ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 3 Μάη 1998
Σελ. /50
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Κυριακή 1η σελίδα: Ο φάκελος Πολκ στον αέρα

Μια υπόθεση που συντάραξε την κοινή γνώμη επί πενήντα ολόκληρα χρόνια είναι αυτή της δολοφονίας του Αμερικανού δημοσιογράφου Τζορτζ Πολκ. Μια υπόθεση σκοτεινή, σατανική και δόλια, μια υπόθεση που δε "χόρτασε" με το φόνο του Πολκ, αλλά ήθελε και επιδόρπιο: τη σύλληψη και τη φυλάκιση ενός αθώου, του Γρηγόρη Στακτόπουλου.

Η ΕΤ1 τη Δευτέρα, στις 22.00, θα προβάλει σε πρώτη τηλεοπτική προβολή τη σειρά τεσσάρων επεισοδίων με τίτλο: "Ο φάκελος Πολκ στον αέρα" σε σκηνοθεσία Διονύση Γρηγοράτου. Η σειρά προέρχεται από την ομότιτλη κινηματογραφική ταινία, που είχε παιχτεί την περίοδο 1988 - 1989 στις αίθουσες και σε Φεστιβάλ του εξωτερικού και της Θεσσαλονίκης όπου τιμήθηκε με 5 κρατικά βραβεία και με πολλές διακρίσεις: Σεναρίου, φωτογραφίας, ενδυματολογίας, μοντάζ και Β' ανδρικού ρόλου.

Το σίριαλ, όπως άλλωστε και η ταινία παρουσιάζει μια ιδιαιτερότητα. Στη διανομή των ηθοποιών συμμετέχουν εκτός των ηθοποιών και οι πραγματικοί πρωταγωνιστές της τραγικής αυτής υπόθεσης, όπως ο Γρηγόρης Στακτόπουλος, το θύμα της ανατριχιαστικής αυτής σκευωρίας, η γυναίκα του Πολκ, Ρέα, ο βοηθός του Πολκ, ο δημοσιογράφος Κώστας Χατζηαργύρης, ανακριτές, υπαστυνόμοι, ξένοι διπλωμάτες κλπ. Ωστόσο, παραμένει σίριαλ με υπόθεση, γιατί τα στοιχεία ντοκιμαντέρ που παρεμβάλλονται, ενσωματώνονται στην κεντρική λογική της ανάπτυξης του θέματος. Η υπόθεση έχει έτσι: Στη σημερινή Αθήνα ένας δημοσιογράφος και μια ηθοποιός συνεργάζονται σε μια ραδιοφωνική εκπομπή για τη γνωστή υπόθεση Πολκ, τη δολοφονία του και τη σκευωρία που ακολούθησε με θύμα το Στακτόπουλο. Η προσέγγιση που επιχειρούν οι δυο συνεργάτες είναι διαφορετική. Ο άνδρας ξεκινά από τα στοιχεία της ανάκρισης προσπαθώντας να τα διασταυρώσει με ό,τι νέο στοιχείο προκύπτει. "Ανακρίνει", δηλαδή, συζητά με τον Στακτόπουλο, τους ανακριτές και γενικά με όσους έπαιξαν ρόλο σ' εκείνη την τρομερή υπόθεση. Η γυναίκα όμως στρέφει αλλού την προσοχή της, όχι στα ντοκουμέντα, αλλά στις ανθρώπινες σχέσεις, στις φιλίες, στους έρωτες ή και στις έχθρες που αναπτύχθηκαν εκείνη την περίοδο ανάμεσα σ' αυτούς που έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην υπόθεση Πολκ. Ετσι καταφεύγει στο μύθο και ως ηθοποιός υποδύεται τη μητέρα του Στακτόπουλου και τη μυστηριώδη δημοσιογράφο Ελεν Μάμας.

Η πραγματικότητα έχει έτσι: Ο Πολκ φτάνει στην Ελλάδα του 1948 για να καλύψει τα γεγονότα του Εμφυλίου Πολέμου. Στη Θεσσαλονίκη, κι ενώ πήγαινε να συναντήσει τον ηγέτη του Δημοκρατικού Στρατού, εξαφανίζεται. Δυο μέρες μετά, φτάνει στην αστυνομία ένας φάκελος με την ταυτότητα του Πολκ. Εξι μέρες αργότερα βρίσκεται το πτώμα του Πολκ στη θάλασσα. Το έγκλημα χαρακτηρίζεται πολιτικό και η αμερικανική κοινή γνώμη ζητά εξηγήσεις. Η κυβέρνηση της Αθήνας και ο συμμαχικός παράγοντας σπεύδουν να εκμεταλλευτούν το γεγονός και ρίχνουν όλα τα βάρη στην Αριστερά. Ενα κύμα υστερίας και τρομοκρατίας στην Ελλάδα, που στρέφεται κυρίως ενάντια στο ΚΚΕ αλλά και κατά παντός αριστερού και προοδευτικού ατόμου είναι ότι τους χρειάζεται. Τις ανακρίσεις διενεργεί ο διοικητής ασφάλειας Μουσχουντής, ενώ οι Αμερικανοί και Βρετανοί Σύμβουλοι, παρά τις ανταγωνιστικές διαθέσεις τους παραμένουν οι κυρίαρχοι του παιχνιδιού. Πίσω από κάθε ύποπτο που ανακρίνουν κρύβεται ένας.... αριστερός κρίκος! Ετσι, πίσω από τη γυναίκα του Πολκ τη Ρέα, κρύβεται ο Κώστας Χατζηαργύρης που δρούσε... "αντεθνικά" και πίσω από τη δημοσιογράφο Ελεν Μάμας, κρύβεται το πρώην μέλος του ΕΑΜ ο Γρηγόρης Στακτόπουλος, ο οποίος με συνοπτικές διαδικασίες, θα συλληφθεί. Βλέπετε, ο Στακτόπουλος συγκέντρωνε όλα τα... προσόντα για να άρει τις αμαρτίες τους. Ηταν μέλος του ΕΑΜ. Μια τραγική ιστορία, μια αληθινή ιστορία, μια ελληνική ιστορία στην οποία πρωταγωνιστούν κυρίως οι ξένοι. Αλίμονο. Πρωταγωνιστούν: Αγάπη Μανούρα, Μιχάλης Κοσμίδης, Βαγγέλης Καζάν, Χρήστος Τσάγκας, Παύλος Κοντογιαννίδης, Νίκος Τσαχιρίδης και Πάνος Χατζηκουτσέλης.

Κυριακή 1η σελ: Ο Δον Ζουάν του Μολιέρου

Μια τηλεοπτική μεταφορά του έξοχου θεατρικού έργου του Μολιέρου (Ιωάννη Βαπτιστής Ποκελέν), ο "Δον Ζουάν" ή "Η πέτρινη ευωχία" θα παρουσιαστεί την Τρίτη από την ΕΤ - 1 στις 23.30 σε σκηνοθεσία Βασίλη Νικολαϊδη και με την εξαιρετική μουσική επένδυση του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ (Από την όπερα Ντον Τζιοβάνι και το Ρέκβιεμ). Ο θεατρικός ήρωας, που έγινε γρήγορα μύθος, ο Δον Ζουάν, διατρέχει την ευρωπαϊκή δραματουργία από τον 17ο αιώνα έως τις μέρες μας. Αμέτρητα είναι τα θεατρικά, κινηματογραφικά αλλά και μουσικά κομμάτια που έχουν ως κεντρικό πρόσωπο, τον απίστευτο, τον ακαταμάχητο, τον γοητευτικό Δον Ζουάν που ξελόγιασε, με τη θέλησή τους φυσικά, 1.003 γυναίκες! Ο Μολιέρος συγκινείται στην ιδέα του Δον Ζουάν και εμπνέεται. Μέσα σε λίγες μόνον εβδομάδες γράφει το έργο και τελικά, η παράσταση ανεβαίνει στις 15 Φλεβάρη του 1665 με τον ίδιο τον συγγραφέα να υποδύεται τον Σγαναρέλο. Η παράσταση σημείωσε μεγάλη επιτυχία, όμως οι θρησκόληπτοι - που πάντα πολεμούσαν τον Μολιέρο - βάζουν διακριτικά το χεράκι τους, επειδή είχαν ενοχληθεί, και το έργο αφαιρείται από το δραματολόγιο, πείθοντας τον Λουδοβίκο ότι ο Δον Ζουάν είναι ένα παραλήρημα αθεϊας, χειρότερος και πιο επικίνδυνος και από τον Ταρτούφο.Ο Μολιέρος, δίνει στον ήρωά του τα χαρακτηριστικά ενός Γάλλου ξεπεσμένου ευπατρίδη της εποχής του και συμπεριφέρεται όπως οι "ελευθεριάζοντες" αριστοκράτες και λόγιοι που κορόιδευαν τα θεία και τους ηθικούς κανόνες και υμνούσαν τις απολαύσεις. Βέβαια απέναντι στον κατακτητή υπάρχει ο λογικός αντίλογος του Σγαναρέλου, του υπηρέτη, ο οποίος προσπαθεί να πείσει τον αφέντη του για τις βλαβερές συνέπειες της σαρκικής ηδονής. Είναι άραγε η φωνή της κοινωνίας, η φωνή της συνείδησης του ίδιου του ήρωα; Παίζουν οι: Κ. Κωνσταντόπουλος, Δ. Πιατάς, Ράνια Οικονομίδου, Μιχάλης Ελληνας, Γιώργος Κέντρος και άλλοι σημαντικοί ηθοποιοί.

ΛΕΖΑΝΤΑ

Δεξιά: Ο Γρηγόρης Στακτόπουλος το 1988 - 89. Στην ένθετη φωτογραφία κατά την απολογία του στο δικαστήριο



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ