ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 3 Νοέμβρη 1996
Σελ. /48
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΚΡΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ 1997
Προετοιμάζουν την καινούρια επίθεση

Ολα τα σενάρια για το νέο προϋπολογισμό δείχνουν ότι οι "μη έχοντες και μη κατέχοντες" θα πληρώσουν τη νέα δέσμη των αντιλαϊκών μέτρων που επεξεργάζεται η κυβέρνηση

Τα Χριστούγεννα του 1992 ο τότε διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας, σε εθιμοτυπική συνάντηση με τους δημοσιογράφους, ανέπτυσσε τις απόψεις του για το Μάαστριχτ, τη φτώχεια - τη... "ρομαντική" εποχή της λιτότητας η λέξη αυτή είχε ακόμα φιλολογικό ενδιαφέρον - και τη Λισαβόνα...

Οπως έλεγε - σχεδόν έκθαμβος - τότε ο Ε. Χριστοδούλου,ο ταξιδιώτης στη Λισαβόνα διέκρινε πολύ εύκολα τον κάτοικο του κέντρου από τον κάτοικο των περιχώρων. Ο τελευταίος - σε αντίθεση με το ραφινάτο ντύσιμο του πρώτου - είναι φτωχικά ντυμένος, φοράει ρούχα δεύτερης διαλογής. Ενώ στη χώρα μας - παραπονιόταν ο κ. διοικητής - ο τρόπος που ντύνονται ο κάτοικος της Αθήνας και ο κάτοικος του τελευταίου ακριτικού χωριού είναι εντελώς ίδιος, τα ίδια ακριβά ρούχα φοράνε και οι δύο.

Σε μια εποχή που η Συνθήκη του Μάαστριχτ, οι πολιτικές που περιείχε και η βίαιη επίθεση κατά των εισοδημάτων των εργαζομένων καλύπτονταν πίσω από ένα νέφος ομίχλης, σε μια εποχή που ορισμένοι καλοπροαίρετοι είχαν αυταπάτες για το περιεχόμενο της απεχθούς και μισητής σήμερα συνθήκης που υπογράφηκε στην ομώνυμη ολλανδική πόλη, οι συνειδητοί εκπρόσωποι της άρχουσας τάξης - στους οποίους προφανώς συγκαταλέγεται ο κ. Χριστοδούλου - είχαν πλήρη επίγνωση για τις ατραπούς τις οποίες θα έπρεπε να διαβεί η ελληνική κοινωνία. Γνώριζαν από τότε ότι ικανή και αναγκαία συνθήκη για την υλοποίηση της συνθήκης ήταν η εξάπλωση της φτώχειας σε νέα τμήματα της ελληνικής κοινωνίας, η αύξηση της ανεργίας και η επιδείνωση των διαρθρωτικών προβλημάτων. Σήμερα βέβαια δε χρειάζεται ο κ. Χριστοδούλου να αναπτύσσει τις απόψεις του περί φτώχειας σε θεωρητικό επίπεδο. Μια βόλτα να κάνει κάποιος στα υπόγεια της Ομόνοιας ή της πλατείας Βικτωρίας διαπιστώνει ιδίοις όμμασι τι σημαίνει Συνθήκη του Μάαστριχτ, φτώχεια, εξαθλίωση.

Τα παραπάνω έχουν ιδιαίτερη αξία να τα σημειώνει κανείς σήμερα, Νοέμβρη του 1996, περίοδο που η άρχουσα τάξη επιχειρεί να επιβάλει το δεύτερο και ακόμα σκληρότερο κύκλο της "σύγκλισης" των ονομαστικών δεικτών. Μια πορεία που προϋποθέτει περισσότερο βάρβαρες πολιτικές, γεγονός που σηματοδοτεί ότι τα επόμενα χρόνια θα πρέπει να αναμένουμε νέα κύματα φτωχών, μεγαλύτερη εξάπλωση της ανέχειας και των φαινομένων σύγχρονης κοινωνικής βαρβαρότητας. Και η νέα αντιλαϊκή επέλαση έχει ημερομηνία έναρξης την αρχή της εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού του 1997. Ενας προϋπολογισμός ο οποίος σηματοδοτεί το "ποιοτικό άλμα" στην εφαρμογή της πολιτικής λιτότητας.

Τα μεγέθη που συνιστούν τον κρατικό προϋπολογισμό του 1997 και τα οποία βρίσκονται στο στάδιο της τελικής διαμόρφωσης από την κυβέρνηση, ο ίδιος ο προϋπολογισμός αν εφαρμοστεί και δεν ανατραπεί στην πράξη συνολικά ή στις βασικές επιλογές του από το εργατικό και κοινωνικό κίνημα, δείχνουν ότι στο τέλος του νέου χρόνου πολλές χιλιάδες ή και δεκάδες χιλιάδες εργαζομένων θα έχουν περάσει στο "βασίλειο" της φτώχειας.

Τα έσοδα του προϋπολογισμού και βεβαίως τα πρόσθετα κονδύλια που σε σχέση με τα φετινά, τα οποία θα είναι περίπου 1 τρισεκατομμύριο δραχμές, θα στηριχτούν και πάλι στους "μη έχοντες και μη κατέχοντες", δεδομένου ότι διατηρείται ουσιαστικά αναλλοίωτη η δομή του φορολογικού συστήματος και ειδικότερα η σχέση των άμεσων και έμμεσων φόρων.

Οι άμεσοι φόροι

Στον τομέα των άμεσων φόρων,η νέα επίθεση στα λαϊκά εισοδήματα θα γίνει κύρια με τη - γνωστή πια - μέθοδο της μη τιμαριθμοποίησης της φορολογικής κλίμακας.Το υπουργείο Οικονομικών αναμένεται να υφαρπάσει μερικές δεκάδες δισ. δραχμές επιπλέον φόρου από τους εργαζόμενους λόγω της διατήρησης των ίδιων ακριβώς φορολογικών κλιμακίων, για εισοδήματα που λόγω του πληθωρισμού, όπως είναι φυσικό, έχουν χάσει την αξία τους. Παράγοντες πάντως του υπουργείου αρνούνται να δώσουν επίσημα στοιχεία για το ύψος της κλοπής φοβούμενοι την κατακραυγή από την εφαρμογή ενός εξόφθαλμα άδικου μέτρου.

Σε ό,τι αφορά τις φορολογικές απαλλαγές οι κυβερνώντες στοχεύουν να αποτελούν ακόμα ένα μέσο για την επιβολή νέων φορολογικών βαρών στις λαϊκές μάζες. Σύμφωνα πάντως με πληροφορίες από αρμόδιους παράγοντες, το θέμα της λεγόμενης κατάργησης των φοροαπαλλαγών έχει κάπως περιπλακεί κυρίως από το γεγονός ότι οι αρχικές προτάσεις έθιγαν και μεγάλα εισοδήματα, τα οποία αντέδρασαν. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι καταργούνται όλες οι απαλλαγές των δημοσίων υπαλλήλων, στρατιωτικών και πολιτικών, τα δίδακτρα από ιδιαίτερα μαθήματα, φροντιστήρια, τα δικηγορικά έξοδα, ενώ αναθεωρήθηκαν οι θέσεις για τα ιατρικά έξοδα και τα ιδιωτικά ασφάλιστρα. Αντιδράσεις υπήρξαν και από τους βουλευτές οι οποίοι φέρονται απρόθυμοι να αποδεχτούν την κατάργηση των φορολογικών απαλλαγών που τους αφορούν.

Σύμφωνα με πληροφορίες στο θέμα των ιατρικών εξόδων κατέληξαν στο καθ' όλα περίεργο σχήμα: Για εισόδημα μέχρι 5 εκατ. δραχμές να εκπίπτουν ισόποσες ιατρικές δαπάνες, για εισόδημα μέχρι 6 εκατ. δραχμών δικαίωμα έκπτωσης ιατρικές δαπάνες μέχρι 5,5 εκατ. δρχ. και για εισόδημα μέχρι 10 εκατ. δραχμές έκπτωση ιατρικών δαπανών 7,5 εκατ. δρχ.! Για τις δαπάνες ιδιωτικής ασφάλισης η μόνη αλλαγή που αποφασίστηκε είναι ο συντελεστής του εκπιπτόμενου φόρου να είναι μέχρι 15%.

Αλλη πηγή αφαίμαξης θα είναι τα λεγόμενα "αντικειμενικά κριτήρια" αν και προωθούνται δευτερεύουσες αλλαγές "ομαλοποίησής" τους, μιας και η εφαρμογή τους με βάση τις παραμέτρους του 1996 θα οδηγούσε σε αυξήσεις φόρου που σε ορισμένες περιπτώσεις θα ξεπεράσουν το 200%.

Αλλοι φόροι

Αν και γύρω από το θέμα της φορολόγησης των τόκων των κρατικών τίτλων, της ακίνητης περιουσίας, των λεγόμενων χρηματοοικονομικών παραγώγων η κυβέρνηση σκόπιμα διατηρεί μια νεφελώδη κατάσταση σύγχυσης και αβεβαιότητας, δύο πράγματα θα μπορούσαμε να επισημάνουμε. Η καθιέρωση φορολογίας για τις παραπάνω κατηγορίες αποτελεί ένα υπερώριμο αστικό εκσυγχρονισμό του φορολογικού συστήματος, ο οποίος έχει γίνει εδώ και αρκετά χρόνια στις ανεπτυγμένες καπιταλιστικές χώρες. Στην πραγματικότητα πρόκειται για ένα εκσυγχρονισμό που ακόμα και η κυβέρνηση Σημίτη θα μπορούσε να τον κάνει, παρά την πλήρη υποταγή που επιδεικνύει με κάθε ευκαιρία προς το μεγάλο κεφάλαιο. Βέβαια, σ' αυτή τη φάση το δημοσιονομικό όφελος από τα νέα αυτά μέτρα θα είναι, σύμφωνα με εκτιμήσεις αρμοδίων, επικουρικό. Πάντως είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα φορολογηθούν οι κρατικοί τίτλοι με συντελεστή 7,5% ή 10%, αλλά η απόδοση για το 1997 θα είναι της τάξης των 40 - 50 δισ. δραχμών. Και αυτό γιατί φόρος θα εισπραχθεί μόνο από τα έντοκα γραμμάτια ενώ ο φόρος στα ομόλογα αφορά επόμενα έτη.

Σύγχυση επικρατεί για το καθεστώς φορολόγησης των παραγώγων χρηματοοικονομικών προϊόντων,τα οποία είναι καθαρά κερδοσκοπικές πράξεις. Τα προϊόντα αυτά στηρίζονται σε προβλέψεις για την εξέλιξη των επιτοκίων, των συναλλαγματικών ισοτιμιών ή συνδυασμού επιτοκίου και ισοτιμίας και παρουσιάζουν ραγδαία εξέλιξη. Τα συμβόλαια που έχουν υπογραφεί ανέρχονται στο αστρονομικό ποσό των 7,5 τρισ. δραχμών, ενώ το σοβαρότερο πρόβλημα είναι το καθεστώς ανομίας (εικονικές λογιστικές πράξεις) και η παντελής απουσία ελέγχου από την Τράπεζα της Ελλάδας.

Η μεγαλύτερη σύγχυση πάντως υπάρχει στο θέμα της φορολόγησης της μεγάλης ακίνητης περιουσίας, καθώς παράγοντες του οικονομικού επιτελείου αναφέρουν γενικώς και αορίστως ότι "έχει ριχθεί μια ιδέα η οποία εξετάζεται". Αλλοι όμως κάνουν λόγο για άκαιρη εξαγγελία ενώ ορισμένοι, όπως ο Γ. Παπαντωνίου, έχουν εντοπίσει αδυναμία εφαρμογής του μέτρου λόγω έλλειψης υποδομής... Αντιδρούν, δηλαδή, όπως αντιδρά ο κάθε συνεπής αστός όταν θίγονται απαγορευμένα θέματα ατομικής ιδιοκτησίας.

Εμμεσοι φόροι

Οι πλέον απεχθείς έμμεσοι φόροι θα αποτελέσουν και το 1997 το βασικό κορμό των φορολογικών εσόδων, μιας και συμβάλλουν με το 65 - 70% στο τελικό σύνολο. Ο ΦΠΑ σήμερα αποτελεί το 1/3 της συνολικής φορολογίας αν και η συντελούμενη φοροδιαφυγή από την πλευρά των επιχειρηματιών είναι τεράστια. Δεύτεροι σε σημασία φόροι μετά το ΦΠΑ είναι οι Ειδικοί Φόροι Κατανάλωσης σε πετρελαιοειδή, ποτά, τσιγάρα. Για κάθε λίτρο κατανάλωσης βενζίνης με μόλυβδο ο καταναλωτής πληρώνει σήμερα φόρο 127 δραχμές, για αμόλυβδη 111 δραχμές και για κάθε λίτρο πετρελαίου κίνησης 77 δραχμές φόρο. Το 1995 το υπουργείο Οικονομικών αύξησε το φόρο για κάθε λίτρο καθαρής αλκοόλης (οινόπνευμα) κατά 40%, από 550 ECU το λίτρο σε 770 ECU. Νέα αύξηση των ειδικών φόρων εξετάζεται με σκεπτικισμό λόγω των συνεπειών που θα υπάρξουν στον πληθωρισμό.

Θανάσης ΚΑΝΙΑΡΗΣ

Τα μεγέθη που συνιστούν τον κρατικό προϋπολογισμό του 1997 και τα οποία βρίσκονται στο στάδιο της τελικής διαμόρφωσης από την κυβέρνηση, ο ίδιος ο προϋπολογισμός αν εφαρμοστεί και δεν ανατραπεί στην πράξη συνολικά ή στις βασικές επιλογές του από το εργατικό και κοινωνικό κίνημα, δείχνει ότι στο τέλος του νέου χρόνου πολλές χιλιάδες ή και δεκάδες χιλιάδες εργαζομένων θα έχουν περάσει στο "βασίλειο" της φτώχειας


ΠΟΡΟΙ ΥΠΕΡ ΤΡΙΤΩΝ
Υφαρπάζονται στη λογική τού "κόψτε το λαιμό σας"

Με πραξικοπηματικό τρόπο και σε μια επίδειξη της αντιλαϊκής της αναλγησίας η κυβέρνηση μεθοδεύει να θεσπίσει με νόμο την κλοπή του 25% των εσόδων που εισπράττει για λογαριασμό ΟΓΑ, Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ασφαλιστικών ταμείων κλπ.

"Ας κόψουν το λαιμό τους"!!! Ηταν η "περίφημη" φράση που διατύπωσε πρόσφατα, χωρίς κανέναν ενδοιασμό, ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας, Γ. Παπαντωνίου,δίνοντας μία γεύση τού πώς αντιλαμβάνεται η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ την "περιστολή της σπατάλης στο δημόσιο τομέα" και ειδικότερα στους επιχορηγούμενους από τον κρατικό προϋπολογισμό φορείς. Η ουσία της παραπάνω αντίληψης, αποτυπώνεται σε όλη της τη διάσταση στο νομοσχέδιο που είδε τις τελευταίες μέρες το "φως" της δημοσιότητας και φέρει τον ψευδεπίγραφο τίτλο "Περιορισμός και βελτίωση της αποτελεσματικότητας των κρατικών δαπανών". Το κείμενο του συγκεκριμένου νομοσχεδίου, που "διοχετεύτηκε" από την κυβέρνηση σε μερίδα του Τύπου, μετά τη δημοσίευσή του δε διαψεύστηκε από κανέναν, ωστόσο η πλήρης οριστικοποίησή του αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στην ερχόμενη βδομάδα.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον στο νομοσχέδιο παρουσιάζει το άρθρο 3 με το οποίο στην ουσία συντελείται μία άνευ προηγουμένου κλοπή σε πόρους, που επί χρόνια ολόκληρα ανήκουν σε ασφαλιστικούς οργανισμούς, ταμεία εργαζόμενων, Τοπική Αυτοδιοίκηση και άλλους φορείς, κυρίως κοινωνικού χαρακτήρα. Στην παράγραφο 1 του άρθρου 3 αναφέρεται συγκεκριμένα: "Από την πρώτη του επόμενου μηνός της δημοσιεύσεως του παρόντος έως και 31 Δεκεμβρίου 1998 στα πλαίσια του Αναθεωρημένου Προγράμματος Σύγκλισης οι αποδόσεις εσόδων υπέρ τρίτων του Γενικού Προϋπολογισμού του Κράτους περιορίζονται στο 75% της ετήσιας απόδοσής τους. Το υπόλοιπο 25% αποτελεί δημόσιο έσοδο"! Με τη συγκεκριμένη διάταξη, δηλαδή, η κυβέρνηση ουσιαστικά, με το "έτσι θέλω", νομοθετεί και προωθεί ρύθμιση, βάσει της οποίας για τα επόμενα δύο χρόνια το 25% των εσόδων υπέρ τρίτων, τα έσοδα δηλαδή που εισπράττει το ελληνικό δημόσιο για λογαριασμό οργανισμών κοινωνικού χαρακτήρα (ασφαλιστικοί, νοσοκομειακοί, αθλητικοί, πολιτιστικοί φορείς κλπ.) θα θεωρούνται έσοδα του δημοσίου και θα παρακρατούνται. Ας σημειωθεί ότι δεν αποκλείεται το τελικό κείμενο του νομοσχεδίου που θα κατατεθεί στη Βουλή, να προβλέπει εξαιρέσεις από την παραπάνω διάταξη κάποιων από τους πόρους που εισπράττονται για λογαριασμό τρίτων και κυρίως για λογαριασμό των ΟΤΑ και του ΟΓΑ, που κυρίως σχετίζονται με τα συγκεκριμένα κονδύλια. Ωστόσο, ένα τέτοιο ενδεχόμενο δεν αναιρεί το γενικό προσανατολισμό, υφαρπαγής μέρους αυτών των πόρων, στον οποίο έχει μπει η κυβέρνηση.

Πηγές προέλευσης των σχετικών πόρων υπέρ τρίτων, μπορούν να αποτελούν έσοδα από φόρους που εισπράττει το δημόσιο και έχει την υποχρέωση, με βάση την ισχύουσα νομοθεσία, να αποδίδει, είτε στο σύνολό τους είτε κατά ορισμένο ποσοστό, σε τρίτους φορείς (όπως είναι για παράδειγμα νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου), επιβαρύνσεις που έχουν τα χαρακτηριστικά του φόρου, αλλά επιβάλλονται με ποικίλες ονομασίες και αιτιολογίες από διάφορους φορείς κλπ. Είναι επίσης έσοδα τα οποία, εκτός από ελάχιστες εξαιρέσεις, δεν περνούν από τον κρατικό προϋπολογισμό, όπως είναι για παράδειγμα η παρακράτηση μέρους των χρηματικών ποσών που πληρώνει ο απλός πολίτης για διάφορα παράβολα, προκειμένου το ποσοστό αυτό να αποδοθεί σε τρίτους φορείς.Η συγκεκριμένη διάταξη που προβλέπει την υφαρπαγή του 25% στις αποδόσεις υπέρ τρίτων, αφορά τα έσοδα εκείνα που περνούν από το κρατικό προϋπολογισμό, τα οποία βέβαια ανέρχονται σε εκατοντάδες δισ. δρχ. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, είναι βάρη τα οποία φέρει το κοινωνικό σύνολο (στη συντριπτική τους πλειοψηφία οι εργαζόμενοι) και τα οποία πρέπει να συνυπολογιστούν στην εκτίμηση του συνολικού ύψους των φορολογικών βαρών.

Εκατοντάδες δισεκατομμύρια

Σύμφωνα με τον υπό εκτέλεση προϋπολογισμό, τα αποδιδόμενα έσοδα υπέρ τρίτων ανέρχονται σε εκατοντάδες δισεκατομμύρια δραχμές και αφορούν υποχρεωτικές αποδόσεις του δημοσίου προς ασφαλιστικά ταμεία, την Τοπική Αυτοδιοίκηση, εκπαιδευτικά ιδρύματα κλπ. Συγκεκριμένα, στο φετινό προϋπολογισμό υπάρχει πρόβλεψη ποσού ύψους 469,3 δισ. δρχ. στο κονδύλι με τίτλο "Αποδόσεις Εσόδων Τρίτων". Για να γίνει σαφές το μέγεθος της κλοπής που πραγματοποιείται σε βάρος των εσόδων των παραπάνω φορέων, αρκεί να αναφέρουμε υποθετικά ότι στην περίπτωση που υλοποιούνταν η προωθούμενη διάταξη στο παραπάνω κονδύλι του φετινού προϋπολογισμού, θα σήμαινε μείωση των ποσών που θα αποδίδονταν στους λεγόμενους τρίτους φορείς κατά 117,3 δισ. δραχμές!!!

Με τη συγκεκριμένη ρύθμιση θα πληγούν βέβαια όλοι εκείνοι οι φορείς που καλύπτουν βασικές μισθολογικές, συνταξιοδοτικές και λειτουργικές τους ανάγκες μέσω των συγκεκριμένων πόρων που τους αποδίδονται. Ωστόσο, εκείνοι που κατεξοχήν θα πληγούν από την εξέλιξη αυτή, θα είναι κυρίως η Τοπική Αυτοδιοίκηση αλλά και ο ΟΓΑ, καθώς συγκεντρώνουν μαζί περίπου το 80% (!) των συνολικών αποδιδόμενων εσόδων υπέρ τρίτων. Συγκεκριμένα σύμφωνα με τις προβλέψεις του προϋπολογισμού του 1996, από το σύνολο των 469,3 δισ. δρχ. των αποδόσεων εσόδων που θα εισπραχθούν για τρίτους, τα 224,8 δισ. δρχ. απευθύνονται σε Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) όλης της Επικράτειας και τα 151,4 δισ. δρχ. αφορούν πάσης φύσεως αποδόσεις στον Οργανισμό Γεωργικών Ασφαλίσεων (ΟΓΑ). Στην περίπτωση που εφαρμοζόταν από φέτος η σχετική ρύθμιση, χωρίς να περιλαμβάνει καμιά εξαίρεση, θα αποδίδονταν στους μεν ΟΤΑ 56,2 δισ. δρχ. λιγότερα έσοδα, που εισπράχθηκαν γι' αυτόν, στον δε ΟΓΑ θα αποδίδονταν σχεδόν 38 δισ. δρχ. λιγότερα! Αξίζει να σημειωθεί ότι συνολικά οι διάφοροι οργανισμοί, ιδρύματα και ειδικοί λογαριασμοί κοινωνικής ασφάλισης προβλέπεται, σύμφωνα με τον φετινό προϋπολογισμό, θα έχουν φέτος έσοδα από πόρους υπέρ τρίτων, της τάξης των 176,4 δισ. δρχ.

Ειδικά σε ό,τι αφορά την Τοπική Αυτοδιοίκηση, σημειώνεται ότι με τη συγκεκριμένη τακτική η κυβέρνηση σπρώχνει τους ΟΤΑ στο να αναλάβουν οι ίδιοι το ρόλο του "χαρατσώματος" των δημοτών, με διάφορες φορολογικές επιβαρύνσεις, προκειμένου να αντιμετωπίσουν το οικονομικό αδιέξοδο, στο οποίο οδηγούνται με μαθηματική ακρίβεια.

Ενδεικτικό για το πόσο θα πληγούν από τη συγκεκριμένη εξέλιξη οι διάφοροι (πέρα από τους ΟΤΑ και τον ΟΓΑ) φορείς στους οποίους αποδίδονται τέτοιου είδους ποσά και μία πρώτη γεύση του τι σημαίνουν οι πόροι γι' αυτούς, μπορεί να δοθεί αν αναφερθούν τα ποσά που προβλέπεται να εισπράξουν από τέτοιου είδους πόρους, από τον φετινό προϋπολογισμό. Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τις προβλέψεις του προϋπολογισμού του 1996 αποδίδονται από πόρους υπέρ τρίτων: Στο ΤΕΒΕ 16 δισ. δρχ., στο Ταμείο Συντάξεων Νομικών 12,2 δισ. δρχ., στο ΤΣΑ 9,9 δισ. δρχ., στον ΕΟΦ 5 δισ. δρχ., στον ΕΛΓΑ (γεωργικές ασφαλίσεις) 20 δισ. δρχ., σε εκπαιδευτικά μουσικά ιδρύματα και θέατρα 1,2 δισ. δρχ. κλπ.

"Αγριο μαχαίρι"

Από όλα τα παραπάνω επιβεβαιώνεται για μια ακόμη φορά η πρόθεση της κυβέρνησης να βάλει με οποιονδήποτε δυνατό τρόπο "άγριο μαχαίρι" στις δαπάνες εκείνες του κρατικού προϋπολογισμού που απευθύνονται σε φορείς που επιτελούν κοινωνικούς σκοπούς. Οι προωθούμενες περικοπές στα αποδιδόμενα ποσά που εισπράττονται για λογαριασμό τέτοιων φορέων, είναι η... εκσυγχρονιστική "μέθοδος" που ανακάλυψε η κυβέρνηση για να υλοποιήσει την παραπάνω κατεύθυνση. Μέθοδος, που έρχεται να προστεθεί στην εδώ και χρόνια πάγια τακτική των εκάστοτε "γαλαζοπράσινων" κυβερνήσεων, "σφαγιασμού" των επιχορηγήσεων που παίρνουν από τον κρατικό προϋπολογισμό οι φορείς, με αποτέλεσμα σήμερα να μην είναι σε θέση να καλύψουν βασικές λειτουργικές τους ανάγκες.Η τακτική αυτή, άλλωστε, δραστικού περιορισμού των επιχορηγήσεων θα συνεχιστεί από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ με ακόμη πιο έντονους ρυθμούς. Αδιάψευστο μάρτυρα αποτελεί διάταξη του ίδιου νομοσχεδίου για την περιστολή των κρατικών δαπανών, που προβλέπει ότι: "Από 1 Ιανουαρίου 1997 έως και 31 Δεκεμβρίου 1998 το ετήσιο συνολικό ποσό για επιχορηγήσεις του Τακτικού Προϋπολογισμού, εξαιρουμένων των επιχορηγήσεων για μισθούς, συντάξεις, καθώς και των επιχορηγήσεων ή συνδρομών προς διεθνείς οργανισμούς, δεν μπορεί να υπερβεί σε απόλυτα ποσά τις συνολικές επιχορηγήσεις του οικονομικού έτους 1996 κατά εποπτεύον Υπουργείο ή Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση.Από τις επιχορηγήσεις του 1996 εκπίπτουν τα κονδύλια τα οποία κάλυψαν έκτακτες και απρόβλεπτες ανάγκες. Στις επιχορηγήσεις για μισθούς δε συνυπολογίζονται οι κάθε είδους δαπάνες για πρόσθετες παροχές". Για την επόμενη διετία δηλαδή, τα ποσά των κονδυλίων που διατίθενται από τον κρατικό προϋπολογισμό για επιχορηγήσεις φορέων κοινωνικού χαρακτήρα, θα παραμένουν "παγωμένα" - τυπικά - στα επίπεδα του 1996, τα οποία σημειωτέον είναι καθηλωμένα στα επίπεδα του 1993...

Βάσω ΜΠΑΡΜΠΑ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ