Οι μαρτυρίες της επόμενης μέρας δείχνουν πως το έγκλημα, αργά ή γρήγορα, θα συνέβαινε
Συγγενείς, συνάδελφοι και φίλοι έχουν περιτριγυρίσει τα κρεβάτια των τριών τραυματιών που νοσηλεύονται σε ιδιωτικό νοσοκομείο. Των δύο εργατών Δημήτρη Ευαγγελίου, Στέλιου Μαρούγκα και του Θωμά Αποστολάκη, ο οποίος εργαζόταν παλιότερα στο εργοστάσιο και τώρα δηλώνει εργολάβος. Οι παραπάνω φράσεις ανήκουν στη μητέρα του ενός από τους τρεις σακατεμένους. Τα πηγαδάκια, που είχαν «στηθεί» από αυτούς που πήγαν να συμπαρασταθούν στους τραυματίες, έχουν «ανάψει». Οι περισσότεροι μιλούν για «θαύμα» που σώθηκαν οι τρεις. Ειδικά ο Δ. Ευαγγελίου έπεσε από 18 μέτρα ύψος!
Συζητούν και για τους δύο συναδέλφους τους, τον Κώστα Αγγελή και τον Διμίτρι Διμιτρόφ, που νοσηλεύονται στο «Ερρίκος Ντινάν», ευτυχώς σε ελεγχόμενη κατάσταση. Ομως γυναίκες, παιδιά και συνάδελφοι, μιλούν ψιθυριστά ή σιωπούν για λίγα λεπτά, όταν σκέφτονται τους δύο νεκρούς, τον Ευάγγελο Τσολάκο και τον Βλαδίμηρο Μακαβέεβ, γιατί -όπως ειπώθηκε- θα μπορούσαν να ήταν οι δικοί τους άνθρωποι στη θέση τους. Ολων οι φράσεις έχουν μία κατάληξη: «Να δούμε τι θα κάνουμε», όπως είπε ένας από τους εργαζόμενους, να μην ξαναχρειαστεί «να βάλει η τύχη το "χέρι" της» και κυρίως να μην ξαναθρηνήσουν άλλους συναδέλφους, φίλους, συγγενείς.
Στην αρχή οι κουβέντες είναι δισταχτικές. Ωστόσο, στη συνέχεια το κλίμα κάπως ζεσταίνεται. Μπορεί τα λόγια να είναι λίγα, όμως η εικόνα δίνεται ανάγλυφη. Οπως ειπώθηκε, σήμερα το «μόνιμο» προσωπικό στο τσιμεντάδικο είναι 110 εργαζόμενοι. «Πριν 10 χρόνια, λέει ένας εργαζόμενος, ήμασταν πάνω από 500. Δεν έγιναν απολύσεις, αλλά συνταξιοδοτήσεις και άλλοι που παραιτήθηκαν. Τα κενά αυτά καλύπτονται από εργολάβους. Κανείς δεν ξέρει αν οι εργαζόμενοι που απασχολούν είναι ανασφάλιστοι, πόσα παίρνουν, όλα αυτά...».
Οι εργολάβοι, σύμφωνα με όσα έλεγαν οι εργαζόμενοι, έχουν αναλάβει τόσο τη συντήρηση και επισκευή μηχανημάτων, όσο και την προετοιμασία της συσκευασίας του τσιμέντου. Ομως το γεγονός της δραστικής συρρίκνωσης των εργαζομένων αορίστου χρόνου «δηλαδή του ειδικευμένου προσωπικού, των έμπειρων - όπως αναφέρει ένας άλλος εργαζόμενος - μας κουράζει. Συνεχώς έχουμε και μικροατυχήματα»...
Η κουβέντα «ανοίγει» για τις εγκαταστάσεις. «Εντάξει, είναι παλιό το εργοστάσιο. Πριν λίγο καιρό γιόρτασαν τα 100 χρόνια της ΤΙΤΑΝ. Δεν μπορούν να ανανεώνουν το ίδιο όλα τα τμήματα. Εχει τμήματα με κάπως καινούρια μηχανήματα, έχει όμως και τμήματα με πολύ παλιά εργαλεία. Βέβαια, σε αυτά τα τμήματα η δουλιά γίνεται ακόμα πιο σκληρή. Ξέρετε, έτσι κι αλλιώς αυτή η δουλιά είναι βαριά. Σκόνες που εισπνέουμε, είναι πολλά»...
Οσο για το πόσο βαθιά θα φτάσει το «μαχαίρι» και σ' αυτό το εργοδοτικό έγκλημα, η είδηση που έφτασε λίγη ώρα αργότερα είναι ενδεικτική. Στον Δημήτρη Δέδε, διευθυντή του εργοστασίου, στον Ιωάννη Κοκκινόπουλο, τεχνικό ασφάλειας και στον εργοδηγό και μέτοχο της εταιρίας ΜΕΣΚΑ Αναστάσιο Τσίγκρο, ασκήθηκε δίωξη σε βαθμό πλημμελήματος για τα αδικήματα της ανθρωποκτονίας από αμέλεια κατά συρροή και απλής σωματικής βλάβης από αμέλεια κατά συρροή και αφέθηκαν ελεύθεροι...
Ενας οικοδόμος στη Χαλκίδα και ένας εργάτης σε ιχθυοτροφείο της Ηλείας σκοτώθηκαν χτες
Eurokinissi |
Στις 8.45 το πρωί, σε νεοανεγειρόμενη οικοδομή, στην οδό Α. Σαμαρτζή 59, στη Χαλκίδα, έπεφτε στο φρεάτιο του ανελκυστήρα, από τον 5ο όροφο, ο 28χρονος Αρμπεν Μπαγκούκου, Αλβανός υπήκοος, κάτοικος Αφρατίου. Αποτέλεσμα της πτώσης, ο ακαριαίος θάνατός του, όπως διαπιστώθηκε λίγο αργότερα στο νοσοκομείο Χαλκίδας όπου μεταφέρθηκε. Η νεοανεγειρόμενη οικοδομή ανήκε στον μεγαλοεργολάβο - κατασκευαστή Νεκτάριο - Ιωάννη Φραϊδάκη και ο σκοτωμένος οικοδόμος εργαζόταν στον υπεργολάβο Θεόφιλο Κυτίνο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο εργάτης καλούπωνε τη σκάλα από τον 4ο προς τον 5ο όροφο της οικοδομής, ενώ δίπλα του «έχασκε» το άνοιγμα του φρεατίου του ασανσέρ με μερικά καδρόνια για προφύλαξη που άφηναν τεράστια κενά μεταξύ τους, αντί να είναι πλήρως κλεισμένο (καλουπωμένο). Ανάμεσα απ' αυτά πέρασε το σώμα του, όταν, από άγνωστη ακόμα αιτία, έπεσε, με αποτέλεσμα να βρεθεί στο ισόγειο νεκρός, μετά απ' ώρα, όταν τον αναζήτησε συνάδελφός του. Να σημειωθεί ότι, μόλις την προηγούμενη Δευτέρα, σε άλλη οικοδομή της ίδιας κατασκευαστικής εταιρίας, η Επιθεώρηση Εργασίας επέβαλε πρόστιμο για έλλειψη μέτρων προστασίας.
Το ίδιο πρωί και συγκεκριμένα στις 9 π.μ. (σύμφωνα με στοιχεία που έδωσαν στο «Ρ» δημοσιογράφοι της τοπικής εφημερίδας «Πρωινή» του νομού Ηλείας), ο 23χρονος εργάτης από τη Βουλγαρία, Βασίλ Καζάκοφ, βρέθηκε νεκρός στην επιχείρηση στην οποία δούλευε, τα Ελληνικά Ιχθυοτροφεία Λεβέντη, στην περιοχή Βάρδα Ηλείας. Η αστυνομία έχει αρχικά αποδώσει το θάνατο στην ανατροπή του τρακτέρ που οδηγούσε μέσα στο χώρο της επιχείρησης, ενώ αυτό που γεννά πολλά ερωτηματικά είναι ότι εκτιμά ως πιθανή ώρα κατά την οποία σημειώθηκε το θανατηφόρο μεταξύ 7 το απόγευμα της 31ης Μάη και 9 το πρωί της 1ης Ιούνη, δηλαδή απογευματινές και βραδινές ώρες!
ΠΑΣΚΕ και ΔΑΚΕ απέρριψαν την πρόταση του ΠΑΜΕ για κήρυξη 24ωρης απεργίας στην περιοχή, ενάντια στα εργοδοτικά εγκλήματα. Πανθριασιακό συλλαλητήριο την Τρίτη από τις ταξικές δυνάμεις
Να ξεμπερδεύουν όσο γίνεται πιο γρήγορα και χωρίς πολλές φασαρίες για την εργοδοσία της περιοχής από το προχτεσινό τραγικό δυστύχημα στο τσιμεντάδικο του «ΤΙΤΑΝ» επιδιώκουν ΠΑΣΚΕ και ΔΑΚΕ που συγκροτούν την πλειοψηφία στο Εργατικό Κέντρο Ελευσίνας. Με την εργατική τάξη όλου του Θριάσιου να βρίσκεται σε αναβρασμό μετά το έγκλημα με τους δύο νεκρούς εργάτες, στη χτεσινή Ολομέλεια του ΕΚ αρκέστηκαν να κηρύξουν για σήμερα μια ξερή δίωρη στάση εργασία (11 π.μ. με 1 π.μ) σε όλους τους εργασιακούς χώρους του Θριάσιου και μια σύσκεψη την ερχόμενη Τετάρτη με τα σωματεία. Οσον αφορά τα αιτήματα, περιορίζονται στο να αποδοθούν ευθύνες για το δυστύχημα και να συμπληρωθούν τα κενά στις Επιθεωρήσεις Εργασίας. Εξάλλου, με τον ίδιο τρόπο «απάντησαν» και σε όλα τα προηγούμενα θανατηφόρα ατυχήματα στην περιοχή (6 το 2004, 5 το 2005 και ήδη 5 το πρώτο εξάμηνο του 2006).
Ούτε να συζητήσουν δε θέλησαν την πρόταση των ταξικών δυνάμεων του ΠΑΜΕ για κήρυξη 24ωρης πανθριασιακής απεργίας την Τρίτη ώστε να εκφραστεί η αλληλεγγύη των εργαζομένων της περιοχής και το πλαίσιο αιτημάτων για σταμάτημα της εργολαβοποίησης εργασιών, πρόσληψη από τα εργοστάσια μόνιμου προσωπικού, 7ωρο - 5ημερο - 35ωρο, διεύρυνση των ΒΑΕ κ.ά. Αιτήματα που χτυπάνε στην καρδιά του προβλήματος που είναι η εκμετάλλευση, η εντατικοποίηση, η κατάργηση του 8ωρου. Γι' αυτό, μετά και την εξέλιξη αυτή η Γραμματεία Θριασίου του ΠΑΜΕ αποφάσισε και διοργανώνει πανθριασιακό συλλαλητήριο την Τρίτη 6 Ιούνη στην πλατεία Ελευσίνας και πορεία που θα καταλήξει έξω από την πύλη του «ΤΙΤΑΝ».
Ενας νεκρός και πέντε αγνοούμενοι μέχρι αργά χτες το βράδυ. Σοβαρές ευθύνες και ερωτηματικά προκύπτουν για τις υπηρεσίες του ΥΕΝ
Προς το παρόν παραμένουν άγνωστα τα ακριβή αίτια της σύγκρουσης των δύο πλοίων, που έγινε μέρα μεσημέρι και με καλές καιρικές συνθήκες. Αυτό που έχει γίνει γνωστό είναι ότι το δεξαμενόπλοιο είχε αποπλεύσει στις 9.30 το πρωί από τις εγκαταστάσεις της ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ στους Αγίους Θεοδώρους και είχε προορισμό το Ηράκλειο Κρήτης φορτωμένο με 1.910 τόνους πετρελαιοειδών, ενώ το φορτηγό είχε αποπλεύσει από Τουρκία, φορτωμένο με σιδηρομετάλλευμα και είχε προορισμό την Καζαμπλάνκα. Τα δύο πλοία είχαν διασταυρούμενες πορείες και κατά δήλωση του Ελληνα πλοιάρχου, το φορτηγό «βρήκε» το δεξαμενόπλοιο από την αριστερή του πλευρά κοντά στην πλώρη.
Ωστόσο δημιουργούνται σωρεία ερωτηματικών για το θέμα ασφάλειας της ναυσιπλοΐας, της έρευνας και διάσωσης. Είναι ενδεικτικό ότι το ναυάγιο έγινε «μπροστά στην πόρτα» του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και του Ενιαίου Κέντρου Συντονισμού Ερευνας και Διάσωσής του, δηλαδή περίπου 36 ναυτικά μίλια ανοιχτά από τον Πειραιά και όμως, από τις 14.06 που ήταν η ώρα σύγκρουσης και μέχρι τις 4 περίπου το απόγευμα, το ΥΕΝ έδινε ως όνομα του βυθισμένου πλοίου το «ΜΙΝΑ». Επιπλέον το ΚΣΕΔ «πήρε χαμπάρι» ότι κάτι γίνεται ανοιχτά της Υδρας από το σήμα που εξέπεμψε το EPIRB (συσκευή εκπομπής σημάτων κινδύνου και προσδιορισμού στίγματος) του φορτηγού πλοίου. Η συσκευή αυτή τίθεται αυτόματα σε λειτουργία μόνο όταν βρεθεί στη θάλασσα, γεγονός που σημαίνει ότι το φορτηγό πλοίο είχε ήδη βυθιστεί. Μετά το σήμα που έλαβε το ΚΣΕΔ συνομίλησε με τον καπετάνιο του δεξαμενόπλοιου και πληροφορήθηκε τη σύγκρουση.
Ο κ. Μίχος διευθυντής του γραφείου Τύπου του ΥΕΝ, στη διάρκεια δηλώσεών του για την τραγωδία, όταν ρωτήθηκε σε τι τελικά χρησιμεύουν τα πανάκριβα συστήματα VTM που έχουν εγκατασταθεί για την παρακολούθηση της κίνησης των πλοίων και την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας απάντησε ότι «η σύγκρουση έγινε σε διεθνή ύδατα και δεν είναι χώρος ευθύνης του VTM»...
Αξίζει ακόμα να σημειωθεί ότι το φορτηγό πλοίο τούρκικων συμφερόντων είχε έτος κατασκευής το 1978, ενώ σε επιθεώρηση που είχε διενεργηθεί από επιθεωρητές τον Ιούλη του 2005, όταν βρισκόταν στο Κόπερ της Σλοβενίας, καταγράφηκαν 33 σοβαρότατες παρατηρήσεις που αφορούσαν από μέσα ασφάλειας ναυσιπλοΐας, σωστικά μέσα, μέχρι «κρακ» στις δεξαμενές έρματος. Είχαν εντοπίσει πρόβλημα ακόμα και στη μαγνητική πυξίδα του!
Σε δελτίο Τύπου που εξέδωσαν οι Ενώσεις των Μηχανικών και των Θερμαστολαδάδων υπογραμμίζουν ότι θρηνεί ξανά η ναυτεργατική οικογένεια και επισημαίνουν: «Σοβαρές ευθύνες και ερωτηματικά προκύπτουν από τα μέχρι τώρα στοιχεία για τις υπηρεσίες του ΥΕΝ σχετικά με τον έλεγχο της ασφαλούς ναυσιπλοΐας σε μια θαλάσσια περιοχή με έντονη κίνηση πλοίων». «Το γεγονός - συνεχίζουν - ότι το ΥΕΝ πληροφορήθηκε το ναυάγιο από το EPIRB επιβεβαιώνει τις ευθύνες του. Η παραπέρα διερεύνηση των συνθηκών της σύγκρουσης και του ναυαγίου είναι αναγκαία. Επιτακτική είναι η ανάγκη για τη λήψη ουσιαστικών μέτρων για την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα και την ασφαλή ναυσιπλοΐα».
«Οταν η εκάστοτε κυβερνητική πολιτική οπλίζει το χέρι της εργοδοσίας να αυθαιρετεί, να ασυδοτεί, να τρομοκρατεί προκειμένου να θησαυρίζει. Οταν η πλειοψηφία της συνδικαλιστικής ηγεσίας της ΓΣΕΕ έχει κορόνα της την ανταγωνιστικότητα και τον "κοινωνικό εταιρισμό". Τότε οι χώροι εργασίας θα μετατρέπονται σε σύγχρονα κρεματόρια της εργατικής τάξης».
Αυτό τονίζει το Συνδικάτο Οικοδόμων Αθήνας σε ανακοίνωσή του σχετικά με το προχτεσινό έγκλημα στο τσιμεντάδικο της «ΤΙΤΑΝ» στην Ελευσίνα. «Ο κλάδος των οικοδόμων γνωρίζει καλύτερα από τον καθένα αυτή την αλήθεια. Μπροστά στην ένταση της οικοδομικής δραστηριότητας, στη μεγιστοποίηση του κυνηγητού του κέρδους από τις κατασκευαστικές εταιρίες, είναι πέρα από βέβαιο ότι θα αυξάνουν οι κίνδυνοι εργατικών ατυχημάτων» σημειώνει το Συνδικάτο. Και καλεί τους οικοδόμους σε επαγρύπνηση, να πάρουν την υπόθεση της σωματικής τους ακεραιότητας, της υγείας τους, της ίδιας τους της ζωής στα δικά τους χέρια. Να ενισχύσουν αποφασιστικά το ταξικό συνδικαλιστικό κίνημα, να βγάλουν πολιτικά συμπέρασμα, να καταδικάσουν τις πολιτικές εκείνες (σήμερα της ΝΔ, χτες του ΠΑΣΟΚ), που με μαθηματική ακρίβεια σκοτώνουν εργάτες στους χώρους δουλιάς. Να τους εγκαταλείψουν μαζικά, μπροστά και στις δημοτικές εκλογές.
Να παλέψουν με το ΠΑΜΕ για: Κατάργηση των ΕΞΥΠΠ (Εξωτερικές Υπηρεσίες Προστασίας - Πρόληψης), δημιουργία υπηρεσιών και κρατικού σώματος γιατρών εργασίας και τεχνικών ασφαλείας ενταγμένων στο δημόσιο σύστημα υγείας, επιβολή εργοδοτικής εισφοράς για την ασφαλιστική κάλυψη των επαγγελματικών κινδύνων, επέκταση του θεσμού των ΒΑΕ, προσανατολισμό των Επιθεωρήσεων Εργασίας στον ουσιαστικό έλεγχο της εργοδοτικής ευθύνης, μείωση του ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης στα 55 χρόνια.