ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 10 Ιούνη 1998
Σελ. /80
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΒΡΕΤΑΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ - "ΕΞΥΣΑΝ" ΤΑ ΜΑΡΜΑΡΑ ΤΟΥ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ
Διεκδίκηση δι' αλληλογραφίας...

Με ένα, ακόμα, διαπραγματευτικό πλεονέκτημα προχωράει η ελληνική κυβέρνηση στη διεκδίκηση των Μαρμάρων του Παρθενώνα,ύστερα από τις αποκαλύψεις ότι τα γλυπτά υπέστησαν πολλές και ανεπανόρθωτες βλάβες στη διάρκεια συντήρησής τους την περίοδο 1939-40.Βέβαια το θέμα της καταστροφής τέθηκε από το 1985 στην Ουνέσκο, όταν η Ελλάδα διατύπωσε επίσημα το αίτημα της επιστροφής. Αλλά οι αποκαλύψεις του ιστορικού και ακαδημαϊκού Ουίλιαμ Σεν Κλερ στο βιβλίο του "Ο Λόρδος Ελγιν και τα Μάρμαρα" προκάλεσαν όχι μόνο την αντίδραση της βρετανικής κοινής γνώμης, αλλά και του Βρετανικού Μουσείου, το οποίο αναγκάστηκε, με ανακοίνωσή του, να παραδεχτεί ότι "χρησιμοποιήθηκαν λάθος τεχνικές στη μεταχείριση των γλυπτών του Παρθενώνα πριν από 60 χρόνια και οι υπεύθυνοι γι' αυτό απολύθηκαν και τους επιβλήθηκαν κάποιες κυρώσεις".

Σύμφωνα με έγγραφα που βρίσκονται στα αρχεία του Μουσείου και τα οποία μελέτησε ο Ουίλιαμ Σεν Κλερ, πριν τον πόλεμο ο έμπορος τέχνης και χρηματοδότης της αίθουσας των Μαρμάρων, λόρδος Ντιβέν,έδωσε εντολή για καθαρισμό, προκειμένου τα μάρμαρα να γίνουν λευκά (!). Ετσι με τη χρήση αιχμηρών εργαλείων και ισχυρών χημικών ουσιών αφαιρέθηκε η προστατευτική πατίνα του χρόνου που δημιουργείται πάνω στο μάρμαρο.Στην πραγματικότητα "απογυμνώθηκαν" τα Μάρμαρα, έχασαν την επιδερμίδα τους και τις λεπτομέρειες των μορφών και έμειναν τραγικά εκτεθειμένα στις περιβαλλοντικές συνθήκες (ρύποι, υγρασία κ. ά.). Τότε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου διέταξε να διακοπεί ο καθαρισμός και σύστησε εξεταστική επιτροπή. Γι' αυτόν τον "καθαρισμό" είχε διαμαρτυρηθεί με επιστολή στον Τύπο ακόμα και ο Βρετανός γλύπτης Γιάκομπ Επστάιν.

Ο καταστροφικός καθαρισμός αποκαλύπτεται 60 χρόνια αργότερα... Η "λογική" που ήθελε να κάνει τα αρχαία "νέα" συνέπεσε με την ιδιοκτησιακή "λογική" των Βρετανών.Ετσι το Βρετανικό Μουσείο και οι βρετανικές κυβερνήσεις επιμένουν να μιλάνε για ελληνική "ανεπάρκεια" ως προς τη συντήρηση και φύλαξη των αρχαιοτήτων, επιδιώκοντας να αντικρούσουν το αίτημα της επιστροφής των Μαρμάρων, ενώ απέφυγαν να θέσουν το πρόβλημα της συντήρησης των γλυπτών του κορυφαίου των μνημείων της παγκόσμιας κληρονομιάς στη διεθνή επιστημονική κοινότητα, αν και είχε υποστεί τέτοιου μεγέθους, σε ποιότητα και ποσότητα, βλάβη.

Αιχμηρός ο υπουργός Πολιτισμού Ευάγγελος Βενιζέλος,σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου, μίλησε για "άγνοια",οφειλόμενη στην "έλλειψη της ιστορικής συνέχειας και ευθύνης" και τόνισε ότι "η ελληνική επιστήμη έχει διεθνώς την πρωτοπορία ως προς την τεχνογνωσία για τη συντήρηση των Μαρμάρων του Παρθενώνα, γιατί τα έχει στον τόπο της, όπως και το αττικό μάρμαρο".

Ωστόσο οι "αιχμηρές" δηλώσεις τείνουν να καταλήξουν σε κορόνες, αφού επιμένει να θέτει την επιστροφή των Μαρμάρων μόνο σε διμερή βάση και "στο πλαίσιο της ελληνοβρετανικής συνεργασίας".Το τελευταίο διαπραγματευτικό πλεονέκτημα αξιοποιείται... διά αλληλογραφίας,αποστέλλοντας νέα επιστολή στη βρετανική κυβέρνηση. Αλλά σε πολιτικό επίπεδο η Ελλάδα αποφεύγει να θέσει προ των ευθυνών τους τους διεθνείς και ευρωπαϊκούς κυβερνητικούς οργανισμούς, ώστε να πάρουν θέση. Και βέβαια όχι μόνο την Ουνέσκο, που δεν έχει αποφασιστικό χαρακτήρα. Στην πραγματικότητα αποφεύγεται η σύγκρουση με τους Ευρωπαίους "εταίρους" και το πρόβλημα περιορίζεται στην ελληνοβρετανική συνεργασία και σε υποσχέσεις ανταλλαγμάτων.(Ο Ε. Βενιζέλος επανέλαβε χτες ότι θα ληφθεί μέριμνα να μη μείνει άδεια η αίθουσα του Βρετανικού Μουσείου!!!). Δηλαδή αποστολή και άλλων αρχαιοτήτων για περιοδικές ή και μόνιμες εκθέσεις, σα να μη φτάνουν τα άπειρα αρχαία μας, τα αρπαγμένα από τους "συμμάχους" μας στον Β Παγκόσμιο Πόλεμο και "προστάτες" μας μετά απ' αυτόν, Αγγλους, που ακόμα "κρύβονται" στα υπόγεια του Βρετανικού Μουσείου...

Και βέβαια αποφεύγεται να καταγγελθεί το κυβερνών Εργατικό Κόμμα και συντηρείται η φρούδα ελπίδα ότι θα συναινέσει στην επιστροφή, αν και το κυβερνητικό πλέον Εργατικό Κόμμα απορρίπτει την επιστροφή. Ερωτώμενος σχετικά με την τελευταία δήλωση του Βρετανού ομολόγου του στο Βρετανικό Κοινοβούλιο για μη επιστροφή,ο Ε. Βενιζέλος είπε "να μη συγχέουμε τις δηλώσεις που γίνονται εντός βρετανικού εδάφους με εκείνες που γίνονται προς την ελληνική πλευρά ή προς τα διεθνή συμβούλια".Πάντως ουδέποτε η Ελλάδα πήρε θετική απάντηση από το εν λόγω αγγλικό κόμμα, παρά μόνο προεκλογικές υποσχέσεις του.

Σε επιστημονικό επίπεδο ο υπουργός Πολιτισμού κάλεσε το Βρετανικό Μουσείο να συγκροτήσει διεθνή επιστημονική επιτροπή για τον έλεγχο των Μαρμάρων, είτε στο πλαίσιο της Ουνέσκο είτε στο πλαίσιο του ICOM. Κάλεσε, εξάλλου, τον Ουίλιαμ Σεν Κλερ, ο οποίος αποδέχτηκε την πρόσκληση, να επισκεφτεί τον Ιούλιο την Ελλάδα, προκειμένου να ενημερώσει τους Ελληνες επιστήμονες.

"Σικάγο" στο "Σμαρούλα"

Το φημισμένο, βραβευμένο με 24 διεθνή βραβεία, μιούζικαλ "Σικάγο",που πρωτοπαίχτηκε πριν αρκετά χρόνια με μεγάλη επιτυχία στο "Παρκ", επανέρχεται στην ελληνική σκηνή. Αυτή τη φορά, και συγκεκριμένα από αύριο,στο θέατρο "Σμαρούλα".Η απόδοση του έργου είναι της Ελενας Ακρίτα,η σκηνοθεσία - χορογραφία της βραβευμένης με "Τόνυ" Τζίλιαν Γκρέγκορι.Στίχοι Αντώνης Ανδρικάκης,μουσική διδασκαλία και διεύθυνση ορχήστρας Γιώργος Θεοδοσιάδης,σκηνικά - κοστούμια Τέρι Πάρσον,φωτισμοί - εφέ Νικ Ρίκχινγκς,βοηθός χορογράφου Γκίζελα Γουίσμαν.Επικεφαλής του 21μελούς θιάσου (ηθοποιοί, χορευτές, τραγουδιστές) ο Δάνης Κατρανίδης.Βασικούς ρόλους υποδύονται οι Μπέσσυ Μάλφα, Κερασία Σαμαρά, Κοσμάς Ζαχάρωφ, Νατάσσα Μανίσαλη, Χρήστος Κάλλοου.

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΩΝ
Ισοπέδωση του συνδικαλιστικού φορέα

Ενόψει της σημερινής, δεύτερης, ημερίδας στο υπουργείο Πολιτισμού, με θέμα το προσχέδιο του Αρχαιολογικού Νόμου, ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων,με ανακοίνωσή του "εκφράζει τη λύπη του για την αμφισβήτηση της δημοκρατικής εκπροσώπησης των εργαζομένων, όπως αποτυπώθηκε με τον άκομψο προπηλακισμό από τον κ. υπουργό του εκπροσώπου του ΣΕΑ. Με αυτόν τον τρόπο επιχειρείται η υποβάθμιση, αν όχι η ισοπέδωση, του υπεύθυνου θεσμοθετημένου λόγου του συνδικαλιστικού φορέα των αρχαιολόγων και μάλιστα κατά τη διαδικασία του διαλόγου της σοβαρότερης νομοθετικής ρύθμισης για τα αρχαία και τον πολιτισμό της χώρας. Οι παρεμβάσεις τρίτων, σεβαστές και υπολογίσιμες, δεν μπορούν να υποκαταστήσουν τους επίσημους συνομιλητές της πολιτικής ηγεσίας, που είναι εκλεγμένοι εκπρόσωποι των συνδικαλιστικών σωματείων".

Αναβιώνει το "Σταυρουπόλ"

Ενας παλιός θερινός κινηματογράφος ξαναλειτουργεί, από σήμερα, στη Σταυρούπολη Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για το "Σταυρουπόλ",που στην εποχή του "έπαιζε" ταινίες για όλη την οικογένεια. Η επαναλειτουργία του εγκαταλειμμένου "Σταυρουπόλ" μπορεί να συσχετιστεί με το ξαναζωντάνεμα της μνήμης και της πολιτιστικής ιστορίας της Σταυρούπολης.

Το φετινό καλοκαίρι (μέχρι 20/9) θα προβληθούν ταινίες ευρύτερης θεματολογίας και τάσεων, αλλά και ειδικά αφιερώματα. Ανάμεσα σε άλλες θα προβληθούν: "Βαλκανιζατέρ" του Σ. Γκορίτσα, "Ο μικρός Κόλυα" του Γιαν Σβέρακ, "Ανδρες με τα όλα τους" του Πίτερ Κατανέο, "Διαλύοντας τον Χάρυ" του Γούντι Αλεν, "Καυτή σάρκα" του Πέδρο Αλμοδοβάρ, "Ολα είναι δρόμος" του Παντελή Βούλγαρη.

Ξεκίνησε η Εκθεση Βιβλίου Πειραιά '98,στο Πασαλιμάνι, την οποία επισήμως θα εγκαινιάσει σήμερα (7μ.μ.) ο υπουργός Πολιτισμού. Η έκθεση, που διοργανώνεται από το Σύλλογο Βιβλιοχαρτοπωλών και Εκδοτών Πειραιά, τελεί υπό την αιγίδα της Νομαρχίας και του Δήμου Πειραιά και στηρίζεται από το ΥΠΠ λειτουργεί καθημερινά 7-11μ.μ. και πλαισιώνεται και από καλλιτεχνικές εκδηλώσεις.

  • Tο Κηποθέατρο Σκιών Μάνθου Αθηναίου (Σαλαμίνος 16, τέρμα οδού Μυκάλης, Ανω Νέα Σμύρνη) ξεκινά σήμερα (8.30μμ) τις παραστάσεις του με το έργο "Ο Μαύρος Γκιαούρης - Καπετάν Αμπελογιάννης",που θα επαναληφθεί και αύριο.
Η "Αντιγόνη" στη Βουλή

Το ΔΗΠΕΘΕ Σερρών,αποδεχόμενο την τιμητική πρόταση που του απηύθυνε η Βουλή των Ελλήνων για να ετοιμάσει μια παράσταση ειδικά για τη Βουλή των Εφήβων,προγραμμάτισε να παρουσιάσει την "Αντιγόνη" του Σοφοκλή,ξεκινώντας από τις 14 Ιουνίου,στο Θέατρο Λυκαβηττού (για τη Βουλή των Εφήβων), στις 23 Ιουνίου,στο Ηρώδειο (στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών) και στη συνέχεια σε μεγάλες φεστιβαλικές εκδηλώσεις.

Η παράσταση ανεβαίνει σε μετάφραση Κ. Χ. Μύρη,σκηνοθεσία Κώστα Μπάκα,σκηνικά - κοστούμια Γιάννη Μετζικώφ,χορογραφίες Ντόρας Τσάτσου και μουσική Γιώργου Τσαγκάρη.Παίζουν: Φιλαρέτη Κομνηνού, Στέφανος Κυριακίδης, Γιώργος Σίσκος, Χαριτίνη Καρόλου, Χρήστος Μωραϊτης, Μάνος Ζαχαράκος, Μαρία Δρακοπούλου, Κώστας Τερζάκης κ. ά.

Οπως τη βλέπουν οι φοιτητές

Ομαδική έκθεση φωτογραφίας του φωτογραφικού τμήματος των Πολιτιστικών Ομάδων Φοιτητών του Πανεπιστημίου Πατρών,εγκαινιάζεται σήμερα (8.30μ.μ.), στο Πολιτιστικό Κέντρο του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τράπεζας (πλατεία Γεωργίου). Τίτλος της έκθεσης "Πάτρα - μια πόλη σε 13 ιστορίες".Η Πάτρα παρουσιάζεται στο πέρασμα του χρόνου μέσα από το βλέμμα φοιτητών που σπουδάζουν σ' αυτή.

Κάθε ιστορία καλύπτει δικό της θέμα: αρχιτεκτονική, Ανω Πόλη, λιμάνι, ανεργία μέσα από ερειπωμένα εργοστάσια, προσφυγιά, άνθρωποι που δουλεύουν όπως έμαθαν από τους πατεράδες τους, πολιτιστικά κ.ά. Στο επίκεντρο του φωτογραφικού αυτού πανοράματος βρίσκεται ο άνθρωπος μέσα στο καθημερινό του περιβάλλον. Την έκθεση διοργανώνει το Πανεπιστήμιο Πατρών, το ίδρυμα Τοπάλη και το Μορφωτικό Ιδρυμα Εθνικής Τράπεζας.

Τιμούν τη Δανάη

Τη Δανάη Στρατηγοπούλου,τη μεγάλη τραγουδίστρια που σφράγισε μία ολόκληρη μουσική εποχή, αλλά και τη λογοτέχνιδα και μεταφράστρια του Νερούδα θα τιμήσει ο Πολιτισμικός Οργανισμός του Δήμου Αθηναίων,σήμερα (8.30μ.μ.), στο Πολιτιστικό Κέντρο "Μελίνα Μερκούρη" (Ηρακλειδών 66 και Θεσσαλονίκης, Θησείο), με την ευκαιρία της συμπλήρωσης των 85 χρόνων της. Για την τιμώμενη θα μιλήσουν η πρέσβειρα της Χιλής Μαρσία Κοβαρούμπιας (πρόσφατα η Χιλή απένειμε στη Δανάη το ανώτατο παράσημο του "Ελευθερωτή της Χιλής"), οι Τάνια Τσανακλίδου, Νίκος Καραντηνός, Γιώργος Κατσαρός κ. ά., ενώ τραγούδια της θα ερμηνεύσουν η Τ. Τσανακλίδου, η κόρη της και τραγουδίστρια, Λήδα Χαλκιαδάκη κ. ά.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ