ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 17 Μάρτη 2006
Σελ. /32
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΣΥΝΟΔΟΣ ΥΠΟΥΡΓΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΤΗΣ ΕΕ
Νέα ώθηση στη διά βίου αμάθεια

Και στενότερος έλεγχος της επιστημονικής έρευνας σε ευρωπαϊκό επίπεδο

Ο καθορισμός και ο έλεγχος σε ευρωπαϊκό επίπεδο από τη μια των διαβαθμίσεων των δεξιοτήτων του εργατικού δυναμικού κι από την άλλη των κατευθύνσεων της ερευνητικής παραγωγής, μπαίνουν όπως φαίνεται στο επίκεντρο της συζήτησης των υπουργών Παιδείας της ΕΕ, στην άτυπη σύνοδό τους, που ξεκίνησε χτες και ολοκληρώνεται σήμερα στη Βιέννη.

Το λεγόμενο Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων (EQF), που αποτελεί ένα από τα βασικά θέματα της συνόδου, αφορά στην κατάταξη των γνώσεων που αποκτά κανείς από την τυπική εκπαίδευση αλλά και από διάφορες άλλες σκόρπιες μαθήσεις (στο πλαίσιο της διά βίου κατάρτισης ή απλώς μέσα από την εμπειρία!) σε οχτώ επίπεδα αναφοράς. Δηλαδή πάμε προς έναν ευτελισμό της εκπαίδευσης, όπου δε θα μετράει το πτυχίο και οι σπουδές που έχει κάνει κανείς, αλλά η κατάταξή του ανάλογα με τις πιστωτικές μονάδες που έχει συγκεντρώσει στις βαθμίδες από το 1 έως το 8. Με άλλα λόγια, δε θα λέμε πλέον π.χ. έχω σπουδάσει χημικός, αλλά έχω πιστοποιημένες δεξιότητες χημείας, μαγειρικής και... πακεταρίσματος, που με κατατάσσουν στο επίπεδο 6 του EQF!

Στην ουσία, οι σκόρπιες δεξιότητες αντικαθιστούν την όποια ολοκληρωμένη συστηματική εκπαίδευση υπήρχε μέχρι τώρα, με προοπτική να ακυρώνονται οι τίτλοι που παραχωρεί το επίσημο εκπαιδευτικό σύστημα και να υπάγονται τελικά στην κρίση των εργοδοτών, που θα πιστοποιούν μέσω διαφόρων οργανισμών τα «προσόντα» του καθενός. Είναι επίσης προφανές ότι διευρύνοντας σε 8 τα γενικά επίπεδα «προσόντων», αυξάνονται τα φίλτρα και οι ταξικοί φραγμοί, η μεγάλη μάζα θα μένει στα χαμηλά επίπεδα και μόνο μια μικρή ελίτ θα φτάνει στα πιο πάνω επίπεδα.

Παραπέρα, στη σύνοδο συζητιέται η πρόταση για δημιουργία ενός Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Τεχνολογίας (ΕΙΤ) που θα συγκεντρώνει τα «λαμπρότερα» επιστημονικά μυαλά, θα έχει χαρακτήρα κορυφαίου κέντρου αριστείας και θα διεξάγει υψηλού επιπέδου έρευνα, πάντα στην υπηρεσία του κεφαλαίου και στο πλαίσιο του ενδοκαπιταλιστικού ανταγωνισμού με τις ΗΠΑ. Σύμφωνα με πληροφορίες, η Ελληνίδα υπουργός Παιδείας, Μ. Γιαννάκου, στην τοποθέτησή της έκλινε προς την άποψη που θέλει το ΕΙΤ να είναι ένα κέντρο που θα δίνει τις κατευθύνσεις, θα συντονίζει και θα ελέγχει την έρευνα που ήδη διεξάγεται από τα μεγάλα ευρωπαϊκά ιδρύματα.

ΤΜΗΜΑ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Σοβαρά τα προβλήματα λειτουργίας

Πνίγεται κάτω από τα πολλά προβλήματα η έμπνευση για κινηματογραφική μόρφωση και δημιουργία
Πνίγεται κάτω από τα πολλά προβλήματα η έμπνευση για κινηματογραφική μόρφωση και δημιουργία
Πώς μπορείς να κάνεις κινηματογραφική τέχνη ως φοιτητής χωρίς υλικά, γνώσεις, άποψη, χώρους, εργαστήρια, ανθρώπους; Πώς μπορείς να κατασκευάσεις μία πραγματικότητα, μία «μυθοπλασία», να γίνεις σκηνοθέτης, σεναριογράφος, μοντέρ; Πώς, όταν δε δίνονται χρήματα από τον κρατικό προϋπολογισμό για να καλυφθούν οι πραγματικές ανάγκες της Ανώτατης Εκπαίδευσης; Και πώς να πάρεις την απόφαση να σπουδάσεις σε αυτό το Τμήμα όταν οι 71 φοιτητές, που έχει το Τμήμα Κινηματογράφου της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, θεωρούνται ήδη πολλοί στην «πιάτσα» για να γίνουν οι αυριανοί επαγγελματίες του κινηματογράφου; Πώς, όταν η κινηματογραφική πολιτική των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ έχει δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για να εξυπηρετείται πρώτα και κύρια το πολυεθνικό κεφάλαιο της βιομηχανίας του «θεάματος»;

Τα παραπάνω ερωτήματα, κι άλλα πολλά, μπορεί να σκεφτεί κανείς όταν συζητάει για τη Σχολή Κινηματογράφου του ΑΠΘ, γιατί πραγματικά αντιμετωπίζει σοβαρότατα προβλήματα λειτουργίας. Μετράει δύο χρόνια ζωής χωρίς κτίριο, χωρίς στοιχειώδη υποδομή και μετέωρο το θέμα της χρηματοδότησης από τον κρατικό προϋπολογισμό, ενώ το διδακτικό προσωπικό είναι αντιμέτωπο με εργασιακά προβλήματα.

Η πλειοψηφία των διδασκόντων έχουν προσληφθεί με το ΠΔ 407, δηλαδή είναι έκτακτοι, αντιμετωπίζουν καθυστερήσεις πληρωμών, ενώ ο μισθός τους μόλις που φτάνει τα 900 ευρώ το μήνα. Με αυτά καλούνται να ζήσουν και να πληρώνουν τις μετακινήσεις τους, Αθήνα - Θεσσαλονίκη κι αντίστροφα, αφού το ΑΠΘ δεν καλύπτει έξοδα μετακίνησης κι οι περισσότεροι διδάσκοντες είναι μόνιμοι κάτοικοι Αθήνας. Οπως είναι φυσικό, έχουν δυσκολίες ακόμα και να συνεδριάζουν, να συζητούν και να σχεδιάζουν για τις ανάγκες του Τμήματος. Οι δυσκολίες τους πολλαπλασιάζονται καθώς δεν υπάρχει η απαιτούμενη υποδομή για να κάνουν μάθημα.

Το Τμήμα δεν έχει τη μόνιμη στέγη, τα εργαστήρια και τις αίθουσες διδασκαλίας που απαιτούνται. Φοιτητές και καθηγητές αναγκάζονται να μετακινούνται σε διαμετρικά αντίθετες μεριές της ευρύτερης περιοχής της Θεσσαλονίκης στη διάρκεια της μέρας, προκειμένου να κάνουν μάθημα. Από το Μουσείο Κινηματογράφου, στον κινηματογράφο «Ολύμπιον» και από εκεί στο ισόγειο της Καπναποθήκης στη Σταυρούπολη ή σε αίθουσες του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου... Χρειάζονται, έτσι, 12-15 ώρες τη μέρα για να παρακολουθήσουν τα μαθήματά τους, με τα έξοδα μετακίνησης να βαραίνουν τους ίδιους.

Για το Τμήμα έχει παραχωρηθεί από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης η παλιά Καπναποθήκη της Σταυρούπολης Θεσσαλονίκης (κτίριο 10.000 τ.μ.), ωστόσο το κτίριο του Τμήματος Κινηματογράφου ολοκληρωμένο υπάρχει μόνο σε ...μακέτα.

Οσο για τη χρηματοδότηση, η διοίκηση σημειώνει ότι το Τμήμα θα χρηματοδοτηθεί για τα επόμενα δύο χρόνια από ευρωπαϊκά προγράμματα κατά 75% και κατά 25% από κρατικούς πόρους, με το ίδιο ακριβώς ποσό που χρηματοδοτήθηκε τα δύο προηγούμενα χρόνια.

Προβλήματα, όμως, υπάρχουν και με το περιεχόμενο των σπουδών. Πρόσφατα, σε διημερίδα του Τμήματος Κινηματογράφου για το περιεχόμενο σπουδών του, έγινε αντιπαράθεση για το πόσο θεωρητικές ή πρακτικές πρέπει να είναι οι σπουδές. Η διημερίδα δεν κατέληξε πουθενά και τελικά θα κατατεθούν γραπτές προτάσεις από τους διδάσκοντες στην Προσωρινή Γενική Συνέλευση του Τμήματος για τελική διαμόρφωση. Ωστόσο, «διευκρινίστηκε» ότι ο χαρακτήρας θα είναι εφαρμοσμένος κι οι σπουδές θα διαρθρωθούν σε τρεις κύκλους: Βασικές σπουδές, ειδικότητες και πτυχιακή εργασία.

Αντιπαράθεση υπήρξε και για την παραγωγή ταινιών από τους φοιτητές. Διδάσκοντες σημείωσαν ότι η επιλογή εγκατάστασης του Τμήματος στη Θεσσαλονίκη εμπεριέχει αφ' ενός το πρόβλημα της μετακίνησης των διδασκόντων κι αφ' ετέρου το γεγονός ότι η Θεσσαλονίκη δεν έχει εταιρίες παραγωγής ταινιών για να συνεργαστεί το Τμήμα. Την αντίθεσή της στο να εμπλακούν οι εταιρίες στην υπόθεση παραγωγής ταινιών των φοιτητών υπογράμμισε η διοίκηση του Τμήματος, ενώ σημείωσε ότι στόχο έχει να δημιουργήσει «περιβάλλον» κινηματογραφικής δημιουργίας στη Θεσσαλονίκη. Αποφασίστηκε, τελικά, ύστερα από πρόταση της διοίκησης να στηθεί Γραφείο Σπουδών, το οποίο θα αναλάβει την παραγωγή των ταινιών - ασκήσεων των φοιτητών.

ΠΑΝΣΠΟΥΔΑΣΤΙΚΕΣ ΣΦΗΝΕΣ
Ο «παλιός» δεν είναι «αλλιώς»...

Η ΠΑΣΠ, μπορεί να είναι μες στην τρελή χαρά τώρα που... ξέθαψε τα ζιβάγκο από τη ναφθαλίνη (γιατί το προηγούμενο προφίλ, του εκσυγχρονιστή απαιτούσε κουστουμάκι) αλλά όσο και να θέλει η ΠΑΣΠ να κρυφτεί, το ΠΑΣΟΚ δεν την αφήνει!

Μπορεί χάριν... ψήφων να μη διστάζει να διαρρηγνύει τα ιμάτιά της ότι θα... καταγγείλει το ΠΑΣΟΚ αν συνεχίσει στην ίδια ρότα, αλλά μήπως ήταν σε άλλη ρότα πριν το ΠΑΣΟΚ και δεν το είχαμε καλοκαταλάβει; Μια ματιά σε πρόσφατη δήλωση του Γ. Παπανδρέου (στη Βουλή αλλά και προς τους ίδιους τους γραμματείς της ΠΑΣΠ) είναι υπεραρκετή: «... θέλω να πω όμως για την ιστορία ότι όταν ψηφίστηκε το Ελληνικό Σύνταγμα, ήταν τότε ο Ανδρέας Παπανδρέου ο οποίος ζήτησε να υπάρξουν μη κρατικά πανεπιστήμια...»! Ούτε ο παλιός είναι «αλλιώς», ούτε ο νέος «ωραίος»! Το ΠΑΣΟΚ ήταν, είναι και θα είναι ένα, δεν αλλάζει...

ΠΑΜΕ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Σύσκεψη για το νηπιαγωγείο

Το ΠΑΜΕ εκπαιδευτικών Αθήνας διοργανώνει τη Δευτέρα 20 Μάρτη σύσκεψη με θέμα τα εκπαιδευτικά προγράμματα στο νηπιαγωγείο. Η σύσκεψη θα γίνει στις 6.30 το απόγευμα στα γραφεία του ΠΑΜΕ (Χαλκοκονδύλη 35, 2ος όροφος).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ