ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 13 Ιούλη 2006
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΜΕΛΕΤΗ ΤΗΣ ICAP
Το «έτοιμο» φαγητό «τρώει» το ... σπιτικό

Με μέσο ετήσιο ρυθμό 16,2% αυξήθηκαν οι πωλήσεις έτοιμων φαγητών στην περίοδο 2000-2005. Το λιγότερο μαγείρεμα στο σπίτι είναι συνέπεια της εντατικότερης εκμετάλλευσης των εργαζομένων, που απασχολούνται όλο και περισσότερες ώρες

Το έτοιμο φαγητό κερδίζει έδαφος σε βάρος του μαγειρεμένου και στην Ελλάδα. Αυτό είναι το συμπέρασμα μελέτης της ICAP που δόθηκε χτες στη δημοσιότητα, από την οποία προκύπτει πως η εγχώρια αγορά έτοιμου φαγητού στην περίοδο 2000-2005 ακολούθησε ανοδική πορεία, καταγράφοντας μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης 16,2%. Η εξέλιξη αυτή δεν είναι άσχετη από την εντατικοποίηση του βαθμού εκμετάλλευσης των εργαζομένων, που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια, καθώς για να τα «φέρουν βόλτα» τα νοικοκυριά αναγκάζονται να εργάζονται περισσότερες ώρες, τόσο οι άνδρες όσο και οι γυναίκες.

Την κοινή αυτή αλήθεια, επισημαίνει και η ICAP, που συνοψίζοντας τα ευρήματα της έρευνας, σημειώνει, μεταξύ άλλων:

  • Η ανάπτυξη που παρουσίασε ο κλάδος τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας συνδέεται άμεσα με την τάση για «λιγότερο μαγείρεμα στο σπίτι». Κατά κύριο λόγο, το φαινόμενο αυτό οφείλεται στις αυξημένες επαγγελματικές υποχρεώσεις των μελών της οικογένειας και στη γενικότερη επιτάχυνση των ρυθμών ζωής, ιδιαίτερα στα μεγάλα αστικά κέντρα.
  • Η αυξανόμενη απασχόληση των γυναικών καθιστά οξύτερο το πρόβλημα της προετοιμασίας του καθημερινού φαγητού της οικογένειας. Υπό τις συνθήκες αυτές, η μείωση του διαθέσιμου χρόνου συμβάλλει στην αυξημένη ζήτηση των νοικοκυριών για έτοιμο φαγητό, ανάγκη την οποία καλύπτουν και τα προϊόντα του εξεταζόμενου κλάδου.

Ενας άλλος παράγοντας που επηρεάζει τη ζήτηση είναι η αύξηση του αριθμού των μονομελών νοικοκυριών, το ποσοστό των οποίων (με βάση τις Ερευνες Οικογενειακών Προϋπολογισμών της ΕΣΥΕ των αντίστοιχων ετών) αυξήθηκε από 16% το 1999 σε 19,8% το 2001 και 20,9% το 2005.

Στην έρευνα της ICAP, σημειώνεται, επίσης, πως ανταγωνιστικά προς τα εξεταζόμενα προϊόντα λειτουργούν οι υπηρεσίες παράδοσης φαγητού από εστιατόρια (delivery) και η ενίσχυση της παρουσίας των εστιατορίων γρήγορης εξυπηρέτησης.

Σύμφωνα με κλαδική μελέτη, η αγορά εστίασης μέσω της γνωστής Αλυσίδων Καταστημάτων «Γρηγόρης» τουλάχιστον πενταπλασιάστηκε (σε αξία), σε σχέση με την αγορά τυποποιημένων έτοιμων φαγητών το 2005. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της συγκεκριμένης κλαδικής μελέτης, η κατανομή της αγοράς τυποποιημένων έτοιμων φαγητών το 2005 είχε ως εξής:

  • Κατεψυγμένα 38,1%.
  • Κονσέρβες 35,0%.
  • Ψυγείου 14,6%.
  • «Ζεστή γωνιά» σούπερ μάρκετ 10,4%.
  • Αποξηραμένα 1,9%.

Οι κατηγορίες των κατεψυγμένων έτοιμων φαγητών και των φαγητών ψυγείου είναι αυτές που κερδίζουν έδαφος σε βάρος των κονσερβών. Οι συγκεκριμένες κατηγορίες εκτιμάται ότι θα παρουσιάσουν το μεγαλύτερο ποσοστό ετήσιας αύξησης κατά την επόμενη διετία. Αξίζει, μάλιστα, να σημειωθεί πως πηγές του κλάδου εκτιμούν ότι η κατανάλωση έτοιμων φαγητών στην Ελλάδα θα εξακολουθήσει την ανοδική της πορεία τόσο κατά το τρέχον έτος, όσο και κατά το 2007, με σχετικά χαμηλότερους ρυθμούς από τα προηγούμενα χρόνια.

Σύμφωνα με τη μελέτη, «έτοιμα φαγητά» θεωρούνται εκείνα που δε χρειάζονται περαιτέρω επεξεργασία ή προσθήκη υλικών εκτός από ψήσιμο ή ζέσταμα, δίνουν λύση στην ανάγκη άμεσης σίτισης του καταναλωτή στο σπίτι ή και στον τόπο εργασίας και τα οποία αποτελούν πλήρη γεύματα.

ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ
Κλίμα εντυπώσεων ενόψει ΔΕΘ - εκλογών

Κλίμα εντυπώσεων γύρω από τις υποτιθέμενες «φοροελαφρύνσεις» για μισθωτούς, συνταξιούχους και τα άλλα λαϊκά στρώματα - ενόψει των πρωθυπουργικών εξαγγελιών στη Διεθνή Εκθεση Θεσσαλονίκης, των δημοτικών εκλογών του Οκτώβρη και των επόμενων βουλευτικών εκλογών - σχεδιάζει η κυβέρνηση. Στα πλαίσια αυτά, ο υπουργός Οικονομίας Γ. Αλογοσκούφης δήλωσε χτες κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου πως το νέο φορολογικό νομοσχέδιο (αναμένεται να ανακοινωθεί το φθινόπωρο) θα περιλαμβάνει σαφές χρονοδιάγραμμα. Οι σχεδιαζόμενες αλλαγές στους συντελεστές και τα αφορολόγητα όρια - είπε - θα εφαρμοστούν σταδιακά και πιθανόν σε ορίζοντα τριετίας με πρώτη φάση τα εισοδήματα που θα αποκτηθούν μέσα στο επόμενο έτος, 2007.

Διατηρώντας ανοιχτό το θέμα των σχεδιαζόμενων αντιδραστικών μεταρρυθμίσεων στο κοινωνικο-ασφαλιστικό σύστημα, ο Γ. Αλογοσκούφης δήλωσε πως ενημέρωσε τους υπουργούς Οικονομίας της ΕΕ σχετικά με την «έναρξη διαλόγου» για το Ασφαλιστικό, με στόχο, όπως είπε, η επόμενη κυβέρνηση να προχωρήσει σε «μεταρρυθμίσεις». Δήλωσε επίσης αισιόδοξος για την εκτέλεση του φετινού προϋπολογισμού - που προβλέπει υποχώρηση του ελλείμματος κάτω από 3% του ΑΕΠ - και πως δεν υπάρχει λόγος αναθεώρησής του.

Τέλος, ο υπουργός επανέλαβε την «ικανότητα» της κυβέρνησης στο θέμα απορροφητικότητας των κοινοτικών κονδυλίων - που είναι προς όφελος και για λογαριασμό του μεγάλου κεφαλαίου - και για το σκοπό αυτό ξεκινά νέα παζάρια με την ΕΕ. Ο στόχος της κυβέρνησης, δήλωσε ο Γ. Αλογοσκούφης, είναι να εκμηδενίσει «τους κινδύνους απώλειας πόρων». Αφού έριξε το «φταίξιμο» στην προηγούμενη κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, είπε πως θα πάρει σχετικές «πολιτικές πρωτοβουλίες», προκειμένου να εξασφαλίσει τη σύμφωνη γνώμη της ΕΕ για τη μέγιστη δυνατή απορρόφηση των κοινοτικών κονδυλίων.

ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ
Προσοχή στα εισιτήρια πολιτιστικών εκδηλώσεων

Με αφορμή τις πρόσφατες ακυρώσεις συναυλιών, η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή εφιστά την προσοχή των καταναλωτών σχετικά με την αγορά εισιτηρίων για συναυλίες ή παρόμοιες εκδηλώσεις. Επισημαίνει ότι στην περίπτωση που ακυρωθεί η εκδήλωση ο διοργανωτής υποχρεούται να επιστρέψει στο ακέραιο το αντίτιμο του εισιτηρίου. Ακόμα, όταν οι καταναλωτές αγοράζουν εισιτήρια πρέπει να ελέγχουν με προσοχή τους αναγραφόμενους όρους στο πίσω μέρους του εισιτηρίου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ