***
Οι φόροι εισοδήματος, που κατά κανόνα πληρώνονται από τους μισθωτούς και συνταξιούχους θ' αυξηθούν 17,3%, ενώ οι έμμεσοι φόροι 11,4%. Μεγάλα θύματα επίσης θα είναι και οι ΕΒΕ της χώρας που εκτιμάται ότι η φορολογική τους επιβάρυνση θ' αυξηθεί σε ποσοστά που θα προσεγγίσουν το 25% και 30%. Συνολικά αναμένεται ότι το 1998 θα εισπραχθούν άμεσοι και έμμεσοι φόροι που θα είναι περισσότεροι κατά 959 δισ. δρχ.!
Η περιβόητη τιμαριθμοποίηση της φορολογικής κλίμακας, αποδεικνύεται τουλάχιστον απάτη και τα όσα λέγονται απλά προσβλέπουν στη δημιουργία εντυπώσεων. Ενώ από τη χρονιά που είναι "παγωμένη" η φορολογική κλίμακα ο τιμάριθμος αυξήθηκε πάνω από 50%, η τιμαριθμοποίηση είναι μικρότερη από 6%, με αποτέλεσμα για μειωμένα λόγω του πληθωρισμού εισοδήματα να εισπράττεται μεγαλύτερος φόρος. Για του λόγου το αληθές αναφέρουμε ότι οι"ελαφρύνσεις" είναι 2.850 δραχμές το χρόνο για όσους έχουν εισόδημα μέχρι 2,5 εκατομμύρια δραχμές, 17.100 το χρόνο για όσους έχουν εισόδημα μέχρι 4 εκατ. δρχ., ενώ μεγαλύτερη είναι σε δραχμές η ελάφρυνση για τα υψηλότερα εισοδήματα.
Μόνο με τα παραπάνω δεδομένα και έχοντας υπόψη μας ότι ο κυβερνητικός στόχος για τον πληθωρισμό της επόμενης χρονιάς είναι 3,7%, αντιλαμβάνεται κανείς τι σημαίνουν οι ρυθμίσεις αυτές. Εύκολα καταρρίπτεται η κυβερνητική επιχειρηματολογία για δήθεν "αυξήσεις μισθών", αφού χωρίς καν να υπολογιστεί η πρόσθετη φορολογική επιβάρυνση, γίνονται μειώσεις από την αύξηση του τιμαρίθμου και μόνο.
***
Ολα αυτά βέβαια δεν πτοούν τον Κ. Σημίτη και τους υπουργούς του... Αλλωστε σε διατεταγμένη υπηρεσία βρίσκονται. Γι' αυτό και αποτολμούν να ξεστομίζουν εκτιμήσεις, όπως αυτή του Γ. Παπαντωνίου, ότι οι μεγάλες αυξήσεις στους μισθούς αποτελούν "εθνικό κίνδυνο" ή την πρωθυπουργική ρήση ότι "δεν ευσταθούν τα περί συμπιέσεων των εισοδημάτων λιτότητας" (! ), όπως είπε προχτές στο Υπουργικό Συμβούλιο. Εχει μια σημασία ότι τα μέλη του ψήφισαν ομόφωνα τον προϋπολογισμό. Ενδεχόμενα επειδή το 2% αύξηση των μισθών ουδόλως τους αφορά. Αυτοί, ως βουλευτές, παρά τους παχυλούς μισθούς τους, εισέπραξαν φέτος περίπου 23% περισσότερα από όσα προέβλεπε ο υπό εκτέλεση προϋπολογισμός, ενώ την επόμενη χρονιά θα πάρουν νέα αύξηση περίπου τουλάχιστον 38,6%!
***
***
Γιώργος ΚΑΚΟΥΛΙΔΗΣ
Οι μεγάλοι κερδισμένοι από την οικονομική πολιτική είναι και πάλι οι μεγαλοεπιχειρηματίες των διαφόρων τομέων της οικονομίας. Πρόκειται για τους εκπροσώπους του μεγάλου κεφαλαίου που θησαυρίζουν εκμεταλλευόμενοι τα μεγάλα ελλείμματα του δημοσίου, την πολιτική εκχώρησης αρμοδιοτήτων του κράτους στο μεγάλο κεφάλαιο, την εμμονή της κυβέρνησης να τους μετατρέπει σε κυρίαρχους του παιχνιδιού στα διάφορα μεγάλα έργα
- Πώς εκτιμάτε τη μέχρι τώρα πορεία και δράση της ΣΕΑ ενάντια στις συνενώσεις; Θα συνεχίσετε τον αγώνα και μετά την ενδεχόμενη ψήφιση του νομοσχεδίου στη Βουλή;
- Σε ό,τι αφορά τη δράση μας, εκτιμούμε ότι συμβάλαμε στη συμμετοχή του κόσμου στα πολιτικά δρώμενα. Η ΣΕΑ, που συστάθηκε ενάντια στον "Καποδίστρια", κατόρθωσε να συσπειρώσει τις όποιες αντιθέσεις εκφράζονταν διάσπαρτες και να βάλει πολιτικές θέσεις πάνω στο θέμα των αναγκαστικών συνενώσεων. Δεν πρέπει, βέβαια, να ξεχνάμε ότι αυτή η υπόθεση ξεκίνησε με δεδομένη πλέον την άρνηση του θεσμικού οργάνου, της ΤΕΔΚ, να σταθεί πραγματικά στο ζήτημα και να προκαλέσει ουσιαστικό διάλογο. Από την άλλη, το σημαντικό είναι ότι με τη βοήθεια των ΜΜΕ, και αναφέρομαι σε ιδιωτικά ραδιοτηλεοπτικά μέσα και εφημερίδες, κατόρθωσε να αναστρέψει το κλίμα της μονόπλευρης ενημέρωσης από την πλευρά της κυβέρνησης με πληρωμένα σποτ από τα χρήματα της ΤΑ στα κρατικά ΜΜΕ. Πιστεύουμε ότι σήμερα η άποψη ενάντια στις αναγκαστικές συνενώσεις είναι και η κυριαρχούσα. Είμαστε βέβαιοι ότι οι κινητοποιήσεις δε θα σταματήσουν. Μάλιστα, εκτιμούμε ότι το νομοσχέδιο, ακόμη και να ψηφιστεί, δε θα μπορέσει να εφαρμοστεί άνετα στην πράξη.
- Μιλήσατε για άρνηση της ΤΕΔΚ Θεσσαλονίκης να προκαλέσει ουσιαστική συζήτηση γύρω από τον "Καποδίστρια". Στα πλαίσια, όμως, του Συνεδρίου της, έγινε συζήτηση και, μάλιστα, βγήκε ψήφισμα υπέρ του νομοσχεδίου.
- Να ξεκαθαρίσουμε ότι το προεδρείο του Συνεδρίου αρνήθηκε να τεθεί ως ξεχωριστό θέμα συζήτησης ο "Καποδίστριας". Μέσα από τις διαδικασίες όμως, φάνηκε ότι υπάρχουν έντονοι προβληματισμοί και έτσι δεν μπόρεσαν να το ξεπεράσουν. Μάλιστα, αναγκάστηκαν στο ψήφισμα που έβγαλαν, και τάσσεται υπέρ του νομοσχεδίου, να ζητούνε ρήτρα που θα προβλέπει μέσα σε ένα διάστημα τριετίας να γίνουν τροποποιήσεις στο νόμο. Αποδεικνύει ότι ούτε οι ίδιοι δεν είναι πεισμένοι για το νόμο. Αυτό και μόνο δικαιώνει τη θέση μας, πως, δηλαδή, δεν μπορεί ένα τόσο κρίσιμο θέμα για το μέλλον της ΤΑ να περνάει μέσα από ένα "διάλογο" πρόχειρο και σύντομο. Πάντως και αυτό το ψήφισμα εγκρίθηκε με παρόντες μόλις 53 συνέδρους, σε σύνολο 100 και πλέον.
- Γιατί απουσίαζε το μεγαλύτερο μέρος των συνέδρων;
- Γιατί από την ίδια τη διαδικασία και με προηγούμενο την άρνηση της ΤΕΔΚ να δεχτεί το αίτημα 58 προέδρων για σύγκληση ΓΣ με το θέμα του "Καποδίστρια", οι σύνεδροι θεώρησαν πως δεν έχουν κανένα λόγο να συμμετέχουν.
- Η Διοίκηση της ΤΕΔΚ, με ανακοίνωσή της, χαρακτηρίζει τους προέδρους, που διαφωνούν με τις συνενώσεις και έθεσαν το θέμα στο Συνέδριο, ως "μικρή ομάδα", που κινείται από "προσωπικές σκοπιμότητες". Πώς απαντάτε;
- Η προσωπική προβολή δεν έχει θέση εδώ. Αντιστρέφουμε τα όσα μας καταλογίζουν, γιατί εμείς στόχο μας έχουμε την ενασχόληση με την πρωτοβάθμια Αυτοδιοίκηση, ενώ αυτοί χρειάζονται την προβολή και πρέπει να δώσουν διαπιστευτήρια στην κυβέρνηση για να έχουν την εύνοιά της, όταν θα διεκδικήσουν το χρίσμα.
- Πώς σκοπεύετε να αντιδράσετε μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου;
- Επιμένουμε και λέμε πως αυτός που, τελικά, θα κρίνει, αν πρέπει να γίνουν συνενώσεις ή όχι, είναι ο λαός. Με αυτήν την έννοια, προχωράμε σε τοπικά δημοψηφίσματα. Ανάλογα, λοιπόν, με το τι θα πουν οι κάτοικοι, θα καθοριστεί και η δική μας παραπέρα θέση και δράση. Πάντως, εκτιμούμε ότι οι αντιδράσεις δε θα σταματήσουν. Προειδοποιούμε ότι ο "Καποδίστριας" δε θα προχωρήσει στην πράξη.
Α. Α.