ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 28 Ιούλη 2006
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Περί μεσαιωνικών μεσογειακών μνημείων

Μόνο ως τραγική ειρωνεία μπορεί να εκληφθεί η σύμπτωσή τους... Αυτές τις μέρες της ισοπέδωσης χωριών και πόλεων και της γενοκτονίας του λαού του Λιβάνου, από το νεοταξικό «χωροφύλακα» των ΗΠΑ και του ΝΑΤΟ στη Μέση Ανατολή, το Ισραήλ, θα υλοποιηθεί το πρόγραμμα «Εθερία - Μεσογειακά Μεσαιωνικά Προσκυνήματα: Δίκτυο για τεκμηρίωση, αποκατάσταση και ανάδειξη μνημείων στο μεσογειακό χώρο», με τη συνεργασία 12 φορέων από 8 χώρες της Μεσογείου.

Το πρόγραμμα αυτό (χρηματοδοτείται με 1,640 εκατ. ευρώ), που προτάθηκε από το εποπτευόμενο από το ΥΠΠΟ «Ευρωπαϊκό Κέντρο Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνημείων» (Θεσσαλονίκη), αποσκοπεί στη δημιουργία ενός «δικτύου» για τη διαμόρφωση μιας «διαδρομής» που θα συμπεριλαμβάνει τα σημαντικότερα μεσαιωνικά μνημεία πολιτιστικής κληρονομιάς στη Μεσόγειο, ώστε το δίκτυο να συμβάλει στην αναβάθμιση του πολιτιστικού και φυσικού τους τοπίου και στην οικονομικο-τουριστική ανάπτυξη της περιοχής τους.

Η Α΄ συνάντηση φορέων για τη δημιουργία του δικτύου (27-29/7) θα γίνει στο αμφιθέατρο του ΥΠΠΟ, με «οικοδεσπότη» τη Διεύθυνση Βυζαντινών - Μεταβυζαντινών Αρχαιοτήτων του ΥΠΠΟ.

Η υλοποίηση του προγράμματος αφορά στα εξής: Κατάρτιση καταλόγου σημαντικών προσκυνηματικών μνημείων και χώρων, καθώς και κινητών κειμηλίων, στις 8 χώρες, μετά από τεκμηρίωσή τους. Ανάπτυξη ηλεκτρονικής πλατφόρμας στο διαδίκτυο, με επεξεργασία των πολιτιστικών - τουριστικών διαδρομών στην Ανατολική Μεσόγειο (ιστορική/ αρχαιολογική άποψη και σύγχρονη διάσταση). Εκπόνηση μελετών. Εφαρμογή πιλοτικών προγραμμάτων στη Μονή Αρκαδίου (Κρήτη), σε εκκλησία της Basilicata Ιταλίας και στη Μονή Σινά. Οργάνωση σεμιναρίων, εργαστηρίων, αποστολών για ανταλλαγή τεχνογνωσίας. Πραγματοποίηση του συμποσίου «Ανάδειξη, συντήρηση και προβολή των μεσαιωνικών μνημείων στην ανατολική Μεσόγειο» (Νοέμβρης 2007, στη Θεσσαλονίκη). Διάδοση των μνημείων με εκδόσεις, ηλεκτρονικό υλικό κλπ.

Οι συμμετέχοντες φορείς από Ελλάδα, Κύπρο, Ιταλία, Αίγυπτο, Τουρκία, Συρία, Ισραήλ και Λίβανο είναι:

Ευρωπαϊκό Κέντρο Βυζαντινών - Μεταβυζαντινών Μνημείων. Διεύθυνση Βυζαντινών - Μεταβυζαντινών Αρχαιοτήτων ΥΠΠΟ. Ιδρυμα Ορους Σινά. Μονή Θεοβαδίστου. Μονή Αγίας Αικατερίνης και Μετόχια της Μονής Θεοβαδίστου του Ορους Σινά. Μονής Αγίας Αικατερίνης Λιβάνου και Κωνσταντινούπολης. Τμήμα Αρχαιοτήτων Υπουργείου Πολιτισμού της Κυπριακής Δημοκρατίας. Ο Δήμος Ματέρα της Ιταλίας. Τεχνικό Γραφείο Ελληνορθοδόξου Πατριαρχείου Ιεροσολύμων. Οικουμενικό Πατριαρχείο Αντιοχείας. Σικελικό Ινστιτούτο Βυζαντινών και Νεοελληνικών Σπουδών. Πανεπιστήμιο Κοτς της Κωνσταντινούπολης.

Μανία για την εξουσία

«Οθέλλος» από το «Θέατρο του Νέου Κόσμου»
«Οθέλλος» από το «Θέατρο του Νέου Κόσμου»
Ενα από τα γνωστότερα δραματικά έργα του Σαίξπηρ, ο «Οθέλλος», παρουσιάζεται στο Ηρώδειο στις 31/7, από το «Θέατρο του Νέου Κόσμου», σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, μετάφραση Διονύση Καψάλη, σκηνικά - κοστούμια Αγγελου Μέντη, χορογραφίες Αγγελικής Στελάτου, σπαθογραφία Κωσταντίνου Μπουμπούκη, μουσική Θοδωρή Αμπαζή, Σταύρου Γασπαράτου.

Η τραγική ιστορία του ζηλόφθονου Μαυριτανού, που βάφει τα χέρια του με το αίμα της αγαπημένης του, Δεισδαιμόνας, αναβιώνει με γνωστούς ηθοποιούς στους πρωταγωνιστικούς ρόλους, όπως ο Αιμίλιος Χειλάκης, ο Γεράσιμος Γενατάς και η Αθηνά Μαξίμου. Παίζουν επίσης: Κωνσταντίνος Παπαχρόνης, Κόρα Καρβούνη, Λαέρτης Μαλκότσης, Κώστας Γαλανάκης, Χρύσα Παππά κ.ά.

Ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος σημειώνει: «Με τον "Οθέλλο" ο Σαίξπηρ φεύγει από τον κόσμο των βασιλιάδων και μιλάει για κοινούς θνητούς. Ωστόσο, τα θέματα που τον απασχολούν είναι τα ίδια: πού οδηγεί η μανία για εξουσία, τι είναι ο φθόνος, πώς απλώνεται το Κακό και παρασύρει στο διάβα του τους πάντες και τα πάντα, δίκαιους και άδικους. Το Κακό που γίνεται συνειδητό όπλο στα χέρια του Ιάγου, ποτίζει με δηλητήριο τα βέλη του έρωτα και μολύνει την ψυχή του Οθέλλου για να τον οδηγήσει στο έγκλημα και τον αφανισμό του».

Ενας «δάσκαλος» στην Καλαμάτα

Μετά την παρουσίασή της στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων, η αναδρομική έκθεση ζωγραφικής του Βρασίδα Βλαχόπουλου (1927 - 1993) φιλοξενείται στη Δημοτική Πινακοθήκη Καλαμάτας. Η ενδιαφέρουσα αυτή παρουσίαση, περιλαμβάνει 53 πίνακες και 39 σχέδια του καλλιτέχνη, από τις σπουδαστικές του αναζητήσεις έως το 1993, (χρονιά του θανάτου αυτού του σημαντικού δημιουργού, δασκάλου και ακούραστου ερευνητή της Τέχνης).

Ο Βρασίδας Βλαχόπουλος, συνειδητά, επέλεξε το δρόμο της σιωπηλής και ακάματης δημιουργίας στο ατελιέ του, υπηρετώντας την ουσία μακριά από το θόρυβο της δημοσιότητας. «Το χαρακτηριστικό στοιχείο της δουλιάς του Βλαχόπουλου», σημειώνει η επιμελήτρια της έκθεσης και διευθύντρια της Πινακοθήκης του Δήμου Αθηναίων, Νέλλη Κυριαζή «είναι οι μεγάλες θεματικές ενότητες. Σε μια από αυτές, ειδικότερα στη σειρά "Καπνοί και Σπίτια", ο καλλιτέχνης πραγματεύεται την οπτικοποίηση της μουσικής μέσω της ζωγραφικής, με θεωρητική τεκμηρίωση το άρθρο του "Ο πλαστικός χώρος της μουσικής", που προκάλεσε μεγάλη εντύπωση στους ειδικούς όταν πρωτοδημοσιεύτηκε».

«Οσοι βρεθήκαμε κοντά στον Βρασίδα, τον αγαπήσαμε, μας δίδαξε, όπως ο ίδιος όριζε τη διδασκαλία της τέχνης, τη λεπτεπίλεπτη ισορροπία ανάμεσα στην οργανωμένη σκέψη και το ένστικτο, μια σχέση που βίωνε και μέσα από αυτή δημιουργούσε», επισημαίνει ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Δημοτικής Πινακοθήκης Καλαμάτας, Παναγιώτης Λαμπρινίδης. Την έκθεση συνοδεύει το λεύκωμα «Βρασίδας Βλαχόπουλος», που περιλαμβάνει κείμενα του καλλιτέχνη, καθώς και των: Νέλλης Κυριαζή, Μπάμπη Δαραδήμου, Σωτήρη Σόρογκα, Μαίρης Χατζηνικολή, Μάχης Κάνιστρα - Βλαχοπούλου και Νίκου Κοκάντζη.

Αλλαγή στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ησυχία δεν έχει ο υπουργός Πολιτισμού. Μεταξύ των ...προεκλογικού τύπου περιοδειών του μοιράζει υποσχέσεις και κονδύλια - σ.σ. στα λόγια, γιατί στην πράξη όποτε έρχεται η ώρα να χρηματοδοτήσει κάτι, το ξανασκέφτεται και κάνει διάφορες αλλαγές, ας είναι παράτυπες, αφού έχει και το πεπόνι και το μαχαίρι!

Τέσσερις μήνες, λοιπόν, πριν την έναρξη του 47ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (17 - 26/11), το ΥΠΠΟ προτίθεται να απομακρύνει τον αναπληρωτή γενικό διευθυντή Δημήτρη Μπαρδάνη, που ως είθισται προτείνεται από τον διευθυντή και διορίζεται από τον υπουργό. Οπως έγινε πέρσι και ήταν επιλογή της Δέσποινας Μουζάκη. Κι ενώ η Δ. Μουζάκη περίμενε την ανανέωση της σύμβασης του Δημήτρη Μπαρδάνη, στη θέση του διορίζεται ο Μάρκος Χολέβας, ο οποίος δεν πρόλαβε να κλείσει ούτε τρεις μήνες στο ΔΣ του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, όπου διορίστηκε από τον υπουργό, μαζί με τους Γιώργο Παπαλιό και Δημήτρη Σοφιανόπουλο...

Ο Μ. Χολέβας εκτός από ΝΔ είναι και Θεσσαλονικιός. Δύο αξιοσημείωτα στοιχεία και ίσως όχι μόνο, αν αληθεύει ότι η Δ. Μουζάκη δεν υπέκυψε σε διάφορες πιέσεις - να αποκαλύψει «οικονομικά σκάνδαλα των προκατόχων της», να απομακρύνει «αριστερούς» υπαλλήλους κλπ. Θα δείξει!

«Πέρσες» στη Σάμο

Σήμερα, το Εθνικό Θέατρο θα παρουσιάσει τους αισχυλικούς «Πέρσες», στο Πυθαγόρειο Γυμνάσιο Σάμου (9 μ.μ.), σε σκηνοθεσία Λυδίας Κονιόρδου, στο πλαίσιο του 10ου Φεστιβάλ «Μανώλης Καλομοίρης».

Η Λυδία Κονιόρδου τονίζει για το ανέβασμα του έργου: «Είναι τόσο προφανείς οι αναλογίες και η σύνδεση της σημερινής διεθνούς πραγματικότητας με το έργο αυτό, που δε θεωρήσαμε απαραίτητο να μεταφέρουμε την όψη της παράστασης σε μία σύγχρονη εποχή. Ο Αισχύλος έγραψε ένα ιστορικό έργο, κι εμείς κρατούμε τον ιστορικό του χαρακτήρα. Μελετήσαμε την αρχιτεκτονική και την ενδυματολογία της εποχής που αποτέλεσε πηγή έμπνευσης από ένα υπαρκτό, γοητευτικό, ιστορικό παρελθόν. Ο Αισχύλος θέλησε να υπενθυμίσει στους θεατές της εποχής του τις αρετές της δημοκρατίας αλλά ταυτόχρονα να προειδοποιήσει για τους κινδύνους από την αλαζονεία και την κατάχρηση της δύναμης και του πλούτου από τη νέα ανερχόμενη Αθηναϊκή υπερδύναμη».

Συναυλία δίνουν τα Μουσικά Σύνολα του Δήμου Αθηναίων, σήμερα (9μμ) στη Ρωμαϊκή Αγορά (ελεύθερη είσοδος), με έργα K. Βάιλ, Γκέρσουιν, Μπέρνσταϊ, με σολίστ τους: Μαρία Κόκκα (σοπράνο), Μαρίτα Παπαρίζου (μέτζο σοπράνο), Νίκο Στεφάνου (τενόρο) και μουσική διεύθυνση Ελευθέριου Καλκάνη. (Κρατήσεις θέσεων στα τηλ.: 210-9243327, 9211364). Τα «Μουσικά Σύνολα» έχουν πλούσια δράση στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Αποτελούνται από Συμφωνική Ορχήστρα, Δημοτική Χορωδία Δήμου, Big Band (ορχήστρα τζαζ), Εργαστήρι Ελληνικής Μουσικής και καλύπτουν ευρύτατο μουσικό φάσμα (συμφωνική, κλασική, τζαζ, έντεχνο ελληνικό τραγούδι).

Οπως ανακοίνωσε το ΥΠΠΟ, το Ευπαλίνειο Ορυγμα Σάμου, μετά τη λήψη των προσωρινών μέτρων προστασίας, είναι επισκέψιμο για το κοινό, καθημερινά 8.45-14.30 (Δευτέρα κλειστό). Επίσης το Αρχαιολογικό Μουσείο Κιμώλου λειτουργεί καθημερινά 8.30-15.00 (Δευτέρα κλειστό).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ