ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 11 Μάη 1996
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΡΟΚΟΣ
Επιστήμονας, αγωνιστής, δάσκαλος

Την πολύπλευρη δράση του τίμησε το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο

Η πολύπλευρη δράση του Παντελή Ρόκου στους τομείς της επιστήμης, της διδασκαλίας, των κοινωνικών αγώνων και του φιλειρηνικού κινήματος φωτίστηκε στη διάρκεια εκδήλωσης που πραγματοποίησαν την Πέμπτη ο πρύτανης του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και ο Τομέας Μαθηματικών του Γενικού Τμήματος τιμώντας τη μνήμη του ομότιμου καθηγητή του Πολυτεχνείου.

Γνήσιο παιδί της γενιάς της ΟΚΝΕ, της γενιάς τού "πρώτοι στους αγώνες, πρώτοι στα μαθήματα", ο Π. Ρόκος αποτέλεσε πρωτοπόρο πνεύμα στη Μαθηματική Επιστήμη και βρέθηκε πάντα μπροστά στους αγώνες για την ειρήνη, την κοινωνική δικαιοσύνη και τη δημοκρατία, μέσα από τις γραμμές του ΚΚΕ.

Ο πρύτανης του ΕΜΠ Ν. Μαρκάτος,ανοίγοντας το πρόγραμμα σημείωσε ότι η εκδήλωση αποκτά έναν ξεχωριστό χαρακτήρα ιερότητας αφού τιμάται όχι μόνο ένας επιστήμονας αλλά και ένας σωστός πολίτης και τόνισε ότι ο Π. Ρόκος υπήρξε πάντα στις επάλξεις των αγώνων ως μέλος του ΚΚΕ.

Στο εκπαιδευτικό έργο του Π. Ρόκου αναφέρθηκαν ο πρόεδρος του Γενικού Τμήματος του ΕΜΠ καθηγητής Ευστρ. Γαλανής,ο διευθυντής του Τομέα Μαθηματικών του ΕΜΠ αναπληρωτής καθηγητής Γ. Κολέτσος και ο πρόεδρος του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του ΕΜΠ Θ. Ξανθόπουλος που μίλησαν για τον "αγέραστο καθηγητή" και την προσφορά του στην κατάργηση της "παντοδυναμίας της έδρας", που χαρακτήριζε την εποχή εκείνη τη διδασκαλία. Αναφέρθηκαν στην "αιρετική" μέθοδο διδασκαλίας του, με έμφαση στη στήριξη των νέων επιστημόνων και συνεργατών για την οποία και διακρίθηκε.

Στον επιστήμονα Π. Ρόκο, που πρόσφερε στον τομέα της αφηρημένης άλγεβρας αλλά και στον "ερασιτέχνη φιλόσοφο", που άφησε μετά τον θάνατό του πάνω από 200 χειρόγραφα τετράδια με σημειώσεις του πάνω στη φιλοσοφία και την ιστορία της επιστήμης, αναφέρθηκαν ο καθηγητής του Γενικού Τμήματος του ΕΜΠ Ε. Αγγελόπουλος και ο υποψήφιος διδάκτορας Σπ. Παπαχαρίσης.

Ο μαθηματικός Γ. Ωραιόπουλος και ο τέως Βουλευτής Αθ. Κακογιάννης μίλησαν για τη δράση του ως αγωνιστή του ΕΑΜ και ως κοινωνικού αγωνιστή. Ο Π. Ρόκος γεννήθηκε στο Αγρίνιο το 1911. Στη διάρκεια των σπουδών του στο Πανεπιστήμιο Αθήνας ήταν ενεργό μέλος της ΟΚΝΕ. Στις αρχές του 1941 επέστρεψε στο Αγρίνιο όπου άνοιξε το φροντιστήριό του, το οποίο αποτέλεσε αργότερα τόπο συνάντησης της ομάδας νέων επιστημόνων, αγροτών και καπνεργατών που συγκροτούν από τις πρώτες μέρες της κατοχής αγωνιστική οργάνωση η οποία αργότερα εντάσσεται στο ΕΑΜ. Κλείνει το φροντιστήριο και βγαίνει στο βουνό. Από τότε δεν έμεινε μακριά από τους αγώνες. Ενταγμένος στο ΚΚΕ διώκεται όπως και οι ομοϊδεάτες του από το μετεμφυλιακό ξενόδουλο καθεστώς. Στην περίοδο της χούντας, τέθηκε σε διαθεσιμότητα και στη συνέχεια απολύθηκε από τη θέση του (Β Εδρα Ανώτερων Μαθηματικών στο ΕΜΠ) όπου επέστρεψε μετά τη μεταπολίτευση.

Ηταν δραστήριο μέλος του ΚΜΕ, μέλος του προεδρείου της ΕΕΔΥΕ και ισόβιος πρόεδρος της "Κίνησης Αντιστασιακών Εκπαιδευτικών", τομέας απ' όπου και αγωνίστηκε διεκδικώντας την ηθική και υλική δικαίωση των συναγωνιστών του εκπαιδευτικών. Μέχρι το τέλος του ήταν παρών στους κοινωνικούς αγώνες για δημοκρατία και κοινωνική δικαιοσύνη.

ΦΟΙΤΗΤΙΚΗ ΕΣΤΙΑ ΠΑΤΡΑΣ
"Η στέγαση είναι δικαίωμα, όχι ελεημοσύνη"

Κινητοποιήσεις ενάντια στο νέο αντιδραστικό κανονισμό λειτουργίας των φοιτητικών εστιών, πραγματοποιούν οι οικότροφοι φοιτητές

Διήμερη κατάληψη της γραμματείας της Φοιτητικής Εστίας Πάτρας, με αίτημα να μην προχωρήσει το Εθνικό Ιδρυμα Νεότητας (ΕΙΝ) στην εφαρμογή του νέου εσωτερικού κανονισμού των φοιτητικών εστιών, πραγματοποίησαν χτες και προχτές οι οικότροφοι φοιτητές, ενώ την ερχόμενη Τετάρτη θα πραγματοποιήσουν παράσταση διαμαρτυρίας στον πρύτανη.

Ο νέος εσωτερικός κανονισμός προβλέπει, ανάμεσα σε άλλες αντιδραστικές διατάξεις, ότι οι οικότροφοι καταβάλλουν κάθε μήνα οικονομική συμβολή, η οποία ορίζεται πάντοτε με απόφαση του ΔΣ του ΕΙΝ και θα τη διαχειρίζεται το ΔΣ της εστίας. Το γεγονός ότι το ύψος του ποσού δεν καθορίζεται και ότι για τη συντήρηση μόνο των εστιών χρειάζονται 3 δισ. δραχμές, δημιουργεί ερωτηματικά για το κατά πόσο θα συνεχίσει να είναι δωρεάν η διαμονή στις εστίες. Το παραπάνω χρηματικό ποσό ο οικότροφος θα πρέπει να το καταβάλλει αυστηρά μέσα στο πρώτο 10ήμερο του μήνα. Μάλιστα, ο φοιτητής που δεν έχει εκπληρώσει τις οικονομικές του υποχρεώσεις, δεν μπορεί να πάρει πτυχίο, ενώ οι φοιτητές με την εισαγωγή τους στην εστία θα καταβάλουν 15.000 δραχμές ως εγγύηση για πιθανές ζημιές κατά την περίοδο της διαμονής τους. Προβλέπεται επίσης ότι η διάρκεια παραμονής των φοιτητών στις εστίες δεν μπορεί να υπερβαίνει τον αριθμό των εξαμήνων σπουδών σύμφωνα με το πρόγραμμα σπουδών του τμήματος όπου φοιτούν, πετώντας ουσιαστικά στο δρόμο τους φοιτητές που για οποιονδήποτε λόγο θα χάσουν έστω ένα εξάμηνο. Στην ίδια κατεύθυνση κινείται και η θεσμοθέτηση ποσοστού εισαγωγής στις εστίες 50% πρωτοετών και 50% για τους παλιούς.

"Είναι φανερό ότι για την κυβέρνηση, την οικονομική ολιγαρχία, την αξιωματική αντιπολίτευση και τους λοιπούς εκσυγχρονιστές συνοδοιπόρους, τα λεφτά για την παιδεία, τη σίτιση, τη στέγαση, την κοινωνική πρόνοια είναι πεταμένα. Προτιμάνε να τα δίνουν σε μίζες, σε επιδοτήσεις εργοδοτών, σε κίνητρα κλπ. Ο ίδιος ο προϋπολογισμός, που διαθέτει το χαμηλότερο ποσοστό των τελευταίων 30 χρόνων στην παιδεία, ο προϋπολογισμός που δεν έχει 6 δισ. δραχμές για να μην κλείσουν τα ΑΕΙ, χαρίζει 18 δισ. για να σταλούν στρατιώτες στη Βοσνία και άλλα 4 δισ. για να χτίσουν το Μέγαρο Μουσικής του Λαμπράκη στη Θεσσαλονίκη. Η δωρεάν σίτιση και στέγαση είναι δικαίωμά μας, δεν είναι ελεημοσύνη, όπως μας λέει το ΕΙΝ", τονίζει σε ψήφισμα που πρότεινε η "Αγωνιστική Ενότητα" (ΠΚΣ) στη γενική συνέλευση του συλλόγου της ΦΕΠ.

Με το ίδιο ψήφισμα οι οικότροφοι φοιτητές απαιτούν αύξηση των δαπανών για την παιδεία και πρόσληψη εργαζομένων για πλήρη λειτουργία των εστιών, δωρεάν σίτιση και στέγαση, καμία επιβολή ενοικίου και "εγγύησης", "όχι" στην αστυνόμευση κ. ά.

META TIΣ ΠΡΟΣΦΑΤΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΑ ΤΕΙ
Σκόπιμος αποπροσανατολισμός;

Από τη μια η προσπάθεια να ξεδιπλωθεί το 8ο εξάμηνο σπουδών στα πλαίσια της αναθεώρησης των προγραμμάτων σπουδών. Από την άλλη οι δύο διαφορετικές κινήσεις του ΥΠΕΘ που αφορούν: α) Την κατάθεση Προεδρικού Διατάγματος για τα 3 νέα τμήματα των ΤΕΙ, που προβλέπει διάρκεια σπουδών άνω των 3 ετών και το οποίο απορρίπτεται από το ΣτΕ και β) Την κατάθεση τροπολογίας, με την οποία δίνεται η δυνατότητα στα τμήματα των ΤΕΙ να καθορίζουν μόνα τους τη διάρκεια σπουδών.

Να σημειωθεί ότι το ΥΠΕΘ γνωρίζει το άρθρο του Συντάγματος που καθορίζει τη διάρκεια σπουδών για τα ανώτερα τμήματα ως 3 έτη. Στην ουσία η κυβέρνηση, θέλοντας να αποπροσανατολίσει τους σπουδαστές από τα πραγματικά προβλήματα των ΤΕΙ, σκόπιμα ανοίγει θέμα διάρκειας σπουδών, θέλοντας "και την πίτα ολόκληρη και τον σκύλο χορτάτο".

Καλλιεργεί δηλαδή από τη μια αυταπάτες για αναβάθμιση, προωθεί όμως παράλληλα την πολιτική της ΕΕ, δηλαδή της παράδοσης των σχολών στο μεγάλο κεφάλαιο. Σ' αυτή την προσπάθεια, που ο βαθύτερος στόχος είναι η αμφισβήτηση του άρθρου 16 του Συντάγματος και ουσιαστικά η αναθεώρησή του, ώστε να ανοίξει ο δρόμος για τους ιδιώτες, βάζει πλάτες και το ΣτΕ με τις αποφάσεις του. Γιατί όπως φαίνεται με τις αποφάσεις του για την αναγνώριση πτυχίου ψευτοπανεπιστημίου, για τις εισαγωγικές εξετάσεις, για το χρόνο σπουδών στα ΤΕΙ, αυτό που βγάζει κανείς συμπέρασμα είναι ότι το ΣτΕ έχει αναλάβει ρόλο εγγυητή ώστε να εφαρμόζονται οι επιταγές της ΕΕ και της "Λευκής Βίβλου". Η απόφαση ειδικά για τα ΤΕΙ έχει σκοπό να αποπροσανατολίσει, ώστε να βγει το συμπέρασμα ότι για το χάλι στα ιδρύματα φταίει το άρθρο 16 του Συντάγματος, που χωρίζει την εκπαίδευση σε ανώτερη και ανώτατη.

Μέσω των διαδικασιών αυτών μεθοδεύεται να περάσει η λογική της ενιαίας τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, που υποβαθμίζει συνολικά ΑΕΙ και ΤΕΙ σε μεγάλα ΚΕΚ. Αλλωστε ο ίδιος ο αρμόδιος στο ΥΠΕΘ για την τεχνολογική εκπαίδευση θεωρεί ως πρότυπο τα διετή γαλλικά πανεπιστήμια, κάνοντας ορατό το στόχο της κυβέρνησης, που δεν είναι άλλος παρά να εφαρμόσει τη "Λευκή Βίβλο", που λέει: "Η εκπαίδευση θα μπορούσε να εκλογικευτεί, προβλέποντας λιγότερο μακροχρόνιες γενικές καταρτίσεις ...βραχύτερης διάρκειας και πρακτικότερες επαγγελματικές καταρτίσεις θα πρέπει να ενθαρρύνονται".

Πρόκειται για μια πολιτική που θέλει να βάζει φρένο στη διόγκωση της ανώτατης εκπαίδευσης να εφαρμόσει τη "διά βίου εκπαίδευση και κατάρτιση". Μια πολιτική που ακολουθεί πιστά τις εντολές των Βρυξελλών, υποστηριζόμενη και από τα κόμματα της ΝΔ, Πολιτική Ανοιξης, "ΣΥΝ", που όλοι κάνουν λόγο για τριτοβάθμια εκπαίδευση. Στις προσπάθειες αυτές της κατάργησης της δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης πρέπει οι σπουδαστές να δώσουν απάντηση, παλεύοντας μαζί με το λαό, γιατί η Παιδεία είναι υπόθεση όλου του λαού. Γιατί κριτήριο των σπουδαστών είναι οι ανάγκες του λαού και του τόπου και φιλοδοξία μας είναι να γίνουμε επιστήμονες στην υπηρεσία τους. Γι' αυτό συνεχίζουμε την αντιπαράθεση με τη συντηρητική πολιτική, παλεύοντας για ενιαία ανώτατη δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση, στα πλαίσια μιας άλλης πολιτικής οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης σε αντιμονοπωλιακή αντιιμπεριαλιστική κατεύθυνση.

ΦΟΙΤΗΤΙΚΗ - ΣΠΟΥΔΑΣΤΙΚΗ ΜΕΡΙΜΝΑ
Στο δρόμο της διάλυσης

Στο δρόμο της πλήρους διάλυσης της φοιτητικής και σπουδαστικής μέριμνας φαίνεται ότι βαδίζει πλέον το υπουργείο Παιδείας, καταργώντας ουσιαστικά το Εθνικό Ιδρυμα Νεότητας που έχει την ευθύνη για τις φοιτητικές και σπουδαστικές εστίες και εκχωρώντας τις σχετικές αρμοδιότητες στη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση και στα ΑΕΙ - ΤΕΙ. Αυτό προκύπτει από τροπολογία - προσθήκη στο νομοσχέδιο για την "ελληνική Παιδεία στο εξωτερικό και τη διαπολιτισμική εκπαίδευση", η οποία υπογράφεται από τους υπουργούς Παιδείας, Εσωτερικών - Δημόσιας Διοίκησης και Οικονομικών.

Η τροπολογία προβλέπει ότι με κοινή απόφαση των παραπάνω υπουργείων και με σύμφωνη γνώμη του ΔΣ του ΕΙΝ, μεταφέρονται οι αρμοδιότητες του ΕΙΝ που αφορούν την οργάνωση και τη λειτουργία των φοιτητικών, σπουδαστικών και μαθητικών εστιών στη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση ή στα ΑΕΙ και ΤΕΙ.

Αντιδρώντας η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σωματείων ΕΙΝ (ΠΟΣΕΙΝ), με ανακοίνωσή της, τονίζει ότι "επιχειρείται κατά πρωτοφανή τρόπο η διάλυση του Εθνικού Ιδρύματος Νεότητας" και ότι "η όλη διαδικασία που προβλέπεται από τη σχετική τροπολογία και οι αδιαφανείς διαδικασίες που επιλέχτηκαν, αφήνουν βάσιμες υπόνοιες για συστηματική προσπάθεια ιδιωτικοποίησης της φοιτητικής και σπουδαστικής μέριμνας".

Το ΔΣ της ΠΟΣΕΙΝ καλεί τους τους φοιτητικούς συλλόγους να συμμετάσχουν μαζί με τους εργαζόμενους στις προσπάθειες αποτροπής των όποιων σκέψεων ιδιωτικοποίησης της φοιτητικής και σπουδαστικής μέριμνας.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ