***
***
***
***
Θανάσης ΛΕΚΑΤΗΣ
Η σύνοδος της ΚΕ του ΠΑΣΟΚ ασχολήθηκε με τη σχέση Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης στα πλαίσια των δεδομένων που διαμορφώνει η πραγματικότητα "Ευρωπαϊκή Ενωση" και με το ρόλο που εντέλλεται να παίξει η Αυτοδιοίκηση ως θεσμός που θα ανταποκρίνεται στις σημερινές εντολές της ΕΕ, αλλά και ταυτόχρονα θα είναι ικανός να προσαρμόζεται στις όποιες νέες εντολές
- Ποια είναι η εκτίμηση της "Ενωτικής Συνδικαλιστικής Κίνησης" (ΕΣΚ) για τη μελέτη "Μακένζι";
- Κατ' αρχήν, δε θεωρούμε θετική τη συνολική λογική της μελέτης, χωρίς να αρνούμαστε ότι περιέχει και θετικές επισημάνσεις, κυρίως όσον αφορά τον τομέα διαχείρισης των εσόδων - πωλήσεων και διανομής. Ωστόσο, πολλές απ' αυτές έχουν υποβληθεί χρόνια τώρα από το συνδικαλιστικό κίνημα, χωρίς ποτέ να έχουν εφαρμοστεί από τις εκάστοτε κυβερνήσεις και διοικήσεις. Απ' αυτήν την άποψη, συνεπώς, δεν αρκεί η κοινή διαπίστωση όλων των πλευρών ότι είναι αναγκαία η λήψη άμεσων μέτρων για το μέλλον της ΟΑ. Το θέμα είναι τι είδους μέτρα χρειάζονται, και εδώ η ΕΣΚ έχει και σοβαρές αντιρρήσεις και βασικές διαφωνίες μ' αυτά που προτείνονται στη μελέτη.
- Ποια είναι, κατά τη γνώμη σας, τα "επίμαχα" σημεία της μελέτης και ποιες είναι οι ριζικές αντιθέσεις;
- Επί της ουσίας, η μελέτη "Μακένζι" στηρίζεται στη λογική των ιδιωτικοποιήσεων δραστηριοτήτων του εθνικού αερομεταφορέα και στην ανατροπή των εργασιακών σχέσεων, με πρόσχημα τη μείωση του εργατικού κόστους, αν και επιβεβαιώνεται και από τη μελέτη ότι το εργατικό κόστος της ΟΑ είναι αρκετά χαμηλότερο από όλους τους αερομεταφορείς της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Ολο το πλέγμα των εργασιακών κατακτήσεων εμφανίζεται σαν το κύριο εμπόδιο ανάπτυξης της ΟΑ, ενώ η αύξηση της παραγωγικότητας εξετάζεται με καθαρά ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, εξαφανίζοντας τον κοινωνικό ρόλο της εταιρίας. Από την άλλη, η λογική "αυξάνω τα έσοδα - μειώνω τα έξοδα" καθορίζεται μ' ένα"νοικοκύρεμα" της υπάρχουσας κατάστασης και δε στηρίζει την αύξηση των εσόδων, με παράλληλη αύξηση δραστηριοτήτων. Η μελέτη είναι πλήρως εναρμονισμένη με τις εξαγγελίες κυβερνητικών στελεχών για τις ιδιωτικοποιήσεις τομέων των ΔΕΚΟ. Η ΕΣΚ είναι ριζικά αντίθετη με τις προτάσεις "Μακένζι" για: Σύνδεση μισθού - παραγωγικότητας, εφαρμογή "εργασιακής ευελιξίας" και "ωραρίου ανάγκης", κίνητρα για την ανατροπή των καλοκαιρινών αδειών και των ρεπό, υπογραφή ΣΣΕ κατά περιοχές, παρακολούθηση και εντατικοποίηση της εργασίας, εξάρτηση της εξέλιξης των εργαζομένων, όχι με τα προσόντα και τα χρόνια εργασίας, αλλά "με την επίτευξη της απαιτούμενης απόδοσης" κλπ. Τέλος, στη μελέτη προτείνεται η περικοπή της τεχνικής συντήρησης, κάτι που συνδέεται άμεσα με την ασφάλεια των πτήσεων, ενώ, επίσης, προτείνεται η εκχώρηση έργου της Τεχνικής Διεύθυνσης σε τρίτους. Δηλαδή η συρρίκνωση της νευραλγικής αυτής διεύθυνσης, αντί για τη μετατροπή της σε διεθνές επισκευαστικό κέντρο, όπως ζητά χρόνια τώρα το συνδικαλιστικό κίνημα.
- Με δεδομένες τις ριζικές σας αντιθέσεις σε βασικές κατευθύνσεις της μελέτης, αλλά και την κατ' αρχήν απόρριψη των προτάσεων "Μακένζι" για τα εργασιακά από την ΟΣΠΑ, τι στάση κρίνετε ότι πρέπει να ακολουθήσει το συνδικαλιστικό κίνημα του χώρου;
- Εμείς προτείναμε και έγινε αποδεκτό ότι θα πρέπει ν' ανοίξει - με πρωτοβουλία της ΟΣΠΑ - μια διεξοδική συζήτηση για τη μελέτη, με τα πρωτοβάθμια σωματεία και να υπάρξει πλήρης ενημέρωση όλων των εργαζομένων. Να συγκεντρωθούν όλες οι παρατηρήσεις και να επακολουθήσει διεξοδική συζήτηση στο ΔΣ της ΟΣΠΑ. Η τελική απόφαση να "βγει" από συνέδριο και, μέχρι τότε, να μη γίνει αποδεκτή μονομερής ή επιλεκτική εφαρμογή προτάσεων της "Μακένζι".
Ν. Κ.
Η ΣΥΜΦΩΝΙΑ συγχώνευσης των δύο αμερικανικών εταιριών αεροναυπηγικής, "Μπόινγκ" και "Μακ Ντόνελ - Ντάγκλας", θα μπορούσε να αποτελέσει μια πολύ σοβαρή αφορμή για το ξέσπασμα εμπορικού πολέμου ανάμεσα σε ΗΠΑ και ΕΕ. Ωστόσο, ο παραπάνω κίνδυνος αποφεύχτηκε, χωρίς βέβαια να αποτραπεί το μέγα ζήτημα, που δεν είναι άλλο από τη μελλοντική και σχεδόν απόλυτη κυριαρχία των αμερικανικών κολοσσών της αεροναυπηγικής στο παγκόσμιο επίπεδο (σελίδα 9).
Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ Γιλμάζ παρουσίασε χτες ένα νομοσχέδιο για την αμνήστευση φυλακισμένων δημοσιογράφων, το οποίο όμως θα επιτρέψει την αποφυλάκιση ελάχιστων από τους 89 δημοσιογράφους (σελίδα 10).
ΛΑΔΙ στη φωτιά της ακρίβειας και του πληθωρισμού, αποτελεί η ανοδική του πορεία του δολαρίου. Οι βενζίνες θα πουλιούνται από σήμερα ακριβότερα κατά 2 δραχμές το λίτρο. Νέο ρεκόρ έκανε σήμερα το αμερικάνικο νόμισμα και θα πουλιέται κοντά στις 290 δραχμές. (σελίδα 17).
ΟΙ ΤΡΟΜΑΚΤΙΚΕΣ καθυστερήσεις στην υλοποίηση των δημοσίων έργων - εξαιτίας των τριβών μεταξύ των διαπλεκόμενων συμφερόντων - και κυρίως στο μετρό της Αθήνας, έχουν πανικοβάλλει την κυβέρνηση. Το γεγονός αποδεικνύεται και από τη χτεσινή συνάντηση μεταξύ του πρωθυπουργού και υπουργού ΠΕΧΩΔΕ που κράτησε δυόμισι ώρες! (σελίδα 20).