ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 11 Φλεβάρη 1996
Σελ. /48
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΤΟ ΔΗΜΟΨΗΦΙΣΜΑ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΘΗΚΗ ΤΟΥ ΜΑΑΣΤΡΙΧΤ
"Στοιχειώδης δημοκρατική απαίτηση, αναφαίρετο λαϊκό δικαίωμα"

Ο Αντώνης Ντρέκος, εκπρόσωπος της Επιτροπής Δημοψηφίσματος, μιλάει στο "Ριζοσπάστη" για τις θέσεις, τους στόχους και τις πρωτοβουλίες της Επιτροπής

"Οσο μας αφορά, αρνούμαστε να ακολουθήσουμε αυτούς του "μονόδρομους" της ευρωϋποτέλειας, να γίνουμε συνένοχοι σε μια πορεία παραπέρα ακύρωσης της εθνικής μας ταυτότητας. Αντιπαραθέτουμε την έκκληση - πρότασή μας για δημοψήφισμα, όχι μόνο γιατί πιστεύουμε ότι εκφράζει μια στοιχειώδη δημοκρατική απαίτηση ή ένα αναφαίρετο λαϊκό δικαίωμα, αλλά και γιατί είμαστε απόλυτα βέβαιοι ότι δικαιώνεται τελικά απ' την ίδια τη ζωή... ". Τα παραπάνω τονίζει σε συνέντευξη του στο "Ριζοσπάστη" ο Αντώνης Ντρέκος εκπρόσωπος της Επιτροπής Δημοψηφίσματος για τη Συνθήκη του Μάαστριχτ και μέλος της Κεντρικής Διοίκησης του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδας.

Η συζήτησή μας με τον Αντ. Ντρέκο έγινε με αφορμή τη συγκρότηση της Επιτροπής, η οποία ήρθε να επιστεγάσει την πρωτοβουλία, που ξεκίνησε τον περασμένο Οκτώβρη με την υπογραφή έκκλησης - πρότασης για διενέργεια δημοψηφίσματος, στο οποίο ο ελληνικός λαός θα αποφανθεί για τη Συνθήκη του Μάαστριχτ και για τις αλλαγές που θα γίνουν στην επικείμενη Διακυβερνητική Διάσκεψη. Ο "Ριζοσπάστης" είχε δημοσιεύσει το κείμενο της έκκλησης - πρότασης, όπως και πολλά από τα ονόματα όσων τη συνυπέγραψαν. Ανθρωποι που καλύπτουν ένα ευρύτατο κοινωνικό και πολιτικό φάσμα.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συζήτησης που είχαμε με τον Αν. Ντρέκο.

- Γιατί σήμερα, 4 χρόνια σχεδόν μετά την επικύρωση της Συνθήκης από τη Βουλή, εσείς επιμένετε στην προβολή του αιτήματος για δημοψήφισμα;

- Πριν απ' όλα, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το καλοκαίρι του 1992 γίναμε μάρτυρες μιας ακραίας αντιδημοκρατικής πράξης. Τα κόμματα, που είχαν τότε έκφραση στο ελληνικό κοινοβούλιο - με μοναδική εξαίρεση το ΚΚΕ - πήραν την ευθύνη να ψηφιστεί άρον - άρον και ερήμην του λαού ένα κείμενο, που (εκτός των άλλων) συνιστούσε εκχώρηση ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων σε μια άλλη υπερεθνική οντότητα. Περιφρόνησαν ωμά την εύλογη αξίωση για πλήρη ενημέρωση του ελληνικού λαού πάνω σ' αυτή την προοπτική και θεώρησαν εντελώς περιττό να ζητηθεί τουλάχιστον η γνώμη του, όπως έγινε σε άλλες χώρες. Εγραψαν, επίσης, στα παλιότερα των υποδημάτων τους κι αυτήν ακόμα τη συνταγματική πρόβλεψη (άρθρο 44), που παραπέμπει σε δημοψήφισμα όταν πρόκειται για επιλογές αναφερόμενες σε "κρίσιμα εθνικά θέματα". Και είναι προφανές ότι βρεθήκαμε τότε μπροστά σε μια τέτοια περίπτωση. Φαίνεται, όμως, πως οι ηγεσίες αυτών των πολιτικών δυνάμεων τρόμαξαν ακόμα και με την ιδέα ότι θα μπορούσε να αποκαλυφθεί το μέγεθος της προσβολής εθνικών και λαϊκών συμφερόντων που έφερνε η προωθούμενη (τότε) Συνθήκη του Μάαστριχτ.

Συνέπειες

Σήμερα, λίγα χρόνια μετά, δοκιμάζουμε ποικιλότροπα τις δραματικές συνέπειες εκείνης της επιλογής για το λαό και τη χώρα. Πολύ συνοπτικά μπορούμε να αναφέρουμε την έξαρση της ανεργίας, την παρατεταμένη λιτότητα, τη συρρίκνωση της παραγωγικής μας βάσης, την περιθωριοποίηση του αγροτικού τομέα της οικονομίας, τον αφανισμό χιλιάδων μικρομεσαίων επιχειρήσεων, την κατεδάφιση του κοινωνικοασφαλιστικού μας συστήματος, την εκτίναξη στα ύψη του συνολικού δημόσιου χρέους, το ξεπούλημα μονάδων στρατηγικής σημασίας, τη συνεχή διόγκωση του ελλείμματος στο εμπορικό μας ισοζύγιο και άλλα πολλά.

Ταυτόχρονα, όμως, διαπιστώνεται καθημερινά ότι αυτή η καταστροφική πολιτική ασκείται καθ' υπαγόρευσιν ανεξέλεγκτων υπεροργάνων, που μετατρέπουν σταδιακά τη χώρα μας σε περιοχή "αποβλήτων" των πολυεθνικών μεγαλοσυμφερόντων και τα όποια θεσμικά της όργανα σε απλούς πρωτοκολλητές των αποφάσεών τους.

Οσο μας αφορά, λοιπόν, αρνούμαστε να ακολουθήσουμε αυτούς τους "μονόδρομους" της ευρωϋποτέλειας, να γίνουμε συνένοχοι σε μια πορεία παραπέρα ακύρωσης της εθνικής μας ταυτότητας. Αντιπαραθέτουμε την έκκληση - πρότασή μας για δημοψήφισμα όχι μόνο γιατί πιστεύουμε ότι εκφράζει μια στοιχειώδη δημοκρατική απαίτηση ή ένα αναφαίρετο λαϊκό δικαίωμα, αλλά και γιατί είμαστε απόλυτα βέβαιοι ότι δικαιώνεται τελικά απ' την ίδια τη ζωή...Η Διακυβερνητική

-Σήμερα, όμως, κ. Ντρέκο, βρισκόμαστε μπροστά σε μια διαδικασία αναθεώρησης της Συνθήκης,στη Διακυβερνητική που αρχίζει τον άλλο μήνα. Πόσο επίκαιρη είναι, λοιπόν, η πρωτοβουλία σας;

- Αυτό ακριβώς το γεγονός, την καθιστά περισσότερο επίκαιρη από ποτέ! Γιατί, θα πρέπει επιτέλους, να ξεκαθαριστεί ποιο είναι το κύριο ζητούμενο της Διακυβερνητικής και ποιο το πραγματικό περιεχόμενο της πολυδιαφημισμένης αναθεώρησης. Καθαρά και ξάστερα, λοιπόν, εμείς λέμε ότι πάνω σ' αυτό το ζήτημα επιχειρείται συνειδητά να καλλιεργηθούν νέες αυταπάτες...

Η αλήθεια βρίσκεται στο ότι, χωρίς να αμφισβητούνται οι βασικές προδιαγραφές της Συνθήκης και των παραγώγων της, δρομολογείται το πέρασμα σε μια ομοσπονδιακή μορφή, η οποία θα δώσει ακόμα πιο αντιδραστικό χαρακτήρα στο περιεχόμενο των πολιτικών που ακολουθεί η Ευρωπαϊκή Ενωση.Διαμορφώνονται οι όροι για μια υπερσυγκέντρωση εξουσιών σε ένα ανεξέλεγκτο διευθυντήριο, με κεντρικό άξονά του 3 - 4 χώρες - μέλη που μετέχουν στο "Γκρουπ 7".

Μπήκαμε, δηλαδή, σε μια διαδικασία συνολικής εκχώρησης εθνικών κυριαρχικών μας δικαιωμάτων. Κάποιοι θέλουν να ξυπνήσουμε ένα πρωί και να είμαστε πολίτες ενός άλλου ενιαίου κράτους, χωρίς μάλιστα να ρωτηθούμε καν.Γίνεται, επομένως, φανερό ότι η πρωτοβουλία μας είναι εξαιρετικά επίκαιρη και αξίζει, πιστεύουμε, να στηριχτεί πολύπλευρα.

Επιλογές τέτοιου χαρακτήρα είναι επιλογές που αφορούν πρώτα και κύρια τον ελληνικό λαό και κανείς δεν έχει το δικαίωμα να λειτουργεί στο όνομά του.

Ενημέρωση

- Με ποιες προϋποθέσεις πιστεύετε ότι το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος θα εκφράσει αυθεντικά τη θέληση του ελληνικού λαού;

- Υπάρχουν ασφαλώς πολλά πρακτικά ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν, ώστε να είναι φερέγγυα μια τέτοια διαδικασία.

Εκείνο, όμως, που είναι βασικό προαπαιτούμενο είναι η ολοκληρωμένη και αντικειμενική ενημέρωση του λαού. Δικαιούται, άλλωστε, να γνωρίζει άριστα την ουσία των όρων της Συνθήκης του Μάαστριχτ, τις συνέπειες απ' την εφαρμογή τους και το περιεχόμενο των επικείμενων τροποποιήσεων.Και βέβαια, μέσα απ' αυτή τη διαδικασία πληροφόρησης, να πει τη γνώμη του συνολικά για το συγκεκριμένο μοντέλο της ευρωπαϊκής οικοδόμησης.

Πρακτικά μέτρα

- Ποια απήχηση βρίσκει η πρωτοβουλία σας και ποια πρακτικά μέτρα θα πάρετε στο άμεσο μέλλον;

- Με το ξεκίνημα της πρωτοβουλίας μας τον περασμένο Οκτώβρη, διαπιστώσαμε ότι βρήκε θετική ανταπόκριση. Οι χιλιάδες υπογραφές, που προστέθηκαν στις δικές μας απ' όλη τη χώρα, οι σχετικές αποφάσεις δεκάδων μαζικών οργανώσεων(οι περισσότερες ομόφωνες) και η συγκρότηση αρκετών περιφερειακών επιτροπών, οδήγησαν τελικά στην ανάγκη ύπαρξης μιας πανελλαδικής επιτροπής για τον καλύτερο δυνατό συντονισμό των κοινών μας προσπαθειών.

Στα γραφεία της Επιτροπής μας άρχισαν ήδη να συγκεντρώνονται στοιχεία για τη στήριξη του αιτήματός μας από όλο και περισσότερους πολίτες και φορείς έκφρασής τους, ανεξάρτητα από ιδιαίτερες πολιτικές προτιμήσεις ή εντάξεις.

Πρώτη ενέργειά μας στη συνέχεια θα είναι να απευθυνθούμε με επιστολή προς όλες τις δευτεροβάθμιες συνδικαλιστικές οργανώσεις της χώρας, τους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τις Ομοσπονδίες Αγροτικών Συλλόγων, τα Επιμελητήρια και τις Ομοσπονδίες των ΕΒΕ, τις Συγκλήτους των ΑΕΙ και τα Συμβούλια των ΤΕΙ, τους Επιστημονικούς Συλλόγους και τις κοινωνικές οργανώσεις. Στην επιστολή μας αυτή, αφού περιγράφονται οι στόχοι της πρωτοβουλίας, υπάρχει και αίτημα στήριξής της.

Παράλληλα, θα εντείνεται η προσπάθειά μας για τη συγκέντρωση νέων υπογραφών, ενώ προγραμματίζουμε για τον επόμενο μήνα την οργάνωση Ημερίδας.Πολύ συνοπτικά, εκεί περίπου θα κινηθούμε τις αμέσως προσεχείς μέρες. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, θα καταβάλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια για τη δημοσιοποίηση των όποιων αποφάσεων παίρνουμε στην πορεία.

Μαζί με τα πρακτικά μέτρα της Επιτροπής μας, θα επιδιώξουμε να προβάλουμε μια απλή αλήθεια, στην οποία πιστεύουν όλα τα μέλη της. Οτι, δηλαδή, μπορεί να μιλάμε για ευρωπαϊκά οράματα ή για μια Ευρώπη ενωμένη, αλλά το θέμα είναι τελικά για ποιους είναι ενωμένη.Αν είναι ενωμένη για να προωθεί τα συμφέροντα του κεφαλαίου, των λίγων και των ισχυρών, τότε απ' αυτή τη σκοπιά δεν έχουν κανένα μα κανένα λόγο οι εργαζόμενοι, τα πλατιά λαϊκά στρώματα, να υποστηρίζουν μια τέτοια προοπτική ενοποίησης. Εχουν, άλλωστε, ήδη πλούσια πείρα και γνώση... Μια ενωμένη Ευρώπη, όμως, που θα είναι ενωμένη στη βάση της εξυπηρέτησης των συμφερόντων των εργαζομένων, που οι λαοί θα είναι στο κέντρο των πολιτικών της, είναι μια άλλη Ευρώπη. Και φυσικά, αυτή δεν περνάει μέσα από το μοντέλο, από τη μορφή οικοδόμησης που προωθείται στα πλαίσια της Συνθήκης του Μάαστριχτ και στις προβλέψεις που υπάρχουν για το πού θα κινηθεί η δυτικοευρωπαϊκή Ενωση.

Για όλα τα παραπάνω, δεν πρέπει να πει τη γνώμη του ο ελληνικός λαός; Δεν το δικαιούται;

Εμείς δίνουμε καταφατική απάντηση και θα συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε μέχρις ότου το συμμεριστούν κι αυτοί που πρέπει...

Δάνης ΠΑΠΑΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
Ανέξοδες "φωνασκίες" σιωπή επί της ουσίας

Η πλήρης αδυναμία της ΝΔ να ασκήσει ουσιαστική αντιπολίτευση απέναντι στην κυβέρνηση είναι κάτι που κατά κόρον έχει υπογραμμιστεί ακόμα και από στελέχη του ίδιου του κόμματος. Η αδυναμία αυτή δεν έχει να κάνει τόσο με τους επιμέρους χειρισμούς σε κάθε θέμα, όσο με το γεγονός ότι οι προγραμματικές της διαφορές με την κυβέρνηση είναι ελάχιστες ή και μηδενικές.

Ετσι η αντιπολίτευσή της - όσο φραστικά έντονη και να είναι - εξαντλείται σε δευτερεύουσες πτυχές, που δε θίγουν τις στρατηγικές επιλογές της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ για τον απλούστατο λόγο ότι αποτελούν επιλογές και της ίδιας της ΝΔ.

"Σιγή ιχθύος"

Η παραπάνω θέση επιβεβαιώθηκε πλήρως και από τη στάση του κόμματος κατά τη διάρκεια της πρόσφατης κρίσης στο Αιγαίο. Παρά τους ψηλούς τόνους και τις ανέξοδες κορόνες περί προδοσίας, ταπείνωσης και ενδοτισμού (που και αυτοί σταδιακά αποσύρθηκαν) η ΝΔ δεν αντιπαρέθεσε καμία εναλλακτική πρόταση για την ουσία του θέματος και πολύ περισσότερο δεν τόλμησε να ψελλίσει ούτε λέξη για το ρόλο και τα σχέδια των Αμερικανών στην περιοχή.

Οταν ακόμα και εφημερίδες που πρόσκεινται στη ΝΔ κυκλοφορούσαν με καταγγελτικούς τίτλους για το ρόλο των ΗΠΑ ο Μ. Εβερτ αφελώς δήλωνε ότι "το θέμα δεν είναι τι κάνουν οι άλλοι, αλλά το τι κάνουμε εμείς". Οταν, δηλαδή, "οι άλλοι" και εν προκειμένω οι Αμερικανοί επιβάλλουν στη χώρα μας ένα καθεστώς περιορισμένης εθνικής κυριαρχίας - όπως έγινε στη βραχονησίδα Ιμια - κατά τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης δε θα πρέπει να ασχολούμαστε με αυτό.

Τη στιγμή που οι Αμερικανοί, με δηλώσεις των αξιωματούχων τους, γενίκευαν την αμφισβήτηση των κυριαρχικών δικαιωμάτων της χώρας μας η αξιωματική αντιπολίτευση με την άρνησή της να καταγγείλει τη στάση τους, τους πρόσφερε εκ των πραγμάτων και το δικό της - κοντά σε αυτό του Κ. Σημίτη - "ευχαριστώ".

Αντιπολιτευτική αδυναμία

Η στάση αυτή δεν είναι απλώς κάποια τρέχουσα αδυναμία στη χάραξη της τακτικής της ούτε ένα "στιγμιαίο" λάθος. Είναι ένα "διαρκές" σύμπτωμα της αδυναμίας της να αντιπολιτευτεί ουσιαστικά, γιατί ξεκινάει κατά βάση από την ίδια αφετηρία με αυτήν της κυβέρνησης: Και τα δύο κόμματα αποδέχονται και υποκύπτουν στις πιέσεις που ασκούν τα διεθνή ιμπεριαλιστικά κέντρα.Και οι δύο όχι μόνο δε σκέφτονται να καταγγείλουν αυτές τις πιέσεις, αλλά δουλικά προστρέχουν σε αυτά τα κέντρα, για να εξασφαλίσουν την εύνοιά τους.Από τη στιγμή που η ΝΔ απέφυγε, όπως "ο διάβολος το λιβάνι", να καταγγείλει το ρόλο των Αμερικανών, εκ των πραγμάτων η κριτική της περιορίστηκε σε πλευρές του χειρισμού της κρίσης, που σε τελική ανάλυση ουδόλως έθιγαν επί της ουσίας την κυβέρνηση. Η θέση του Μ. Εβερτ ότι πρέπει να παραιτηθεί η στρατιωτική ηγεσία σαν υπεύθυνη για την κατάληξη της "υπόθεσης Ιμια", έδινε εκ των πραγμάτων συγχωροχάρτι στην κυβέρνηση και τις επιλογές της και περιόριζε τις ευθύνες μόνο σε στρατιωτικό επίπεδο, κάτι που και η κυβέρνηση από την πρώτη στιγμή επιχείρησε.

Παρά τη "θορυβώδη" αποχώρηση από τη Βουλή την επομένη της κρίσης η ΝΔ δεν ανέπτυξε κάποια εναλλακτική λύση για το πρόβλημα. Τα ερωτήματα για το τι θα έπραττε μια κυβέρνηση της ΝΔ σε ανάλογη κρίση έμειναν ουσιαστικά αναπάντητα. Παρά τις κραυγές "περί προδοσίας" το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης δε διευκρίνισε, εάν θα προχωρούσε σε πόλεμο, εάν θα ξεκινούσε διάλογο ή τι τέλος πάντων θα έπραττε.

Ηγετική εμφάνιση

Ομως η πρόσφατη κρίση στο Αιγαίο και οι χειρισμοί του Μ. Εβερτ έδωσαν την ευκαιρία στον επίτιμο πρόεδρο του κόμματος, Κ. Μητσοτάκη, να εκφράσει, από την τηλεόραση, για μια ακόμα φορά, τις ανοιχτές του διαφωνίες και να εγγράψει υποθήκες για το μέλλον. Ετσι, ο πρώην πρωθυπουργός διαφοροποιήθηκε ανοιχτά από τις επιλογές του Μ. Εβερτ και τον κατηγόρησε για την αποχώρηση από τη Βουλή, λέγοντας ότι τέτοια στάση ταιριάζει σε ανθρώπους οι οποίοι φοβούνται, δεν έχουν επιχειρήματα και εμπιστοσύνη στον εαυτό τους. Η νέα διαφοροποίηση Μητσοτάκη προκάλεσε όπως είναι φυσικό τη δυσαρέσκεια της Ρηγίλλης, παρά το γεγονός ότι από το κόμμα δήλωναν "ουδέν σχόλιον". Ιδιαίτερη εντύπωση προκάλεσε η αποστροφή του επίτιμου ότι εάν οι περιστάσεις το φέρουν "να κάνει κάτι παραπάνω από αυτό που κάνει σήμερα δε θα διστάσει να το κάνει". Αλλωστε, με την όλη του παρουσία ο Κ. Μητσοτάκης επιχείρησε να προωθήσει την εικόνα ενός"εθνικού ηγέτη" που - αποστασιοποιημένος από τις τρέχουσες κομματικές αντιπαραθέσεις - κάποτε θα κληθεί να προσφέρει τις υπηρεσίες του στον τόπο σε μια κυβέρνηση "εθνικής συνεργασίας". Χαρακτηριστικά ο επίτιμος πρόεδρος της ΝΔ, στη συνέντευξή του δήλωσε, ότι "ο κόσμος θα έβλεπε με πολύ μεγάλη ευχαρίστηση μια οικουμενική κυβέρνηση". Δε δήλωσε, αλλά σαφώς άφησε να εννοηθεί ότι ο ίδιος θα "έβλεπε με πολύ μεγάλη ευχαρίστηση" την πρωθυπουργία σε μια τέτοια κυβέρνηση.

Γιάννης ΦΩΤΟΥΛΑΣ

ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Οι συνέπειες από την κρίση στο Αιγαίο

Νωρίς στα βάσανα η κυβέρνηση του "εκσυγχρονιστή" Σημίτη. Πριν καλά καλά λάβει ψήφο εμπιστοσύνης κλήθηκε να δοκιμαστεί στη διαχείριση της κρίσης στο Αιγαίο. Από τη δοκιμασία αυτή η κυβέρνηση εξήλθε, όπως όλα σχεδόν τα κυβερνητικά στελέχη ομολογούν, με βαριά τραύματα. Οι επιπτώσεις από την κρίση στο Αιγαίο στη "δυναμική" και τις προοπτικές της κυβέρνησης απασχολεί ιδιαίτερα το πρωθυπουργικό επιτελείο, το οποίο, στο επίπεδο του σχεδιασμού των πολιτικών κινήσεων για το επόμενο διάστημα είναι υποχρεωμένο να προχωρήσει σε "μερική αναθεώρηση" των στόχων της.

Οι βασικές διαπιστώσεις, που γίνονται μετά την κρίση στο Αιγαίο, από κυβερνητικά στελέχη, είναι μάλλον αποκαρδιωτικές για τους επίδοξους "εκσυγχρονιστές" διαχειριστές.

  • Η κυβέρνηση Σημίτη με τον τρόπο που αντιμετώπισε την κρίση στο Αιγαίο "σπατάλησε" πρόωρα το "πολιτικό κεφάλαιο", με το οποίο την είχαν προικοδοτήσει τα μεγάλα αφεντικά των ΜΜΕ.Εξαντλήθηκαν πολύ νωρίς, δηλαδή, οι "προσδοκίες", που είχαν καλλιεργηθεί στον κόσμο για τις δυνατότητες αυτής της κυβέρνησης, η οποία είχε ξεκινήσει με τους καλύτερους οιωνούς, για να πραγματοποιήσει την "εκσυγχρονιστική" έφοδο προς όφελος προφανώς της οικονομικής ολιγαρχίας.
  • Η διαχείριση της κρίσης στο Αιγαίο προκάλεσε σοβαρό πλήγμα στην εικόνα της κυβέρνησης ως "ικανού και αποτελεσματικού" διαχειριστή της κρίσης των συμφερόντων του συστήματος.Τίποτα μετά την κρίση φαινομενικά δεν έχει αλλάξει για την εικόνα της κυβέρνησης, αλλά και τίποτα δεν είναι όπως πριν. Το κλίμα έχει βαρύνει αισθητά σε βάρος της κυβέρνησης, γεγονός που έσπευσαν να καταγράψουν και τα "απαραίτητα" γκάλοπ. Δεν είναι λίγοι από τους υποστηρικτές της κυβέρνησης που δεν έκρυψαν την απογοήτευσή τους, ενώ δεν έλειψαν και αυτοί που έσπευσαν να κάνουν λόγο για "κυβέρνηση που αποδείχτηκε λίγη".
  • Οι εξελίξεις που μεσολάβησαν στο διάστημα των τελευταίων δέκα ημερών, δημιουργούν σοβαρά προβλήματα στην κυβέρνηση για να ξεκινήσει, όπως σχεδίαζε, τη "δυναμική επίθεση", κυρίως στον τομέα της οικονομίας. Ηδη υπάρχουν σοβαρές εκκρεμότητες στον τομέα των ιδιωτικοποιήσεων όπως στην "πρώην Σκαλιστήρη", την Π - Π, τα "Μεταλλεία Κασσάνδρας", τα Ναυπηγεία Ελευσίνας κ.α., για τις οποίες η κυβέρνηση, παρ' όλο που δέχεται σοβαρές πιέσεις από τον ΣΕΒ και την οικονομική ολιγαρχία, προτιμά να κινηθεί "βραδέως και προσεκτικά".
  • Στο εσωκομματικό πεδίο, οι θέσεις της κυβέρνησης, της ηγετικής ομάδας της, αποδυναμώθηκαν, προτού καλά καλά "κατοχυρωθούν". Οι εσωκομματικοί αντίπαλοι του Κ. Σημίτη άδραξαν την ευκαιρία και ήδη έχουν θέσει στο στόχαστρο της κριτικής τους, εκτός από τους χειρισμούς της κρίσης, και κινήσεις σε άλλους τομείς, όπως οι αλλαγές στις διοικήσεις των τραπεζών. Είναι πολύ αμφίβολο αν είχε δημιουργηθεί "θέμα Μίρκου" και αμφισβήτησης των πρωθυπουργικών επιλογών, αν δεν είχε προηγηθεί η κρίση στο Αιγαίο, με τις επιπτώσεις που περιγράφηκαν παραπάνω.
Τώρα η μάχη εξουσίας

Αν κάτι κατέστη σαφές στην εσωκομματική αντιπαράθεση στο ΠΑΣΟΚ αυτές τις μέρες είναι ότι η μάχη για την εξουσία τώρα αρχίζει.Οι αντιμαχόμενες ομάδες, ενόψει και του συνέδριου τον ερχόμενο Ιούνιο, διατάσσουν τις δυνάμεις τους και διαμορφώνουν τη στρατηγική τους. Η πλευρά Σημίτη επιχειρεί να εκθέσει τους λεγόμενους "κομματικούς" στην κοινωνία, εμφανίζοντάς τους ως "τροχοπέδη" στη "δημιουργική" πορεία της. Από την άλλη οι "κομματικοί" αποδίδουν ευθύνες στην κυβέρνηση, γιατί "ξεθεμελιώνει το έργο του Α. Παπανδρέου".

Ο πρώτος που αντιλήφθηκε τις δυσάρεστες επιπτώσεις της κρίσης στο Αιγαίο στο κλίμα και την εικόνα της κυβέρνησης, είναι βέβαια ο ίδιος ο πρωθυπουργός. Ο Κ. Σημίτης προσπάθησε, απεγνωσμένα, στα κυβερνητικά όργανα που συνεδρίασαν την περασμένη βδομάδα, να πείσει τους υπουργούς και τους βουλευτές να δώσουν από κοινού τη μάχη για την αντιστροφή του κλίματος των τελευταίων ημερών. Εφτασε στο σημείο να επικαλεστεί τον κίνδυνο απώλειας των εκλογών, για να πειθαναγκάσει τους βουλευτές να σταματήσουν τις δημόσιες δηλώσεις και διαφοροποιήσεις. Ταύτισε, μάλιστα, το ΠΑΣΟΚ με τον εαυτό του, για να αποδείξει ότι η φθορά η δική του είναι φθορά του ΠΑΣΟΚ. "Η ζημιά η οποία γίνεται, είπε στη συνεδρίαση της ΚΟ, δεν είναι ζημιά σε μένα προσωπικά, είναι ζημιά που γίνεται σε βάρος του ΠΑΣΟΚ". Μιλώντας στη γλώσσα που κατανοούν οι διαχειριστές της εξουσίας επέσεισε τον κίνδυνο "ήττας της πολιτικής και του πολιτικού συστήματος", σε περίπτωση αποτυχίας της κυβέρνησης, εννοώντας προφανώς την ήττα του δικομματισμού και της νεοφιλελεύθερης πολιτικής.

Τα παραπάνω δε σημαίνουν βέβαια ότι "το παιγνίδι έχει χαθεί" για τον Κ. Σημίτη. Αντίθετα, όπως έχει αφήσει να φανεί με τις δηλώσεις του, είναι αποφασισμένος να προχωρήσει ανεξάρτητα από τις αντιξοότητες, προκειμένου να δικαιώσει τις προσδοκίες των μεγάλων αφεντικών, αλλά και να κατακτήσει έναν πρωταγωνιστικό ρόλο στο πολιτικό σύστημα. Επιπλέον, τα "αφεντικά των ΜΜΕ" εργάζονται ασταμάτητα για την αποκατάσταση της εικόνας, ώστε να διευκολύνουν την εφαρμογή της κυβερνητικής πολιτικής. Ακόμα και η ΝΔ "απαξιοί" να ζητήσει παραίτηση της κυβέρνησης, προφανώς για να μηδυναμιτίσει το αναγκαίο συναινετικό κλίμα και να τη στηρίξει στο "νέο ξεκίνημα".

Παναγιώτης ΚΑΚΑΛΗΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ