Η κυβέρνηση δε διασφαλίζει την εργασία τους στην ακτοπλοΐα
Ο κανονισμός έχει ήδη τεθεί σε εφαρμογή από την 1η Γενάρη 1999 στον τομέα της κρουαζιέρας και μέχρι το 2004 θα έχει εφαρμοστεί και στην ακτοπλοΐα. Ο υπουργός ανέφερε χαρακτηριστικά ότι «μας ενδιαφέρει η απασχόληση των κοινοτικών ναυτικών» και όταν του τέθηκε η ερώτηση, «των κοινοτικών ή ειδικά των Ελλήνων;», απάντησε: «Και οι Ελληνες κοινοτικοί ναυτικοί είναι»!
Στην ακτοπλοΐα απασχολείται η πλειοψηφία των ναυτεργατών (υπολογίζονται στους 20.000 ). Μετά τις εκλογές αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή το νέο θεσμικό πλαίσιο που επεξεργάζονται αυτή την περίοδο τα κυβερνητικά επιτελεία. Το νέο θεσμικό πλαίσιο της ακτοπλοΐας αποτελεί τμήμα των προετοιμασιών της κυβέρνησης για την πλήρη εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας με την κοινοτική.
Σε ό,τι αφορά στον τομέα της κρουαζιέρας μια «γεύση» δόθηκε το περασμένο καλοκαίρι, όταν αλώνιζαν τις ελληνικές θάλασσες πλοία με ξένες σημαίες, κοινοτικές και μη, στη σύνθεση των οποίων, όχι μόνο δεν υπήρχε Ελληνας ναυτεργάτης, αλλά και οι κοινοτικοί ήταν μετρημένοι στα δάχτυλα του ενός χεριού καθώς τη συντριπτική πλειοψηφία κατείχαν χαμηλόμισθοι ναυτεργάτες από τις λεγόμενες τρίτες χώρες!
Παράπονα για την «ανταγωνιστικότητα» στη συνέλευση των εφοπλιστών χτες
Η αύξηση των αστρονομικών υπερκερδών των εφοπλιστών, που έχουν φτάσει σε δυσθεώρητα ύψη, οι εντεινόμενοι εκβιασμοί για συνέχιση της φυγής των πλοίων από την ελληνική σημαία, αν δεν ικανοποιηθούν οι προκλητικές τους αξιώσεις σε βάρος των ναυτεργατών και η απαίτηση για την ιδιωτικοποίηση της ναυτικής εκπαίδευσης, είναι ορισμένα από τα στοιχεία, που δίνουν το στίγμα της χτεσινής εκλογοαπολογιστικής γενικής συνέλευσης της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, που ολοκληρώθηκε αργά το βράδυ με τη διαδικασία της ψηφοφορίας για την ανάδειξη του νέου διοικητικού συμβουλίου.
Ειδικότερα, το 2000 βρήκε τους Ελληνες εφοπλιστές να κατέχουν το μεγαλύτερο εμπορικό στόλο του κόσμου με 3.424 πλοία με χωρητικότητα 139.255.184 tdw, που αποτελεί το 16,3% της παγκόσμιας χωρητικότητας! Ο στόλος αυτός αποτελεί το 43,40% της ναυτιλίας της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Η τρομακτική αύξηση των υπερκερδών αποδεικνύεται ακόμα και από το γεγονός ότι έρχονται πρώτοι και στις ναυπηγήσεις. Τα νούμερα αυτά παρουσίασε ο απερχόμενος πρόεδρος της εφοπλιστικής Ενωσης Γιάννης Λύρας, στη διάρκεια της ομιλίας του.
Ωστόσο, παρά την αύξηση των εφοπλιστικών υπερκερδών, ο απερχόμενος πρόεδρος, όχι μόνο αναμάσησε τα περί έλλειψης ανταγωνιστικότητας του ελληνικού πλοίου, αλλά εκτόξευσε και απειλές, σημειώνοντας ότι: «Η φυγή των πλοίων από την ελληνική σημαία, όχι μόνο θα συνεχιστεί, εφόσον δε ληφθούν μέτρα, αλλά και θα δημιουργηθεί κενό με αλυσιδωτές αντιδράσεις στην ίδια τη ναυτιλιακή επιχείρηση, στην αγορά ναυτικής εργασίας, αλλά και στην οικονομία γενικότερα του τόπου»! Μάλιστα, προδιαγράφοντας την ένταση της επίθεσης σε βάρος των ναυτεργατών, διευκρίνισε ότι το πρόβλημα της σύνθεσης αποτελεί «τον κυριότερο παράγοντα της περιορισμένης ανταγωνιστικής ικανότητας του ελληνικού πλοίου»!
Η γενική συνέλευση γίνεται λίγες μέρες μετά τη συνάντηση που είχαν οι εφοπλιστές με τον πρωθυπουργό Κ. Σημίτη. Μια συνάντηση, που εκτιμήθηκε ότι διασφάλισε ακόμη περισσότερο τις αξιώσεις των εφοπλιστών, οι οποίοι πρόσφατα ζήτησαν νέες ενισχύσεις, στα πλαίσια μιας «εθνικής» πολιτικής! Τις επόμενες μέρες, μετά τη συνάντηση, ο πρωθυπουργός είχε την ευκαιρία να επαληθεύσει το αντικείμενο της συζήτησης με τους εφοπλιστές, σε μια τοποθέτηση με σαφείς αντιναυτεργατικές αιχμές, σε εκδήλωση στον Πειραιά.
Τα «πυρά» τους έριξαν οι Ελληνες εφοπλιστές και στη ναυτική εκπαίδευση. Οπως ανέφερε ο πρόεδρος, για τη ναυτική εκπαίδευση απαιτούνται «τολμηρές παρεμβάσεις και ουσιαστικές ρυθμίσεις, που, πέραν της πολιτικής βούλησης, προϋποθέτουν και κατάλληλη αξιοποίηση των δυνατοτήτων της ιδιωτικής πρωτοβουλίας».
Πλήττει τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας πολλών κατηγοριών ναυτεργατών
Απανωτά «σφυροκοπήματα» δέχονται από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ τα εργασιακά δικαιώματα των ναυτεργατών. Το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας εξέδωσε στις 7 Γενάρη εγκύκλιο - «φωτιά» με την οποία αυθαίρετα υποβαθμίζει τα διπλώματα των α`, β` και γ` μηχανικών, των κυβερνητών και άλλων ειδικοτήτων, που είναι ναυτολογημένοι σε «πλοία μικρής χωρητικότητας», όπως αναγράφεται. Αυτό συνεπάγεται αλλαγή των εργασιακών σχέσεων αυτών των ειδικοτήτων, υπονόμευση της συλλογικής τους σύμβασης εργασίας, μείωση των αποδοχών και χειροτέρευση των όρων συνταξιοδότησης. Ο αριθμός των ναυτεργατών που πλήττονται από αυτή την εγκύκλιο είναι ανυπολόγιστος, αφού δε διευκρινίζεται τι εννοείται με τον όρο «μικρή χωρητικότητα».
Η εγκύκλιος υπογράφεται από τον αρχηγό του Λιμενικού Σώματος Θεοδόση Παπακωνσταντίνου και αναφέρει: «Σε πλοία που σύμφωνα με την οργανική τους σύνθεση καθήκοντα προϊσταμένου μηχανοστασίου προβλέπεται να ασκεί κάτοχος διπλώματος Μηχανικού ΕΝ β` ή γ` τάξης, ο ναυτικός κάτοχος του προβλεπόμενου αποδεικτικού θα ναυτολογείται ως "Μηχανικός Προϊστάμενος Μηχανοστασίου" και όχι ως Μηχανικός α`. Σε πλοία που σύμφωνα με την οργανική τους σύνθεση καθήκοντα διακυβέρνησης προβλέπεται να ασκεί κάτοχος πτυχίου Κυβερνήτη α`, β` ή γ` τάξης, ο ναυτικός κάτοχος του προβλεπόμενου αποδεικτικού θα ναυτολογείται ως "Κυβερνήτης" και όχι ως "Πλοίαρχος". Ομοίως, σε πλοία που σύμφωνα με την οργανική τους σύνθεση καθήκοντα προϊσταμένου μηχανοστασίου προβλέπεται να ασκεί κάτοχος πτυχίου Μηχανοδηγού α` ή β` τάξης, ο ναυτικός κάτοχος του προβλεπόμενου αποδεικτικού θα ναυτολογείται ως "Μηχανοδηγός" και όχι ως "Μηχανικός»!
Η ΠΕΜΕΝ με επιστολή της προς το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και τη Διεύθυνση Ναυτικής Εργασίας επισημαίνει ότι ήδη έχει αρχίσει η εφαρμογή της εγκυκλίου σε 6 ρουμουλκά που δένουν στο λιμάνι του Βόλου και έχει δημιουργήσει τεράστια προβλήματα στα πληρώματά τους, ενώ υπογραμμίζει ότι η εγκύκλιος αυτή θα πλήξει χιλιάδες ναυτεργάτες. «Ζητάμε - καταλήγει - να αποσυρθεί η σχετική εγκύκλιος, να εφαρμοστεί η συλλογική σύμβαση εργασίας, η ναυτεργατική και γενικότερα ναυτιλιακή νομοθεσία».
Τα ατυχήματα οφείλονται κύρια στην έλλειψη μέτρων προστασίας. Και δεν παίρνονται μέτρα, επειδή απαιτούν χρησιμοποίηση πρόσθετου σταθερού κεφαλαίου, πράγμα που μειώνει το ποσοστό κέρδους. Γι' αυτό η εργοδοσία κάνει οικονομία κεφαλαίου και δεν παίρνει μέτρα. Πέρα από αυτό, οι έλεγχοι των Επιθεωρήσεων Εργασίας είναι ανύπαρκτοι ή τυπικοί. Υπάρχουν σχετικές καταγγελίες. Τέλος, σημαντικός παράγοντας που δεν παίρνονται μέτρα, είναι το γεγονός ότι τα έξοδα της νοσηλείας και της κάλυψης της αναπηρίας βαρύνουν τα ασφαλιστικά ταμεία και βασικά το ΙΚΑ. Ετσι το αίμα των εργατών είναι πολύ φτηνό για να μην πούμε τζάμπα για το κεφάλαιο.
Τα αστικά μέσα δημοσιότητας (Τύπος, ραδιοτηλεοπτικά μέσα), ενώ δίνουν τεράστιες διαστάσεις στα οποιαδήποτε εγκλήματα, σχεδόν αγνοούν ή περνούν στα ψηλά τα εργατικά ατυχήματα, λες και αυτά δεν είναι εγκλήματα.
Υ.Γ. Διαβάσαμε το αφιέρωμα του περιοδικού ΜΕΤΡΟ για την Αριστερά του 21ου αιώνα. Φαίνεται ότι πολλοί δεν έχουν καταλάβει ότι δε νοείται Αριστερά χωρίς ή πολύ περισσότερο εναντίον του ΚΚΕ.