ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 12 Απρίλη 1997
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Η "εν πολλαίς αμαρτίες... " TV

Oι αλλαγές στη ζωή μας σημειώνονται καθημερινά, αλλά τις συνειδητοποιούμε αργότερα. Πολύ αργότερα. Πριν μερικά χρόνια, όταν ένα αυτοκίνητο έκλεινε το δρόμο ενός άλλου αυτοκινήτου ή ένας προφυλακτήρας "φιλούσε" τον μπροστινό του, έβλεπες μια μούντζα να τινάζεται με δύναμη από το ανοιχτό παράθυρο, άκουγες μια τούρκικη βρισιά και στη χειρότερη περίπτωση έπεφτε η απειλή, μόνον η απειλή μιας καρπαζιάς. Τώρα, μόνο και μόνο επειδή η φυσιογνωμία ενός οδηγού δεν αρέσει στον άλλο, γίνεται χαμός. Πέφτει ξύλο, πλανιούνται στον μολυσμένο αέρα χυδαίες βρισιές και χρειάζεται μεγάλο θάρρος από τους περαστικούς να μπουν στη μέση και να χωρίσουν αυτούς που στην ουσία δεν έχουν τίποτε να χωρίσουν. Που, απλώς, αφορμή ζητούν για να εκτονωθούν.

Oι αλλαγές στη ζωή μας σημειώνονται καθημερινά, αλλά είδηση το παίρνουμε όταν είναι πια αργά. Πριν από μερικά χρόνια δεν ξέραμε πολλά για τις ένοπλες ληστείες, για τους εποχούμενους, τους "ξένοιαστους καβαλάρηδες", που σκορπίζουν τον τρόμο στις απλές γυναίκες. Που ξαφρίζουν την τσάντα. Πριν από μερικά χρόνια λίγα γνωρίζαμε για στυγερά εγκλήματα. Απλώς και μόνο γιατί δεν υπήρχαν στην "ημερησία διάταξη". Οι ληστείες κάθε πενήντα χρόνια γίνονταν. Δεν αναφερόμαστε, φυσικά, στους δεξιοτέχνες, τους "πορτοφολάδες" των λεωφορείων. Αυτοί πάντα έκαναν τη δουλιά τους "διακριτικά". Σιωπηλά και σεμνά θα λέγαμε... Οι φόνοι στα δάχτυλα μετρημένοι ήταν και άφηναν εποχή. Μια εποχή... Τώρα, κάθε λεπτό, κάθε στιγμή, και μια ληστεία. Χωρίς αστεία. Κάθε λεπτό, κάθε στιγμή κινδυνεύει η ζωή σου χωρίς αιτία. Οι δολοφονίες πολλαπλασιάζονται με τρομερή ταχύτητα και σύνηθες το φαινόμενο κοντεύει να γίνει. Μα τι συνέβη αναρωτιόμαστε. Η ανθρώπινη φύση παραμορφώθηκε και μεταλλάχτηκε σε ζοφερή και δολοφονική σε λίγες μόνο δεκαετίες;

Oι αλλαγές έρχονται, αλλά δεν καταγράφονται αμέσως. Αργότερα περιγράφονται. Δυστυχώς. Οι σκληρές ταινίες με τα πολλά εγκλήματα είχαν πάντα ένα ηθικό δίδαγμα. Από τη μια ήταν ο έντιμος, ο καλός και από την άλλη ο κακός, που πάντα τον περίμενε η τιμωρία. Η τηλεόραση όμως, έφερε μια μεγάλη αλλαγή. Τη μεγαλύτερη. Την ατιμωρησία. Η τηλεόραση με όλη της τη βία και με όλη την ανοησία μπήκε στα σπίτια και άλωσε την ψυχή και το νου πολλών. Ο "Δούρειος ίππος" έχει μάτι πονηρό και ευρηματικό. Ενίοτε γίνεται και αηδιαστικό. Εκανε τον απεχθή πόλεμο να μεταμορφωθεί σε πολυθέαμα, τη δολοφονία σε θέαμα, τους ασήμαντους οικογενειακούς καβγάδες να παίρνουν διαστάσεις "ομηρικών". Η ειρήνη, η αρετή, η σοβαρότητα δεν πουλάνε, λένε. Με τη βοήθεια της λάμψης, της γοητείας, και της απατηλής δόξας που προσφέρει ο "αέρας" της πανούργας μικρής οθόνης, που με τα "παράθυρά" της και τα "σαλόνια" της φιλοξενούν όλα τα "καλά παιδιά", έκανε μεγάλη ζημιά. Εδωσε κακά παραδείγματα. Μετέτρεψε σε μικρούς ήρωες φύσεις εγκληματικές. Διότι, πάντα υπήρχαν κοντοί άνθρωποι, πάντα υπήρχαν κάποιοι γονείς που έδερναν ανηλεώς τα παιδιά τους, πάντα υπήρχαν άτομα που υπέφεραν με τα λεγόμενα ψυχικά παιδικά τραύματα. Τηλεόραση, όμως, δεν υπήρχε. Και έτσι, θύματα δε μετρούσαμε. Δεν πονούσαμε. Δε θρηνούσαμε. Κάναμε ό,τι μπορούσαμε να διορθώσουμε τα κακώς κείμενα.

Oι αλλαγές που θα σημειωθούν στη ζωή μας οφείλουν να την κάνουν καλύτερη. Ολοι πρέπει να βοηθήσουν σ' αυτό. Οι επιστήμονες, οι ερευνητές, οι κινηματογραφιστές, οι άνθρωποι του πνεύματος. Ολοι... Κυρίως, οι υπεύθυνοι των καναλιών πρέπει να βοηθήσουν και να διαπαιδαγωγήσουν τον κόσμο σωστά. Αν θελήσουν όλοι να προσανατολιστούν σ' αυτήν την κατεύθυνση, το αποτέλεσμα θα είναι εντυπωσιακό. Θα μειωθεί η εγκληματικότητα, η σκληρότητα, η βία, η ανοησία, ο μιμητισμός.Θα αναρωτηθεί ίσως ο αναγνώστης: Για όλα φταίει η "Τι Βι"; Οχι βέβαια, όλοι φταίνε, μα η "εν πολλαίς αμαρτίες" περιπεσούσα τηλεόραση δε φαίνεται να μετανοεί για τα ανομήματά της. Και συνεχίζει να εγκληματεί εκ προμελέτης. Να "νιώθει θεός" με την κάμερα και να εκτελεί εν ψυχρώ.

Τιτίνα ΔΑΝΕΛΛΗ

ΗΛΕΚΤΡΙΚΟΙ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΙ
Ο κόσμος τους εμπιστεύεται, η κυβέρνηση τους σαμποτάρει

Με συντριπτική πλειοψηφία οι επιβάτες ζητούν να παραμείνει δημόσια και κοινωφελής υπηρεσία ο ηλεκτρικός και τα πράσινα λεωφορεία

Υπέρ της διατήρησης του δημόσιου και κοινωνικού χαρακτήρα των ΗΣΑΠ (ηλεκτρικός σιδηρόδρομος και πράσινα λεωφορεία) τάσσεται η συντριπτική πλειοψηφία του επιβατικού κοινού, όπως προκύπτει από τα στοιχεία δημοσκόπησης που δόθηκαν χτες στη δημοσιότητα. Την ίδια στιγμή, η κυβέρνηση έχει αποκλείσει αυτόν το συγκοινωνιακό φορέα από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, καθυστερεί προκλητικά την ανανέωση του στόλου και δεν καλύπτει τα ελλείμματα, όπως έχει υποχρέωση από το νόμο. Αντίθετα, εφαρμόζοντας την αδιέξοδη πολιτική του ξέφρενου δανεισμού, "βουλιάζει" και τους ΗΣΑΠ στα ελλείμματα.

Η έρευνα διενεργήθηκε με πρωτοβουλία των εργαζομένων στους ΗΣΑΠ, το σωματείο των οποίων δημοσιοποίησε χτες τα αποτελέσματα. Σύμφωνα με τα στοιχεία που περιέχονται σ' αυτή, το 77,3% των ερωτηθέντων τάσσονται υπέρ της διατήρησης του δημόσιου και κοινωνικού χαρακτήρα των ΗΣΑΠ,ενώ οι εννιά στους δέκα, που χρησιμοποιούν για τη μετακίνησή τους τον ηλεκτρικό και τα πράσινα λεωφορεία, δηλώνουν αρκετά ικανοποιημένοι. Αντίθετα, τα παράπονα του επιβατικού εστιάζονται, κυρίως, σε υπηρεσίες που παρέχονται από ιδιώτες, όπως είναι η καθαριότητα των σταθμών και των συρμών, καθώς και η διανομή και πώληση των εισιτηρίων.

Τα βασικά συμπεράσματα της έρευνας αυτής είναι ότι για το επιβατικό κοινό η χρησιμοποίηση του ηλεκτρικού αποτελεί "συνειδητή επιλογή" και όχι αποτέλεσμα της έλλειψης καλύτερης ή έστω άλλης εναλλακτικής λύσης. Κι αυτό, γιατί ο ηλεκτρικός υπερέχει έναντι των άλλων μέσων μεταφοράς σε: Ταχύτητα μετακίνησης, ακρίβεια δρομολογίων, χρόνο αναμονής, άνεση και ασφάλεια. Οσον αφορά τους οικονομικούς πόρους που απαιτούνται για τη λειτουργία των ΗΣΑΠ, το επιβατικό κοινό θεωρεί ότι πρέπει να προέρχονται κατά κύριο λόγο από τον κρατικό προϋπολογισμό,ενώ κρίνει ως "ικανοποιητική" την τιμή του εισιτηρίου. Για το ενδεχόμενο κατάργησης των λεωφορειακών γραμμών των ΗΣΑΠ (πράσινα λεωφορεία) και αντικατάστασής τους με γραμμές των μπλε λεωφορείων, το 86% των ερωτηθέντων απάντησε αρνητικά.Οι προτάσεις και οι παρατηρήσεις του επιβατικού κοινού για τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών από τους ΗΣΑΠ επικεντρώνονται:

  • Στην πύκνωση των δρομολογίων του ηλεκτρικού και των πράσινων λεωφορείων, στην επέκταση των λεωφορειακών γραμμών και στην αγορά καινούριων λεωφορείων.
  • Στη βελτίωση της καθαριότητας σε τρένα και σταθμούς, καθώς και στη δημιουργία νέων χώρων αναμονής.
  • Στην ανάγκη εξασφάλισης χώρων στάθμευσης κοντά στους σταθμούς του ηλεκτρικού, για τη διευκόλυνση των κατόχων ΙΧ, που χρησιμοποιούν τα τρένα των ΗΣΑΠ. Η πρόταση αυτή διατυπώθηκε κυρίως από το επιβατικό κοινό του Πειραιά, του Φαλήρου, του Θησείου, της Αττικής, του Αγ. Νικολάου και της Κηφισιάς.
  • Στη γρήγορη και εύκολη αγορά των εισιτηρίων, με την επέκταση του δικτύου διανομής.

Στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου, οι εκπρόσωποι της Ενωσης Εργαζομένων ΗΣΑΠ επισήμαναν ότι την ίδια ώρα που το επιβατικό κοινό εμπιστεύεται τον ηλεκτρικό και τα πράσινα λεωφορεία και είναι "αρκετά ικανοποιημένο" από την παροχή των παρεχόμενων υπηρεσιών, η κυβέρνηση έχει εγκαταλείψει στην τύχη τους τους Ηλεκτρικούς Σιδηροδρόμους Αθήνας - Πειραιά, με πενιχρή επιδότηση μόλις 7,5 δισ. δρχ. το 1996, έναντι ελλείμματος 33 δισ. δρχ.! Επίσης, απέκλεισε τους ΗΣΑΠ από τα κονδύλια του Β Πακέτου Ντελόρ. Εκτός απ' αυτά δεν έχει κάνει τίποτα για την παραγγελία των 80 βαγονιών και ανάλογου αριθμού λεωφορείων, καθώς και για την προσαρμογή του συστήματος σηματοδότησης, ώστε να επιτευχθεί πυκνότερη ροή δρομολογίων.

Το κυριότερο, όμως, είναι ότι η κυβέρνηση δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμα πώς θα συνεργάζεται το δίκτυο του ηλεκτρικού με το υπό κατασκευή μετρό, ούτε έχει προγραμματίσει την κατασκευή των απαραίτητων έργων γι' αυτή τη συνεργασία (π. χ. μεγαλύτερες αποβάθρες), καθώς όταν τεθεί σε λειτουργία το μετρό, η κίνηση στον ηλεκτρικό θα αυξηθεί κατά 100.000 επιβάτες τη μέρα. Ν. Κ.

Το επιβατικό κοινό της Αθήνας "εμπιστεύεται" τον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο και τα πράσινα λεωφορεία, όπως έδειξε έρευνα που διενεργήθηκε με πρωτοβουλία των εργαζομένων στους ΗΣΑΠ

Αρκετά ικανοποιημένοι δηλώνουν όσοι χρησιμοποιούν τον ηλεκτρικό και τα πράσινα λεωφορεία, αλλά διατυπώνουν παράπονα για υπηρεσίες που παρέχονται από ιδιώτες (καθαριότητα, διανομή εισιτηρίων κτλ.)



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ