νεότερης ελληνικής τέχνης, ξαναθέτουν αναγκαία ερωτήματα και δίνουν απαντήσεις σε λαθεμένες και απόλυτες απόψεις των παλαιοτέρων, όπως αυτές που κατηγόρησαν τη δημιουργία του Ιακωβίδη και τη Σχολή του Μονάχου, στην οποία σπούδασε ο Ιακωβίδης, ότι εμπόδισαν την προσχώρηση της ελληνικής τέχνης στη Μοντέρνα Τέχνη.
Για το μακρόχρονο μόχθο της Ο. Μεντζαφού, μίλησε ο Η. Μυκονιάτης, τονίζοντας ότι η μονογραφία «ξετυλίγει το νήμα της ζωής και του έργου του Ιακωβίδη, παρακολουθώντας και τα ιστορικά γεγονότα. Πράγμα πολύ σημαντικό, γιατί δίνει στο βιβλίο τη δυναμική και στέρεα βάση της ντοκουμενταρισμένης γνώσης». Η συγγραφέας της μονογραφίας αναφέρθηκε συνοπτικά στο βίο του Ιακωβίδη, «που άφησε έντονα τα ίχνη του στην ελληνική τέχνη», με τα έργα του (συνδυασμός ρεαλισμού και ιδεαλισμού), αλλά και ως «θεμελιωτής» της Εθνικής Πινακοθήκης, καθηγητής και διευθυντής της Σχολής Καλών Τεχνών. «Πιστός στην αντικειμενική απεικόνιση της πραγματικότητας ο Ιακωβίδης, θεωρήθηκε από συγχρόνους του ως "τροχοπέδη" στην εξέλιξη της ελληνικής τέχνης. Σήμερα, πια, ξέρουμε ότι δεν εξελίσσει την τέχνη μόνον ο μοντερνισμός. Αρκετά έργα του Ιακωβίδη δεν είναι μόνο σημαντικά, αλλά και χαρακτηριστικά της εξέλιξης της ελληνικής τέχνης», υπογράμμισε μεταξύ άλλων η Ο. Μεντζαφού, για να σταθεί στην «ιστορία», τις δύο εκδοχές του υπέροχου έργου του Ιακωβίδη, γνωστού ως «Σπιτική ορχήστρα», «Αυτοσχέδια ορχήστρα» και «Κονσέρτο», που εικονίζει σε ένα δωμάτιο παιδιά να παίζουν όργανα.
Ο κορμός του προγράμματος περιλαμβάνει συνέδρια, εκθέσεις, συναυλίες, εκδόσεις και περιηγήσεις. Συγκεκριμένα θα γίνουν δύο διεθνή συνέδρια, στις Πλάτρες Κύπρου, 26 - 29 Φεβρουαρίου, («Γιώργος Σεφέρης, ποιητής του Ελληνισμού») και στη Σμύρνη το φθινόπωρο με τίτλο «Σεφέρης, ποιητής μεταξύ Ανατολής και Δύσης». Το συνέδριο θα πλαισιώσoυν συναυλία με μελοποιημένα ποιήματα του Σεφέρη και απαγγελίες ποιημάτων. Θα οργανωθεί από το Μάιο ως τον Ιούνιο στην Αθήνα έκθεση πολυμέσων, η οποία θα ταξιδέψει στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Η εκδοτική δραστηριότητα περιλαμβάνει τα εξής έργα: Εργοβιογραφικό Χρονολόγιο, ανθολογία πεζών και ποιημάτων με τίτλο «Ο Σεφέρης αυτοβιογραφούμενος», Ανθολόγιο κριτικής καθώς και το δίγλωσσο «Φάκελος Σεφέρη».
Στην επανέκθεση της συλλογής Σταθάτου, που εγκαινιάστηκε χθες, στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, αναφέρθηκε η υπουργός Πολιτισμού. Η αρχαιολόγος Ηώ Ζερβουδάκη μίλησε για την έκθεση τονίζοντας ότι τα αντικείμενα επανεκτίθενται σε διπλάσια αίθουσα, με νέο τρόπο παρουσίασης. Η συλλογή εκτιθόταν από το 1957 - 1992, οπότε αποσύρθηκε προσωρινά. Πρόκειται για 1.000 περίπου έργα από τη μέση εποχή Χαλκού μέχρι τα μεσοβυζαντινά χρόνια, που συγκροτούν σύνολα προερχόμενα από τη Δημητριάδα, Χαλκιδική, Καρπενήσι, Σινώπη κ.α. Στον προγραμματισμό του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου βρίσκεται και «εξόφληση» των «οφειλών» και σε άλλους δωρητές, όπως η έκθεση της συλλογής Βλαστού, που περιλαμβάνει κυρίως αγγεία.
Τα εκτιθέμενα έργα είναι ακουαρέλες μικρού και μεσαίου μεγέθους και αποτελούν τις πρώτες εκφράσεις, με υλικό την ακουαρέλα, της μοντέρνας τέχνης στην Ελλάδα. Σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου τονίστηκε ότι «πρόκειται για μοναδικό σώμα καλλιτεχνικής παραγωγής στο εικαστικό απόθεμα της ζωγραφικής στην Ελλάδα, αφού, εκτός από τη στιλιστική τους καινοτομία, παρουσιάζουν και σημαντικό ανθρωπολογικό ενδιαφέρον: ο καλλιτέχνης απεικόνισε τους δρόμους της Αθήνας, του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, αποτυπώνοντας αντικείμενα και περιστατικά της καθημερινότητάς τους ανάμεσα στο 1927 και το 1942. Αγάπησε την Πλάκα, το Μοναστηράκι, το Λιμάνι του Πειραιά, την Ανω Πόλη της Θεσσαλονίκης και σύνδεσε την εφήμερη όψη τους με τη διαχρονική τους παρουσία». Γενική επιμέλεια έκθεσης και του καταλόγου της: Δημήτρης Πόρτολος.
Επαναληπτική Γενική Συνέλευση θα πραγματοποιήσει ο Πανελλήνιος Μουσικός Σύλλογος, την Τετάρτη, 16 του Φλεβάρη, στις 2μμ, στην αίθουσα του ΠΜΣ (Σαπφούς 10, 5ος όροφος). Τα θέματα που θα συζητηθούν είναι: τροποποίηση του Καταστατικού του συλλόγου, ετήσιος απολογισμός και ανεργία.
Στο Φεστιβάλ της Brugges (Βέλγιο) θα εμφανιστεί αύριο η Γιώτα Βέη , κλείνοντας τη βραδιά με την παρουσίαση της δουλιάς της «Παραλογές» (Βυζαντινές μπαλάντες), έργο με εγκωμιαστικές κριτικές από το διεθνή Τύπο. Πρόκειται για ένα ευρωπαϊκό φεστιβάλ μη εμπορικής, παραδοσιακής μουσικής, που δίνει στο κοινό του την ευκαιρία ν' ανακαλύψει μουσικές διαφόρων ευρωπαϊκών χωρών και όχι μόνο. Αξίζει να σημειωθεί ότι καλλιτέχνες όπως οι Misia, Ala Dos Namorados και Madredeus από την Πορτογαλία, Guo Yue (Κίνα), Kodo (Ιαπωνία) οφείλουν αρκετή από τη δημοτικότητά τους στη Βόρεια Ευρώπη, στο Φεστιβάλ της Brugges.
Μονοήμερη εκδρομή στη Σαλαμίνα διοργανώνει το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο στις 27 του Φλεβάρη. Η εκδρομή εντάσσεται σε σχετικό πρόγραμμα του Ιδρύματος με το γενικό τίτλο «Ταξιδεύοντας με το Πολυτεχνείο». Οι εκδρομές είναι ανοιχτές στο κοινό και οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται για κρατήσεις θέσεων στον Γ. Παϊδούση, Βουκουρεστίου 20 ή στα τηλ. 3641.900, 3642.400.