ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 30 Αυγούστου 1997
Σελ. /24
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ
Ο ένας κόβει, ο άλλος... ξηλώνει

Στην κατεύθυνση της παραπέρα συρρίκνωσης του ναυπηγείου και σε απολύσεις προχωρούν οι ξένοι που διοικούν το ναυπηγείο, ενώ η κυβέρνηση με την τακτική της συνεχίζει να υπονομεύει τις όποιες προοπτικές του

Αβέβαιο παραμένει το μέλλον των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, του μοναδικού ναυπηγείου και κρατικών συμφερόντων της χώρας, καθώς η συρρίκνωση, αλλά και η υπονόμευσή του, συνεχίζονται, αφήνοντας όλο και μεγαλύτερο έδαφος για την ανάπτυξη των επενδυτικών σχεδίων του μοναδικού ιδιώτη ανταγωνιστή Ν. Ταβουλάρη, ο οποίος ελέγχει πλέον τόσο τα Ναυπηγεία Νεωρίου όσο και της Ελευσίνας. Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, το πολυεθνικό μάνατζμεντ της "ΜΡΑΟΥΝ ΕΝΤ ΡΟΥΝΤ" ετοιμάζει άμεσα και νέο πρόγραμμα μείωσης προσωπικού με τη γνωστή μέθοδο των οικειοθελών αποχωρήσεων, περιορίζοντας ακόμη περισσότερο τις δυνατότητες λειτουργίας του Ναυπηγείου από τη μια και απορυθμίζοντας, ταυτόχρονα, περαιτέρω τις εργασιακές σχέσεις στο Ναυπηγείο.

Η μείωση του προσωπικού αναμένεται να υλοποιηθεί αμέσως μετά την αλλαγή της σύνθεσης των μελών της διοίκησης του ναυπηγείου, του μάναζτμεντ, από την κεντρική διοίκηση της "ΜΡΑΟΥΝ ΕΝΤ ΡΟΥΝΤ". Οι αλλαγές, σύμφωνα με πληροφορίες κρίθηκαν απαραίτητες, επειδή υπάρχει εκτίμηση ότι η, μέχρι πρόσφατα πολυδιαφημισμένη για τις τεράστιες ικανότητές της, υφιστάμενη στερείται... δυνατοτήτων. Η επικείμενη μείωση του προσωπικού θα σημάνει αυτόματα και την περαιτέρω υποβάθμισή του ναυπηγείου. Η εκτίμηση αυτή επιβεβαιώνεται από τα πρόσφατα προβλήματα που ανέκυψαν στο ναυπηγείο, όταν η μοναδική μεγάλη δουλιά που μπήκε σ' αυτό κινδύνεψε να μείνει στη μέση, λόγω έλλειψης προσωπικού. Πρόκειται για την επισκευή του εμπορικού πλοίου Γουέστ Βιρτζίνια, εταιρίας αμερικάνικων συμφερόντων, αξίας 1,5 εκ. δολαρίων, η οποία για να αποπερατωθεί ένα μέρος δόθηκε σε εργολάβους και για το υπόλοιπο χρειάστηκε να δουλεύουν οι εργαζόμενοι από τις 7.00 το πρωί μέχρι τις 11.00 το βράδυ συνεχώς!

Κυβέρνηση - υπονομευτής

Την ίδια στιγμή που το πολυεθνικό μάνατζμεντ φροντίζει για τη συρρίκνωση του ναυπηγείου, η κυβέρνηση από την πλευρά της φροντίζει για την υπονόμευσή του. Ενδεικτικά αναφέρουμε, ότι ενώ η Κομισιόν έχει εγκρίνει το επενδυτικό σχέδιο ύψους 14,5 δισ. δρχ. (επιδοτούμενο σε ποσοστό 50%), από τις 15 του Ιούλη, η υλοποίησή του είναι αδύνατη εξ αιτίας της αδιαφορίας των συναρμοδίων υπουργείων Εθνικής Οικονομίας και Ανάπτυξης. Το Ανάπτυξης ακόμη δεν έχει ετοιμάσει το σχετικό φάκελο προς έγκριση, ενώ το ΥΠΕΘΟ ακόμη δεν έχει συστήσει την αρμόδια γνωμοδοτική επιτροπή αποδεικνύοντας έτσι ότι οι δύο εποπτεύοντες υπουργοί που φέρονται να έχουν χοντρές "κόντρες" μεταξύ τους επί της ουσίας και όταν πρόκειται για το ζητούμενο συγκλίνουν απολύτως. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι εργαζόμενοι στο Ναυπηγείο είναι οι μόνοι που έχουν επιδείξει συνέπεια στις δεσμεύσεις τους για την υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου, προσφέροντας συνολικά μέχρι στιγμής 420 εκ. δρχ. (280 εκ. δρχ. το 1996 και 140 εκ. δρχ. το 1997). Το ποσό αυτό αποτελεί μέρος του συνολικού 1 δισ. δρχ. που τους αναλογεί ως μετόχων στην πρώτη φάση του επενδυτικού σχεδίου ύψους 4,4 δισ. δρχ. Από τα υπόλοιπα 1,2 δισ. δρχ. θα πρέπει να καταβάλει η ΕΤΒΑ και τα 2,2 δισ. δρχ. είναι επιχορήγηση η οποία με ευθύνη των συναρμοδίων υπουργείων δεν προχωράει. Παράλληλα, συνεχίζεται η καθυστέρηση των συμβάσεων με το Πολεμικό Ναυτικό και τον ΟΣΕ, ενώ την ίδια στιγμή η κυβέρνηση κατάφερε να βρει λύση για την αναθεώρηση των συμβάσεων των δύο φορέων με τον Ταβουλάρη, προκειμένου να ξεμπερδεύει με τα Ναυπηγεία Ελευσίνας.

Οι παραπάνω εξελίξεις στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά αποκτούν ιδιαίτερη σημασία αν τις δει κανείς παράλληλα με τις αντίστοιχες στον ιδιωτικό ναυπηγικό τομέα και συγκεκριμένα στον Ομιλο Ταβουλάρη (Νεώριο και Ελευσίνα), καθώς εύλογα συμπεραίνεται ότι η παλάντζα γέρνει υπέρ των ιδιωτικών συμφερόντων. Το επενδυτικό σχέδιο του Νεωρίου ύψους 3 δισ. δρχ. έχει επίσης εγκριθεί από την Κομισιόν, αλλά η υλοποίησή του έχει επίσης σκαλώσει. Ομως όχι για την αδιαφορία των συναρμοδίων υπουργείων, τα οποία έδειξαν εντυπωσιακή συνέπεια, αλλά γιατί το ενδιαφέρον του επιχειρηματία "πάγωσε" μετά την αγορά των Ναυπηγείων Ελευσίνας. Φαίνεται ότι οι ορίζοντες που του ανοίγονται με δύο Ναυπηγεία και ένα κρατικό ως ανταγωνιστή που καθημερινά αργοσβήνει, τον υποχρεώνουν να επανεξετάσει τα επενδυτικά του σχέδια με γνώμονα πάντα την αύξηση των κερδών του, που δεν του απαγορεύουν να μετατρέψει και την Ελευσίνα σε καρνάγιο, όπως έκανε με το Νεώριο. Η πολιτική, εξάλλου, που ακολουθεί η κυβέρνηση, όπως εκτιμούν και παράγοντες της αγοράς αργά ή γρήγορα θα τον καταστήσει μονοπώλιο, είτε στην περίπτωση που ο Σκαραμαγκάς οδηγηθεί στο κλείσιμο είτε στην περίπτωση που ο ίδιος επιδιώξει την κατάλληλη στιγμή να τα βάλει στο χέρι με το τίποτα.

Νέο πλαίσιο

Ολα αυτά συμβαίνουν την ίδια στιγμή που η Κομισιόν επεξεργάζεται το νέο πλαίσιο που θα ισχύσει για τα κοινοτικά ναυπηγεία και που αναμένεται ιδιαιτέρως σφιχτό με ακόμη μεγαλύτερες συνέπειες για τη χώρα μας. Αν και το πλαίσιο αυτό αναμένεται να καθοριστεί πιο συγκεκριμένα τον επόμενο μήνα, όταν η Κομισιόν θα έχει στα χέρια της τα ακριβή στοιχεία μελέτης που διεξάγεται ήδη για την ανταγωνιστικότητα των ναυπηγείων της έναντι των ναυπηγείων της Νοτιοανατολικής Ασίας, από τις προτάσεις των ισχυρών της Ευρώπης φαίνεται ότι τα πράγματα θα σκληρύνουν ακόμη περισσότερο. Πάντως, τα μέχρι στιγμής στοιχεία της Κομισιόν δείχνουν να έχει μεγαλώσει κατά πολύ η ψαλίδα της ανταγωνιστικότητας μεταξύ ευρωπαϊκών ναυπηγείων και αυτών της Νοτιοανατολικής Ασίας. Γι' αυτό και μόνο το λόγο η παράταση των επιδοτήσεων που λήγει τέλος του 1997 αναμένεται να ανανεωθεί για ένα ακόμη έτος. Τα δύσκολα θα έρθουν με την έναρξη του 1999, που θα μπει σε ισχύ νέα οδηγία η οποία θα κινείται στη λογική της ενίσχυσης μόνο ναυπηγείων που κάνουν ναυπηγήσεις και μόνο για την υλοποίηση των ναυπηγήσεων, ενώ θα καταργηθούν οι επιχορηγήσεις για εκσυγχρονισμό μηχανολογικού εξοπλισμού. Η εφαρμογή αυτού του πλαισίου αναμένεται να έχει ιδιαίτερα αρνητικές συνέπειες για τη ναυπηγική βιομηχανία της χώρας εάν αναλογιστεί κανείς ότι οι ναυπηγήσεις πλοίων και στα τρία μεγάλα Ναυπηγεία τα τελευταία χρόνια σπανίζουν.

Χρ. Λ.

ΤΡΑΠΕΖΑ ΑΤΤΙΚΗΣ
Νέα αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου

Το Ενημερωτικό Δελτίο για την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της "Τράπεζας Αττικής ΑΕ" ενέκρινε χτες το ΔΣ του Χρηματιστηρίου Αξιών. Σύμφωνα με τη σχετική απόφαση της Γενικής Συνέλευσης των μετόχων της, η Τράπεζα θα προχωρήσει σε αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου εκδίδοντας 7.428.090 νέες μετοχές με τιμή διάθεσης 1.150 δρχ. η κάθε μία. Οι νέες μετοχές θα διατεθούν με δικαίωμα προτίμησης υπέρ των παλιών μετόχων σε αναλογία μία νέα μετοχή για κάθε τρεις παλιές.

Τα νέα κεφάλαια, σύμφωνα με την Τράπεζα, ύψους 8,5 δισ. δρχ. θα διατεθούν για την ολοκλήρωση του προγράμματος λειτουργικής αναδιάρθρωσης και αυτοματοποίησης των εργασιών της, στη διεύρυνση του φάσματος των παρεχόμενων προϊόντων, στην ανάπτυξης του δικτύου καταστημάτων και στην ενίσχυση του δείκτη φερεγγυότητας της Τράπεζας.

  • Επίσης, σύμφωνα με σχετικό δελτίο του Χρηματιστηρίου, το ΔΣ αποφάσισε τη σύσταση τριμελούς επιτροπής η οποία θα υποβοηθήσει τον έλεγχο των απαιτήσεων επενδυτών από εκκρεμείς χρηματιστηριακές συναλλαγές με την "Κατσούλης ΑΧΕ".
Κατά 15,7% αυξήθηκε η προσφορά χρήματος

Κατά 15,7% αυξήθηκε η προσφορά χρήματος τον περασμένο Ιούλη σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα, σύμφωνα με χτεσινή ανακοίνωση της Τράπεζας της Ελλάδας (ΤτΕ).

Το ποσοστό αύξησης της προσφοράς χρήματος (που περιλαμβάνει το νόμισμα σε κυκλοφορία, τις ιδιωτικές καταθέσεις, τα repos και τα τραπεζικά ομόλογα) του περασμένου Μάη κινείται περίπου στα ίδια επίπεδα μ' αυτά της περιόδου Ιούνη '97 - '96 (ρυθμός μεταβολής 15,4%). Η συγκεκριμένη εξέλιξη του δωδεκάμηνου ρυθμού του συγκεκριμένου δείκτη κατά τον Ιούλη αντανακλά την επιτάχυνση του ρυθμού αύξησης της νομισματικής κυκλοφορίας (Ιούλης 1997: 14,5%, Ιούνης 1997: 11,2%), ενώ ο ρυθμός αύξησης των ιδιωτικών καταθέσεων περιορίστηκε (Ιούλης '97: 15,5%, Ιούνης '97: 16,2%) λόγω μείωσης των καταθέσεων όψεως.

Ο ευρύτερος δείκτης ρευστότητας, που περιλαμβάνει εκτός από τα παραπάνω και τις επενδύσεις σε τίτλους του δημοσίου με διάρκεια μέχρι και ένα έτος, σημείωσε επιβράδυνση και διαμορφώθηκε σε επίπεδο χαμηλότερο απ' ό,τι η πρόβλεψη για το 1997 (8 - 11%). Συγκεκριμένα ο δωδεκάμηνος ρυθμός (Ιούλης 1997 προς Ιούλη 1996) παρουσίασε αύξηση 6,9%.

Η εξέλιξη του συγκεκριμένου δείκτη τον περασμένο Ιούλη επηρεάστηκε, σύμφωνα με την ανακοίνωση της ΤτΕ, όπως και κατά τους προηγούμενους μήνες, από τη μετατόπιση κεφαλαίων που είχαν επενδυθεί σε έντοκα γραμμάτια, τα οποία έληγαν το μήνα αυτό, προς ομολογιακούς τίτλους του δημοσίου, με διάρκεια μεγαλύτερη του ενός έτους. Σημειώνεται ότι κατά τον Ιούλη, εκτός από έντοκα γραμμάτια και διετή ομόλογα χωρίς τοκομερίδιο, διατέθηκαν ομόλογα με σταθερό επιτόκιο από τις εκδόσεις του Μάρτη και Ιούνη 1997 και ομόλογα κυμαινόμενου επιτοκίου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ