ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 5 Φλεβάρη 2000
Σελ. /32
ΠΑΙΔΕΙΑ
«Αναγκαιότητα το ενιαίο 12χρονο σχολείο»

Η συντηρητική αναδιάρθρωση της Παιδείας και η πρόταση για μια άλλη Παιδεία προς όφελος του λαού, συζητήθηκαν στην ημερίδα που διοργάνωσε η ΚΟΘ του ΚΚΕ

Η ανάγκη το λαϊκό κίνημα να αντιπαρατεθεί στην εκπαιδευτική πολιτική κυβέρνησης και ολιγαρχίας, να προβάλει μια ριζικά διαφορετική αντίληψη για την Παιδεία, με κριτήριο τις σύγχρονες ανάγκες της εργατικής τάξης και όλου του λαού, σε άμεση συνάρτηση με τον αγώνα για βαθιές κοινωνικές και πολιτικές αλλαγές, αναδείχτηκε στη χτεσινή ημερίδα της Κομματικής Οργάνωσης Θεσσαλονίκης του ΚΚΕ.

Θέμα της ημερίδας ήταν η πρόταση του Κόμματος για το Ενιαίο 12χρονο Βασικό Υποχρεωτικό Σχολείο και οι επερχόμενες εκλογές είναι μια ευκαιρία ώστε μέσα από την ενίσχυση του ΚΚΕ να ανοίξει ο δρόμος για τις πολιτικές αλλαγές που είναι αναγκαίες, για να αρχίσει η εφαρμογή αυτής της άλλης εκπαιδευτικής πολιτικής.

Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στο αμφιθέατρο της Πολυτεχνικής Σχολής του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, με τη συμμετοχή εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων, μαθητών, φοιτητών και εργαζομένων. Κεντρικός εισηγητής ήταν ο Θανάσης Κρουστάλης, εκπαιδευτικός και μέλος της ΝΕ της ΚΟΘ του ΚΚΕ.

«Η Παιδεία τα τελευταία χρόνια βρίσκεται στο επίκεντρο των εξελίξεων στη χώρα μας, στις χώρες της ΕΕ και ευρύτερα σε όλο τον καπιταλιστικό κόσμο. Οι αλλαγές που επιχειρούνται στην Παιδεία έχουν επείγοντα χαρακτήρα και συνδέονται στενά με τις αλλαγές που συντελούνται στην οικονομία, στις κοινωνικές, στις εργασιακές σχέσεις. Η συντηρητική αναδιάρθρωση στην Παιδεία αποτελεί επιμέρους οργανικό στοιχείο της συνολικής αντιδραστικής αναδιάρθρωσης, αλλά και κρίσιμο αποφασιστικό μοχλό αυτής της πολιτικής», σημείωσε ο Θ. Κρουστάλης, περιγράφοντας το ισχύον πλαίσιο.

Αναφερόμενος στο βασικό στόχο της εκπαιδευτικής πολιτικής στη χώρα μας, σημείωσε πως «είναι να περιορίσει δραστικά τον αριθμό των μαθητών που τελειώνουν το λύκειο και να τον στρέψει στα ΤΕΕ, όπου θα αποκτήσει μια επιφανειακή κατάρτιση σε ένα τεχνικό επαγγελματικό αντικείμενο. Στα ΤΕΕ θα παράγεται κατά βάση ο μελλοντικός καταρτίσιμος». Στη συνέχεια ο Θ. Κρουστάλης ανέπτυξε αναλυτικά τη δομή λειτουργίας του Ενιαίου 12χρονου Σχολείου και τις βασικές αρχές του που συνοψίζονται στα εξής: Να παρέχει δωρεάν εκπαίδευση σε όλους, μέσα από όμοιες υψηλού επιπέδου συνθήκες σε δημόσια λαϊκά σχολεία. Η γνώση δεν είναι αυτοσκοπός, αλλά μέσο για να βελτιώσουμε τη ζωή, κοινωνική και ατομική, να αξιοποιούνται όλες οι ικανότητες όλων των ανθρώπων. Να μη θυσιάζεται κανένας άνθρωπος στο βωμό της αμορφωσιάς και της ανεργίας, όπως γίνεται στις κοινωνίες του κέρδους.

«Φρικιαστική τριετία»

Ο Φανούρης Βώρος, σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, στην παρέμβασή του κινήθηκε σε δύο κατευθύνσεις. Στο πόσο είναι κοινωνικά αναγκαίο και δίκαιο το Ενιαίο 12χρονο σχολείο και στο πόσο αντίθετα οδηγείται η σημερινή εκπαιδευτική πολιτική, ειδικά στο επίπεδο του λεγόμενου Ενιαίου Λυκείου και του «εξώγαμου αδελφού με ειδικές ανάγκες» όπως χαρακτήρισε τα ΤΕΕ.

Μιλώντας για την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, κατήγγειλε συστηματικά πως αρνείται το δημόσιο διάλογο και έκανε έκκληση έστω και τώρα να το πράξει. Γιατί αποτελεί κριτήριο σύνεσης και τεκμήριο ειλικρίνειας. Αναφέρθηκε στο πόρισμα της «επιτροπής Καζάζη», παραθέτοντας μεταξύ άλλων στοιχεία τα οποία δεν είδε η επιτροπή στην αρρυθμία της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης. Και όχι φυσικά λόγω μειωμένης όρασης, όπως χαρακτηριστικά είπε. «Δεν είδε την αγωνία και αβεβαιότητα των νέων, τη σφαγή των ονείρων τους που φέρνει η μεταρρύθμιση, τη φυγή των νέων στην εκπαιδευτική μετανάστευση κλπ». Αφού περιέγραψε λοιπόν το φρικιαστικό πρόσωπο της μεταρρύθμισης, ο Φ. Βώρος, απευθυνόμενος σε όλους με αφορμή και τη χτεσινή εξαγγελία των εκλογών, έθεσε το ερώτημα: «Οταν οδηγείται το παιδί σου στη φυλακή, εσύ ποιον θα στείλεις στη Βουλή;».

Ο Λεωνίδας Αγγέλης, αναπληρωτής καθηγητής του Τμήματος Νηπιαγωγών του ΑΠΘ, μίλησε για το παράδειγμα της εκπαιδευτικής πολιτικής της Αγγλίας. Στάθηκε ιδιαίτερα στην επικράτηση του τριαδικού σχολικού συστήματος μετά τον Β` Παγκόσμιο Πόλεμο, το οποίο όπως είπε «ευνοεί την αστική τάξη και αποκλείει τα χαμηλότερα κοινωνικά στρώματα από την τριτοβάθμια εκπαίδευση» και έφτασε μέχρι τη σκληρή και λαϊκίστικη εκπαιδευτική πολιτική του συντηρητικού κόμματος στην τελευταία μακρόχρονη περίοδο των κυβερνήσεων Θάτσερ και Μέιτζορ. «Η πολιτική αυτή αποδυνάμωσε τα ενιαία σχολεία, καθώς οδήγησε στην επικράτηση των νόμων της ελεύθερης αγοράς και στην εκπαίδευση, τον ακραίο ανταγωνισμό των σχολείων μέσω πινάκων βαθμολογίας των μαθητών ή με την ίδρυση νέων τύπων σχολείου και την άνιση κατανομή των πόρων», ανέφερε ο Λ. Αγγέλης.

Ο Γ. Χουρμουζιάδης, καθηγητής του τμήματος Ιστορίας Αρχαιολογίας του ΑΠΘ, μιλώντας για την προοπτική του 12χρονου σχολείου, σημείωσε πως υπάρχει δυνατότητα και πρέπει να αισιοδοξούμε, αρκεί να δώσουμε δυναμικότητα στην πρόταση. Μέσα από την οποία να προέρχεται η δυνατότητα της προσαρμογής χωρίς όμως υποχωρήσεις στις βασικές αρχές του, αλλά μέσα από την πιο αναλυτική μελέτη των επιμέρους στοιχείων του.

Στην εκδήλωση παραβρέθηκε αντιπροσωπεία της ΚΕ του ΚΚΕ, με επικεφαλής τον Δ. Γόντικα, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του Κόμματος.

ΟΛΜΕ
Από Δευτέρα αποφάσεις για κινητοποιήσεις

Η πρόταση της ΕΣΑΚ ΔΕΕ

Ξεκίνησε χτες, δεύτερη μέρα της 48ωρης απεργίας των καθηγητών, η συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου της ΟΛΜΕ, που συζητά για την εισήγηση προς τον κλάδο και την οριστικοποίηση της ημερομηνίας της νέας γενικής συνέλευσης προέδρων των ΕΛΜΕ, η οποία, σύμφωνα με την τελευταία απόφαση της ολομέλειας, θα γίνει το αργότερο στις 12 Φλεβάρη.

Δεν έγινε, βέβαια, κατορθωτό να αποφασιστεί νέο πρόγραμμα δράσης, γιατί μόνο οι παρατάξεις της ΕΣΑΚ ΔΕΕ και της «Παρέμβασης» ήταν σε θέση να προτείνουν συγκεκριμένο πρόγραμμα δράσης για το επόμενο διάστημα (συνέχιση με δύο 48ωρες). Ετσι, οι τελικές αποφάσεις αναμένεται να παρθούν σε νέα συνεδρίαση, τη Δευτέρα. Η πρόταση της ΕΣΑΚ ΔΕΕ για δύο απεργιακά βήματα αφορούσε μόνο το πρόγραμμα δράσης και απευθύνεται κυρίως στον κλάδο και όχι στην πλειοψηφία του ΔΣ της ΟΛΜΕ, μια και με το πλαίσιο της πλειοψηφίας (ΔΑΚΕ, «Συνεργασία», «Παρέμβασης») έχει τονίσει επανειλημμένα ότι διαφωνεί. Η ΕΣΑΚ ΔΕΕ εκτιμά ότι η συμμετοχή του κλάδου στη 48ωρη απεργία κινήθηκε σε ικανοποιητικά επίπεδα, αν λάβει κανείς υπόψη την κωλυσιεργία, τις ταλαντεύσεις της πλειοψηφίας της ΟΛΜΕ και, κυρίως, την έλλειψη εμπιστοσύνης της βάσης απέναντί της. Τόνισε δε ότι δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να αναβληθεί η ΓΣ προέδρων για τις 12 Φλεβάρη, γιατί αυτό θα λειτουργήσει διαλυτικά για τον κλάδο και γιατί κάθε καθυστέρηση - αναβολή, στην ουσία, σημαίνει, λόγω και των εκλογών, τέλος των κινητοποιήσεων.

«Το ποσοστό συμμετοχής αποτελεί καλή αφετηρία και είναι βέβαιο ότι θα διευρυνθεί, αν κατατεθεί στον κλάδο αξιόπιστο πρόγραμμα δράσης και πειστεί ότι η 48ωρη δεν είναι τουφεκιά και αποσοβοτική κίνηση», σχολιάζει η ΕΣΑΚ ΔΕΕ και σημειώνει ιδιαίτερα τη διαλυτική τακτική της ΠΑΣΚ, που τυπικά εμφανίζεται αποστασιοποιημένη από την πλειοψηφία, στην πράξη «όμως χέρι χέρι με δυνάμεις της πλειοψηφίας στηρίζει την κωλυσιεργία, την αναβολή λήψης απόφασης και αδρανοποιεί τον κλάδο».

Κατά τη χτεσινή συνεδρίαση, αποφασίστηκε από τις δυνάμεις ΠΑΣΚ ΔΑΚΕ (η « Συνεργασία» συμφωνούσε με την ουσία, αλλά διαφώνησε στη διαδικασία) να υλοποιηθεί η συμφωνία - που έχει νομοθετηθεί - του υπουργείου Οικονομικών και της ΑΔΕΔΥ να εισπράττονται οι συνδρομές μέσω των μισθολογικών καταστάσεων από τους εκκαθαριστές και να αποδίδονται στις συνδικαλιστικές οργανώσεις από τις τράπεζες και τη διοίκηση. Με την προωθούμενη ρύθμιση, διαφώνησε έντονα η ΔΕΕ (η «Παρέμβαση» καταψήφισε, όχι για λόγους αρχής, αλλά να έχουν την πρωτοβουλία τα πρωτοβάθμια σωματεία) και υποστήριξε ότι «το πρόβλημα της συλλογικής δράσης, των δεσμών των εργαζομένων με τα συνδικάτα δεν είναι οικονομικό, αλλά πολιτικό. Καμιά δε οικονομική ευρωστία δε θα αναζωογονήσει τα συνδικάτα, όσο αυτά είναι προσανατολισμένα στη συναίνεση, στην ενσωμάτωση και στη διαχείριση αυτής της πολιτικής».

ΜΑΘΗΤΕΣ ΠΕΙΡΑΙΑ
Να καταργηθούν οι νόμοι - λαιμητόμοι

Παράσταση διαμαρτυρίας πραγματοποίησαν χτες το πρωί έξω από το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας εκπρόσωποι των μαθητών από διάφορα σχολεία του Πειραιά. Η κινητοποίηση έγινε με απόφαση του Συντονιστικού Αγώνα Σχολείων Πειραιά. Φωνάζοντας συνθήματα κατά της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, κατευθύνθηκαν από την πλατεία Κοραή προς το ΥΕΝ, όπου και ζήτησαν να συναντηθούν με τον υπουργό Σουμάκη, για να του παραδώσουν το ψήφισμα της συγκέντρωσης και να του εκθέσουν τα δίκαια αιτήματά τους. Ομως για μια ακόμη φορά, τόσο ο υπουργός, όσο και η υπόλοιπη πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας απουσίαζαν. Ετσι, τοιχοκόλλησαν το ψήφισμα στην είσοδο του υπουργείου.

«Οι συμμαθητές μας έδωσαν, για μια ακόμη φορά, απάντηση σε όλους αυτούς που πίστευαν ότι το μαθητικό κίνημα "ξέφτισε"», μας λέει ο Βαγγέλης Παστελάκος, μαθητής της Β` Λυκείου του 3ου ΕΛ Αγ. Σοφίας, σημειώνοντας: «Καταγγέλλουμε την τρομοκρατία σε βάρος συμμαθητών μας και καλούμε όλους τους μαθητές να αγωνιστούν για τα δικαιώματα στη ζωή και τη μόρφωση».

Στη συνέχεια, η Αγγελική Πούλου, μαθήτρια της Α` Λυκείου στην Ιωννίδειο Σχολή Πειραιά, μας λέει: «Το μαθητικό κίνημα δεν μπαίνει σε γύψο. Το Ιδιώνυμο δεν πέρασε. Οι μαθητές, έχοντας στο πλευρό τους γονείς, εργάτες και τους καθηγητές τους, αγωνίστηκαν για το αναφαίρετο δικαίωμά τους στη μόρφωση και έσπασαν την τρομοκρατία. Ο Δρακουμέλ Αρσένης και η κυβέρνησή τους ας λάβει καλά το μήνυμα ότι καμία επιτροπή είδους "Καζάζη" με τις ψευτορυθμίσεις της που δεν αλλάζουν την ουσία του νόμου δεν πρόκειται να μας κάνει να σταματήσουμε τον αγώνα μας για την κατάργηση των νόμων - λαιμητόμων».

2ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΟΝΑΧΟΥ
Να δοθεί λύση ζητούν οι βουλευτές του ΚΚΕ

Παρέμβαση για να δοθεί λύση στο πρόβλημα, που παραμένει άλυτο και μήνες ταλανίζει τους γονείς του 2ου Ελληνικού Δημοτικού Σχολείου Μονάχου στην Riessstrasse και του 1ου Λυκείου, έκανε η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ.

Θυμίζουμε ότι στο συγκεκριμένο σχολείο, μετά από έρευνες διαπιστώθηκε πως υπάρχει η επικίνδυνη και καρκινογόνος ουσία PCB, πάνω από τα επιτρεπτά όρια, με συνέπεια να κινδυνεύει η υγεία των 400 μικρών παιδιών. Οι γονείς με τον αγώνα τους - είχαν καταλάβει και το Προξενείο - κατάφεραν να πετύχουν δεσμεύσεις από τους αρμόδιους φορείς για τη μεταστέγασή τους. Ομως αυτές οι δεσμεύσεις δεν τηρούνται και οι γονείς και τα παιδιά τους ακόμα ταλαιπωρούνται.

Ο βουλευτής του ΚΚΕ Απ. Τασούλας προέβη σε τηλεφωνικό διάβημα στον ειδικό γραμματέα Παιδείας Ομογενών Δ. Χαλκιώτη και του ανέφερε ότι, όπως σημειώνει ο πρόεδρος της Σχολικής Επιτροπής του Σχολείου, τους ασκούνται πιέσεις με υπεύθυνες δηλώσεις, ώστε να πάνε τα παιδιά τους στο ακατάλληλο σχολείο καθώς και αφήνουν τα σχολικά λεωφορεία να μεταφέρουν τους μαθητές, μόνο στο κτίριο αυτό, παρά τις δεσμεύσεις για μεταστέγαση, ενώ όσα παιδιά πηγαίνουν στα σχολεία που αποφασίστηκε να μεταστεγαστούν βρίσκουν τις αίθουσες κλειστές. Στην απάντησή του ο κ. Χαλκιώτης ισχυρίστηκε ότι η πλειοψηφία των γονιών έχει δεχτεί να παραμείνει στο αρχικό κτίριο και ότι οι καταγγελίες αφορούν μια μικρή μειοψηφία. Επίσης, ο βουλευτής του ΚΚΕ Στ. Παναγιώτου, έθεσε το ζήτημα στη Διακομματική Επιτροπή της Βουλής για τον Απόδημο Ελληνισμό, αλλά και εκεί εισέπραξε υποσχέσεις χωρίς αντίκρισμα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ