ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 24 Ιούνη 1998
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Παρεμπιπτόντως... τα σοβαρά θέματα

Παραιτήθηκαν Κ. Τσιάνος και Κ. Γεωργουσόπουλος, ενώ το Θεατρικό Μουσείο "δεν αισθάνεται καλά"...

Πρώτη στάση του υπουργού Πολιτισμού Ευάγγελου Βενιζέλου θα είναι η Βιέννη,επόμενες η Οτάβα και Λισαβόνα.Οι επισκέψεις του στο εξωτερικό ήταν το θέμα της χτεσινής συνέντευξης Τύπου του ΥΠΠΟ. "Παρεμπιπτόντως", όμως, πληροφορηθήκαμε μερικά σοβαρά θέματα:

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΚΘΒΕ Κώστας Τσιάνος υπέβαλε και νέα παραίτηση. Οπως μας πληροφόρησε ο υπουργός, ο Κώστας Τσιάνος με ένα "ευγενικό φαξ" δηλώνει την αμετάκλητη παραίτησή του, γιατί ο όγκος των διοικητικών, τεχνικών, οργανωτικών, οικονομικών προβλημάτων που καλείται να αντιμετωπίσει το ΚΘΒΕ είναι τεράστιος και δεν μπορεί να αντεπεξέλθει". Θα προσπαθήσει, δήλωσε ο υπουργός, να μιλήσει μαζί του και, αν "δεν τον πείσει ευκόλως", θα προβεί στην άμεση αντικατάστασή του. Αλλη μια παραίτηση προστέθηκε στις χτεσινές εκπλήξεις. Ο Κώστας Γεωργουσόπουλος παραιτήθηκε από πρόεδρος της Επιτροπής Επιχορηγήσεων του ΥΠΠΟ, γιατί, όπως αναφέρει σε επιστολή του, "περίσσεψε η κακοήθεια του θεατρικού υποκόσμου... Κουράστηκα να αντιμετωπίζω την αγνωμοσύνη και την κακοπιστία". Πίσω από αυτήν την παραίτηση υπάρχει μια απειλή (!), που δέχτηκε η οικογένεια του Κ. Γεωργουσόπουλου από θιασαρχίνα που πληροφορήθηκε τις προθέσεις της Επιτροπής για την επιχορήγησή της.

Σε ερώτηση για το θέμα του Θεατρικού Μουσείου και το οικονομικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει, ο υπουργός είπε "επειδή θέλω να δοθεί οριστική λύση στο ζήτημα και επειδή πιστεύω ότι αυτό είναι μια θεσμικού χαρακτήρα δραστηριότητα, ζήτησα από τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, Νίκο Κούρκουλο, να θέσει το ζήτημα της τύχης του Θεατρικού Μουσείου στο ΔΣ. Αν το σωματείο δε θελήσει να συνεχίσει τη δραστηριότητα του Θεατρικού Μουσείου, η δραστηριότητα να αναληφθεί αμέσως από έναν κρατικό θεσμό, έτσι ώστε να λύσουμε ριζικότερα το ζήτημα της στέγης και της μορφής". Βέβαια, η πρόταση του υπουργού δεν κοινοποιήθηκε (!) και στη διοίκηση του Θεατρικού Μουσείου, που αγωνιά για την τύχη του, έχοντας μάλιστα προσωπικά χρεωθεί με τραπεζικό δάνειο. Γνωρίζει άραγε ο υπουργός ότι το αρχειακό και εκθεσιακό υλικό ανήκει στην Εταιρεία Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων και το έχει παραχωρήσει στο Θεατρικό Μουσείο με χρησιδάνειο; Θα έπρεπε να το γνωρίζει πριν κάνει την πρόταση στο Ν.Κούρκουλο.

Οσο για τα ταξίδια, ο λόγος του πρώτου το "Συμπόσιο για το μέλλον της Ευρωπαϊκής Πολιτιστικής Συνεργασίας". Επίκεντρο των συζητήσεων, η δυνατότητα συγκρότησης "προοδευτικής αριστερής αντίληψης" (;) για τον πολιτισμό. Στον Καναδά θα πραγματοποιηθεί η Παγκόσμια Συνάντηση Υπουργών Πολιτισμού, όπου ο υπουργός θα προβάλει "τις θέσεις της Ελλάδας και τα θέματα της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας κ.ά. Στη Λισαβόνα, ο υπουργός θα παραστεί στο γιορτασμό της Ελληνικής Ημέρας, ενώ από την Ελλάδα συμμετέχουν η Ορχήστρα των Χρωμάτων και το Εθνικό Θέατρο με τη "Μήδεια".

Ο κόσμος του Ρήγα

Το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών οργανώνει (25 - 28/6) στους Δελφούς διεθνές συμπόσιο για τον Ρήγα Βελεστινλή,με θέμα "Από τον Διαφωτισμό στις Επαναστάσεις: Ο Ρήγας και ο κόσμος του".Παράλληλα, θα πραγματοποιηθούν έκθεση βιβλίου, χαρακτικών και πινάκων, συναυλία και θεατρική παράσταση, στο Αρχαίο Στάδιο Δελφών.

Οι θεματικές ενότητες του συμποσίου είναι: Τα ρεύματα του Διαφωτισμού και οι ανασχετικές ροπές. Ο Ρήγας και ο κόσμος του. Τα επαναστατικά κινήματα στα Βαλκάνια και οι "δημοκρατικοί Γάλλοι".Συμμετέχουν 37 Ελληνες και ξένοι εισηγητές.

Η Χορωδία του Πειραματικού Μουσικού Γυμνασίου - Λυκείου Παλλήνης θα δώσει συναυλία (25/6) στο Συνεδριακό Κέντρο, με επαναστατικά τραγούδια και θούρια του Ρήγα. Στις 25/6 θα εγκαινιαστεί και έκθεση ελληνικών εντύπων, βιβλίων, εφημερίδων, φιλολογικών περιοδικών, επαναστατικών φυλλαδίων και της "Χάρτας" του Ρήγα. Ο τίτλος της έκθεσης είναι "Ελληνικές εκδόσεις στα Χρόνια του Νεοελληνικού Διαφωτισμού" και εμπεριέχει έντυπο υλικό από τις πρώτες δεκαετίες του 18ου ως τις αντίστοιχες του 19ου αιώνα (1728 - 1820). Την ίδια μέρα, θα εγκαινιαστεί και έκθεση εικόνων του Ρήγα. Το "Αμφι - Θέατρο" θα παρουσιάσει (27/6, 10 μμ) "Τα Ολύμπια" του Πιέτρο Μεταστάζιο,σε μετάφραση Ρήγα Βελεστινλή,σκηνοθεσία Σπύρου Ευαγγελάτου,σκηνικά - κοστούμια Γιώργου Ζιάκα,μουσική επιμέλεια Ιάκωβου Δρόσου.Παίζουν: Μιχάλης Κουκουλομάτης, Γιώργος Κροντήρης, Θανάσης Κουρλαμπάς, Αννα Βυθούλκα, Νίνα Μιχαλοπούλου, Σπύρος Μαβίδης, Χριστίνα Κουτσουδάκη.

Ηπειρος και πολιτισμός

Ηπειρώτες ο συγγραφέας Νίκος Β. Κοσμάς και ο εκδότης της "Δωδώνης".Η Ηπειρος, η ιστορία, ο πολιτισμός και η γλώσσα της, είναι "αγάπη" και των δύο και χτες παρουσίασαν δύο νέα βιβλία του πρώτου, με ομιλητές τον καθηγητή Κοινωνικής λαογραφίας του Πανεπιστημίου Αθηνών Μιχάλη Γ. Μερακλή και τον φιλόλογο - συγγραφέα Σπύρο Εργολάβο.Πρόκειται για τα βιβλία "Το Γλωσσικό ιδίωμα των Ιωαννίνων" και "Ηπειρωτικό λαϊκό σπίτι",που έχουν διακριθεί με έπαινο της Ακαδημίας Αθηνών.

Στα Γιάννινα, "Μητρόπολιν πάσης μαθήσεως", όπου όπως πιστεύει "δημιουργήθηκε και η Λαογραφία σαν επιστήμη από τον Γιαννιώτη διδάσκαλο Παρθένιο Κατσούλη με τη συγκέντρωση των παροιμιών σε συλλογή και με τον τίτλο "Παροιμίαι συλλεγείσαι από διαφόρων βιβλίων" ή "Παροιμιών Συναγωγή"", αποδίδει ο Νίκος Κοσμάς τη συζήτηση και την πρακτική λύση του γλωσσικού ζητήματος. Στην έρευνά του για το γλωσσικό ιδίωμα των Ιωαννίνων προτάσσει σύντομη εισαγωγή, ιστορική αναδρομή, τη φωνητική αξία συμβόλων και βραχυγραφίες γλωσσικών όρων. Με τη γνώση του σαν δάσκαλος ο Ν. Κοσμάς παρουσιάζει φωνήεντα, σύμφωνα, ρήματα, ουσιαστικά κλπ., με τη γραμματική και το συντακτικό τους, αρχαϊκά, βυζαντινά, νεότερα και ξενικά στοιχεία στο γιαννιώτικο ιδίωμα και πολλές χαρακτηριστικές λέξεις σε μια απόπειρα σύνταξης λεξικού.

Το βιβλίο του "Το ηπειρωτικό λαϊκό σπίτι" είναι αφιερωμένο στους περίφημους μαστόρους - χτιστάδες του χωριού του και των γειτονικών χωριών, αλλά και πολλών σπιτιών στη Βαλκανική, που συνέχισαν την αρχαία και κυρίως τη βυζαντινή αρχιτεκτονική κατάσταση και είχαν τη δική τους "μυστική" γλώσσα. Το βιβλίο περιέχει και πολλές φωτογραφίες και σχέδια χαρακτηριστικών λαϊκών σπιτιών της Ηπείρου.

Να σημειώσουμε ότι από τη "Δωδώνη" κυκλοφόρησαν επίσης και τα παρακάτω βιβλία: Κώστας Ν. Βουγιουκλάκης "Σατιρικοί μονόλογοι" (σύντομα πεζογραφικά κείμενα). Ιάσων Ευαγγέλου "Ο χαρακτήρας του Ελληνα (εγχειρίδιο αυτογνωσίας)" (εθνολογική μελέτη). Δημήτρης Χριστακόπουλος "Να θυμάσαι τη νύχτα με τα πεφταστέρια" (μυθιστόρημα). Τάκη Αντωνίου "Η αποκάλυψη" (ποίηση).

Απαξιωμένο Εθνικό Μουσείο

Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο (ΕΑΜ), το πλουσιότερο, παγκοσμίως, σε αρχαιοελληνικά "θαύματα", επί μια εικοσαετία απαξιώνεται ολοταχώς, πλήρως, αφήνοντας όλα τα πρωτεία στα "ιδιωτικής πρωτοβουλίας" μουσεία. Το επιστημονικό (μελετητικό - συγγραφικό) έργο του; Ουδέν. Το εκδοτικό; Ομοίως. Το εκπαιδευτικό; Μερικά εκατομμύρια έτη φωτός μακράν των εκπαιδευτικών προγραμμάτων άλλων μουσείων. Η αναπαραγωγή αντιγράφων κειμηλίων του; Ε, η παραγωγή και πώληση αντιγράφων και καταλόγων, με τις ευλογίες του ΥΠΠΟ, είναι "δικαίωμα" και "υποχρέωση" της "ιδιωτικής πρωτοβουλίας". Το εκθεσιακό του πρόγραμμα; Το ίδιο, χρόνια και χρόνια. Οι ανταλλαγές του; Περίπου μηδαμινές. Η Ελλάδα μόνο να στέλνει αρχαιότητες στους "συμμάχους" ξέρει. Ανταπόδοση, σχεδόν, ποτέ δε ζητά, μη... χαλάσει την παράδοση της υποτέλειάς της.

* * *

Ποιοι ευθύνονται; Οι εκάστοτε εποπτεύοντες υπουργοί και διοικούντες το ΕΑΜ. Και η απαξίωσή του δε σταματά σ' αυτά, αφού το ΕΑΜ, η σπουδαιότερη στον κόσμο αρχαία γλυπτοθήκη, χώρια τα αγγεία, οι χρυσοί, ασημένιοι, χάλκινοι και άλλοι θησαυροί του, μάλλον ως "αποθήκη" αντιμετωπίζεται. Φωτισμό, κλιματισμό, συστήματα ασφαλείας σύγχρονων προδιαγραφών χρόνια τού τάζουν. Αλλά ας μη μιλάμε για σύστημα ασφαλείας, για την υγρασία το χειμώνα. Για το κατακαλόκαιρο, που για να μην πλαντάξουν οι επισκέπτες, ανοίγουν τα παράθυρα, ώστε και τα γλυπτά να χορταίνουν το θανατηφόρο νέφος, σαν και χτες, λ. χ. Χτες, που πήγαμε για συνέντευξη Τύπου για την έκθεση "Οι αρχαίοι Ελληνες στην Ισπανία - Στα ίχνη του Ηρακλή". Οργανωτές η διεύθυνση του μουσείου και η πρεσβεία της Ισπανίας, που έστειλε την έκθεση.

* * *

Ομως το αδρανοποιημένο ΕΑΜ λησμόνησε και την έννοια Τύπος. Παράδειγμα η χτεσινή συνέντευξη Τύπου, με ομιλητές τη διευθύντρια και τον Ισπανό πρέσβη, ήταν για τις 11 π.μ. Πλην, τουλάχιστον μέχρι τις 11.40 π.μ., οι οργανωτές έμεναν άφαντοι. Ούτε εκπρόσωπός τους, ως "υποδοχή" - και για λόγους ασφαλείας - των δημοσιογράφων, ούτε δελτίο Τύπου. Οι φύλακες της έκθεσης αγνοούσαν τη συνέντευξη. Δυο κοπέλες κι ένας νέος - φύλακες, μετά από παράκληση των δημοσιογράφων ρώτησαν τους υπευθύνους το πότε και πού της συνέντευξης. Η απάντηση. "Να περιμένουν". Πόσο; Αγνωστο. Ηταν ήδη 11.35. Στις 11.40 παρακαλέσαμε την υπάλληλο στις "πληροφορίες" να μας συνδέσει τηλεφωνικά με την, άφαντη παντού, οικοδέσποινα διευθύντρια, ή εκπρόσωπό της. "Εμείς, δεν επιτρέπεται να μιλάμε στο τηλέφωνο με τη διευθύντρια και το γραφείο της. Βρείτε έξω από το μουσείο τηλέφωνο να της μιλήσετε", είπε η "ταπεινή" υπάλληλος (!).

Α. Ε.

Συναυλιακή παράσταση

Την "Ανα - γέννηση",δημοφιλή και αγαπημένα τραγούδια από παλιότερους κύκλους τραγουδιών και αποσπάσματα από τη "Λειτουργία του Ορφέα",περιλαμβάνουν οι δύο συναυλίες (1,2/7) του Γιάννη Μαρκόπουλου στο Ηρώδειο. Οπως ανέφερε στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου ο συνθέτης "πρόκειται για συναυλιακή παράσταση. Το έργο "Ανα - γέννηση Κρήτη ανάμεσα με Βενετιά και Πόλη" είναι ένα μουσικό ταξίδι σε τέσσερις ενότητες για μεικτή χορωδία, λυρικές φωνές, τραγουδιστές, ηθοποιό και ορχήστρα με ανάμεικτα όργανα συμφωνικής και ελληνικής δημοτικής προέλευσης. Πηγή έμπνευσης αποτέλεσαν οι μεγάλες στιγμές που σημάδεψαν την πορεία του ελληνισμού στους τόπους όπου ο ελληνικός πολιτισμός άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του, με αφετηρία την Κρήτη".

Στο δεύτερο μέρος θα παρουσιαστούν τραγούδια από τους κύκλους "Χρονικό","Θητεία", "Ιθαγένεια", "Μετανάστες", "Σεργιάνι στον κόσμο", "Τολμηρή επικοινωνία" κ. ά. Το πρόγραμμα θα κλείσει με τη "Λειτουργία του Ορφέα",που συνέθεσε ο Γ. Μαρκόπουλος το 1994.

Τραγουδούν οι: Χαράλαμπος Γαργανουράκης, Γεράσιμος Ανδρεάτος, Μαρία Δημητριάδη, Παντελής Θαλασσινός, Βασιλική Λαβίνα, Κώστας Μακεδόνας, Διονύσης Τσακνής,η σοπράνο Μάτα Κατσούλη και ο τενόρος Κωνσταντίνος Παλιατσάρας.Αφηγητής ο Στράτος Τζώρτζογλου.Στις συναυλίες συμμετέχει η 70μελής χορωδία της BRTN (Βελγίου) και της Οβερ Χουπ.Οι συναυλίες τελούν υπό την αιγίδα της Συνομοσπονδίας Πολυτέκνων,με τη στήριξη του Δήμου Ν. Ηρακλείου και του ΥΠΠΟ.

Ποια θα είναι η τύχη του Θεατρικού Μουσείου;



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ