ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 4 Φλεβάρη 1997
Σελ. /36
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ - ΒΙΟΤΕΧΝΕΣ - ΕΜΠΟΡΟΙ
Η ευθύνη μας είναι μεγάλη

Του Χρήστου ΚΟΡΤΖΙΔΗ

Είναι κοινά παραδεκτό, όχι μόνο από τις δικές μας δυνάμεις, αλλά πολύ ευρύτερα, ότι η κατάσταση στο χώρο των ΕΒΕ είναι ήδη πολύ άσχημη και ότι στο ορατό τουλάχιστον μέλλον θα χειροτερεύσει. Ολο και περισσότερος κόσμος συνειδητοποιεί ότι όχι μόνο στενεύουν ή και εκμηδενίζονται τα περιθώρια για θετική προοπτική και ανάπτυξη της μικροεπιχείρησής του, αλλά ότι πλέον καθίσταται προβληματική ακόμη και η ίδια η ύπαρξή της, ότι το εισόδημα συνεχώς μειώνεται, ενώ αυξάνονται οι ώρες εργασίας, το άγχος και η αβεβαιότητα για το αύριο.

Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι ότι στους ΕΒΕ συσσωρεύεται όλο και περισσότερη αγανάκτηση και αντίθεση στις πολιτικές που εφαρμόζονται. Συνειδητοποιείται ότι οι κυβερνώντες και γενικότερα οι πολιτικές δυνάμεις τούς κοροϊδεύουν, όταν τους αποκαλούν ραχοκοκαλιά της εθνικής οικονομίας και τους καλούν να αξιοποιήσουν τις ευκαιρίες της "ελεύθερης" αγοράς και τα κονδύλια της ΕΕ, για να εκσυγχρονιστούν και να γίνουν ανταγωνιστικοί. Γίνονται αντιληπτές οι ευθύνες της ΕΕ, των μονοπωλίων, των πολυεθνικών γι' αυτή την κατάσταση.

***

Ταυτόχρονα, όμως, συνυπάρχουν στους ΕΒΕ και λαθεμένες αντιλήψεις, όπως ότι η "ελεύθερη" αγορά, ο ανταγωνισμός, η κυριαρχία των μονοπωλίων, είναι κάτι δεδομένο που δεν μπορεί να αλλάξει. Συνυπάρχουν αισθήματα απογοήτευσης, ηττοπάθειας, έλλειψης πίστης στις δυνατότητες του λαϊκού αγώνα.

Αυτό, εκτός των άλλων, σε μεγάλο βαθμό οφείλεται στο πολύ χαμηλό επίπεδο του συνδικαλιστικού κινήματος και των αγωνιστικών παραδόσεων στο συγκεκριμένο χώρο. Μόνο ένα πολύ μικρό μέρος των ΕΒΕ είναι γραμμένοι στα σωματεία. Εκατοντάδες χιλιάδες δε συμμετέχουν σε καμία συνδικαλιστική οργάνωση ή δραστηριότητα, δε φτάνει σ' αυτούς ποτέ άμεσα και ζωντανά η φωνή του συνδικαλιστικού κινήματος.

***

Μια άλλη πλευρά του προβλήματος είναι ότι ορισμένα σωματεία και κλάδοι σ' όλες σχεδόν τις πόλεις, είναι ξεκομμένοι από το υπόλοιπο συνδικαλιστικό κίνημα, δε συμμετέχουν στις τοπικές ομοσπονδίες, περιορίζονται στα στενά κλαδικά προβλήματα και δραστηριότητα.

Η κατάσταση αυτή δεν οφείλεται μόνο ή κυρίως σε "αντικειμενικές" δυσκολίες ανάπτυξης του συνδικαλιστικού κινήματος, αλλά και στην αρνητική στάση των άλλων συνδικαλιστικών παρατάξεων και δυνάμεων που εκφράζεται και μέσα στη ΓΣΕΒΕΕ και πολύ πιο έντονα στην ΕΣΕΕ, όπου εκεί η ηγεσία της προσπαθεί, με κάθε τρόπο, να κρατήσει τους εμπορικούς συλλόγους μακριά από κάθε αγωνιστική προοπτική και συνεργασία με τις οργανώσεις των επαγγελματοβιοτεχνών.

Τελικά, το συνδικαλιστικό κίνημα, έτσι όπως είναι σήμερα, δεν έχει ακόμα την ικανότητα να φτάνει, να επηρεάζει και να κινητοποιεί ένα ικανό τμήμα των ΕΒΕ. Οι δεσμοί των σωματείων με τα μέλη και τον κλάδο γενικότερα είναι πολύ χαλαροί. Εχουν σχεδόν εγκαταλειφθεί ή ελάχιστα χρησιμοποιούνται οι παραδοσιακές, αλλά αναντικατάστατες, μορφές επικοινωνίας και διαφώτισης όπως οι περιοδείες των σωματείων, οι συσκέψεις, η προσωπική επαφή με την ανακοίνωση και το κάλεσμα, η προσπάθεια για νέες εγγραφές στο σωματείο, για δημιουργία νέων συνδικαλιστικών οργανώσεων, εκεί όπου υπάρχει αυτή η ανάγκη. Χωρίς, όμως, αυτές τις προϋποθέσεις δεν μπορούμε να μιλάμε για οργανωμένο και μάχιμο συνδικαλιστικό κίνημα.

Το πρόβλημα αυτό δεν μπορεί να λυθεί με γενικές αναλύσεις και εκκλήσεις, από οπουδήποτε κι αν προέρχονται. Μπορεί να λυθεί μόνο μέσα από τη δράση και τη σύγκρουση, μέσα από την οργάνωση αγώνων. Εκεί θα γίνει η προσπάθεια και θα μετρηθεί το αποτέλεσμα. Μια τέτοια δυνατότητα υπάρχει μπροστά στην πανελλαδική κινητοποίηση στις 17/2. Εδώ βρίσκεται και η μεγάλη ευθύνη των κομμουνιστών και των ΔΗΚΕΒιτών γενικότερα. Κατά πόσο θα πετύχουμε να μπούμε μπροστά σε μια μεγάλη εξόρμηση προς τους ΕΒΕ, προς τη βάση, με σκοπό:

  • Να τους ενημερώσουμε για την εξέλιξη των προβλημάτων, την προοπτική τους και την αναγκαιότητα της οργάνωσης και του αγώνα για την ανατροπή της φιλομονοπωλιακής πολιτικής και εξουσίας.
  • Να τους ενημερώσουμε για την κατάσταση του συνδικαλιστικού κινήματος και τη στάση των συνδικαλιστικών δυνάμεων σ' αυτό.
  • Να τους "ξεσηκώσουμε" να συμμετέχουν στην κινητοποίηση στις 17/2

Η επιτυχία της κινητοποίησης στις 17/2 δε θα κριθεί μόνο από το πόσα μαγαζιά και βιοτεχνίες θα κλείσουν, αλλά και από το κατά πόσον το συνδικαλιστικό κίνημα των ΕΒΕ θα κάνει ένα βήμα μπροστά για την πραγματική οργάνωσή του.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Ετοιμάζουν το νέο φορολογικό νόμο
  • Εμφαση στην παραπέρα αύξηση των κρατικών εσόδων από τους μη έχοντες
  • Επιταχύνονται οι αλλαγές στα τεκμήρια διαβίωσης

Το... νέο φορολογικό νομοσχέδιο αποτελεί ήδη αντικείμενο αναζητήσεων και επεξεργασιών στο υπουργείο Οικονομικών! Πριν ακόμα ολοκληρωθεί στη Βουλή η ψήφιση των φορολογικών νομοσχεδίων - εκτρωμάτων, η κυβέρνηση ετοιμάζει από τώρα την αντιλαϊκή επίθεση της νέας χρονιάς. Δηλαδή, λόγος γίνεται για νομοσχέδιο που θα καταρτιστεί μέσα στο χρόνο, θα ψηφιστεί μέχρι τις αρχές του επόμενου και θα αφορά στα εισοδήματα του 1997. Στα πλαίσια των προβληματισμών του υπουργείου κυριαρχεί η ιδέα παραπέρα αύξησης των κρατικών εσόδων, χωρίς βέβαια ν' αλλάξει ο αντιλαϊκός χαρακτήρας του φορολογικού συστήματος της χώρας.

Στα παραπάνω πλαίσια ιδιαίτερη θέση στις αναζητήσεις των κυβερνώντων έχει ο τρόπος υπολογισμού των τεκμηρίων διαβίωσης για επιβατικά αυτοκίνητα ΙΧ, μοτοσικλέτες και σκάφη αναψυχής. Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, η αναζήτηση νέων κριτηρίων για τον υπολογισμό των τεκμηρίων διαβίωσης πρόκειται να ανατεθεί σε σχετική επιτροπή, η οποία αναμένεται να συσταθεί στο αμέσως επόμενο διάστημα από τον υφυπουργό Οικονομικών Γ. Δρυ.

Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι με τον καινούριο φορολογικό νόμο, επήλθαν σημαντικές αυξήσεις στα τεκμήρια διαβίωσης για επιβατικά αυτοκίνητα ΙΧ, οι οποίες κυμαίνονται από 30% μέχρι και 80%, ανάλογα με τον κυβισμό του αυτοκινήτου. Με το ισχύον καθεστώς, κριτήρια για τον υπολογισμό των τεκμηρίων διαβίωσης επιβατικών αυτοκινήτων ΙΧ είναι ο κυβισμός και η παλαιότητα του οχήματος, πράγμα που χαρακτηρίζεται άδικο από αρμόδιους επί του θέματος παράγοντες. Η αδικία έγκειται στο ότι με βάση τα παραπάνω κριτήρια, μπορεί να ισχύει το ίδιο τεκμήριο για δύο οχήματα ίδιου μεν κυβισμού αλλά με μεγάλη διαφορά αξίας.

Το ίδιο ζήτημα είχε τεθεί και από την Ομοσπονδία Εφοριακών παλαιότερα, οι οποίοι είχαν προτείνει για τον υπολογισμό των τεκμηρίων διαβίωσης να λαμβάνονται υπόψη και κριτήρια όπως η πραγματική τιμή, η μάρκα του οχήματος κλπ.

Στο προσκήνιο η χαμηλή απορρόφηση

Σειρά επαφών με βασικά υπουργεία, που εποπτεύουν τα μεγάλα έργα του Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης, έχει τις μέρες αυτές ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας

Η χαμηλή απορροφητικότητα των κοινοτικών κονδυλίων σε έργα που έχουν ενταχθεί στο Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης 1994 - 1999, είναι το θέμα των συζητήσεων που έχει ξεκινήσει το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας με συναρμόδια υπουργεία, ενώ συναντήσεις με το αντικείμενο αυτό πρόκειται να γίνουν και μέσα στην τρέχουσα βδομάδα.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το πρόβλημα της αργής πορείας κατασκευής των έργων υφίσταται από τις αρχές ακόμα του χρονοδιαγράμματος υλοποίησης του ΚΠΣ, αλλά παρά τις δημόσιες διαβεβαιώσεις της κυβέρνησης για λήψη μέτρων επιτάχυνσης των διαδικασιών, τα μέχρι σήμερα αποτελέσματα κρίνονται πενιχρά. Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας, κατά το εντεκάμηνο Γενάρη - Νοέμβρη 1996, οι επενδύσεις, ως προς τις δεσμεύσεις που είχαν αναληφθεί, κάλυψαν μόλις το 46% του τελικού στόχου για το 1996.

Στα πλαίσια του νέου κύκλου επαφών, ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας συναντήθηκε σήμερα με τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ, Κ. Λαλιώτη, ενώ για το ίδιο θέμα την προηγούμενη Παρασκευή είχε συνάντηση με τον υπουργό Εσωτερικών, Αλ. Παπαδόπουλο. Στα πλαίσια των συναντήσεων αυτών ο υφυπουργός Εργασίας, Χρ. Πρωτόπαππας, συναντήθηκε χτες με τον υφυπουργό Εθνικής Οικονομίας, Χρ. Πάχτα, ενώ τις επόμενες μέρες εκκρεμούν συναντήσεις με τα υπουργεία Παιδείας και Ανάπτυξης.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα σε ό,τι αφορά την προώθηση των επενδύσεων παρατηρείται σε αυτά που εποπτεύει το υπουργείο Ανάπτυξης. Στο τομεακό

πρόγραμμα "Βιομηχανία και Υπηρεσίες" η υλοποιούμενη επένδυση μόλις καλύπτει το 5% των αρχικών δεσμεύσεων, ενώ χαμηλοί ρυθμοί παρατηρούνται και στις επενδύσεις των Ταχυδρομείων (2%), Υγείας - Κοινωνικής Πρόνοιας (9%), Τουρισμού - Πολιτισμού (12%) κλπ.

ΚΚΕ
Παρέμβαση για τις ιδιωτικοποιήσεις τραπεζών

Παρέμβαση στην πολιτική ιδιωτικοποίησης του πιστωτικού συστήματος μετά την πρόθεση της κυβέρνησης να ιδιωτικοποιήσει και την Τράπεζα Κεντρικής Ελλάδας, κατά τα πρότυπα των τραπεζών Αττικής και Κρήτης, έκανε η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ καταθέτοντας σχετική ερώτηση στη Βουλή.

Συγκεκριμένα στην ερώτηση, η οποία υπογράφεται από τους βουλευτές του Κόμματος Μαρία Μπόσκου και Σταύρο Παναγιώτου και απευθύνεται προς τους υπουργούς Εθνικής Οικονομίας και Ανάπτυξης, αναφέρεται:

"Σύμφωνα με πληροφορίες του Τύπου, η κυβέρνηση προωθεί την πώληση της Τράπεζας Κεντρικής Ελλάδας κατά τα πρότυπα των τραπεζών Αττικής και Κρήτης.Η συγκεκριμένη αρνητική εξέλιξη αποτελεί βήμα στην παραπέρα ιδιωτικοποίηση του πιστωτικού συστήματος, οδηγεί την τράπεζα Κεντρικής Ελλάδας κάτω από τον έλεγχο μεγάλων χρηματοπιστωτικών ομίλων και έτσι αναστέλλεται η δυνατότητα αξιοποίησης της συγκεκριμένης Τράπεζας, αλλά και ολόκληρου του πιστωτικού συστήματος σαν "εργαλείου" οικονομικής ανάπτυξης. Επιπλέον σοβαροί είναι οι κίνδυνοι που δημιουργούνται από αυτή την εξέλιξη όσον αφορά στην απασχόληση των εργαζομένων στην Τράπεζα.

Ερωτώνται οι κκ υπουργοί:

  • Αληθεύουν οι πληροφορίες για την πώληση της Τράπεζας Κεντρικής Ελλάδας σε ιδιώτες; Αν ΝΑΙ: ποια είναι τα μέτρα που πρόκειται να πάρει η κυβέρνηση προκειμένου να παραμείνει η τράπεζα στο δημόσιο τομέα;
  • Σε κάθε περίπτωση ποια μέτρα πρόκειται να ληφθούν ώστε να διασφαλιστεί η απασχόληση των εργαζομένων στην τράπεζα;".


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ