ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 27 Νοέμβρη 1996
Σελ. /36
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Αθικτος ο μηχανισμός νόμιμης φοροδιαφυγής

Οπως αναμενόταν, οι προκλητικές φορολογικές απαλλαγές των επιχειρήσεων διατηρήθηκαν άθικτες. "Ανευ ουσίας" οι ελάχιστες "τροποποιήσεις" που προωθεί το νομοσχέδιο

Με τον πλέον απροκάλυπτο τρόπο η κυβέρνηση διατηρεί όλο το φάσμα των επιδοτήσεων και φορολογικών απαλλαγών που ισχύουν για το μεγάλο κεφάλαιο. Οι παρεμβάσεις είναι ελάχιστες και ανώδυνες. Οι κυριότερες αυτών είναι η κατάργηση του αφορολόγητου της δαπάνης για ομαδική ασφάλιση των εργαζομένων από την επιχείρηση, ορισμένες επιφανειακές αλλαγές στο καθεστώς έκπτωσης των δαπανών για τα ΙΧ αυτοκίνητα που είναι κατοχυρωμένα στο όνομα της εταιρίας (εύσχημος τρόπος αποφυγής του τεκμηρίου από την πλευρά των επιχειρηματιών), καθώς και η μείωση του 50% των δαπανών χωρίς δικαιολογητικά (πρόκειται για τις μίζες) των επιχειρήσεων. Αν και το σκανδαλώδες αυτό καθεστώς έληγε στις 13/12/96, η κυβέρνηση το παρατείνει για μία ακόμη τριετία. Αυτές είναι όλες κι όλες οι παρεμβάσεις στο άβατο των επιχειρηματικών προνομίων.

Την ίδια στιγμή:

  • Εξαγωγικές επιχειρήσεις, επιχειρήσεις που παρέχουν υπηρεσίες στο εξωτερικό, επιχειρήσεις ραδιοφωνίας, τηλεόρασης, όπου υπολογίζονται μόνο από διαφημίσεις ακαθάριστα έσοδα, καθώς και τα κατασκηνωτικά κέντρα και γραφεία γενικού τουρισμού, που έχουν ακαθάριστα έσοδα μέχρι 3 δισ. δραχμές, έχουν το δικαίωμα να αφαιρούν χωρίς δικαιολογητικά, ένα ποσοστό 1% επί των ακαθάριστων εσόδων από 2%.
  • Αν τα ακαθάριστα έσοδα υπερβαίνουν τα 3 δισ. δραχμές, η χορηγούμενη έκπτωση είναι 0,5% από 1%.
  • Χωρίς δικαιολογητικά αναγνωρίζεται έκπτωση 0,5%, από 1% που ίσχυε, επί του τζίρου σε επιχειρήσεις εξαγωγής πετρελαιοειδών και στις επιχειρήσεις διεθνών οδικών εμπορευματικών μεταφορών.
  • Χορηγείται έκπτωση 2% από 4% επί των ακαθάριστων εσόδων, χωρίς δικαιολογητικά, στις επιχειρήσεις έκδοσης πολιτικών, οικονομικών, αθλητικών περιοδικών και εφημερίδων, ανεξαρτήτως ποσού.
  • Εμπορικές επιχειρήσεις μπορούν να μεταφέρουν ζημιά μιας χρήσης και να τη συμψηφίσουν στις επόμενες 5 συνεχείς χρήσεις.
  • Αναγνωρίζεται έκπτωση επί των ακαθάριστων εσόδων, χωρίς δικαιολογητικά, στις εμπορικές, βιομηχανικές και βιοτεχνικές επιχειρήσεις, που σε συνεργασία με αλλοδαπές, εξάγουν βιομηχανικά, βιοτεχνικά κλπ. εμπορεύματα. Η έκπτωση που μέχρι σήμερα είναι ίση με 5% επί του ποσού της προμήθειας που παίρνουν, μειώνεται στο 3%.
  • Εξαιρούνται από το τεκμήριο διαβίωσης τα επιβατικά αυτοκίνητα των αλλοδαπών επιχειρήσεων.
  • Δε θεωρείται και δε φορολογείται ως εισόδημα από ακίνητα, αυτό που προκύπτει από τα βιομηχανοστάσια που ιδιοχρησιμοποιούνται μαζί με τα παραρτήματα και τα εξαρτήματά τους, καθώς και οι αποθήκες και τα οικόπεδα που είναι συνεχόμενα.
  • Απαλλάσσονται από το φόρο εισοδήματος, τα κέρδη των επιχειρήσεων από υπεραξία και αγοραπωλησία χρεογράφων εισηγμένων στο Χρηματιστήριο, ενώ για την υπεραξία των μη εισηγμένων μετοχών προβλέπεται φορολόγηση με 20%.
Κίνητρα "αναπτυξιακών" νόμων

Εκτός από τις φοροαπαλλαγές "γενικής φύσης" που προαναφέρθηκαν, υπάρχουν και οι λεγόμενες αναπτυξιακές φοροαπαλλαγές. Συγκεκριμένα, παρέχεται:

  • Εκπτωση στα καθαρά κέρδη βιομηχανιών, λατομικών και μεταλλευτικών επιχειρήσεων, που είναι εγκαταστημένες στις περιοχές κινήτρων Β, Γ, Δ και στη Θράκη και πραγματοποιούν παραγωγικές επενδύσεις (τα ποσοστά της αφορολόγητης έκπτωσης είναι μεταξύ 60-90% της αξίας της επένδυσης).
  • Εκπτωση στα καθαρά κέρδη ξενοδοχειακών επιχειρήσεων που πραγματοποιούν επενδύσεις. Το ποσοστό της έκπτωσης στα πραγματοποιούμενα κέρδη κυμαίνεται από 40% μέχρι και 90% του ύψους της επένδυσης. Στην περιοχή της Θράκης εκπίπτει όλο το ποσό της επένδυσης.
  • Αφορολόγητη έκπτωση (75-100%) στις επιχειρήσεις που πραγματοποιούν επενδύσεις στις βιομηχανικές περιοχές της ΕΤΒΑ του Νομού Θεσ/νίκης, καθώς και στις βιομηχανικές περιοχές (ΒΙΠΕ) της ΕΤΒΑ.
  • Εκπτωση 70% στα καθαρά κέρδη των μεταλλευτικών - λατομικών επιχειρήσεων που πραγματοποιούν επενδύσεις, καθώς και στα καθαρά κέρδη των επιχειρήσεων που πραγματοποιούν ειδικές επενδύσεις (προστασία περιβάλλοντος, εξοικονόμηση ενέργειας κλπ.).
  • Αφορολόγητη έκπτωση, ίση με 70% του ύψους της επένδυσης, στα κέρδη των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων, των επιχειρήσεων εκμετάλλευσης λιμένων αναψυχής, γηπέδων γκολφ κλπ.
  • Δικαίωμα για αυξημένες αποσβέσεις μέχρι 150% (!) σε βιομηχανικές - λατομικές - ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, που πραγματοποίησαν επενδύσεις μέχρι 31/12/94.
  • Δικαίωμα να κάνουν απόσβεση 100% για δαπάνες κατασκευής - επισκευής κτιρίων που προορίζονται για τη βελτίωση του εργασιακού χώρου. Το ίδιο συμβαίνει και για τις δαπάνες αγοράς έργων Ελλήνων καλλιτεχνών.
  • Οι εταιρίες χρηματοδοτικής μίσθωσης μπορούν να πραγματοποιούν έκπτωση έως 2% του ύψους των μισθωμάτων για όλες τις πραγματοποιούμενες συμβάσεις.
Αλλαγές - "κοροϊδία" για τα "αντικειμενικά" κριτήρια

Κατάφωρο εμπαιγμό σε βάρος χιλιάδων μικρομεσαίων εμπόρων, βιοτεχνών και ελεύθερων επαγγελματιών συνιστούν οι οριακές αλλαγές στο σύστημα των "αντικειμενικών" κριτηρίων, που ανακοίνωσε χτες η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Κατά τη λογική της φράσης "το μη χείρον βέλτιστον", η κυβέρνηση διατηρεί στα επίπεδα του 1994 τους συντελεστές εμπορικότητας και απόδοσης, για τον προσδιορισμό του ελάχιστου ποσού καθαρού εισοδήματος της διαχειριστικής περιόδου 1996, αυξάνοντας παράλληλα το ποσοστό της μισθωτικής αξίας σε 6,75%. Με τη ρύθμιση αυτή - που ούτως ή άλλως θα προκαλέσει αισθητή αύξηση στο φόρο που θα κληθούν να πληρώσουν το 1997 όσοι υπάγονται στα "αντικειμενικά" κριτήρια - η κυβέρνηση επιχειρεί να "συγκρατήσει" προσωρινά τις τρομακτικές φορολογικές επιβαρύνσεις που θα προκαλούσαν οι αυξήσεις στις αντικειμενικές αξίες των ακινήτων.

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τις προωθούμενες διατάξεις:

  • Για τον προσδιορισμό του ελάχιστου ποσού καθαρού εισοδήματος της διαχειριστικής περιόδου 1996, αυξάνεται το ποσοστό της μισθωτικής αξίας από 6% σε 6,75%. Επίσης, για τον προσδιορισμό της μισθωτικής αξίας λαμβάνεται η τιμή ζώνης που ίσχυε την 1η Γενάρη 1995 και όχι αυτή που ίσχυε την 1η Γενάρη 1996.
  • Για τον προσδιορισμό του ελάχιστου ποσού καθαρού εισοδήματος της διαχειριστικής περιόδου 1996 θα ληφθεί υπόψη ο συντελεστής εμπορικότητας που ίσχυσε για τον προσδιορισμό του ελάχιστου ποσού καθαρού εισοδήματος της προηγούμενης διαχειριστικής περιόδου 1995.

Επίσης με τις προωθούμενες οριακές αλλαγές προβλέπονται μεταξύ άλλων και τα εξής:

  • Οι καλλιτέχνες ή τραγουδιστές που παρέχουν τις υπηρεσίες τους σε κέντρα διασκέδασης, αναψυκτήρια ή συναυλίες, που τηρούν προαιρετικά βιβλία τρίτης κατηγορίας του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων (ΚΒΣ), δεν εξαιρούνται από τα "αντικειμενικά" κριτήρια.
  • Οι εμπορικές επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών, που τηρούν προαιρετικά βιβλία τρίτης κατηγορίας του ΚΒΣ, δεν εξαιρούνται από τα "αντικειμενικά" κριτήρια.
  • Η επιφάνεια που λαμβάνεται υπόψη για την εφαρμογή των "αντικειμενικών" κριτηρίων, όταν η επαγγελματική εγκατάσταση είναι στην κατοικία, είναι στο ένα τρίτο της κατοικίας και μέχρι 30 τ.μ. Επίσης, για τις επιχειρήσεις που εκμεταλλεύονται θαλάσσια ποδήλατα, κανό, jet - ski κλπ. λαμβάνεται υπόψη για την εφαρμογή των "αντικειμενικών" κριτηρίων επιφάνεια 50 τ.μ.
  • Περιορίζεται στο μισό το ελάχιστο ποσό καθαρού εισοδήματος εμπορικής επιχείρησης, όταν ο φορολογούμενος δηλώνει εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες, αλλά το άθροισμα του ποσού από μισθωτές υπηρεσίες και του υπόλοιπου ελάχιστου ποσού καθαρού εισοδήματος δεν μπορεί να είναι κατώτερο από το συνολικό ελάχιστο ποσό καθαρού εισοδήματος.
  • Αν η επιχείρηση εκμετάλλευσης ενοικιαζόμενων επιπλωμένων δωματίων και διαμερισμάτων ασχολείται παράλληλα και με την εκμετάλλευση Σνακ - Μπαρ ή Καφέ - Μπαρ, το ελάχιστο ποσό καθαρού εισοδήματος των ενοικιαζόμενων δωματίων ή διαμερισμάτων προσαυξάνεται κατά ποσοστό 30%. Η προσαύξηση όμως αυτή δεν μπορεί να υπερβεί το ελάχιστο ποσό καθαρού εισοδήματος που προσδιορίζεται για το Σνακ - Μπαρ ή Καφέ - Μπαρ.
  • Επεκτείνεται ο περιορισμός του ελάχιστου ποσού καθαρού εισοδήματος ανάλογα με τους μήνες λειτουργίας, στις περιπτώσεις που η επιχείρηση έκανε έναρξη ή παύση εργασιών μέσα στο έτος και στις επιχειρήσεις που εκμεταλλεύονται ενοικιαζόμενα επιπλωμένα δωμάτια ή διαμερίσματα, κάμπινγκ και αυτοκίνητα δημόσιας χρήσης.
  • Εξαιρούνται από τα "αντικειμενικά" κριτήρια οι επιχειρήσεις και οι ελεύθεροι επαγγελματίες, που είναι εγκαταστημένες σε νησιά με πληθυσμό μέχρι 500 κατοίκους. Επίσης προβλέπεται μείωση του ελάχιστου ποσού καθαρού εισοδήματος κατά 50% για τις επιχειρήσεις που είναι εγκαταστημένες σε μη παραλιακές περιοχές δήμων, κοινοτήτων ή οικισμών με πληθυσμό κάτω από 4.000 κατοίκους, που βρίσκονται σε νησιά που έχουν χαρακτηριστεί τουριστικοί τόποι.
Ιδού οι φοροαπαλλαγές που καταργούνται...

Δεκάδες είναι οι φοροαπαλλαγές, που προτίθεται να καταργήσει από φέτος η κυβέρνηση για τους μισθωτούς, τους συνταξιούχους και όλους τους φορολογούμενους (φυσικά πρόσωπα), σύμφωνα με το σχέδιο νόμου που εγκρίθηκε ομόφωνα στη χτεσινή συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου. Το τι ακριβώς θα σημάνουν για τις τσέπες των πλατιών λαϊκών στρωμάτων - δηλαδή πόσο βαθύτερα θα βάλει η εφορία το χέρι στις τσέπες - θα το νιώσουμε πολύ καλά μέσα στο 1997, όταν θα πάρουμε το εκκαθαριστικό σημείωμα της εφορίας.

Η κυβέρνηση προανάγγειλε - στο όνομα της "δικαιότερης κατανομής των φορολογικών βαρών" - την αύξηση των φορολογικών βαρών, με την επιβολή νέων φόρων και την κατάργηση των φοροαπαλλαγών ή ατελειών, που θα πλήξουν ΟΛΟΥΣ τους φορολογούμενους (φυσικά πρόσωπα). Με βάση την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, καταργούνται οι φοροαπαλλαγές:

  • Στα ειδικά επιδόματα επικίνδυνης εργασίας,τα οποία θα φορολογούνται αυτοτελώς με συντελεστή 15%.
  • Στις αποδοχές των μελών κατώτερων πληρωμάτων των εμπορικών πλοίων,οι οποίες θα φορολογούνται αυτοτελώς με συντελεστή 5% για το έτος 1997, με 10% για το 1998 και 15% για το 1999 και μετά. Επίσης, αυξάνεται η φορολογία στα εισοδήματα των αξιωματικών του Εμπορικού Ναυτικού και των ιπτάμενων της Πολιτικής Αεροπορίας. Από 5% και 8% που ήταν σήμερα (ανάλογα με το αν οι αμοιβές ήταν σε δραχμές ή σε συνάλλαγμα), οι αμοιβές αυτές θα φορολογούνται με ενιαίο συντελεστή που ορίστηκε σε 10% για το 1997, σε 12,5% για το 1998 και 15% για το 1999 και μετά.
  • Στα αφορολόγητα ποσά που παίρνουν οι δημόσιοι και άλλοι υπάλληλοι που υπηρετούν στο εξωτερικό - και είναι πάνω από την αμοιβή που θα έπαιρναν αν εργαζόταν στην Ελλάδα - και στο εξής θα φορολογούνται με συντελεστή 15%.
  • Του 50% των αποζημιώσεων που παίρνουν οι τελωνειακοί, εφοριακοί, μηχανικοί του δημοσίου (ΔΕΤΕ, ΔΕΧΕ και ΔΙΒΕΕΤ), η οποία στο εξής θα φορολογείται με συντελεστή 15%.
  • Στις αποζημιώσεις που καταβάλλονται στους υπαλλήλους των δημοσίων επιχειρήσεων και οργανισμών για δαπάνες εκτός έδρας,που στο εξής θα φορολογούνται αυτοτελώς με συντελεστή 15%.
  • Του 10% επί του ακαθάριστου εισοδήματος των δημοσιογράφων και συνταξιούχων δημοσιογράφων.
  • Για τα έξοδα παράστασης των αιρετών αρχόντων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης (δημάρχων, νομαρχών), που στο εξής θα φορολογούνται αυτοτελώς με συντελεστή 15%.
  • Για τη μεταφορά του ποσού των εξόδων ιατρικής και νοσοκομειακής περίθαλψης καθώς και του ποσού των δωρεών - που υπερβαίνουν το ετήσιο εισόδημά του, για έκπτωση από το εισόδημα των επόμενων δύο ετών.
  • Για έξοδα για αμοιβές δικηγόρων.
  • Από το τεκμήριο δαπανών για την αγορά κτηματικών ομολόγων του δημοσίου καθώς και για την αγορά δημόσιων εκτάσεων.
  • Από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης και το εφάπαξ πρόσθετο ειδικό τέλος για τα αυτοκίνητα που παραλαμβάνουν οι βουλευτές και ευρωβουλευτές.
  • Για δασμούς και φόρους της οικοσκευής και του επιβατικού αυτοκινήτου που παραλαμβάνουν οι Ελληνες ναυτικοί που υπηρετούν σε πλοία γραμμών εσωτερικού, καθώς και οι Ελληνες που έχουν τη συνήθη κατοικία τους στην Ελλάδα (προσωπικοί δεσμοί) και αναχωρούν για το εξωτερικό όπου παραμένουν ως εργαζόμενοι για τουλάχιστον 2 χρόνια και μετά επιστρέφουν στην Ελλάδα (δημόσιοι υπάλληλοι, εκπαιδευτικοί, στρατιωτικοί, υπάλληλοι της ΜΕΑ Βρυξελλών, υπάλληλοι του υπουργείου Εξωτερικών, διπλωματικοί κλπ.).
  • Για την αγορά επιβατικού αυτοκινήτου από αθλητές, οι οποίοι έχουν καταλάβει ή καταλαμβάνουν μια από τις 8 πρώτες θέσεις στους Ολυμπιακούς Αγώνες.
  • Του 50% της βουλευτικής αποζημίωσης. Στο εξής θα φορολογείται ολόκληρη η αποζημίωση των βουλευτών αυτοτελώς σαν εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες. Τα υπόλοιπα εισοδήματα των βουλευτών δε θα συναθροίζονται με τη βουλευτική αποζημίωση, αλλά θα φορολογούνται χωριστά με βάση την κλίμακα φορολογίας εισοδήματος. Το ίδιο ισχύει για τις αμοιβές του Προέδρου της Δημοκρατίας, τις αμοιβές των μελών του Υπουργικού Συμβουλίου (υπουργών και υφυπουργών) που δεν είναι βουλευτές, καθώς και για τις συντάξεις των βουλευτών. Παράλληλα, καταργείται η απαλλαγή των εξόδων παράστασης των μελών του Υπουργικού Συμβουλίου, καθώς και του Προέδρου της Δημοκρατίας, που στο εξής θα φορολογούνται όπως η βουλευτική αποζημίωση.

Σε σχετική ερώτηση που έγινε ο υπουργός, διευκρίνισε πως διατηρείται η έκπτωση από το εισόδημα των δαπανών που καταβάλλουν οι φορολογούμενοι για δίδακτρα σε σχολεία και φροντιστήρια.

ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
Οι δημότες θα πληρώσουν τα σπασμένα

Με ένα νέο έλλειμμα τουλάχιστον 50 δισ., επιπλέον των 720 δισ. που της έχει ήδη υπεξαιρέσει την τελευταία εξαετία, χρεώνει την Αυτοδιοίκηση η κυβέρνηση και την αναγκάζει θέλειδε θέλει να συμμετάσχει έτσι στο κόστος του "προγράμματος σύγκλισης". Τα 50 δισ. όπως είναι αυτονόητο, θα μετακυλήσουν ως νέοι τοπικοί φόροι στις πλάτες των δημοτών. Το σημαντικότερο όμως δεν είναι αυτό καθαυτό το ποσό των 50 δισ. αλλά το γεγονός ότι ενώ οι δύο βαθμοί της Αυτοδιοίκησης θα έπρεπε να εισπράττουν - με βάση τις αρμοδιότητές τους - από τον κρατικό προϋπολογισμό το 40% του συνόλου των εσόδων του, εμφανίζονται να χρωστούν στην κυβέρνηση και 50 δισ. όταν η ίδια τους παρέχει από τον κρατικό προϋπολογισμό μόνο το 2% του συνόλου των εσόδων του!

Η νέα επιβάρυνση στα ταμεία της Αυτοδιοίκησης προκύπτει: από το νομοσχέδιο για τις φοροαπαλλαγές που έδωσε χτες στη δημοσιότητα η κυβέρνηση και από το νομοσχέδιο για τις δημόσιες δαπάνες που έχει ήδη δημοσιοποιηθεί την προηγούμενη βδομάδα. Από το νομοσχέδιο για τις δημόσιες δαπάνες προκύπτει καθαρό έλλειμμα για την Αυτοδιοίκηση 13 δισ. από την περικοπή κατά 25% του ποσού που δικαιούται από τα τέλη κυκλοφορίας. Από το νομοσχέδιο για τις φοροαπαλλαγές προκύπτουν τα παρακάτω ελλείμματα:

Κοντά στα 20 δισ. από την παράγραφο 9 του άρθρου για την κατάργηση των απαλλαγών στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης και άλλες κατηγορίες φόρων και τελών. Πρόκειται για την κατάργηση της απαλλαγής από δασμούς, φόρους, τέλη και λοιπές εισφορές για τα είδη που παραλαμβάνονται από τους δήμους, τις κοινότητες και τις νομαρχιακές αυτοδιοικήσεις, συν την κατάργηση της απαλλαγής από το εφάπαξ πρόσθετο ειδικό τέλος ταξινόμησης των αυτοκινήτων του δημοσίου.

Πρόσθετα, ένα σημαντικό ποσοστό επιβάρυνσης των δημοτικών προϋπολογισμών θα προκύψει από την κατάργηση της απαλλαγής από το φόρο εισοδήματος του συνόλου των δημοτικών επιχειρήσεων με εξαίρεση μόνο αυτές που έχουν ως αντικείμενο την ύδρευση, την αποχέτευση και την αποκομιδή απορριμμάτων. Εδώ πρέπει να σημειωθεί ότι η κατάργηση της απαλλαγής θα μετακυλίσει στις πλάτες των δημοτών με δύο τρόπους: Πρώτον από την αύξηση που θα προκαλέσει στις τιμές παροχής υπηρεσιών από τις δημοτικές επιχειρήσεις. Δεύτερον από το έλλειμμα που θα προκαλέσει στους δημοτικούς προϋπολογισμούς καθώς θα φορολογείται και η δημοτική επιχορήγηση που θεωρείται έσοδο της δημοτικής επιχείρησης. Υπενθυμίζεται πως ήδη μόνο από την ύπαρξή τους οι δημοτικές επιχειρήσεις επιβαρύνουν τους δημότες καθώς πωλούν υπηρεσίες και εισπράττουν πρόσθετα τέλη, ενώ οι δημότες έχουν ήδη προπληρώσει για όλα αυτά μέσα από την άμεση φορολογία. Κατ' ουσία η συγκεκριμένη κατάργηση φοροαπαλλαγής οδηγεί σε φορολόγηση της ίδιας και αυτής υπηρεσίας για τρίτη φορά (μία με την άμεση φορολόγηση, μία με τα τέλη που επιβάλλει η δημοτική επιχείρηση και μία που θα επιβληθεί για την κάλυψη του ελλείμματος που προκαλεί η κατάργηση της φοροαπαλλαγής).

Σοβαρό πρόβλημα θα δημιουργηθεί από τον τρόπο φορολόγησης των δημοτικών επιχειρήσεων. Για παράδειγμα, με βάση τα "αντικειμενικά κριτήρια", η ασφαλιστική εταιρία του Δήμου Αθηναίων με τζίρο αρκετά εκατομμύρια και έδρα ένα γραφειάκι, θα κληθεί να πληρώσει λιγότερα από έναν παιδικό σταθμό με πενιχρά έσοδα που όμως χρησιμοποιεί στη χειρότερη των περιπτώσεων 100 τετραγωνικά μέτρα.

ΤΕΚΜΗΡΙΑ ΔΙΑΒΙΩΣΗΣ
Αυξήσεις από 30 μέχρι 80% για τα επιβατικά αυτοκίνητα

Σημαντικές αυξήσεις επέρχονται με το φορολογικό νομοσχέδιο και στα τεκμήρια διαβίωσης (επιβατικά αυτοκίνητα ΙΧ, σκάφη αναψυχής, ιδιωτικά αεροσκάφη κλπ.). Αναλυτικότερα, οι αλλαγές που επέρχονται στα τεκμήρια δαπανών διαβίωσης είναι οι εξής:

  • Αποτελεί τεκμήριο δαπανών διαβίωσης το ετήσιο τεκμαρτό ή καταβαλλόμενο μίσθωμα για δευτερεύουσα κατοικία επιφάνειας μεγαλύτερης των 100 τ. μ. αντί των μέχρι 120 τ. μ. που ισχύει σήμερα.
  • Η ετήσια τεκμαρτή δαπάνη διαβίωσης για τα μικρού κυβισμού αυξάνεται κατά 30% και προοδευτικά η αύξηση φτάνει στα μεγάλου κυβισμού σε 79,5%. Δηλαδή για αυτοκίνητα μέχρι 7 ίππων η τεκμαρτή δαπάνη από 1.150.000 δραχμές αυξάνεται σε 1.500.000 δραχμές και για αυτοκίνητα 28 ίππων και άνω από 19.500.000 δραχμές αυξάνεται σε 35.000.000 δραχμές.
  • Περιορίζονται τα ποσοστά μείωσης λόγω παλαιότητας της τεκμαρτής δαπάνης των επιβατικών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης ως εξής: Για διάστημα από 5 έτη μέχρι και 10 έτη, η μείωση περιορίζεται από 20% σε 15%, για 10 μέχρι και 15 έτη η μείωση περιορίζεται από 30%στο 25% και τέλος για αυτοκίνητα ηλικίας πάνω από 15 έτη ή αγοράζονται από τον ΟΔΔΥ ή η μείωση περιορίζεται από 50% στο 40%.
  • Καταργείται η απαλλαγή από την ετήσια τεκμαρτή δαπάνη για όσους έχουν τέκνο ηλικίας μέχρι 12 ετών και απασχολούν οικιακή βοηθό, οδηγό κλπ., αντίθετα παραμένει η απαλλαγή για όσους έχουν αναπηρία 67% και πάνω.
  • Η τεκμαρτή δαπάνη για σκάφη αναψυχής με χώρο ενδιαίτησης μήκους μέχρι 8 μέτρα, αυξάνεται από 2.500.000 δρχ. σε 3.300.000 δρχ., δηλ. αύξηση 32%. Η δαπάνη αυξάνεται περαιτέρω προοδευτικά με βάση το μήκος αυτών, με καταληκτική αύξηση για σκάφη αναψυχής πάνω από 32 μέτρα στο ποσό 70.500.000 δρχ. από 36.000.000 δρχ. που ίσχυε, δηλαδή αύξηση 95,8%.

Για μηχανοκίνητα σκάφη ανοιχτού τύπου, ταχύπλοα και μη, μήκους μέχρι 5 μέτρων, η τεκμαρτή δαπάνη από 600.000 δρχ. αυξάνεται σε 800.000 δρχ., προσαυξανόμενης για κάθε μέτρο μήκους πάνω από τα 5 μέτρα με 200.000 δρχ., αντί 150.000 δρχ. που ισχύει σήμερα.

  • Η ετήσια τεκμαρτή δαπάνη από την κατοχή αεροσκαφών αυξάνεται κατά 50%, ενώ δεν απαιτείται η δικαιολόγηση της απόκτησης του συναλλάγματος από αυτούς που είχαν διαμείνει 5 τουλάχιστον συνεχή χρόνια στην αλλοδαπή και το επικαλούμενο ποσό συναλλάγματος προέρχεται από καταθέσεις στο όνομά τους ή στο όνομα του άλλου συζύγου σε τράπεζα της Ελλάδας ή σε υποκατάστημα ελληνικής τράπεζας στο εξωτερικό.
... και αυτές που "κουτσουρεύονται"

Εκτός, όμως, από τις φοροαπαλλαγές, που ίσχυαν για τα εισοδήματα ορισμένων κατηγοριών φορολογουμένων και τώρα καταργούνται, η κυβέρνηση προανάγγειλε και το "κουτσούρεμα" μιας σειράς απαλλαγών από το φόροκαι τις εκπτώσεις από το εισόδημα.

Με το σχέδιο νόμου που δημοσιοποιήθηκε γίνονται οι παρακάτω αλλαγές:

  • Περιορίζεται από 200 τετραγωνικά μέτρα που ήταν σήμερα στα 150 τετραγωνικά μέτρα η απαλλαγή στο ακαθάριστο τεκμαρτό εισόδημα από ιδιοκατοίκηση κύριας κατοικίας ή μαζί με δεύτερη κατοικία (αν η πρώτη κατοικία είναι κάτω από 150 τ.μ.).
  • Καταργείται η απαλλαγή από το φόρο αγοράς ακινήτου, που ίσχυε για τις περιπτώσεις που κάποιος έκανε αυτή την αγορά με εισαγωγή συναλλάγματος από το εξωτερικό (μετανάστες, ναυτικοί κλπ.).
  • Μειώνεται από 25% σε 15% το ποσοστό της δαπάνης για ασφάλιστρα ζωής κλπ., που ο φορολογούμενος μπορεί να εκπίπτει από το εισόδημά του.
  • Περιορίζονται ως εξής οι δαπάνες που εκπίπτουν για δαπάνες ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης του φορολογούμενου και των ατόμων που τον βαρύνουν. Μέχρι 10 εκατ. οικογενειακό εισόδημα, εκπίπτει δαπάνη ύψους μέχρι και 10 εκατ. δραχμών. Για συνολικό οικογενειακό εισόδημα πάνω από 10 εκατ. δραχμές και μέχρι 15 εκατ. δραχμές, θα αφαιρείται μόνο το 50% της δαπάνης για ιατροφαρμακευτική και νοσοκομειακή περίθαλψη.
  • Δε θα έχουν δικαίωμα έκπτωσης φόρου για τα τέκνα τους οι κάτοικοι αλλοδαπής (μετανάστες κλπ.) που αποκτούν εισόδημα στην Ελλάδα.
  • Θεωρούνται ως εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες - και έτσι θα φορολογούνται - οι κάθε είδους παροχές που χορηγούνται στα πρόσωπα που εκλέγονται για τον πρώτο και δεύτερο βαθμό Αυτοδιοίκησης (νομάρχες - δήμαρχοι κλπ.).
Αλλες ρυθμίσεις

Με το ίδιο σχέδιο νόμου:

  • Αυξάνονται - χωρίς όμως να προσδιορίζεται πόσο, αλλά φαίνεται ότι η αύξηση θα είναι τσουχτερή - τα τέλη χαρτοσήμου που θα πληρώνουν οι φορολογούμενοι για την έκδοση ή ανανέωση αδειών (οδήγησης κλπ.), διαβατηρίων, πτυχίων, ναυτιλιακών εγγράφων κλπ.
  • Καταργείται η απαλλαγή από τα τέλη κυκλοφορίας, που ίσχυε για τις δίκυκλες ή τρίκυκλες μοτοσικλέτες και τα αυτοκίνητα μικρού κυβισμού, τα οποία ήταν μέχρι και 785 κυβικά. Αυτό σημαίνει ότι όσοι έχουν παπάκια και μοτοσικλέτες μέχρι και 785 κυβικά, θα κληθούν να πληρώσουν τσουχτερές αυξήσεις στα τέλη κυκλοφορίας.
  • Επιβάλλεται αυτοτελής φορολόγηση με συντελεστή 15%, σε τόκους που προκύπτουν από καταθέσεις σε ξένο νόμισμα ή μετατρέψιμες δραχμές σε συνάλλαγμα κατοίκων Ελλάδας στις τράπεζες, το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο και το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων. Με συντελεστή 15% θα φορολογούνται επίσης οι τόκοι καταθέσεων στεγαστικού ταμιευτηρίου για εξασφάλιση στεγαστικών δανείων, με εξαίρεση τους τόκους για την εξασφάλιση στεγαστικού δανείου προς απόκτηση πρώτης κατοικίας.
  • Θα φορολογούνται με συντελεστή 20% τα χρηματικά ποσά που καταβάλλονται από το δημόσιο σε αθλητές εθνικών ομάδων για τις επιδόσεις τους σε διεθνείς αγώνες. Επίσης, αυξάνεται από 10% σε 20% ο συντελεστής αυτοτελούς φορολόγησης κατά την υπογραφή συμβολαίων μεταγραφής και πριμ.
Με απεργία προειδοποιεί η ΠΝΟ

Με απεργία σε παγκόσμια κλίμακα προειδοποιεί η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία,αντιδρώντας στην αλλαγή του τρόπου φορολόγησης των ναυτικών.

Σε ανακοίνωσή της, η ΠΝΟ τονίζει ότι οι Ελληνες ναυτεργάτες δέχονται μια άνευ προηγουμένου ανηλεή επίθεση από την κυβέρνηση, "που, στο όνομα της κατάργησης των φορολογικών απαλλαγών, ενοποιεί τους συντελεστές φορολόγησης των αμοιβών των αξιωματικών του Εμπορικού Ναυτικού και επιβάλλει φορολογία για τις αμοιβές που θα καταβληθούν το 1997 15% και 20% για τις αμοιβές του 1998. Η κυβέρνηση, σημειώνει, "ξεχνά" ότι οι Ελληνες ναυτικοί υπόκεινται σε ειδικό τρόπο φορολόγησης σύμφωνα με το ΝΔ 3323/55".

Για την απόκρουση - όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση - της άδικης, απαράδεκτης και πρωτοφανούς αυτής επίθεσης, αποφασίστηκε συγκεκριμένο πλαίσιο δράσης της Ομοσπονδίας, που περιλαμβάνει: Αμεση συνάντηση της ΠΝΟ με τους υπουργούς Οικονομικών και Εμπορικής Ναυτιλίας. Συνέντευξη Τύπου την Τρίτη 3 Δεκέμβρη στις 11 το πρωί στην αίθουσα του Μεγάρου της ΠΝΟ. Αποστολή εξωδίκων - μέσα στις επόμενες μέρες - προς όλες τις εφοπλιστικές ενώσεις και την κυβέρνηση, με τις οποίες θα δρομολογούνται οι διαδικασίες για κάθοδο σε απεργία σε παγκόσμια κλίμακα. Τέλος, διοργάνωση - σε χρόνο που θα καθορίσει η διοίκηση της ΠΝΟ - πανναυτεργατικού συλλαλητηρίου.

Κόβονται οι συντάξεις των πολυτέκνων

Στην κατάργηση - ουσιαστικά - της ισόβιας σύνταξης που παίρνουν οι πολύτεκνες μητέρες προχωρά η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, αποκαλύπτοντας έτσι μία από τις πλευρές του λεγόμενου "κοινωνικού της προσώπου". Οπως ανακοίνωσε συγκεκριμένα χτες ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Γ. Παπαντωνίου - επιβεβαιώνοντας το "Ρ" που είχε ήδη προαναγγείλει τη συγκεκριμένη κυβερνητική πρόθεση - στο νομοσχέδιο για τις κρατικές δαπάνες, που έχει ήδη κατατεθεί στη Βουλή, θα προστεθεί άρθρο σύμφωνα με το οποίο ισόβια σύνταξη θα παίρνουν στο εξής μόνο οι πολύτεκνες μητέρες που είναι ηλικίας 65 ετών και άνω, καθώς και όσες έχουν εισόδημα μέχρι 2 εκατ. δραχμές! Στην ουσία, δηλαδή, η συντριπτική πλειοψηφία των πολύτεκνων μητέρων που σήμερα παίρνουν ισόβια σύνταξη, θα πάψουν να την παίρνουν.

Για του λόγου το αληθές, ο υφυπουργός Οικονομικών Ν. Χριστοδουλάκης διευκρίνισε ότι από το σύνολο των 250.000 πολύτεκνων μητέρων που παίρνουν σήμερα σύνταξη, με τη ρύθμιση που προωθείται, θα εξακολουθήσουν να την παίρνουν μόνο οι 50.000, δηλαδή μόνο το 20% αυτών!!!

Επίσης, με το ίδιο νομοσχέδιο, τροποποιείται η υφιστάμενη νομοθεσία περί επιδομάτων πολυτέκνων οικογενειών και τρίτου παιδιού. Σύμφωνα με τις προωθούμενες αλλαγές, διπλασιάζεται στα 6 χρόνια (από 3 που είναι σήμερα) η διάρκεια καταβολής του επιδόματος που χορηγείται σήμερα σε οικογένεια που έχει τρία παιδιά. Επίσης το ποσό του επιδόματος αυτού αυξάνεται σε 40.000 δρχ. από 34.000 δρχ. Αλλαγές προωθούνται επίσης και στην περίπτωση τέταρτου παιδιού. Επίσης, αυξάνεται το ποσό του επιδόματος που χορηγείται για το τέταρτο παιδί.

Ως και τέλη κυκλοφορίας στα παπάκια σκοπεύει να επιβάλει η κυβέρνηση για να κλείσει τις "τρύπες" της πολιτικής της...



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ