ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 10 Φλεβάρη 1996
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Σφάλισαν τα μεγάλα μάτια

Η θρυλική Ντιριντάουα, του αγώνα και του θεάτρου, δεν υπάρχει πια

"Είμαι ευχαριστημένη που μπόρεσα να βάλω ένα μικρό λιθαράκι στον αγώνα του λαού μας για τη δημοκρατία. Τη δημοκρατία που πιστεύουμε εμείς, την πραγματική. Είμαι περήφανη που κάτι πρόσφερα σ' αυτό τον αγώνα",έλεγε η Καίτη Οικονόμου,η "θρυλική" στον κόσμο του θεάτρου, των θεατρόφιλων και της Εθνικής Αντίστασης Ντιριντάουα,όπως ήταν γνωστή, στην πρώτη, μετά τη μακρόχρονη απουσία της από τη σκηνή, συνέντευξή της στο "Ρ", τον Απρίλη του 1988.

Σήμερα, η "γυναίκα - λάστιχο", η ηθοποιός, η χορεύτρια, εκείνη με τα μεγάλα τσακίρικα μάτια, η αγωνίστρια, δεν υπάρχει πια. Χτες το πρωί άφησε την τελευταία της πνοή, από ανακοπή καρδιάς, σε ηλικία περίπου 75 ετών. Πριν 22 χρόνια η Καίτη Ντιριντάουα εγκατέλειψε το θέατρο. "Είναι η μοίρα του ηθοποιού",έλεγε στο "Ρ", "να τον λησμονούν όταν αποσύρεται. Βγήκα στη σκηνή 6 - 7 χρονών παιδί και πέρασα τόσα και τόσα... Αλλοι θορύβησαν πολύ γύρω από το πρόσωπό μου... Οι αντίπαλοι του αγώνα του λαού μας".

Μέχρι, όμως, να εγκαταλείψει ό,τι πολύ αγάπησε, όχι όμως περισσότερο από τον αγώνα - "αγάπησα τον αγώνα περισσότερο απ' το θέατρο",έλεγε - είχε γίνει μύθος της σκηνής. Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, αλλά αφού πολύ νωρίς έχασε τον πατέρα της, κατηφόρισε στην Αθήνα. Ξεκίνησε πολύ μικρή τη βιοπάλη, στο "Μικρό Ζάππειο", χωρίς μεροκάματο. Αργότερα δούλεψε σε βαριετέ και σε "μπουλούκια", μέχρι που ο Αττίκ την προσέλαβε στην περίφημη "Μάντρα" του. Ηταν το 1937. Οσο για το όνομά της... ο Λάσκος και ο Αττίκ έμελλε να γίνουν "νονοί" της.

"Είχαμε πάει περιοδεία στην Αίγυπτο",διηγείται στο "Ρ". Και συνεχίζει: "Είχε τελειώσει ο πόλεμος των Ιταλών στην Αβησσυνία και οι μάχες στην πόλη Ντιριντάουα. Ημουνα μικρή, ακόμα, ευλύγιστη και μαυροτσούκαλο και μ' έβγαλαν Ντιριντάουα".

Ουσιαστικά, μετά τον Αττίκ ξεκίνησε η πρωταγωνιστική της καριέρα, στο θίασο του Μακέδου, στον οποίο δούλεψε μέχρι το 1942. Στο μεταξύ, φυλακίστηκε για έξι μήνες. Μετά την κατάρρευση των Ιταλών η Ντιριντάουα ξανάρχισε να παίζει, αλλά και να αγωνίζεται μέσα από το ΚΚΕ και το ΕΑΜ Θεάτρου. Μετά τα Δεκεμβριανά βρέθηκε σ' έναν ΕΑΜίτικο θίασο με τους: Γιαννίδη, Βεάκη, Παπαθανασίου, Παϊζη, Μανέλη, Ζέη, Οικονομίδη,που γύριζε την Ελλάδα. Με τη συμφωνία της Βάρκιζας γύρισαν στην Αθήνα και κρύφτηκαν.

Η Καίτη Ντιριντάουα κρυβόταν επτά μήνες, μέχρι που ο επιχειρηματίας του θεάτρου "Ερμής" - το σημερινό "Βέμπο" - της πρότεινε να δουλέψει. Από εκείνη την περίοδο η ηθοποιός, πάντα συγκινημένη, θυμόταν την επίθεση των χιτών μέρα πρεμιέρας. "Μπαίνοντας στο θέατρο, αντί για καλή επιτυχία, άκουγα να μου λένε "καλή ψυχή"". Η Καίτη Ντιριντάουα εκείνο το βράδυ, από σκηνής, για δεύτερη φορά μετά την Κατοχή - οπότε και συνελήφθη από τους κατακτητές - είπε το μεγάλο "Οχι". Στη στημένη από την Ασφάλεια προβοκάτσια να τη φωνάζουν "θεατές", "Βουλγάρα, Βουλγάρα", απάντησε "Είμαι Ελληνίδα πολύ περισσότερο από σας".Από αυτή τη στιγμή, αν και κατάφερε να διαφύγει, άρχισε η δίωξη και παρανομία της. Το 1947, Μεγάλη Εβδομάδα, βρέθηκε στο Μεταγωγών. Κι άρχισε η εξορία, πρώτα στο Μακρονήσι, μετά στη Χίο και στο Τρίκερι. Τα πόδια της σακατεύτηκαν. Επαθε οξεία ρευματική αρθρίτιδα. Για αρκετά χρόνια πάλευε να ξαναπαίξει.

Στο μεταξύ, παντρεύτηκε τον Κώστα Χατζηχρήστο,με τον οποίο απέκτησε μία κόρη. Η Ντιριντάουα, όμως, δεν άντεχε πια κι άλλες ταλαιπωρίες και βγήκε στη σύνταξη.

Σήμερα, τα μεγάλα, μαύρα μάτια της σφάλισαν για πάντα και πήραν μαζί τους τη λάμψη της δόξας και το μέγεθος του αγώνα.

Η κηδεία της θα γίνει στις 11. 30 το πρωί της Δευτέρας, από το Νεκροταφείο Νέας Ερυθραίας.

ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΚΚΕ
Ποιος πληρώνει το "καλό κλίμα";

Στη διάρκεια των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης, ο υπουργός Πολιτισμού, Σταύρος Μπένος,μίλησε περί "ανάπτυξης του Πολιτισμού στην πατρίδα" και εκτίμησε "ότι το κλίμα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι πολύ καλό". "Καλό κλίμα" εννοούσε, αλλά δεν την είπε με το όνομά της... την αποδοχή της πρότασής του από το κυβερνητικά ορμώμενο, πρόσφατο, συνέδριο της ΚΕΔΚΕνα πάψει να επιχορηγεί το κράτος την όποια πολιτιστική δραστηριότητα της ΤΑ και να την πληρώνουν οι δημότες με έναν επιπλέον ειδικό φόρο στους λογαριασμούς της ΔΕΗ (! ).

Γι' αυτό το ΚΚΕ,σε ερώτηση των βουλευτών του Ορέστη Κολοζώφ, Στρατή Κόρακα και Γιάννη Κατσαρού,τονίζει ότι "το κλίμα μόνο καλό δεν είναι και ότι δεν υπάρχει ανάπτυξη του πολιτισμού στον τόπο μας".

Εχοντας αυτή την εκτίμηση που πηγάζει από την πραγματικότητα, οι κομμουνιστές βουλευτές "προκαλούν" να πει τα πράγματα με το όνομά τους: "Με ποιο χρηματικό ποσό σκέπτεται να χρηματοδοτήσει το ΥΠΠΟ την Τοπική Αυτοδιοίκηση, για δαπάνες ίδρυσης και λειτουργίας δημοτικών Πνευματικών Κέντρων και Δημοτικών Ωδείων; Και με ποιο ποσό σκέπτεται να χρηματοδοτήσει την ΤΑ για δημιουργία, λειτουργία και συντήρηση βιβλιοθηκών, για εκπαιδευτικά πολιτιστικά προγράμματα και καλλιτεχνικές εκδηλώσεις; ".

Οι βουλευτές ρωτούν ακόμα, πώς σκέπτεται το ΥΠΠΟ να αξιοποιήσει το Εικαστικό Επιμελητήριο,που αν και θεσμοθετημένος σύμβουλος του κράτους, είναι από το ΥΠΠΟ αγνοημένος και παραγκωνισμένος. Τι μέτρα θα πάρει για να περιορίσει τις υπερεξουσίες των καλλιτεχνικών διευθυντών στις ιδιωτικοποιημένες κρατικές σκηνές.

Και τέλος, ρωτούν: η νέα ηγεσία του ΥΠΠΟ θα προχωρήσει στην υλοποίηση της πρότασης του τέως υπουργού, για επιπλέον (εκτός κρατικού προϋπολογισμού) χρηματοδότηση του Μεγάρου Μουσικής με 1,7 δισ. από το ΠΡΟ- ΠΟ και το ΛΟΤΤΟ;

Κηδεμόνευση και εκτός τειχών

Με επιπλέον "προίκα" από τον κρατικό προϋπολογισμό, ο ιδιωτικός "Μουσικός και Εκπαιδευτικός Οργανισμός" του Χρ. Λαμπράκη "εξορμά" στην επαρχία

Ηταν Σεπτέμβρης του 1994, όταν η "Καμεράτα",η ορχήστρα των Φίλων Μουσικής (Μεγάρου Μουσικής), μετατρεπόταν σε "Μουσικό και Εκπαιδευτικό Οργανισμό Ελλάδος",με μορφή ΝΠΙΔ,εποπτευόμενο από το ΥΠΠΟ. Μετατροπή που αποσκοπούσε στη διεύρυνση των δραστηριοτήτων της σε υπερορχήστρα, αλλά κυρίως του μεγαλοεκδότη, προέδρου του ΟΜΜΑ - και του νεοσύστατου Οργανισμού - Χρήστου Λαμπράκη (!). Γιατί αν και ο συγκεκριμένος οργανισμός φέρεται ότι δημιουργήθηκε με πρωτοβουλία του ΥΠΠΟ (επί υπουργίας Θ. Μικρούτσικου), ενισχύοντάς τον με αρκετά εκατομμύρια,δίνεται η αίσθηση ότι έγινε, κυρίως, για την εξυπηρέτηση των στόχων του Χρ. Λαμπράκη.Στόχοι που έχουν να κάνουν, όπως φαίνεται, και με την κηδεμόνευση από τον ίδιο του μουσικού πολιτισμού και εκτός των τειχών της πρωτεύουσας.

Χαρακτηριστική η φράση του Χρ. Λαμπράκη για το "βολικό" της δημιουργίας του παραπάνω οργανισμού από τον πρώην υπουργό Πολιτισμού: "Η απόφασή του να τον οργανώσει, ήρθε "κουτί" με την ύπαρξη και χρησιμοποίηση της "Καμεράτα""!

Μιλώντας, εξάλλου, για "γονιμοποίηση τοπικών πυρήνων, που σήμερα βρίσκονται ακυρωμένοι", ο μεγαλοεκδότης αναφέρθηκε στους στόχους του οργανισμού: Οργάνωση καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών εκδηλώσεων, ηχογραφήσεις - μαγνητοσκοπήσεις και διάθεσή τους στο κοινό, συνεργασία με αντίστοιχους ελληνικούς και διεθνείς οργανισμούς.

Πρώτη "γεύση" των δραστηριοτήτων του "Μουσικού και Εκπαιδευτικού Οργανισμού Ελλάδος" είναι το "Μουσικό ταξίδι στην Ελλάδα, 1995-1996",με συναυλίες της "Καμεράτα" σε 21 πόλεις της χώρας (η πρώτη δόθηκε χτες στις Σέρρες). Είναι το πρώτο μέρος ενός τριετούς προγράμματος, σε συνεργασία με το ΥΠΠΟ, που διαθέτει ένα μεγάλο μέρος του προϋπολογισμού των πρώτων συναυλιών. Σε 150 εκατομ. ανέρχεται η "προικοδότηση" από τον κρατικό κορβανά (εκτός του ποσού που λαμβάνει το ΜΜ από τον τακτικό προϋπολογισμό του ΥΠΠΟ), ενώ από 100 εκατομ. θα δώσουν ο "Σύλλογος Φίλων της Μουσικής" και η "Γιούρομπανκ" του ομίλου Λάτση, που έχει "υιοθετήσει" την ορχήστρα.Οπως ειπώθηκε, οι συναυλίες αποσκοπούν στο να "μεταφέρουν" στις διάφορες πόλεις "τη ζωντανή κλασική μουσική", στην "προβολή νέων ταλαντούχων μουσικών" και στην "επαφή και το διάλογο με τους τοπικούς φορείς". Ολα αυτά, βεβαίως, με την παρουσίαση προγραμμάτων, που θα βασίζονται σ' αυτά που παρουσιάζει η "Καμεράτα" στο Μέγαρο Μουσικής.

Γιορταστική "Θεοφανώ"

Τα σαράντα χρόνια από την πρώτη παρουσίαση του έργου "Θεοφανώ" του Αγγελου Τερζάκη (Εθνικό θέατρο 1956) θα γιορτάσει το "Αμφι - Θέατρο" σε ειδική παράσταση που θα δοθεί σήμερα. Στην παράσταση θα παραστούν η χήρα του συγγραφέα Λουϊζα Τερζάκη και ο γιος του, ο συνθέτης Δημήτρης Τερζάκης,που έρχεται από τη Γερμανία (όπου και ζει) γι' αυτό το σκοπό. Την παράσταση θα προλογίσει ο σκηνοθέτης της, Σπύρος Ευαγγελάτος,μαθητής του συγγραφέα. Η "Θεοφανώ" παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία Σπύρου Ευαγγελάτου,σκηνικάΛαλούλας Χρυσικοπούλου,κοστούμια Γιάννη Μετζικώφ.Παίζουν: Λήδα Τασοπούλου, Νίκος Χαραλάμπους, Κώστας Αθανασόπουλος, Ντίνος Αυγουστίδης, Σωτήρης Βάγιας, Δήμητρα Παπαχρήστου,κ. ά.

"Ματωμένος γάμος"

Η τελευταία παράσταση του "Ματωμένου γάμου" του Λόρκα,με τη "Θεατροκίνηση",στο θέατρο "Κνωσός",θα δοθεί τη Δευτέρα (12/2). Την παράσταση θα προλογίσει ο καθηγητής του ισπανικού ινστιτούτου "Θερβάντες" Αλφόνσο Μαρτινέζ.Ο "Ματωμένος γάμος" σε μορφή χοροδράματος παρουσιάζεται σε χορογραφία Ισίδωρου Σιδέρη - Κυριάκου Κοσμίδη,δραματουργική επεξεργασία - σκηνοθεσία Ισίδωρου Σιδέρη,σκηνικά - κοστούμια Σταύρου Αντωνόπουλου,μετάφραση Νίκου Γκάτσου,μουσική Γιάννη Μεταλινού και Ιγκορ Στραβίνσκι.Ερμηνεύουν: Τάκης Χριστογιαννόπουλος, Ελενα Γεροδήμου, Μάγδα Ρόιμπα, Ευθύμιος Δούκας, Σύνθια Φρυδά κ. ά. Απαγγέλλει η Τζένη Μιχαηλίδου.

@ Στον θεατρικό συγγραφέα και δοκιμιογράφο Χάρη Λαμπίδη θα απονείμει
  • Στον θεατρικό συγγραφέα και δοκιμιογράφο Χάρη Λαμπίδη, θα απονείμει Επαινο η Ελληνική Εταιρεία Μεταφραστών Λογοτεχνίας για τη μετάφραση των"Δοκιμίων" του Ραλφ Γουόλνιο Εμερσον.Η απονομή του επαίνου θα γίνει τη Δευτέρα στο Δημαρχιακό Μέγαρο Αθηνών. Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις"Γκούτενμπεργκ".
Καίρια συνέλευση των ηθοποιών

Η παράταξη "Δημοκρατική Ενότητα Ηθοποιών",που πρόσκειται στην ΕΣΑΚ, καλεί τα μέλη και τους φίλους της, αλλά και όλο τον κλάδο, να συμμετάσχουν μαζικά στη Γενική Συνέλευση, που συγκάλεσε το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών,τη Δευτέρα (7μμ), στο θέατρο "Βεάκη".Πολύ σοβαρά είναι τα θέματα της συνέλευσης και συγκεκριμένα: Η υπογραφή νέας Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας με την ένωση των επιχειρηματιών (ΠΕΕΘ). Ενημέρωση για τα οξυμένα προβλήματα του κλάδου: αμοιβές, ένσημα, συνταξιοδότηση και φορολογικά. Και τέλος η κατάσταση στα κρατικά και δημοτικά θέατρα.

Συλλυπητήρια της Αλ. Παπαρήγα

Η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα, μόλις πληροφορήθηκε το θάνατο της μεγάλης ηθοποιού Καίτης Οικονόμου (Ντιριντάουα) έστειλε το ακόλουθο τηλεγράφημα:

"Το θέατρο έχασε μια μεγάλη ηθοποιό. Πάντα κοντά στους αγώνες του λαού. Σας εκφράζω τα θερμά μου συλλυπητήρια. Θα την θυμόμαστε πάντα".

Επιγραφή του Αντίγονου

Βασιλική επιγραφή,με επιστολή του βασιλιά της Μακεδονίας Αντίγονου αποκάλυψε η αρχαιολογική σκαπάνη, στο ιερό του Ολυμπίου Διός στο Δίον. Οπως ανακοίνωσε ο καθηγητής του ΑΠΘ, Δημήτρης Παντερμανλής,στη Θ Συνάντηση Αρχαιολόγων,που πραγματοποιείται στη Θεσσαλονίκη, "η επιγραφή βεβαιώνει τη θέση του Ιερού του Διός στον αρχαιολογικό χώρο του Δίου".Και ότι "κατά την τελευταία ανασκαφική περίοδο εντοπίστηκε το αρχαίο στάδιο του Δίου με ευρήματα του 4ου αι. π.Χ. Πιθανόν πρόκειται για το Ολυμπιακό Στάδιο του Δίου,όπου διεξάγονταν τα Ολύμπια της Μακεδονίας".

Ανασκαφές έγιναν και σε άλλους δύο τομείς. Συγκεκριμένα, κάτω από τα κτίρια της ρωμαϊκής εποχής,όπου βρέθηκαν μεγάλα συγκροτήματα των ελληνιστικών χρόνων και στο ιερό του Ολυμπίου Διός,το οποίο "είναι το σημαντικότερο ιερό, διότι σχετίζεται με την ιστορία της Μακεδονίας και του οποίου η αποκάλυψη θα συνεχιστεί, επειδή έχουμε και άλλα πράγματα, όπως κομμάτια γλυπτών και ενδείξεις για χάλκινα αγάλματα". (Σημειώνεται ότι στην ανασκαφή έχει στηθεί ηλεκτρονικό εργαστήριο).

Ο προϊστάμενος της ΙΖ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, Παύλος Χρυσοστόμου,ανακοίνωσε την αποκάλυψη τριών μεγάλων μνημειακών διθάλαμων μακεδονικών τάφων,στην Πέλλα (4ος - 3ος π.Χ.), που είχαν συληθεί. Τόνισε ότι "οι τάφοι μαρτυρούν πως η Πέλλα ήταν πρωτεύουσα της Μακεδονίας και ίσως η έδρα μιας βασιλικής δυναστείας των Αντιπατριδών".Οσο για τονΤάφο της Κρίσεως είπε ότι οι αναστηλωτικές εργασίες θα ολοκληρωθούν μέσα στο 1997.

Κατά τη διάρκεια της συνάντησης ιδιαίτερη αναφορά έγινε στους σεισμούς της Κοζάνης και των Γρεβενών και στα 45, συνολικά, μεταβυζαντινά μνημεία που καταστράφηκαν.

Από τις εκδηλώσεις που διοργανώνει το Ιδρυμα Γουλανδρή - Χορν (Μάρκου Αυρηλίου 5) σημειώνουμε: Ο καθηγητής της ΑΣΚΤ Κ. Ξυνόπουλος θα μιλήσει με θέμα: "Ο δάσκαλός μου Φ. Κόντογλου" (12/2, 7.30μμ). Ο φιλόλογος Λ. Κούσουλας θα αναφερθεί στο θέμα: "Ο βιογράφος Πλούταρχος και η σχέση του με την αρχαία ιστοριογραφία" (14/2, 7.30μμ). Εκδήλωση με θέμα: "Ο ρόλος της κατανόησης στη σχέση μητέρας - παιδιού και ψυχαναλυτική θεραπεία" (16/2, 7.30μμ). Είσοδος ελεύθερη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ