ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 19 Μάρτη 2006
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΣΥΣΚΕΨΗ ΤΟΥ ΚΚΕ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ
Κινηματογράφος στην υπηρεσία του λαού

Το συμφέρον της εργατικής τάξης και των δημιουργών είναι το βασικό κριτήριο που προτάσσει το ΚΚΕ για πραγματική ανάπτυξη της εγχώριας κινηματογραφίας

Ο Γεράσιμος Αραβανής, ανέπτυξε τις προτάσεις του ΚΚΕ
Ο Γεράσιμος Αραβανής, ανέπτυξε τις προτάσεις του ΚΚΕ
Το νομοσχέδιο για τον κινηματογράφο που παρουσίασε το υπουργείο Πολιτισμού τον περασμένο Δεκέμβρη ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων από τους φορείς του χώρου. Αυτές οι αντιδράσεις δεν έχουν, αντικειμενικά, κοινή ιδεολογικοπολιτική αφετηρία, αφού αντανακλούν τη θέση των φορέων στην κινηματογραφική παραγωγή. Ταυτόχρονα, όμως, αντανακλούν - και ως προς αυτό μπορούν να εξαχθούν χρήσιμα συμπεράσματα - τη σημερινή κατάσταση του μαζικού κινήματος στο χώρο της διανόησης και της τέχνης.

Ενώ στις αντιδράσεις των σκηνοθετών, π.χ, υπάρχουν «νησίδες» κριτικής προσέγγισης στο ζήτημα, οι οποίες ανοίγουν, εν δυνάμει, δρόμους απεγκλωβισμού από τη συγκυρία του νομοσχεδίου, ωστόσο αυτές τελικά υπονομεύονται από την ισχυρή θέση που κατέχουν στο εποικοδόμημα οι αστικές αντιλήψεις για την «ανάπτυξη». Εδώ ακριβώς οι δημιουργοί αποδυναμώνουν περισσότερο την παρέμβασή τους, αφού τα αντικειμενικά όρια μεταξύ των συμφερόντων τους και των συμφερόντων άλλων εμπλεκομένων (όπως οι παραγωγοί) «θολώνουν» και οδηγούνται σε πατερναλισμούς του είδους «όλοι μαζί», σε απλουστεύσεις του τύπου «το νομοσχέδιο είναι του Τατούλη και όχι της κυβέρνησης» και σε ιδεολογήματα περί της μετατροπής του ελληνικού κινηματογράφου από «βιοτεχνία» σε «βιομηχανία» που στην πράξη - ανεξάρτητα από προθέσεις - εμποδίζουν την ανάδειξη των πραγματικών ζητημάτων που πρέπει να τεθούν.

Το ΚΚΕ ζήτησε την απόσυρση του νομοσχεδίου ως έχει για συγκεκριμένους λόγους που βασίζονται στις αναλύσεις του για την ανάπτυξη του καπιταλισμού στην Ελλάδα, τις προγραμματικές του θέσεις για ανατροπή του συστήματος και τις προτάσεις του για το πώς μπορεί και πρέπει να γίνει αυτό. Προσέγγισε και αυτό το νομοσχέδιο από ταξική σκοπιά, προτάσσοντας το βασικό του κριτήριο: Το συμφέρον της εργατικής τάξης και των δημιουργών.

Εξειδικεύοντας αυτή την προσέγγιση, το ΚΚΕ προχώρησε σε μια πολύ σημαντική παρέμβαση στη συζήτηση για τον κινηματογράφο, διοργανώνοντας στις 13 του Φλεβάρη μια ανοιχτή σύσκεψη, με θέμα «Το σχέδιο νόμου για τον κινηματογράφο - Ποια κινηματογραφική πολιτική έχει ανάγκη ο ελληνικός λαός σήμερα» και προσκεκλημένους να ανταλλάξουν και να καταθέσουν προτάσεις και απόψεις, τους δημιουργούς.


Γρηγόρης ΤΡΑΓΓΑΝΙΔΑΣ

«Πολυεθνικές - λαός» η βασική αντίθεση

Η διατύπωση του θέματος της σύσκεψης αντανακλά τη λογική του Κόμματος να προσεγγίσει το ζήτημα διαλεκτικά, εντάσσοντας το νομοσχέδιο στον τρόπο που αναπτύσσεται σήμερα ο ελληνικός κινηματογράφος και στις επιδιώξεις του κεφαλαίου.

Εισηγούμενος τη θέση του ΚΚΕ για τον κινηματογράφο, ο επικεφαλής του Πολιτιστικού Τμήματος της ΚΕ, Γεράσιμος Αραβανής, σημείωσε, μεταξύ άλλων, ότι με το νομοσχέδιο «περνάμε σε μια νέα περίοδο της ανάπτυξης της ελληνικής κινηματογραφίας που αντιστοιχεί στις βαθιές αναδιαρθρώσεις του συστήματος και της ολοκληρωτικής ιμπεριαλιστικής επικράτησης». Κύρια χαρακτηριστικά αυτής της περιόδου είναι «η μείωση των κρατικών πόρων, η διαμόρφωση θεσμικού πλαισίου που θα προωθήσει τη διείσδυση του ξένου κεφαλαίου για την παραγωγή ταινιών στη χώρα μας, αλλά και συνολικά τον έλεγχο της αγοράς από αυτό, κυρίως το αμερικανικό». Η «βασική στόχευση» της ευρω-ενωσιακής πολιτικής για τον οπτικοακουστικό τομέα «βρίσκεται στην κατεύθυνση των ομογενοποιημένων παραγωγών που ανταποκρίνονται στην ευρωπαϊκή αγορά και τη λογική του ανταγωνισμού με την αμερικανική».

Απατώντας, ουσιαστικά, σε μέρος της κριτικής κατά του νομοσχεδίου που το θεωρεί «γραφειοκρατικό», «συγκεντρωτικό» και με έντονο «κρατισμό», ο εισηγητής σημείωσε, πως τα προβλεπόμενα στο νομοσχέδιο (δημιουργία Ανωνύμων Εταιριών κλπ.) στοχεύουν στη δημιουργία των απαραίτητων όρων για την προσέλκυση του ιδιωτικού κεφαλαίου στο χώρο του κινηματογράφου.

Αυτή είναι μια θεμελιακή διαφορά στην οπτική του θέματος: Για το ΚΚΕ υπάρχει αστικό κράτος που εκφράζει και εξυπηρετεί τα συμφέροντα του κεφαλαίου. Η διοικητική μορφή που προτείνει το νομοσχέδιο ευνοεί τη λειτουργία της με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, ξένα και σε απευθείας αντίθεση με τις ανάγκες των δημιουργών και του λαού. Οπως το έθεσε ο Γ. Αραβανής, το νομοσχέδιο «διαμορφώνει θεσμούς και όργανα με σκοπό να εναρμονίσει τις μορφές οργάνωσης με την πολιτική και τους στόχους που επιδιώκει. Τα ΝΠΔΔ με τη συμμετοχή στη διοίκησή τους συνδικαλιστικών φορέων και τον έλεγχο των οικονομικών και της δράσης τους με βάση τους κανόνες του δημοσίου, δεν ενδείκνυνται για την προώθηση της ιδιωτικοποίησης. Χρειάζονται όργανα και θεσμοί πολύ πιο ευέλικτα, χωρίς ελέγχους και εμπόδια (...) Υιοθετεί το νομικό πλαίσιο των ΑΕ, ώστε απρόσκοπτα και ανεξάρτητα από τη θέληση του λαού, να προχωρήσει η διαπλοκή με το ιδιωτικό κεφάλαιο και να λειτουργήσουν μόνο με τα κριτήρια του κέρδους, κριτήρια ιδιωτικοοικονομικά».

Η πραγματική αντίθεση, λοιπόν, δεν είναι «κράτος - δημιουργοί», αλλά «κράτος των πολυεθνικών - δημιουργοί και λαός». Γι' αυτό και η κριτική ότι το νομοσχέδιο αναδεικνύει ένα(!) «κράτος που χειραγωγεί, ελέγχει και περιορίζει την ελευθερία του δημιουργού» απενοχοποιεί τελικά την ίδια την ασκούμενη κυβερνητική πολιτική που λέει το ίδιο ακριβώς πράγμα με λανθάνοντα στόχο το ολοκληρωτικό ξεπούλημα του πολιτισμού στο κεφάλαιο.

Για το ΚΚΕ, η απαραίτητη προϋπόθεση για να υπάρξει κινηματογράφος στην υπηρεσία του λαού είναι δημόσιοι και κοινωνικοποιημένοι φορείς, με συλλογικά όργανα όπου θα εκπροσωπούνται ουσιαστικά, τα σωματεία του κινηματογραφικού χώρου και άλλοι κοινωνικοί φορείς. Το ΚΚΕ θέτει αυτό το ζήτημα και αγωνίζεται για να γίνει συνείδηση ευρύτερων κοινωνικών στρωμάτων, ώστε να αποτελέσει στοιχείο της μαζικής διεκδίκησης από το λαϊκό κίνημα.

Οχι στο «φθηνό κινηματογραφικό δυναμικό»

Από την πλούσια συζήτηση που ακολούθησε αναφέρουμε μερικές απόψεις που κατά τη γνώμη μας είναι χαρακτηριστικές των ιδεολογικών διεργασιών στον κινηματογραφικό χώρο. Για τον Λευτέρη Χαρωνίτη (μέλος του ΔΣ του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου) το νομοσχέδιο είναι ένα «πρόχειρο κατασκεύασμα» που εκφράζει την «άποψη μιας ομάδας ανθρώπων». Ωστόσο, «καταργεί τον κοινωνικό έλεγχο», έγινε «εν κρυπτώ» από την κινηματογραφική κοινότητα και είναι ακριβό στην εφαρμογή του. Ως προς αυτό σημείωσε ότι το σύνολο των κρατικών κονδυλίων για τον κινηματογράφο αποτελούν μόλις το κόστος μιας μέσης γαλλικής παραγωγής και τόνισε ότι υπάρχει τεράστια ανάγκη ανάπτυξη της κινηματογραφίας στο σύνολό της, από την παραγωγή και τη διανομή, μέχρι τη σοβαρή στήριξη της Ταινιοθήκης της Ελλάδος.

Για τον σκηνοθέτη Μιχάλη Παπανικολάου το νομοσχέδιο απλώς κωδικοποιεί μια παγιωμένη κατάσταση του ελληνικού κινηματογράφου από το τέλος του πολέμου μέχρι σήμερα, κυρίως σε επίπεδο αντιλήψεων του κράτους, αλλά και των δημιουργών. Ως παραδείγματα για τη σημερινή κατάσταση έφερε τις κινηματογραφικές λέσχες, στις οποίες πλέον «δεν πατά κανένας» αλλά και το γεγονός ότι κανένα ΜΜΕ δεν ασχολήθηκε με την Ερώτηση του ΚΚΕ για τον πολιτισμό. Κατά τη συζήτηση δε της Ερώτησης, οι βουλευτές του δικομματισμού είχαν «εξαφανιστεί».

Ο σκηνοθέτης Τάσος Ψαρράς απάντησε στα κυβερνητικά - και όχι μόνο - επιχειρήματα περί «προσέλκυσης» ξένων παραγωγών στην Ελλάδα. Χαρακτηριστικά ανέφερε την εκμετάλλευση της σπουδαίας κινηματογραφικής υποδομής των πρώην σοσιαλιστικών χωρών. Οι ξένες εταιρίες πήγαν πρώτα στην Ουγγαρία για παραγωγές, αλλά μετά προτίμησαν την Τσεχία που ήταν φθηνότερη. Κατόπιν «μετακόμισαν» στη Ρουμανία και τώρα στρέφονται προς τη Βουλγαρία. «Περιφερόμενη κινηματογραφική αγορά και φθηνά μεροκάματα δε δημιουργούν εθνική κινηματογραφία», σημείωσε. Αργότερα, η ηθοποιός Λένα Βουδούρη πρόσθεσε ότι «θα γίνουμε κομπάρσοι τους, στην καλύτερη περίπτωση». Ενώ, ο Αντώνης Ποντίκης (πρόεδρος του Πανελλήνιου Μουσικού Συλλόγου) και ο διευθυντής φωτογραφίας, Σταύρος Χασάπης (από την Ενωση Τεχνικών Κινηματογράφου, ΕΤΕΚΤ) υπογράμμισαν την ανάγκη «δημιουργίας» θεατών σε άλλη κατεύθυνση.

Ο παραγωγός και διανομέας Βελισάριος Κοσυβάκης θύμισε τη ρήση του Λένιν ότι ο κινηματογράφος είναι η σημαντικότερη από τις τέχνες. Συνεπώς, είναι εύλογο τι μπορεί να σημαίνει για δημιουργούς και κοινό το γεγονός ότι αυτή τη στιγμή το 95% της διανομής ταινιών στην Ελλάδα ανήκει σε τρεις εταιρείες. «Αν αφήσουμε τους δημοτικούς κινηματογράφους να παίζουν αμερικανικές ταινίες, τότε πώς θα περιμένουμε να μην το κάνει μια αίθουσα; Το ιστορικό "Στούντιο" έκλεισε και έγινε ...εκκλησία! Δεν μπορεί ο δημοτικός κινηματογράφος να είναι υποκατάστημα των αμερικανικών εταιριών διανομής». Η κατάσταση αυτή μπορεί να αντιστραφεί μόνο με όρους λαϊκού κινήματος, κατέληξε.

ΚΚΕ
Προτάσεις για μια άλλη νομοθετική ρύθμιση

Αποψη της αίθουσας με τους παραβρισκόμενους στη σύσκεψη ανθρώπους του κινηματογραφικού χώρου
Αποψη της αίθουσας με τους παραβρισκόμενους στη σύσκεψη ανθρώπους του κινηματογραφικού χώρου
1. Μέτρα για την ενίσχυση της εγχώριας παραγωγής από το κράτος. Καμία χρηματοδότηση από το κράτος παραγωγών πολυεθνικών εταιριών ή μονοπωλιακών συγκροτημάτων. Οι χρηματοδοτήσεις πρέπει να αφορούν αποκλειστικά τις εγχώριες παραγωγές που κινούνται έξω από τα μονοπωλιακά και πολυεθνικά κυκλώματα. Ενθάρρυνση ταινιών με κοινωνικό περιεχόμενο, που λειτουργούν ως μέσα αισθητικής καλλιέργειας και κατανόησης από τα πλατιά λαϊκά στρώματα της αντικειμενικής πραγματικότητας. Χρειάζεται ιδιαίτερη μέριμνα για την ενίσχυση των νέων κινηματογραφιστών, ώστε να στηρίζεται η νέα γενιά, θα μπορεί να αποκτά πείρα και να δημιουργεί. Ειδικά μέτρα για την ταινία μικρού μήκους, που θα διευκολύνουν τόσο την παραγωγή όσο και την προβολή της στις αίθουσες. Το κράτος και τα διάφορα όργανα, που εμπλέκονται στη διαδικασία της χρηματοδότησης σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να παρεμβαίνουν στον καθορισμό του περιεχόμενου των έργων.

2. Μέτρα για την ανάπτυξη της κινηματογραφικής παιδείας. Δημιουργία Πανεπιστημίου Τεχνών στο οποίο θα εντάσσεται Σχολή Κινηματογραφίας, η οποία θα παρέχει ανώτατη, δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση στους νέους κινηματογραφιστές, ενταγμένη στο πλαίσιο του ΥΠΕΠΘ. Παράλληλα, στήριξη της αισθητικής αγωγής και της καλλιτεχνικής παιδείας στο βασικό κορμό της εκπαίδευσης.

3. Να υπάρξουν σε κάθε συνοικία Πολιτιστικά Κέντρα, δημόσια ή δημοτικά, με τη συμμετοχή στα όργανα διοίκησής τους φορέων της περιοχής. Κυψέλες πολιτιστικής και πνευματικής ανάπτυξης της νεολαίας και των εργαζομένων. Στο πλαίσιο των κέντρων αυτών, δίπλα στην αίθουσα εκθέσεων εικαστικών τεχνών, δίπλα στη βιβλιοθήκη, στην αίθουσα συναυλιών, στη θεατρική σκηνή, να λειτουργούν και αίθουσες κινηματογραφικών προβολών. Ενίσχυση του δικτύου των κινηματογραφικών λεσχών και των πολιτιστικών συλλόγων που έχουν στο πεδίο της δράσης τους και τις κινηματογραφικές προβολές. Ετσι δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για τη δημιουργία ενός ισχυρού δικτύου διανομής έξω από τον έλεγχο των μονοπωλιακών συγκροτημάτων.

4. Θεσμοθέτηση φορέων που θα ενισχύουν και θα στηρίζουν την ελληνική κινηματογραφία, όπως το ΕΚΚ, η Ταινιοθήκη της Ελλάδας, η Ελλάς Φιλμ, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους της Δράμας, με τη μορφή δημοσίων κοινωνικοποιημένων φορέων με συλλογικές μορφές διοίκησης και χάραξης πολιτικής, στις οποίες θα εκπροσωπούνται με αποφασιστικό ρόλο οι συλλογικοί φορείς των δημιουργών, ερμηνευτών τεχνικών και όλων των άλλων συντελεστών της παραγωγής και διανομής της κινηματογραφικής ταινίας, αλλά και λαϊκοί φορείς. Χρηματοδότησή τους με πλήρη κάλυψη των εξόδων τους για το σύνολο της δραστηριότητάς τους από τον κρατικό προϋπολογισμό, με κωδικό που θα αφορά τον κάθε φορέα.

5. Η επιστροφή του φόρου να γίνεται με κριτήριο τη στήριξη των δημιουργών και των κοινωνικοποιημένων ή συλλογικών, κάτω από κοινωνικό έλεγχο, φορέων του κυκλώματος της διανομής.

6. Οι πόροι, μέσω των οποίων χρηματοδοτείται η κινηματογραφική παραγωγή, προέρχονται από το 1,5% που πρέπει να διατηρηθεί και να εισπράττεται από όλα τα κανάλια, από μέρος της επιστροφής του φόρου δημοσίων θεαμάτων και από την επιχορήγηση του κρατικού προϋπολογισμού. Το σύνολο των πόρων αυτών να διατίθεται στο ΕΚΚ, το οποίο θα έχει και την αποκλειστική ευθύνη της κατανομής τους στις ταινίες που το ίδιο θα χρηματοδοτεί.

7. Το Φεστιβάλ του Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, θα πρέπει κυρίως να αφορά στην εγχώρια παραγωγή, με διαγωνιστικό χαρακτήρα, και να αποτελεί βήμα προβολής της ελληνικής ταινίας στην ντόπια και την ξένη αγορά. Στο πλαίσιό του είναι δυνατόν να υπάρχει και ένα διεθνές (Βαλκανικό ή Μεσογειακό) φεστιβάλ. Ανάλογο χαρακτήρα θα πρέπει να αποκτήσει και το Φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους της Δράμας.

8. Τέλος, πρέπει να ληφθούν μέτρα για την ενίσχυση των υπαρχόντων μικρών κινηματογραφικών αιθουσών και την ίδρυση νέων στις συνοικίες και την επαρχία.

Στην «ανεμόεσσα» Χίο!

Βρέθηκα για δυο μέρες στη Χίο. Ο νοτιάς δε σταμάτησε ούτε στιγμή. Ενας φοίνικας έξω από το παράθυρο του ξενοδοχείου μου γονάτιζε και ξαναγονάτιζε, αναστέναζε, βογκούσε και γω αναρωτιόμουνα τι να κάνουν εκείνες τις ώρες της παντοδυναμίας των ανέμων τα μαστιχόδεντρα με τις υποδόριες οσμές τους, τα αιωνόβια κυπαρίσσια της Νέας Μονής, τα καμένα πεύκα του Προβάτειου όρους, οι αφρισμένες γλώσσες της Αιγαίας θάλασσας που γλείφουνε με την αλμυρή φλυαρία τους τις γενοβέζικες αναμνήσεις του Κάστρου για να επιστρέψουν ως αφορμές Ιστορίας και Ανθρωπολογίας, ως αφορμές νοσταλγίας γι' αυτό που χάθηκε, αφορμές αγανάκτησης γι' αυτό που καταστρέφεται. Στο τέλος είπα να παρατήσω το νοτιά να περιφέρεται ορμητικός και ασταμάτητος ως απειλή και να καταφύγω στη νηνεμία των προσωπικών μου εντυπώσεων, που με γεμίζουν όταν βρεθώ σε έναν τόπο για πρώτη φορά και προσπαθώ να φανταστώ τις λεπτομέρειές του που μπορεί να είναι μνημεία σημαντικά, γεύσεις πρωτόγνωρες, οσμές ανεπανάληπτες. Μπορεί να είναι γωνιές με απροσδιόριστους στεναγμούς ιστορικούς, απελπισίες πενίας. Να είναι μυστικά κρυμμένα εγκατάλειψης και αδιαφορίας. Μπορεί να είναι μια καρέκλα ψάθινη μπροστά σε ένα ξύλινο τραπέζι με ένα απαστράπτον φρυγανισμένο μαστέλο, μια χούφτα δάκρυα από μαστίχα, μια κομματική προκήρυξη για την ανεργία, την ακρίβεια και τη φτώχεια.

Και τότε ήτανε που μου ήρθε στο μυαλό ένα δίστιχο από παλιό ποίημα, που δε θυμόμουν τον ποιητή του. Το είχα αποστηθίσει από τότε ακόμα, όταν ήμουνα φοιτητής, με τριμμένο σακάκι και πουκάμισο δανεικό και έβρισκα καιρό να ερωτοτροπώ με την ποίηση, να γράφω στιχάκια σε κρυφά τετράδια. Να διαβάζω και να ξαναδιαβάζω τα «Μαραμπού» του Καββαδία και να απαγγέλλω σε βραδινές μισομεθυσμένες παρέες «Θα μείνω πάντα ιδανικός, κι ανάξιος εραστής των μακρισμένων ταξιδιών και των γαλάζιων πόντων». Οσο για το δίστιχο έλεγε: «Το τοπίο που αγάπησα είναι οι άνθρωποι που αγαπάνε και σκέφτονται, χωρίς να βολεύονται μέσα στην προσωπική τους ιστορία». Ετσι και γω στη Χίο. Δε βρήκα το χρόνο να δω το τοπίο του νησιού. Εφταιξε ο αέρας και η βροχή. Εφταιξαν και οι δυο μέρες που είχα μόνο στη διάθεσή μου και τα πράγματα που είχα να κάνω πολλά.

Εφτασε όμως αυτός ο λίγος ο χρόνος να βρεθώ μέσα σε ένα τοπίο, όμοιο μ' αυτό που αγάπησε ο ποιητής και που δε θυμούμαι το όνομά του.

Βρέθηκα δηλαδή, έστω και για πολύ λίγο, ανάμεσα σε ανθρώπους που αγαπάνε και σκέφτονται και που φαίνεται να μη βολεύονται μέσα στην προσωπική τους ιστορία. Ο Αντώνης να κουβαλάει μέσα του, με μια περίεργη ευδαιμονία, τα ταξίδια μιας δύσκολης ζωής, της φυγής και της εξορίας. Να κουβαλάει ακόμα την ποιητική εκδοχή μιας πολιτικής διαφωνίας και να σκέφτεται το Κάστρο και μαζί μ' αυτό και τους ανθρώπους που δεν έχουν ένα δρόμο της προκοπής για να περπατήσουν. Ο Γιάννης, ξέμπαρκος ναυτικός, που αγαπάει τη θάλασσα, γιατί του δίνει δουλιά και όχι γιατί θα μπορούσε να είναι η κρυφή ερωμένη της εφηβείας του. Προσωπικός μου ξεναγός, για λίγες ώρες γεμάτες βροχή και αέρα να μου μιλάει για το Κόμμα για τα καμένα πεύκα της Νέας Μονής, για τη γυναίκα του, για τα παιδιά του και να λυπάται για μένα που κουραζόμουν στην κατηφόρα του πέτρινου μονοπατιού. Και η Σοφία να γελάει, να γελάει γεμάτη ζωή και φευγαλέα ευτυχία. Καλύτερα να έχεις ένα φίλο παρά έναν εχθρό, λέει ο φίλος μου ο Τάσος. Τους το αφιερώνω, εξαιρετικά!


Του
Γιώργου ΧΟΥΡΜΟΥΖΙΑΔΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ