ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 24 Φλεβάρη 1996
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Διαδρομή στο Νεολιθικό Πολιτισμό

Μοναδική για τα εκθέματα και τις γνώσεις που παρέχει είναι η έκθεση "Νεολιθικός Πολιτισμός στην Ελλάδα",που εγκαινιάστηκε χτες και θα παρουσιάζεται όλο το '96 στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.Πρόκειται για ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον, αλλά ελάχιστα γνωστό "κομμάτι" του πολιτισμού μας. Ωστόσο, η Νεολιθική περίοδος, αρχές της 7ης χιλιετίας μέχρι το 3200 π. Χ.,θεωρείται "κοσμογονική".Χαρακτηρισμός που αποδίδει άριστα τις αλλαγές που σημειώθηκαν στον τρόπο οργάνωσης των κοινωνιών, κατοίκησης, παραγωγής, ανταλλαγής αγαθών, αλλά και σκέψης.

Συνοπτικά, μερικές από αυτές τις αλλαγές είναι: η μόνιμη κατοίκηση κοντά σε ποτάμια ή ρέματα (Αρχαιότερη Νεολιθική), σε πεδινά, γιατί αυξάνεται η καλλιέργεια της γης (Νεότερη Νεολιθική), μέχρι τη μετατόπιση στα παράλια, εξαιτίας των ανταλλαγών (Τελική Νεολιθική). Η μόνιμη κατοίκηση έλκεται, βέβαια, από την οικονομία του γεωργοκτηνοτροφικού παραγωγικού σταδίου,η οποία επιφέρει ανάπτυξη των εργαλείων και αντικειμένων οικοτεχνίας,όπως αγγεία, σκεύη, ενδύματα, πιθάρια, είδη στολισμού και όπλα. Σημαντική είναι και η ανάπτυξη της ειδωλοπλαστικής.Ειδώλια, καθόλου τυποποιημένα, που βρίσκονται κυρίως σε οικισμούς και όχι σε τάφους, όπως στην Πρώιμη Εποχή του Χαλκού. Τέλος η κεραμική δηλώνει ότι οι κεραμείς γνώριζαν πολύ καλά να χρησιμοποιούν αυτή τη φυσική πρώτη ύλη.

Ο επισκέπτης της έκθεσης μπορεί να μάθει για όλα αυτά με μια μικρή, αλλά κατατοπιστική περιήγηση, που περιλαμβάνει ποικιλία αντικειμένων, δανεισμένα από 44 Μουσεία της Ελλάδας και 4 της Κύπρου.Τα εκθέματα συνοδεύονται με λεπτομερείς λεζάντες, ενώ στην είσοδο υπάρχουν χάρτες με τις σημαντικότερες θέσεις του Νεολιθικού Πολιτισμού, που φθάνουν τις 920.

Για την οργάνωση της έκθεσης συνεργάστηκαν οι: Φ. Ζαφειροπούλου, Ντ. Γουλανδρή, Γ. Ασλάνης, Κ. Γάλλης, Κ. Δημακοπούλου, Λ. Μαραγκού, Χρ. Ντούμας, Γ. Παπαθανασόπουλος και Γ. Τζεδάκις.

Τον ιδιαίτερα καλαίσθητο, αλλά και κατατοπιστικό κατάλογο επιμελήθηκε πλήθος επιστημονικών συνεργατών, υπό την εποπτεία του καθηγητή, Γιώργου Παπαθανασόπουλου.Οπως, χαρακτηριστικά είπε η καθηγήτρια Λίλα Μαραγκού "ό,τι μένει από μία έκθεση είναι ο κατάλογος".

Στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου, παραβρέθηκαν εκπρόσωποι της Κυπριακής Αρχαιολογικής Υπηρεσίας και του Μητροπολιτικού Μουσείου Νέας Υόρκης.

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΤΗΣ ΚΕ ΤΟΥ ΚΚΕ
Προς υπουργούς Ανάπτυξης και Πολιτισμού

Καυτά ερωτήματα - σχόλια για την παραχώρηση στον Χρ. Λαμπράκη του μικρού θεάτρου Αρχαίας Επιδαύρου

Μετά την προκλητική και εγκληματική παράδοση του μικρού θεάτρου της Αρχαίας Επιδαύρου, στον Χρ. Λαμπράκη, και την "πανηγυρική" ανακοίνωση των εκδηλώσεων σ' αυτό, περιφρονώντας και την αρνητική εισήγηση της αρμόδιας Εφορείας Αρχαιοτήτων, η Πολιτιστική Επιτροπή της ΚΕ του ΚΚΕ,σχολιάζει το γεγονός με το παρακάτω κείμενο:

"Το μικρό θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου δόθηκε πάλι φέτος στον κ. Χρ. Λαμπράκη, για να καταθέσει τις "πολιτιστικές του απόψεις"!! Το επιχείρημα, φέτος, είναι ατράνταχτο: Η προσέλευση χορηγών!!! Για να προχωρήσει το αναστηλωτικό έργο θα δώσει ο Λαμπράκης ό,τι περισσέψει από τις χορηγίες. Ο στόχος είναι διπλός:

- Ο κ. Λαμπράκης κατοχυρώνει, χρόνο με το χρόνο, το μικρό θεατράκι λες και είναι κληρονομιά του, με τη στήριξη της κυβέρνησης.

- Οι χορηγοί, με επίσημο πια τρόπο, βάζουν πόδι, με προοπτική να βάλουν και χέρι, στον αρχαιολογικό πλούτο της χώρας μας.

Τα ερωτήματα, που προκύπτουν για την κ. Βάσω Παπανδρέου και τον κ. Σ. Μπένο,που στήριξαν το συγκεκριμένο ανοσιούργημα με ομιλίες και χειροκροτήματα, είναι πολλά:

α) Γιατί δεν αξιοποιείτε μέρος από ποσό του τακτικού προϋπολογισμού για ανασκαφές και συντήρηση αρχαιοτήτων και ζητάτε - με ό,τι αυτό συνεπάγεται - τη βοήθεια χορηγών και ιδιαίτερα του κατ' εξακολούθηση "βοηθούντος" κ. Λαμπράκη;

β) Γιατί η κυβέρνηση δεν αξιοποιεί τα αντίστοιχα κοινοτικά κονδύλια και τα δίνει στο ιδιωτικό κεφάλαιο; (Γιατί αυτό θα γίνει, όπως ακριβώς με το Μέγαρο Μουσικής).

γ) Κρίνετε πως στο ΥΠΠΟ και στις αντίστοιχες σχολές των πανεπιστημίων δεν υπάρχουν προσωπικότητες, επιστήμονες, που θα μπορούσαν να υλοποιήσουν - με καλύτερο τρόπο - τις όποιες βλέψεις για αξιοποίηση και συντήρηση του μικρού θεάτρου; Τόσο ανίκανοι είναι οι επιστήμονές μας, που αναγκάζεστε να το δώσετε σε εκδότη;

δ) Γιατί, αγνοήσατε την αρνητική εισήγηση της Τοπικής Εφορείας Αρχαιοτήτων, που αντέδρασε στη χρήση, εκτιμώντας ότι "είναι ανεπίτρεπτο να δώσετε ένα μνημείο σε τέτοια κατάσταση, με μοναδικό σκοπό την προσέλκυση χορηγών";

ε) Αν ο κ. Λαμπράκης αποφασίσει να φτιάξει γκαράζ δίπλα ή κάτω από το μικρό θέατρο θα του δώσετε άδεια;

στ) Αν αύριο σας ζητήσουν οι "χορηγοί" τον Παρθενώνα, για να διοργανώσουν π.χ. έκθεση ζωγραφικής, τάζοντας 2 δισ. για έργα αναστήλωσης και συντήρησης, με ποια δικαιολογία θα τους το αρνηθείτε; Η μήπως δε θα αρνηθείτε;!!!

Καταλαβαίνετε, λοιπόν, κ. κ. υπουργοί Ανάπτυξης και Πολιτισμού, ότι η εξόφληση των όποιων γραμματίων στα εκδοτικά συμφέροντα δεν εκθέτουν εσάς μόνο στα μάτια των πολιτών, αλλά έχει γίνει ήδη κοινωνικά επικίνδυνη.

Ευχόμαστε, και θα κάνουμε ό,τι μπορούμε γι' αυτό, σύντομα η πολιτιστική σας ασυνειδησία και η πολιτική σας υποτέλεια να ανατραπούν από τον ίδιο το λαό, γιατί προκαλούν ανεπανόρθωτη ζημιά στον πλούτο - υλικό και πνευματικό - της χώρας μας".

400 παραστάσεις

Τις 400 παραστάσεις του γιόρτασε χτες ο "Εμπορος της Βενετίας",στην "Αλκυονίδα",με το "Μοντέρνο Θέατρο" του Γιώργου Μεσσάλα.Το έργο, που παίζεται για δεύτερη συνεχή χρονιά, θα συνεχιστεί μέχρι την Κυριακή των Βαϊων. Παράλληλα θα παίζεται σε εναλλασσόμενο πρόγραμμα (κάθε Τρίτη, Τετάρτη και Πέμπτη) το έργο του Αλμπι "Με θέα τη θάλασσα",με την Βούλα Ζουμπουλάκη και τον Γιώργο Μεσσάλα.Στον "Εμπορο" παίζουν: Γιώργος Μεσσάλας, Τόνης Γιακωβάκης, Ντένη Θεμελή, Σπύρος Μαβίδης, Γιάννης Λιακάκος, Γιώργος Φρατζεσκάκης κ. ά.

Σύγχρονοι οι "Ταρτούφοι"

Αρχίζουν, αύριο, στην Κεντρική Σκηνή του θεάτρου "Αμόρε",οι παραστάσεις του έργου "Ο Ταρτούφος" του Μολιέρου.Το έργο ανεβαίνει σε νέα έμμετρη ομοιοκατάληκτη μετάφραση Ανδρέα Στάικου,σκηνοθεσία Νικαίτης Κοντούρη,σκηνικά - κοστούμια Γιώργου Πάτσα με τους ηθοποιούς: Λάζαρο Γεωργακόπουλο, Αλέξανδρο Μυλωνά, Λυδία Φωτοπούλου, Μαρία Κατσιαδάκη, Μάγια Λυμπεροπούλου, Κώστα Ζαχαράκη, Θέμι Πάνου, Θανάση Ευθυμιάδη, Αννα Μάσχα, Δημοσθένη Παπαδόπουλο, Ελενα Μπόντη.

Στο σπίτι του πλούσιου αστού Οργκόν φιλοξενείται ο Ταρτούφος, "άγιος" για τον Οργκόν, υποκριτής και απατεώνας στην πραγματικότητα. Ο Ταρτούφος εκμεταλλεύεται ένα σπίτι που έσφυζε από ζωή. Κι όσοι προσπαθούν να τον αποκαλύψουν, πέφτουν θύματα της διαβρωτικής επιρροής την οποία ασκεί ο Ταρτούφος πάνω στον αφέντη του σπιτιού.

Ο "Ταρτούφος",στην εποχή μας - όπως επισημαίνει η σκηνοθέτης της παράστασης, Νικαίτη Κοντούρη - "δεν είναι απλώς φορέας χριστιανικής και αιρετικής ιδεολογίας, αλλά και πολιτικής. Επίκαιρος στις μέρες μας, όπου δρουν ελεύθερα απατεώνες - υποκατάστατα ιδεών και αξιών που παρασύρουν άτομα ανασφαλή και απροσανατόλιστα, ο "Ταρτούφος" περνά από τη ζωή στη σκηνή και από τη σκηνή στη ζωή, για να θυμίσει τη δική μας σχέση με την υποκρισία και την απάτη".

Πινελιές "μικρού" μήκους

Το "μικρό",ο φορέας για την υποστήριξη και τη διάδοση της ελληνικής ταινίας μικρού μήκους, ξεδιπλώνει περήφανα τελευταία τις δημιουργικές του φτερούγες, ταξιδεύοντας τις μικρές κινηματογραφικές οπτασίες της εθνικής μας κινηματογραφίας σε αθηναϊκές και όχι σε μόνο αίθουσες της επαρχίας. Πριν λίγες μέρες εγκαινίασε νέο κύκλο διαδρομών στην Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών(Τοσίτσα 11) με τίτλο "Το "μικρό"... εκδηλώνεται, χαμένες ευκαιρίες".

Στο πρόγραμμα του "μικρό" την προσεχή Τρίτη θα προβληθούν: "Γιατί άμα όμως" της Φένιας Παπαδοπούλου, "Α το παπουτσάκι" του Δημήτρη Καραγιάννη,"Asfael" του Πέτρου Σεβαστίκογλου, "Eldorado" της Πένυ Παναγιωτοπούλου,"Κολυμβητής" του Στράτου Στασινού, "Τρώες" του Κωνσταντίνου Γιάνναρη,"Ενας ουρανός γεμάτος αστέρια" του Χρήστου Δήμα, "Ο Ιορδάνης" του Φώτη Πολυχρονόπουλου, "Αθέμιτος συναγωνισμός" του Δήμου Αβδελιώδη. Το πρόγραμμα θα ολοκληρωθεί με ταινίες έκπληξη.

Στο Βερολίνο ο Νταλάρας

Στο "Θέατρο Κουλτούρας" του Βερολίνου εμφανίζεται απόψε ο Γιώργος Νταλάρας,συμπράττοντας με τη Χορωδία της Οπερας του Βερολίνου.Στο πρώτο μέρος της συναυλίας θα ερμηνεύσει σύγχρονες ελληνικές μπαλάντες και παραδοσιακά τραγούδια της Μεσογείου και στο δεύτερο μέρος μαζί με τη χορωδία τη "Μίσα Κριόλα" του Ραμίρεζ αποσπάσματα από το "Κάντο Χενεράλ" του Θεοδωράκη. Στα ισπανόφωνα τραγούδια συμμετέχει η Μάρθα Μορελεόν.Τα έσοδα θα διατεθούν στο χωριό SOS της Βολιβίας.

Κόντρας συνέχεια...

Διαξιφισμών (και σε έντονο ύφος) συνέχεια μεταξύ Ιδρύματος Ωνάση και Μεγάρου Μουσικής, μετά τη χτεσινή απαντητική επιστολή του τελευταίου, με την οποία χαρακτηρίζει "απολύτως αναληθή και παραπλανητικά τα όσα προφασίζεται το ΔΣ για την τελετή των βραβείων". "Τα περί κατάργησης του θεσμού, εξαιτίας του Μεγάρου Μουσικής μόνον ως προφάσεις για την απόσειση άλλων ευθυνών και επιλογών μπορούν να γίνουν κατανοητά", αναφέρει και χαρακτηρίζει "απολύτως ψευδή όσα αναφέρονται από το Ιδρυμα περί δύο ετών προθεσμίας". Επίσης, δηλώνει ότι "είναι δυνατόν με ειδοποίηση έστω και τεσσάρων - πέντε μηνών προηγουμένως να διευκολυνθεί, αλλά σε κενές ημερομηνίες, γιατί είναι αδύνατον να ακυρωθούν προγραμματισμένες εκδηλώσεις".



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ