ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 9 Μάρτη 1997
Σελ. /48
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
"Είμαστε λαός γεννημένος για το θέατρο"

Συζήτηση με την Αννα Συνοδινού

Ενα ενδιαφέρον νεοελληνικό έργο, "Ο φωταγωγός" του Σπύρου Γαλαίου,που ανέβηκε για πρώτη φορά από το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας,παρουσιάζεται, κάθε Δευτέρα και Τρίτη,στο Θέατρο "Αθηνών".Το έργο απεικονίζει ρεαλιστικά τη σύγχρονη ελληνική κοινωνία με τη γενική κρίση των αξιών, τα δύσκολα υπαρξιακά προβλήματα, την αντιπαράθεση των γενεών, μεταφέροντας συγχρόνως μηνύματα αισιοδοξίας. Στον πρωταγωνιστικό ρόλο, η Αννα Συνοδινού,της οποίας η απόφαση να πάει στην Πάτρα εξέπληξε.

Η ίδια ομολογεί, πως "είναι μια ευεργεσία η συνεργασία μου με το ΔΗΠΕΘΕ Πατρών. Ευεργεσία για μένα και γενικά ευεργεσία για τους ηθοποιούς. Να μην δημοσιοϋπαλληλοποιούμαστε στα κρατικά θέατρα ή στις οικογενειακές επιχειρήσεις. Απίστευτο το πόσο ξανανιώνεις, όταν αλλάζεις θέατρο, θίασο, κοινό, αλλά κυρίως πόλη".

Η Αννα Συνοδινού μιλά με νεανικό παλμό. Υπογραμμίζει πως "δεν είναι από τους ανθρώπους που λένε ότι δε θα μπορούσε να ζήσει χωρίς θέατρο".

"Μπορώ να ζήσω, κάνοντας οποιαδήποτε εργασία για να κερδίσω τα προς το ζην. Δε λέω πεθαίνω, χωρίς θέατρο. Στη δικτατορία έχω εργαστεί ως δακτυλογράφος στην επιχείρηση του ανδρός μου, πέντε χρόνια.Το σωστό είναι να κάνεις κάτι το οποίο να είναι καθαρό και παραγωγικό και να μην σε μπλοκάρουν οι δεσμεύσεις. Να πεις ότι: από την ώρα που καλούμαι να κάνω μια υποχώρηση για να κάνω θέατρο, δε θα το κάνω. Θα προτιμήσω να εξασφαλίσω τα προς το ζην με κάποιον άλλο τρόπο".

- Τι δε συγχωρεί στον καλλιτέχνη, το κοινό;

- Ο κόσμος δε συγχωρεί στον καλλιτέχνη τις παραδοξότητες, οι οποίες είναι υποβολιμαίες, τον υπολογισμό. Τον καλλιτέχνη τον θέλει να είναι σε υπέρβαση. Να είναι ο καλλιτέχνης της θυσίας εν ονόματι της τέχνης,η οποία καλείται να τον ψυχαγωγήσει, με το γέλιο ή το δάκρυ. Αυτό το μυρίζεται το κοινό. Πρέπει να του δώσεις καλό θέατρο. Και ευτυχώς υπάρχουν υψηλά θεάματα. Το θέατρο κρατιέται πολύ υψηλά στην Ελλάδα.Πιστεύω ότι η θεατρική τέχνη, ειδικά, είναι το πρωτογενές στοιχείο μέσα στην καλλιτεχνική φύση του Ελληνα. Είμαστε γεννημένος λαός του θεάτρου.Ωστόσο, υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση σε σχέση με άλλα κράτη, τα οποία σχεδιάζουν τις θεατρικές σπουδές.

- Αλλος ένας τομέας, στον οποίο ίσως βρισκόμαστε πιο πίσω από την ιστορία μας, είναι ο τομέας της θεατρικής συγγραφής...

- Με προκαλείτε, με την καλή έννοια, να σας πω, ότι αυτή η ανάγκη, την οποία επισημαίνετε, με έκανε να πω ότι, "αφού έφυγα οριστικά από την πολιτική και ξαναρίχνομαι με όλες μου τις δυνάμεις στο θέατρο, στο εξής θα παίζω μόνο Ελληνίδες ηρωίδες". Εχουν περιγραφεί οι γυναίκες που κρατάνε το μισό αυτού του τόπου σε όλα τα επίπεδα; Αυτές οι γυναίκες που βλέπουμε στην τηλεόραση αντιπροσωπεύουν την Ελληνίδα; Κλείνω την τηλεόραση, γιατί στενοχωρούμε πάρα πολύ και ντρέπομαι πολύ. Η Ελληνίδα δεν είναι σουρλουλού.

Αν, οι συγγραφείς μας, αλλά κι οι δημοσιογράφοι αντιστρέψουν και δείξουν την παραγωγική και όχι μόνο την εξαθλιωμένη, οδυνηρή πλευρά, δε θα δημιουργήσετε μια κατ' αρχήν υποστηλωτική ψυχολογία αυτού του λαού; Από το πρωί ως το βράδυ λέμε, "είσαι γρουσούζης, είσαι κλέφτης, απατεώνας, προδότης". Δεν υπάρχει ένας λαός, ένας κόσμος που μοχθεί, που δουλεύει, που τηρεί τους κανόνες; Ολα αυτά δηλαδή, που φτιάχνουν μια ζωή και το χαρακτήρα ενός λαού. Πώς μεγαλούργησαν οι προηγούμενοι; Πώς αγωνίστηκαν; Πώς υπάρχουν αυτά τα σύνορα, η οικονομία, αυτές οι τέχνες, αυτός ο πολιτισμός; Από ποιους βγήκε; Βγήκε από ένα λαό απατεώνων; Γίνεται μια κακοποιός προπαγάνδα, που δείχνει τον ελληνικό λαό να έχει μόνο μειονεκτήματα. Ομως, δεν είναι έτσι.

- Θα μπορούσατε να ξανασχοληθείτε με την πολιτική;

- Οχι. Είναι μια εποχή που η πολιτική έχει να δώσει πολύ λίγα πράγματα. Γιατί οι σχεδιασμοί δεν εναπόκεινται πια στην ευφυία και τον πατριωτισμό των Ελλήνων.Είναι σχεδιασμένα με το μοιρογνωμόνιο για τη συγκεκριμένη φέτα στην πίτα. Αυτό, που μπορείς να κάνεις είναι να κοιτάξεις το σπίτι σου, να το κρατάς ελληνικό, καθαρό, γεμάτο από πολιτισμό, από νοικοκυριό και αγαθά. Ισως να έχουμε κάποιους πολιτικούς, που είναι ευσυνείδητοι, ας πούμε, μάνατζερ. Τώρα, αν βγει ένα ταλέντο μεγάλο, πολιτικό, το οποίο μπορεί να ανατρέψει όλο αυτό το σκηνικό, που έχει κτιστεί με τα διάφορα Μάαστριχτ...

Θα λογοδοτήσουν...

- Τι έγινε και ενώ το έργο είχε εγκριθεί να ανέβει στο Εθνικό, δεν ανέβηκε;

- Ο Κούρκουλος παραδέχεται ότι ήταν ο μόνος που απέρριψε το έργο, παρότι είχε εγκριθεί από την καλλιτεχνική Επιτροπή κι από όλο το ΔΣ, με εξαίρεση τον ίδιο. Είχαμε συμβόλαια. Περιμέναμε τριάμισι χρόνια.

- Υπάρχει εκδικητική στάση απέναντί σας από τον διευθυντή του Εθνικού;- Μια ανοησία δεν είναι καν εκδικητική. Δεν εκδικείται εμάς. Υποτιμά τον εαυτό του. Εμάς τι μας έκανε; Πήγαμε πολύ ωραία. Η Πάτρα μάς αποθέωσε, στο θέατρο "Αθηνών" πηγαίνουμε θαυμάσια. Ηθελε να μεσολαβήσω στη ΝΔ για να ψηφιστεί ο νόμος και βέβαια δεν το έκανα. Διότι ήμουν αντίθετη. Αυτή η θέση που όλα τα κόβει και όλα τα ράβει, μειώνει την τέχνη, δεν την ευνοεί. Προσβάλλει τον καλλιτέχνη.Υπάρχουν δύο άρθρα του κ. Ντελάκη,ο οποίος ειδοποιεί και τους πολιτικούς, αλλά και τους διοικητικούς παράγοντες ότι, ο νόμος αυτός είναι αντισυνταγματικός και θα λογοδοτήσουν όλοι.Γιατί πουθενά στον κόσμο δεν εκταμιεύεται δημόσιο χρήμα, χωρίς να υποβληθεί προς έλεγχον από το Ανώτατο Ελεγκτικό Συνέδριο. Αργά ή γρήγορα θα λογοδοτήσουν. Αυτό δεν το έχουν λάβει σοβαρά υπόψη τους. Η μάλλον το έχουν λάβει, αλλά φαίνεται ότι η πίεση να μένει ο κ. Κούρκουλος στη θέση του, είναι τόσο μεγάλη που δε θέλουν να χαλάσουν το νόμο.

Υπενθυμίζουμε ότι "Ο φωταγωγός" ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Νίκου Αρμάου,σκηνικά - κοστούμια Λαλούλας Χρυσικοπούλου,μουσική Ηρακλή Πασχαλίδη.Παίζουν επίσης: Ηλίας Γιαννάκης, Νίκος Σκουλάς, Τέλης Ζώτος.Σοφία ΑΔΑΜΙΔΟΥ

"Ο φωταγωγός", στο θέατρο "Αθηνών"

Αννα Συνοδινού

"ΛΕΣΒΟΣ ΑΙΟΛΙΣ"

Ανθρωποι

και μουσική

της Λέσβου

Με αφορμή την πρόσφατη έρευνα, που εκδόθηκε με τη μορφή ενός βιβλίου και δύο CD υπό τον τίτλο "Λέσβος Αιολίς" συζητάμε με τον Νίκο Διονυσόπουλο, που συνέλεξε το υλικό

Σελίδα 3

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Οι νέοι

ονειρεύονται

παρά τα εμπόδια

Συζήτηση με τη δημιουργό της ταινίας "Τρεις εποχές", Μαρία Ηλιού

Σελίδα 4

ΡΑΔΙΟΤΗΛΕΟΠΤΙΚΟ

ΤΟΠΙΟ

Προσομοιάζει

με το καθεστώς

της μαφίας

Τη "ζούγκλα" του ραδιοτηλεοπτικού τοπίου αναγκάστηκε να παραδεχτεί και ο καθ' ύλην αρμόδιος υπουργός Τύπου, Δημήτρης Ρέππας

Σελίδα 5

ΑΠΟΚΡΙΕΣ

Τον παλιό

εκείνο

τον καιρό

"Τη μάσκα θα σηκώσω και όλα θα σου τα δώσω, όσα έχω εγώ κρυμμένα... ",έλεγαν και τόνιζαν τα υπονοούμενα οι κυρίες με το ντόμινο μιας άλλης εποχής. Παραλήπτης το άλλο ντόμινο, που ενδεχομένως να ήταν ο ίδιος τους ο άνδρας. Τότε, τον παλιό εκείνο τον καιρό...

Σελίδες 8 - 9

ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ

Α ΕΘΝΙΚΗ

Κούλουμα

στα γήπεδα

Μπορεί οι αποκριάτικες εκδηλώσεις να φτάνουν σήμερα στην κορύφωσή τους αλλά για τους φίλαθλους η σημερινή 24η αγωνιστική του πρωταθλήματος της Α Εθνικής κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον τους

Σελίδα 31



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ