ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 3 Γενάρη 1998
Σελ. /28
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΠΕΡΑΜΑ
Ακίνητα του "θανάτου τα καζάνια"

Στην περιοχή υπάρχει το 33,5% του συνόλου των αποθηκευτικών χώρων των εταιριών πετρελαιοειδών όλης της χώρας. Η μετεγκατάσταση προχωρά με πολύ αργούς ρυθμούς

Οι πληγές του Περάματος είναι περισσότερες και από τις πληγές του Φαραώ. Ανεργία, οικονομικός μαρασμός, το οικιστικό, ο γεωγραφικός αποκλεισμός, η δυσοσμία από το βιολογικό καθαρισμό στην Ψυττάλεια, η ρύπανση της θάλασσας από τη λειτουργία του εμπορικού λιμανιού, καθώς και η αποθήκευση τοξικών και καρκινογόνων υλικών από τον ΟΛΠ είναι μερικά μόνο από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι της περιοχής.

Σίγουρα όμως το σοβαρότερο είναι η λειτουργία των εταιριών πετρελαίου. Πρόκειται κυριολεκτικά για ζήτημα ζωής και θανάτου. Η μόνη λύση είναι η μετεγκατάσταση των εταιριών, που έχει μεν κατ' αρχήν αποφασιστεί, αλλά στην πράξη έχει μετατεθεί στις ελληνικές καλένδες. Εχουν γίνει αλλεπάλληλες μελέτες για τον τόπο της μετεγκατάστασης, αλλά οριστική απόφαση δεν έχει ληφθεί.

Υπάρχουν σαφείς ενδείξεις ότι αν δεν υπήρχε η σημερινή Δημοτική Αρχή του Γιάννη Πατσιλινάκου,που πιέζει προς αυτή την κατεύθυνση, η μετεγκατάσταση θα είχε οριστικά απορριφθεί. Εξάλλου δεν είναι τυχαίο ότι η όλη υπόθεση είχε ατονήσει την τετραετία που στο τιμόνι του δήμου ήταν ο προηγούμενος δήμαρχος Ν. Νικολαϊδης.Αλλωστε ακούγονται πολλά - μάλιστα ορισμένα έχουν δει και το φως της δημοσιότητας - για "υπόγειες συμφωνίες" οικονομικής στήριξης αντιπάλων της σημερινής Δημοτικής Αρχής ενόψει των επικείμενων δημοτικών εκλογών, με την προϋπόθεση ότι αν εκλεγούν, δε θα θέσουν θέμα μετεγκατάστασης των εταιριών.

Το πόσο επικίνδυνη είναι για το Πέραμα η λειτουργία των εταιριών πετρελαίου ομολογείται στην προγραμματική σύμβαση για το σχεδιασμό αντιμετώπισης ατυχημάτων μεγάλης έκτασης, που πρόσφατα ενέκρινε το Νομαρχιακό Συμβούλιο Πειραιά. Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ θεωρητικά ο σχεδιασμός αφορά όλη την περιοχή, που διοικητικά καλύπτει η Νομαρχία, στις προδιαγραφές του έργου αναφέρεται μόνο η περιοχή του Περάματος.

"Στην περιοχή Περάματος υπάρχουν επικίνδυνες εγκαταστάσεις, οι οποίες ενέχουν κινδύνους για βιομηχανικά ατυχήματα με σημαντικές επιπτώσεις στον άνθρωπο και στο περιβάλλον",σημειώνεται στην προγραμματική σύμβαση και προστίθεται: "Στην περιοχή του Περάματος υπάρχουν οι εξής εγκαταστάσεις αποθήκευσης πετρελαιοειδών που εγκλείουν κινδύνους μεγάλου ατυχήματος: SHELL, BP, TOTAL και ΕΛ ΠΕΤΡΟΛ".

Επιπλέον υπάρχει η προβλήτα του ΟΛΠ, που συνδέεται με τις εγκαταστάσεις των εταιριών για την τροφοδοσία των πλοίων με τα προϊόντα τους.

Αποκαλυπτική μελέτη

Τι σημαίνει για το Πέραμα η ύπαρξη και λειτουργία των εταιριών πετρελαίου φαίνεται ανάγλυφα στη μελέτη που έκανε η εταιρία ΑΣΠΡΟΦΟΣ ΑΕ, για λογαριασμό του υπουργείου Βιομηχανίας, στην οποία εξετάζεται η εφικτότητα της μετεγκατάστασης.

Κατ' αρχήν πρέπει να σημειωθεί ότι στην Αττική αποθηκεύονται σε πέντε περιοχές το 43% της συνολικής ποσότητας προϊόντων πετρελαιοειδών που αποθηκεύονται σε όλη την Ελλάδα. Η κατανομή μεταφράζεται για τον Ασπρόπυργο το 34,8%, στο Πέραμα το 33,5% (ή το 14,5% του συνόλου των αποθηκευτικών χώρων της χώρας) με συνολικό αποθηκευτικό όγκο 175.000 κυβικών,στη Δραπετσώνα το 14,8%, στην Ελευσίνα το 11,9% και στο Σκαραμαγκά το 5%. Ειδικότερα στο Πέραμα αποθηκεύεται το 84,4% (ή 16.000 κυβικά) του συνόλου της Αττικής σε χημικά προϊόντα, το 52,4% σε μαζούτ, το 31,4% σε βενζίνες, το 30,2% σε καύσιμα αεροπλάνων και το 26,6% σε ντίζελ.

Σχετικά με τη διακίνηση των πετρελαιοειδών το Πέραμα συμμετέχει στη συνολική διακίνηση στην Ελλάδα σε ποσοστό 18-19% στις βενζίνες, καύσιμα αεριοθουμένων και ντίζελ και σε ποσοστό 9-10% στο μαζούτ. Στη μελέτη της ΑΣΠΡΟΦΟΣ εκτιμάται ότι προβλέπεται αύξηση της διακίνησης από το Πέραμα για μεν τη βενζίνη 2,4%-2,8% το χρόνο, για δε το ντίζελ 2,5%. "Με βάση τα παραπάνω στοιχεία, συμπεραίνουμε ότι το Πέραμα βαθμιαία θα μετεξελιχθεί σε κέντρο διακίνησης βενζινών και ντίζελ, πράγμα που σημαίνει τη βαθμιαία μετατροπή των δεξαμενών που υπάρχουν σε αποθήκες βενζινών και ντίζελ", αναφέρεται στη μελέτη και προστίθεται: "Το έτος 2000 το Πέραμα θα έχει ανάγκη αποθηκευτικών χώρων 60.000-70.000 κυβικών για βενζίνες και ντίζελ. Ετσι μπορούμε να συμπεράνουμε ότι οι σημερινοί αποθηκευτικοί χώροι στο Πέραμα μπορούν να αντεπεξέλθουν στις ανάγκες του 2000 με κατάλληλη αλλαγή στη χρήση ορισμένων υπαρχουσών δεξαμενών. Σημαντικό είναι επίσης το γεγονός ότι από το Πέραμα οι διακινούμενες ποσότητες βενζινών διοχετεύονται κατά 60-75% προς την Αττική και μάλιστα διαχρονικά,ενώ οι διακινούμενες ποσότητες ντίζελ διοχετεύονται κατά 40-50% προς την Αττική, του ποσοστού αυτού δε να έχει σαφή πτωτική τάση".

Είναι χαρακτηριστικό ότι στη μελέτη δεν αναφέρεται τίποτα για μετεγκατάσταση των εταιριών, τα δε μέτρα ασφαλείας χαρακτηρίζονται γενικά θετικά. "Προσοχή ίσως ιδιαίτερη πρέπει να δοθεί στις αποστάσεις ασφαλείας τόσο μεταξύ των δεξαμενών, όσο και από τα όρια των εγκαταστάσεων, πράγμα που θεωρούμε ότι μπορεί να επιτευχθεί με κάποιες αλλαγές χρήσης σε ορισμένες δεξαμενές", επισημαίνεται στη μελέτη. Αντί όμως να γίνει αυτό, με νόμο που ψηφίστηκε μετά την κατάρτιση της μελέτης απαλλάσσονται οι εταιρίες από το να τηρούν τις αποστάσεις ασφαλείας.

Αργοί ρυθμοί

Στην εισαγωγή της μελέτης της ΑΣΠΡΟΦΟΣ σημειώνεται ότι η εφικτότητα της μετεγκατάστασης πρέπει να επιβεβαιωθεί, ώστε η Δημόσια Διοίκηση να πάρει τις αποφάσεις της με γνώμονα το κόστος της επένδυσης που σημαίνει μια τέτοια ενέργεια. Ετσι στο συμπέρασμα που καταλήγει ότι "δεν υπάρχει καμία περιοχή με υψηλό βαθμό καταλληλότητας ώστε άνετα να μπορούσε να θεωρηθεί πολύ καλή για τη μετεγκατάσταση των αποθηκευτικών χώρων του Περάματος", προφανώς επικρατεί το οικονομικό κόστος και όχι το κόστος της ανθρώπινης ζωής ή της προστασίας του περιβάλλοντος. Φυσικά, αυτό είναι εξαιρετικά δύσκολο να ομολογηθεί ανοιχτά από τους πολιτικούς προϊστάμενους των αρμοδίων υπουργείων. Για αυτό και η διαδικασία μετεγκατάστασης, που στα λόγια έχει εκφραστεί σαν πολιτική βούληση, καρκινοβατεί. "Η διαδικασία προχωρά με αργό ρυθμό. Ενέργειες που έπρεπε να γίνουν σε τρεις μήνες, γίνονται σε τρία χρόνια", δηλώνει ο υπεύθυνος για το θέμα στο Δήμο Περάματος Σ. Αράπκουλες.

Στο μεταξύ στο Πέραμα οι κάτοικοι παρακαλούν να συνεχιστεί η μέχρι τώρα καλή τους τύχη. Μπορεί όμως τέτοια θέματα να αφήνονται στην τύχη, προκειμένου να μην ληφθούν μέτρα που να θίγουν τα οικονομικά συμφέροντα των εταιριών πετρελαίου;

Γιάννης ΚΩΣΤΑΚΗΣ

Πόλεμος φατριών στην "Ολυμπιακή Αεροπορία"

Παραιτήθηκαν πριν αναλάβουν καθήκοντα πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος

Παραιτήθηκαν πριν αναλάβουν τα καθήκοντά τους ο πρόεδρος και ο διευθύνων σύμβουλος, που επέλεξε η κυβέρνηση για να αναλάβουν την ηγεσία της "Ολυμπιακής Αεροπορίας"!

Μετά τη δήθεν αυτόβουλη "απόσυρση" του Ν. Καρδάση,που είχε ανακοινώσει επίσημα η κυβέρνηση ότι επιλέχτηκε για τη θέση του διευθύνοντα συμβούλου στην ΟΑ, λίγες μέρες μετά παραιτήθηκε και ο Εμμ. Φθενάκης,ο οποίος είχε εξασφαλίσει και την τυπική έγκριση από την Επιτροπή Ακροάσεων της Βουλής για να αναλάβει τα καθήκοντα του προέδρου στον εθνικό αερομεταφορέα.

Οι λόγοι που οδήγησαν τον Ν. Καρδάση και τον Εμμ. Φθενάκη σε παραίτηση, αυτόβουλη ή μη, πριν αναλάβουν τα καθήκοντά τους, δεν έγιναν επίσημα γνωστοί. Για τον μεν πρώτο, η ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών εξέδωσε λακωνική ανακοίνωση, με μόνη αναφορά ότι ο Ν. Καρδάσης "απέσυρε την υποψηφιότητά του", ενώ η παραίτηση Φθενάκη έγινε γνωστή από δημοσιεύματα, επιβεβαιώθηκε κατόπιν εορτής προφορικά από το υπουργικό περιβάλλον, αλλά δεν υπήρξε επίσημη ανακοίνωση. Φαίνεται ότι στις μέρες του "εκσυγχρονισμού" οι εξηγήσεις είναι περιττές και ότι τα πάντα συμβαίνουν ή δε συμβαίνουν, επειδή έτσι αποφασίζει η κυβέρνηση!

Ανεξάρτητα, πάντως, από τους λόγους που οδήγησαν στις παραιτήσεις, η ουσία είναι ότι η κυβέρνηση καθίσταται πλήρως αναξιόπιστη, ακόμα και στους τυπικούς χειρισμούς - πόσο μάλλον στους ουσιαστικούς - για τη σωτηρία του εθνικού αερομεταφορέα.

Για όσα τραγελαφικά συμβαίνουν με τις κυβερνητικές επιλογές για την ανάδειξη νέας διοίκησης στην ΟΑ, φημολογείται έντονα ότι μαίνεται "πόλεμος φατριών" σε κυβέρνηση και διοίκηση, με στόχο ποιος θα έχει το πάνω χέρι στον εθνικό αερομεταφορέα ενόψει των κρίσιμων αποφάσεων για τη μετεγκατάσταση στο υπό κατασκευή νέο αεροδρόμιο Σπάτων, της αγοραπωλησίας αεροσκαφών κλπ.

Και βέβαια, η σημερινή εικόνα διάλυσης σε όλα τα επίπεδα που παρουσιάζει η ΟΑ, δεν είναι άσχετη με τις κυβερνητικές μεθοδεύσεις για την ιδιωτικοποίηση του εθνικού αερομεταφορέα. Αυτή η πολιτική πρέπει να ανατραπεί για να έχει μέλλον ο εθνικός αερομεταφορέας. Η επιλογή προσώπων στη διοίκηση της εταιρίας είναι άνευ σημασίας.

ΕΥΔΑΠ
Οδεύει προς την ιδιωτικοποίηση επεκτείνοντας το δίκτυό της

Καμιά αύξηση το 1998 υποστηρίζει ο αρμόδιος υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ

Καμία αύξηση στα τιμολόγια της ΕΥΔΑΠ δε θα γίνει μέχρι το τέλος του 1998, δήλωσε χτες ο αρμόδιος υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ Χρ. Βερελής. Ωστόσο, όπως έγραψε πρόσφατα ο "Ρ", οι αρμόδιοι της επιχείρησης βρίσκουν τρόπους να αυξήσουν τα έσοδά της με διάφορα "χαράτσια" που επιβάλουν στους καταναλωτές "από το παράθυρο".

Η ΕΥΔΑΠ, μάλιστα, ενόψει και της εισδοχής της στο Χρηματιστήριο και της ιδιωτικοποίησής της, αναμένεται να αυξήσει την πελατεία της - και άρα τα έσοδά της - προσθέτοντας στο δίκτυο ύδρευσης και αποχέτευσης και νέες περιοχές, όπως αυτές της Ανατολικής Αττικής και του Θριασίου Πεδίου. Κάτι τέτοιο άλλωστε προδιαγράφει και ο υφυπουργός με τη χτεσινή του δήλωση. Μέχρι τώρα στις περιοχές αυτές, 600.000 περίπου κατοίκων, την ευθύνη και τα δίκτυα της υδροδότησης είχαν οι αντίστοιχοι δήμοι και κοινότητες, οι οποίοι αγόραζαν "χονδρικά" το νερό της ΕΥΔΑΠ και το μεταπωλούσαν στους δημότες τους. Μόνο από αυτή την κίνηση η ΕΥΔΑΠ υπολογίζεται ότι θα προσθέσει στους ισολογισμούς της αρκετά δισεκατομμύρια, καθώς μέχρι σήμερα οι δήμοι της απέδιδαν πολύ λιγότερα χρήματα, ενώ αρκετοί από αυτούς - όπως υποστηρίζουν οι αρμόδιοι - την έχουν "φεσώσει" με εκατοντάδες εκατομμύρια δραχμές.

Θεωρείται βέβαιο ότι η ΕΥΔΑΠ στην προσπάθειά της να αυξήσει την πελατεία της δε θα διστάσει σε πολλές περιπτώσεις να συνδέσει με το δίκτυό της και να υδροδοτήσει και χιλιάδες αυθαίρετα σπίτια και άλλα κτίρια, που στις περιοχές της Ανατολικής Αττικής και του Θριασίου υπολογίζονται σε εκατοντάδες χιλιάδες.

Τέλος να προσθέσουμε ότι μόλις αναλάβει τις περιοχές αυτές η ΕΥΔΑΠ θεωρείται βέβαιο ότι θα χρειαστεί να κατασκευάσει ή να επιδιορθώσει τα δίκτυα αποχέτευσης. Κατά εκτιμήσεις αρμοδίων το κόστος αυτό υπολογίζεται να φτάσει τα 100 δισ. δρχ., ποσό το οποίο θα κληθούν να πληρώσουν οι ίδιοι οι δημότες.

Κατά τα άλλα, ο υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ Χρ. Βερελής με τη χτεσινή του δήλωση υποσχέθηκε ότι η Επιχείρηση μέσα στο 1998 θα θέσει σε ισχύ Χάρτα Υποχρεώσεων προς τον Καταναλωτή και τη δραστική βελτίωση των υπηρεσιών της...

Λεζάντες 1ου θέματος

1.

Καθολικό το αίτημα στο Πέραμα: "Εξω τα καζάνια"

2.

Πορεία με αίτημα την απομάκρυνση

3. Μια φωτογραφία που δεν πρέπει να αποδειχτεί προφητική για το Πέραμα



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ