ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 26 Μάη 1998
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Χρυσή "μέρα" για τον Θ. Αγγελόπουλο

Την αποδοχή του κοινού περιμένει ο Θόδωρος Αγγελόπουλος και τη θεωρεί το καλύτερο βραβείο για την ταινία του "Μια αιωνιότητα και μια μέρα", που απέσπασε το "Χρυσό Φοίνικα" στις Κάννες, με ομόφωνη μάλιστα απόφαση της Κριτικής Επιτροπής, πρόεδρος της οποίας ήταν ο διάσημος Αμερικανός Μάρτιν Σκορτσέζε. Το βραβείο στον Θ. Αγγελόπουλο ήταν από νωρίς της Κυριακής αναμενόμενο. Εξάλλου, ήταν και "οφειλόμενο" ίσως από το 1995 για το σπουδαίο "Οδυσσέα" του, αν όχι για προηγούμενη ταινία του. (Είναι η έκτη φορά που Θ. Αγγελόπουλος διαγωνίζεται στις Κάννες και μέχρι τώρα είχε αποσπάσει βραβείο σεναρίου και το μεγάλο ειδικό βραβείο για "Το βλέμμα του Οδυσσέα", αλλά κι αυτό το μοιράστηκε με τον Λόουτς).

Για τη βράβευση του Θ. Αγγελόπουλου (ο οποίος επιστρέφει σήμερα στις 3μ. μ. και θα δώσει στο Ανατολικό Αεροδρόμιο συνέντευξη Τύπου, παρουσία του υπουργού Πολιτισμού, Ε. Βενιζέλου), χαίρονται όπως είναι φυσικό όλοι οι Ελληνες. Επόμενα και τα συγχαρητήρια που του απευθύνει και η πολιτειακή και πολιτική ηγεσία του τόπου. Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κ. Στεφανόπουλος,σε τηλεγράφημά του τον συγχαίρει θερμά "για τη θριαμβευτική βράβευση της ταινίας σας, επιστέγασμα του όλου σπουδαίου έργου σας που τιμά και προβάλλει τον πολιτισμό της χώρας". Η Γενική Γραμματέας της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα,στο τηλεγράφημά της αναφέρει: "Θερμά συγχαρητήρια για τη σημαντική σας διάκριση".Ο πρόεδρος της ΝΔ, Κ. Καραμανλής,δήλωσε ότι η διάκριση "τιμά τον ίδιο προσωπικά, και το πλούσιο έργο του, που αντανακλά το πολιτιστικό επίπεδο που πρέπει να έχει η χώρα μας". Το Γραφείο Τύπου του ΣΥΝ σε τηλεγράφημα τονίζει "Σε μια στιγμή δύσκολη για τον τόπο, η επιτυχία σου είναι ανάσα". Το ΔΗΚΚΙ τονίζει ότι "ο Θ. Αγγελόπουλος απέδειξε ότι ο ελληνικός κινηματογράφος, ο ελληνικός πολιτισμός είναι παρών". Ο πρόεδρος της ΠΟ.ΛΑΝ., Αντώνης Σαμαράς,δήλωσε: "Χάρη στον Θ. Αγγελόπουλο η παρουσία της ελληνικής τέχνης στο διεθνές στερέωμα δεν είναι πια "μετέωρο βήμα", αλλά θεαματικό άλμα".

Ο ελληνικός κινηματογράφος, λοιπόν, μπορεί να νιώθει ικανοποίηση για το βραβείο αυτό, αλλά και χωρίς αυτό πρέπει να νιώθει υπερηφάνεια για τη συνολική δημιουργία του Αγγελόπουλου. Είναι μια άλλη δημιουργία, μακριά από τα "νέφη" της συχνά νοσηρής, παρακμιακής, εκτροχιασμένης κάποτε κινηματογραφικής θεματικής των ημερών μας. Είναι μια δημιουργία με αληθινό προβληματισμό για την ανθρώπινη ύπαρξη και την κοινωνία, με γόνιμη αγωνία για το πού βαδίζουν, με μια μακράς όρασης ελπίδα να προβάλλει μέσα από μια στοχαζόμενη πίκρα για τα πληγωμένα οράματα. Είναι μια δημιουργία που επιμένει στην ελληνική ταυτότητά της και γι' αυτό οικουμενική.

Ο Αγγελόπουλος έφτασε οκτώ ώρες πριν την προγραμματισμένη ώρα προβολής της ταινίας του. Τελειοθήρας καθώς είναι, τη μοντάριζε στην Ελλάδα μέχρι την τελευταία στιγμή και ακόμα δεν τη θεωρεί "ολοκληρωμένη". Ακόμα "έχει μπόλικη τεχνική επεξεργασία να κάνει", όπως δήλωσε σε Ελληνα κριτικό κινηματογράφου, στο Παρίσι. Ο μόχθος του, πάντως, δικαιώθηκε και με το βραβείο, αν και ο ίδιος, θυμούμενος ότι πέρσι ένιωσε αδικημένος, είπε: "Με τον "Οδυσσέα" μ' ενδιέφερε το βραβείο και μάλιστα πολύ. Τώρα τα βραβεία μού είναι εντελώς αδιάφορα. Δε λέω ότι είναι κάτι κακό, ότι δεν αισθάνομαι ικανοποίηση. Αλλά όπως εξελίχθηκαν τα πράγματα, όλα αυτά δεν έχουν σχέση με την τέχνη, αλλά με το χρηματιστήριο του κινηματογράφου. Δεν περιμένω τίποτα από τα βραβεία. Εμένα με ενδιαφέρει μόνο το αποτέλεσμα. Να είμαι ικανοποιημένος από το αποτέλεσμα".

Τα άλλα βραβεία που δόθηκαν στις Κάννες είναι: Μεγάλο ειδικό βραβείο "Η ζωή είναι ωραία", του Ρομπέρτο Μπενίνι. Σκηνοθεσίας "Ο Στρατηγός", του Τζον Μπούρμαν. Ανδρικής ερμηνείας: στον Πίτερ Μάλεν για "Τ' όνομά μου είναι Τζο" του Κεν Λόουτς. Γυναικείας ερμηνείας: μοιράστηκαν οι Ελοντί Μπουσέτ, Νατάσα Ρενιέρ ("Η ζωή ονειρεμένων αγγέλων" του Ερίκ Ζονκά). Σεναρίου στον Χαλ Χάρτλεϊ ("Χένρι Φουλ"). Ειδικό βραβείο: μοιράστηκε στους Τόμας Βίντερμπεργκ ("Οικογενειακή γιορτή") και Κλοντ Μίλερ ("Σχολική εκδρομή"). "Χρυσή κάμερα": στον πρωτοεμφανιζόμενο Μαρκ Λέβιν ("Σλαμ"). Βραβείο καλλιτεχνικής προσφοράς: στον Τοντ Χέινς ("Βέλβετ Γκολντμάιν").

Ηθική ανταμοιβή

Υπάρχουν διάφορα βραβεία και μετάλλια τιμής που απονέμουν οι πολιτειακοί φορείς, κάποτε και σε αμφισβητούμενες αξίες, ενώ δεν έχουν θεσμοθετηθεί διακρίσεις που θα έδιναν το μέτρο των αναμφισβήτητωναξιών. Αξιών που έχουν προσφέρει και συνεχίζουν να προσφέρουν τα μέγιστα στον πολιτισμό μας. Που έχουν γίνει πραγματικά θεματοφύλακές του, που φυλάττουν τις "Θερμοπύλες" του. Οταν δεν υπάρχουν διακρίσεις για ανθρώπους αληθινής αξίας και προσφοράς, τότε μπορεί η αγάπη, η εκτίμηση των "οικείων" του και μη να αποτελέσει την καλύτερη, ίσως, "ανταμοιβή". Ηθική και συναισθηματική "ανταμοιβή". Κι αυτή δεν είναι μόνο πιο καθάρια, γίνεται και δυνατό στήριγμα για τη συνέχεια.

* * *

Αυτό το "βραβείο", αυτό το "μετάλλιο τιμής", αιφνιδιάζοντάς τον μάλιστα, "απένειμαν" στον διευθυντή του Μουσείου Μπενάκη, Αγγελο Δεληβοριά, οι εργαζόμενοι στο Μουσείο και η διοικούσα επιτροπή του, σε γιορτή που οργάνωσαν οι ίδιοι την Κυριακή το βράδυ, προς τιμή του. Ο λόγος: Την Κυριακή που μας πέρασε έκλεισε 25 χρόνια, από την 24/5/1973 που η διοίκηση του μουσείου τού εμπιστεύτηκε τη διεύθυνση. Κι οργάνωσαν μια γιορτή ζεστή, ευρηματική και χιουμοριστική με τη "διακόσμησή" της και με καλεσμένους γνωστούς ανθρώπους της Επιστήμης και της Τέχνης, που μέχρι τέλους σιώπησαν για το λόγο της γιορτής, μέχρις ότου αυτή να αρχίσει. Ηταν 9.30μ.μ. όταν ο πρόεδρος του μουσείου Μαρίνος Γερουλάνος τηλεφώνησε στο σπίτι του Α. Δεληβοριά, ζητώντας του να πάει στο μουσείο. Και μόνο όταν ο διευθυντής του έφτασε στο μουσείο και το είδε φωταγωγημένο έμαθε το "μυστικό". Και όταν έφτασε στην ταράτσα του μουσείου εργαζόμενοι, διοικούντες, φίλοι του Μουσείου, καλεσμένοι ομόψυχα τον υποδέχτηκαν με χειροκροτήματα και ολόθερμες εκδηλώσεις αγάπης και βαθιάς εκτίμησης και του ευχήθηκαν άλλη μια διευθυντική 25ετία.

* * *

Ο Αγγελος Δεληβοριάς, διακεκριμένος, διεθνούς αναγνώρισης κλασικός αρχαιολόγος και ιστορικός της Τέχνης πήρε πριν 25 χρόνια στα χέρια του τη σημαντική μεν, αλλά περιορισμένη, συλλογή του Α. Μπενάκη και όχι μόνο την πολλαπλασίασε με μέγα πλούτο, πείθοντας πολλούς να δωρίσουν τις συλλογές τους, για να γίνουν κτήμα του λαού, αλλά και συγκρότησε ένα μουσείο - υπόδειγμα, με πλούσια μελετητική, εκδοτική και εκπαιδευτική δράση. Κι αυτό το πέτυχε κυρίως με την αγάπη, την ενθάρρυνση και εμπιστοσύνη του προς τους ανθρώπους του μουσείου, αλλά και τη δική τους αγάπη, εμπιστοσύνη και τη βοήθειά τους στις οικονομικές και άλλες... πολιτειακές δυσκολίες. Και δεν ήταν λίγες οι δυσκολίες. Ούτε σταματούν.

Α. Ε.

"Κοινός λόγος" περιοδεύων

Η "Νέα Σκηνή Τέχνης",μετά τις περσινές επιτυχημένες παραστάσεις της, στο "Θέατρο του Νέου Κόσμου" και στη Θεσσαλονίκη, θα παρουσιάσει τον "Κοινό Λόγο" της Ελλης Παπαδημητρίου,σε όλη την Ελλάδα. Οι παραστάσεις ξεκινούν αύριο και μεθαύριο από την Καισαριανή (θερινός κινηματογράφος "Αιολία", δίπλα στο Σκοπευτήριο, τηλ. 7247600). Το έργο βασίζεται σε αφηγήσεις ανωνύμων, καταγραμμένες από την Ελλη Παπαδημητρίου (1906 - 1993), που χρονικά καλύπτουν το διάστημα από τις ειρηνικές μέρες στη Μικρά Ασία, πριν από την καταστροφή, ως τον Εμφύλιο και τα κατοπινά δύσκολα χρόνια. Πόλεμοι, πείνα, προσφυγιά περιγράφονται με ακραία οικονομία, το κάθε περιστατικό διαγράφει και μυριάδες άλλα, ζωές, περιοχές ολόκληρες. Οι αφηγήσεις ακολουθούν χρονολογική σειρά και συνοδεύονται από μουσική, που εκτελείται ζωντανά από τις ηθοποιούς, τραγούδι και χορευτικά μέρη.

Η σκηνοθεσία είναι του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου,τα σκηνικά - κοστούμια είναι του Αντώνη Δαγκλίδη,η επιλογή και διδασκαλία τραγουδιών είναι του Κώστα Βόμβολου και η επιμέλεια της κίνησης της Ντόρας Τσάτσου - Συμεωνίδη.Παίζουν: Σούλα Αθανασιάδου, Ανθή Ανδρεοπούλου, Ολγα Δαμάνη, Μαρία Κατσανδρή, Τζίνη Παπαδοπούλου.

Για την κρίση στους σκηνοθέτες

"Ενα πνευματικό - καλλιτεχνικό σωματείο, όπως η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών,περνάει τη χειρότερη κρίση στη μακρόχρονη ιστορία του. Μία κρίση που δε βλάπτει στενά μόνο τους επαγγελματίες σκηνοθέτες, αλλά έχει αντίκρισμα σε ολόκληρο τον πνευματικό καλλιτεχνικό χώρο. Καθώς ένας γερός πόλος του, η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, μένει αδρανής και μακριά από τις απαιτήσεις των καιρών.Εμποδίζεται να παίξει τον κοινωνικό - καλλιτεχνικό ρόλο του".

Τα παραπάνω καταγγέλλει με ανακοίνωσή του το νόμιμο Διοικητικό Συμβούλιο της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών και συνεχίζει, τονίζοντας ότι "κανένας δεν έχει το δικαίωμα να μένει απαθής μπροστά σε παραβιάσεις δημοκρατικών αρχών και θεσμών. Τέτοια φαινόμενα ξεκινάνε, ίσως, αθώα και τελικά, αν δεν προσεχτούν, καταλήγουν σε βαριές ασχήμιες, που διαβρώνουν το κοινωνικό σύνολο. Καθώς μειώνουν το κύρος τόσο των ανθρώπων όσο και των οργάνων τους, με αποτέλεσμα να βρίσκει έδαφος η χυδαιότητα και να επικρατεί τελικά στις καθημερινές μας σχέσεις".

Για τα παραπάνω το Διοικητικό Συμβούλιο δίνει συνέντευξη Τύπου αύριο το μεσημέρι στο Ελληνικό Κέντρο Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου.

Η μετάφραση του βιβλίου του Νίκου Μπακόλα "Η Μεγάλη Πολιτεία" ("Κέδρος") από την Καρολάιν Χάρμπουρι έχει προταθεί για το τρίτο ετήσιο βραβείο "Βάιντεφιλντ" που απονέμεται σε μετάφραση πεζογραφίας, ποίησης ή δράματος από μια ευρωπαϊκή γλώσσα. Το φετινό βραβείο θα απονεμηθεί στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης στις 2/6.

  • Στο Πολιτιστικό Κέντρο του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού (Πειραιώς 254) αύριο (7μμ) θα παρουσιαστεί το βιβλίο της Μελπομένης Κεσσίσογλου - Καρυστινού "Η ενορία της Αγιάς Κωνσταντινουπόλεως - Τζιμπαλί".

Στο Πολιτιστικό Κέντρο του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού (Πειραιώς 254) αύριο (7μμ) θα παρουσιαστεί το βιβλίο της Μελπομένης Κεσσίσογλου - Καρυστινού "Η ενορία της Αγιάς Κωνσταντινουπόλεως - Τζιμπαλί".

  • Στο Εθνικό Ιδρυμα Ερευνών (Βασ. Κωνσταντίνου 48) σήμερα (7.30μμ) στα πλαίσια του κύκλου ομιλιών "Θράκη: Ιστορικές και γεωγραφικές προσεγγίσεις". Θα μιλήσουν ο επίκουρος καθηγητής στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο Πάρις Κονότας ("Ο θρακικός χώρος κατά τη νεότερη περίοδο. Διοίκηση, Εκκλησία, ιδεολογία") και ο λέκτορας στο Πανεπιστήμιο Αθήνας Μιχάλης Κοκολάκης ("Το γεράκι και ο σκαντζόχοιρος. Η διοικητική ονοματοθεσία της ελληνικής Θράκης").


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ