ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 2 Μάη 1998
Σελ. /36
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΛΛΗΝΩΝ ΗΘΟΠΟΙΩΝ
Πρωτοφανής αντισυνδικαλιστική ενέργεια

"Συνδικαλιστής" ηθοποιός μήνυσε τον γενικό γραμματέα και την πρόεδρο του ΣΕΗ και η Αστυνομία συνέλαβε τον πρώτο, ενώ καταζητούσε τη δεύτερη

Φασιστικής έμπνευσης σχέδια, που υλοποιήθηκαν από την αστυνομία, εξέπληξαν όσους τα πληροφορήθηκαν, γιατί θυμίζουν άλλες εποχές. Εποχές καταδικασμένες στη συνείδηση του κόσμου.Την Πέμπτη (30/4) το βράδυ, συνελήφθη ο γραμματέας του ΣΕΗ Ανδρέας Βαρούχας,ενώ μέχρι χτες το απόγευμα η αστυνομία καταζητούσε και την πρόεδρο του ΣΕΗ Αννα Φόνσου.Ποιο το "έγκλημά" τους; Ιδού: Εξέφρασαν στην πρώτη, μετά τις αρχαιρεσίες, συνεδρίαση για τη συγκρότηση του νέου ΔΣ του ΣΕΗ (29/4), τις επιφυλάξεις τους - επιφυλάξεις που πηγάζουν από το συνδικαλιστικό τους δικαίωμα και χρέος - για την "αυτοπρόταση" του Δ. Παπαγιάννη να γίνει Α αντιπρόεδρος. Ο Ανδρέας Βαρούχας εξέφρασε τις επιφυλάξεις της "Δημοκρατικής Ενότητας Ηθοποιών", θυμίζοντας την καταγγελία της πρώην προέδρου Καίτης Ιμπροχώρη στην εκλογοαπολογιστική συνέλευση του σωματείου. Σύμφωνα με την καταγγελία της Κ. Ιμπροχώρη, ο Δ. Παπαγιάννης,"αγαπημένο παιδί" του Ν. Κούρκουλου, όπως τον αποκαλούν οι γνωρίζοντες, στη συζήτηση με τον Ν. Κούρκουλο για τη Συλλογική Σύμβαση Εργασίας στο Εθνικό Θέατρο, είχε εμμέσως πλην σαφώς ταυτιστεί με την εργοδοσία.

Ο Δ. Παπαγιάννης, που θέλει να λέγεται "συνδικαλιστής", αντιδρώντας στην κριτική, αποχώρησε από τη συνεδρίαση και την επόμενη μέρα υπέβαλε μήνυση για συκοφαντική δυσφήμιση (!), στο αστυνομικό τμήμα Εξαρχείων εναντίον τουΑνδρέα Βαρούχα και της Αννας Φόνσου (ως ηθικής αυτουργού).

Η πρωτοφανής στα χρονικά του ΣΕΗ, αχαρακτήριστη, από κάθε άποψη απαράδεκτη ενέργεια του Δ. Παπαγιάννη (σημειωτέον ως συνδικαλιστής πριν αρκετά χρόνια αναδείχτηκε από την παράταξη που τώρα διώκει) δε σταμάτησε στη μήνυση. Προχώρησε και σε άλλη μία που θυμίζει αλήστου μνήμης εποχές. Ηθελε άμεση επέμβαση και γι' αυτό "συνεργάστηκε" με την Αστυνομία "στήνοντας" με περισσό θράσος τη σύλληψη του Ανδρέα Βαρούχα.Την Πέμπτη (30/4), με αλλεπάλληλα τηλεφωνήματα, ζητούσε συνάντηση και με τους δύο καταγγελλόμενους. Τελικά, έπεισε τον Ανδρέα Βαρούχα να συναντηθούν στην Καισαριανή. Ανυποψίαστος ο γραμματέας του ΣΕΗ κάθισε μαζί του στην πλατεία, ήπιαν καφέ, συζήτησαν, και υποτίθεται ότι "όλα ήταν πλέον εντάξει". Δόθηκε και το σχετικό συναδελφικό φιλί - φιλί του Ιούδα, όπως απέδειξαν στη συνέχεια οι κινήσεις του. Ο Δ. Παπαγιάννης απομακρύνθηκε λίγο, για να κάνει υποτίθεται ένα τηλεφώνημα και ο Α. Βαρούχας τον είδε να έρχεται προς το τραπέζι με δύο αστυνομικούς."Παρκάρισες παράνομα;", ρώτησε τον Δ. Παπαγιάννη, για να διαπιστώσει ότι το "100" κλήθηκε για να τον συλλάβει!!!Οι δύο αστυνομικοί έδειξαν το ένταλμα σύλληψης και τον μετέφεραν, αρχικά, στο τμήμα Ζωγράφου και μετά στο τμήμα της Καλλιδρομίου, από όπου αφέθηκε ελεύθερος μετά από ώρες και με τη δυναμική παρέμβαση ηθοποιών, που συγκεντρώθηκαν, διαμαρτυρόμενοι έξω από το Τμήμα.

Επικίνδυνη επέμβαση Αστυνομίας

Κι εδώ ακριβώς βρίσκεται το επικίνδυνο του συμβάντος. Η Αστυνομία, που σε άλλες περιπτώσεις επικαλείται ανεπάρκεια δυνάμεων, έδειξε περισσή σπουδή, επιστρατεύοντας άνδρες της για άμεση σύλληψη "επικίνδυνου" συνδικαλιστή. Το πόσο ύποπτη είναι η συμπεριφορά της αστυνομίας φαίνεται και από ένα ακόμη γεγονός: Χθες το μεσημέρι, μετά το τέλος της συγκέντρωσης για την Εργατική Πρωτομαγιά, ηθοποιοί που πήγαν στο ΣΕΗ, με έκπληξη διαπίστωσαν παραβίαση της πόρτας των γραφείων, χωρίς όμως δείγματα κάποιας ληστείας."Αν και έγινε καταγγελία της παραβίασης" - είπε σε επικοινωνία μας η Αννα Φόνσου - "η Αστυνομία δεν επέδειξε την ίδια ευθύνη. "Δεν προλάβαιναν", είπαν".

Το Πολιτιστικό Τμήμα της ΚΕ του ΚΚΕ καταδικάζει την ενέργεια του μηνυτή και της Αστυνομίας, αλλά εκφράζει την πεποίθηση ότι "τέτοιες ενέργειες χαλυβδώνουν τους ηθοποιούς που συσπειρώνονται γύρω από το σωματείο τους και θα αγωνιστούν για να αποκτήσει ο κλάδος τη θέση και το ρόλο που πρέπει να έχει".

Ο Ανδρέας Βαρούχας επισημαίνει ότι"η ενέργεια αυτή θυμίζει εποχές του '67. Η Αστυνομία λειτούργησε με υπερβολικό ζήλο για ένα ασήμαντο, όπως αποδείχτηκε, γεγονός.Δε θα ασχοληθώ προσωπικά με τον κύριο Παπαγιάννη. Δηλώνω, όμως, ότι σαν παράταξη είχαμε το σθένος να αντιπαραταχθούμε μαζί του και να εκφράσουμε αυτό που όλος ο κλάδος γνωρίζει. Οτι είναι η "ατομική βόμβα του σωματείου", όπως πολλοί τον αποκάλεσαν στη γενική μας συνέλευση.Εξάλλου, τέτοιες πράξεις κρίνονται στο Πειθαρχικό. Θέλω να ευχαριστήσω όλους τους συναδέλφους, από όλες τις παρατάξεις, που ήρθαν για συμπαράσταση".

"Είναι απορίας άξιον" - τόνισε η Αννα Φόνσου - "από πότε απόψεις που εκφράζονται σε συνδικαλιστικό όργανο αποτελούν αξιόποινη πράξη".

Ο Γρηγόρης Λαμπριανίδης,γραμματέας του Πανελλήνιου Μουσικού Συλλόγου,υπογράμμισε: "Τέτοια γεγονότα είναι ασφαλώς κατακριτέα και θυμίζουν άλλες εποχές. Είναι αδιανόητο η Αστυνομία να επιδεικνύει τέτοια "ετοιμότητα", ενώ την ίδια στιγμή οι εγκληματίες κυκλοφορούν ελεύθεροι.Συλλαμβάνεται συνδικαλιστής, γιατί καταγγέλθηκε για συκοφαντική δυσφήμιση! Πιστεύαμε ότι τέτοιες συμπεριφορές και εποχές έφυγαν ανεπιστρεπτί, αλλά από ό,τι φαίνεται η κυβέρνηση και τα όργανά της θέλουν να τις επαναφέρουν. Δεν είναι απλά κατακριτέα η ενέργεια αυτή. Είναι κατάπτυστη.Οσον αφορά στην οργανωμένη κατάδοση, είναι συνδικαλιστής αυτός που λέει στην αστυνομία "ελάτε να συλλάβετε τον άνθρωπο που κάλεσα να πιούμε καφέ"; Οι πράξεις, τόσο του Δ. Παπαγιάννη όσο και της Αστυνομίας κινούν υποψίες. Προκαλούν αγανάκτηση".

"Με κατάπληξη άκουσα" - μας είπε η πρόεδρος Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών, Εύα Μελά - "το συμβάν. Θεωρώ πρωτοφανές και εξαιρετικά επικίνδυνο το να μετατίθεται το βάρος της πολιτικής και ιδεολογικής αντιπαράθεσης στην ευθύνη των οργάνων της τάξης.Αυτό σαν πράξη θυμίζει άλλες εποχές. Πιστεύω πως ο αρχηγός της Αστυνομίας και ο υπουργός Δημόσιας Τάξης θα πρέπει να τοποθετηθούν για το γεγονός, γιατί συνιστά πολιτικό πρόβλημα η επέμβαση της Αστυνομίας στα εσωτερικό ζητήματα των σωματείων, κατ' αρχήν. Κατά δεύτερον αποτελεί άσκηση τρομοκρατίας σε βάρος κάθε πολίτη, η δυνατότητα των οργάνων της τάξης να συλλαμβάνουν και να οδηγούν στην Αστυνομία πολίτες με ανάλογη αιτιολογία".

Σ. ΑΔΑΜΙΔΟΥ

Παθιασμένος "εραστής" του θεάτρου

Η δημοσιογραφική "οικογένεια", το καλό θέατρο - οι δημιουργοί και οι κριτές του - ο πολιτισμός, έχασαν, αιφνίδια και πρόωρα (29/4), ένα πολύ αγαπητό, σεμνό καιάξιο άνθρωπό τους. Τον κριτικό θεάτρου του "Ελεύθερου Τύπου", Βάιο Παγκουρέλη,που κηδεύτηκε προχτές από το ναό του Αγ. Αντωνίου Βρηλισσίων, και στη συνέχεια τάφηκε στις Πιδακάτες του Πηλίου Βόλου. Ο Β. Παγκουρέλης ξεκίνησε την Τετάρτη για τη Θεσσαλονίκη, για το προγραμματισμένο μάθημά του στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του ΑΠΘ, αλλά στη 1μμ, στο 241ο χιλιόμετρο της εθνικής οδού Αθήνας - Θεσσαλονίκης, στο ύψος της Στυλίδας, σε ένα σημείο "καρμανιόλα", το αυτοκίνητό του λόγω της ολισθηρότητας του οδοστρώματος πέρασε στην αντίθετη λωρίδα και συγκρούστηκε με διερχόμενη νταλίκα.

Ο Βάιος Παγκουρέλης γεννήθηκε το 1946. Σπούδασε Φυσική στο ΑΠΘ. Πολύ νέος άρχισε να δημοσιογραφεί, δείχνοντας ιδιαίτερη αγάπη στη θεατρική τέχνη. Αφήνοντας πριν μερικά χρόνια το πολιτιστικό ρεπορτάζ, στράφηκε στην κριτική θεάτρου, την οποία υπηρέτησε με μεγάλη συνέπεια, ήθος, σοβαρότητα, με σεβασμό, καλοπροαίρετη και γόνιμη κριτική σκέψη για τους ανθρώπους του θεάτρου.

Εκτός από την κριτική, τα τελευταία χρόνια ασχολήθηκε και με τη συγγραφή για το θέατρο δοκιμίων ("Υποβολείο", εκδόσεις "Εστία") και με τη δραματουργική σύνθεση κειμένων για παραστάσεις. Σημαντική ήταν και η εισηγητική δουλιά του στο Θεατρικό Τμήμα της ΕΡΑ, για την επιλογή και αναμετάδοση ξεχασμένων και άγνωστων στις νέες γενιές ηχογραφήσεων που είχαν γίνει για το θέατρο στο ραδιόφωνο.

Ο Β. Παγκουρέλης ήταν μέλος της ΕΣΗΕΑ και της Ενωσης Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών, της οποίας ο πρόεδρος Κώστας Χαραλαμπίδης τον αποχαιρέτησε με λόγια βαθιάς εκτίμησης και θλίψης για το χαμό του.

Ελληνοβρετανική συνεργασία;

Ο Πίτερ Χολ είχε την ιδέα, "λέει" για τον εορτασμό του 2000 και της Ολυμπιάδας του Σίδνεϊ. Η Ελλάδα έχει τα χρήματα και σε τι ποσοστό θα συμμετέχει στην οικονομική απαίτηση μιας τέτοιας ιδέας; Το ερώτημα αυτό μένει αναπάντητο, προς το παρόν τουλάχιστον. Μέχρι τον Ιούλιο, οπότε και θα ξανασυναντηθούν ο Πίτερ Χολ,με τον υπουργό Πολιτισμού Ευάγγελο Βενιζέλο και τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου,Νίκο Κούρκουλο,θα γνωρίζουμε περισσότερα για τη βρετανική ιδέα και για την οικονομική διάστασή της. Το μόνο που ανακοινώνει το ΥΠΠΟ είναι η βούληση του υπουργού"να υιοθετήσει και να βοηθήσει στην πραγματοποίηση του σχεδίου αυτού, το οποίο προβάλλει σε παγκόσμιο επίπεδο τον ελληνικό θεατρικό λόγο και είναι κάτι που πρέπει να το προωθήσουμε με κάθε δυνατό τρόπο στο πλαίσιο και της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας και του εορτασμού του 2000 και της δικής μας συμμετοχής στην πολιτική διάσταση των Ολυμπιακών Αγώνων του Σίδνεϊ".

Φως που πατεί χαρούμενο...

"Ο Σολωμός και το Μεσολόγγι - Φως που πατεί χαρούμενο τον Αδη και το Χάρο" τιτλοφορείται το επιστημονικό συμπόσιο, που διοργανώνεται για τα 200 χρόνια από τη γέννηση του ποιητή, στο Τρικούπειο Πολιτιστικό Κέντρο Μεσολογγίου,από σήμερα μέχρι τη Δευτέρα. Στο συμπόσιο, που διοργανώνεται από τη ΝΑ Αιτωλοακαρνανίας και τον Τομέα Νέας Ελληνικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, συμμετέχουν νεοελληνιστές και σολωμιστές, Ελληνες και ξένοι. Πανεπιστημιακοί στην πλειοψηφία τους οι σύνεδροι, σύμφωνα με τους διοργανωτές, εκπροσωπούν περίπου όλες τις τάσεις της σολωμικής έρευνας. Ανάμεσά τους οι καθηγητές: Εμμανουήλ Κριαράς, Κώστας Στεργιόπουλος, Ερατοσθένης Καψωμένος, Γιάννης Δάλας, Παναγιώτης Μαστροδημήτρης, Γιώργος Κεντρωτής, Κάρολος Μητσάκης, Γιάννης Παπακώστας, Παν. Νούτσος, Χάρης Ξανθουδάκης, Κονσταντίνο Νίκας, Αντρέ Ντίσερ,και εξέχοντες μελετητές του Σολωμού, όπως οι Γιώργος Αλισανδράτος, Μανόλης Χατζηγιακουμής, Στέφανος Ροζάνης.Θα γίνουν 37 ανακοινώσεις, καθώς και διεξοδικές συζητήσεις πάνω σε μεγάλα προβλήματα της σολωμικής δημιουργίας.

"Ο Ρώμος Φιλύρας, από τα ανέκδοτα ποιήματά του" είναι το θέμα της εκδήλωσης της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών τη Δευτέρα (7.30μμ) στην αίθουσα "Μιχαήλας Αβέρωφ" (Γενναδίου 8, 7ος όροφος). Μιλά ο Σήφης Κόλλιας.Απαγγέλλει ο Βασίλης Παπανίκας.

  • Τη Δευτέρα (6.30μμ), στου "Ελευθερουδάκη" (Πανεπιστημίου 17) ο Φίλιππος Δρακονταειδής θα παρουσιάσει το βιβλίο του "Το Παραμύθι της Λογοτεχνίας". Ομιλητής ο Ιωάννης Μεταξάς, καθηγητής του Καποδιστριακού.


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ