ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 26 Ιούλη 1998
Σελ. /48
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΕΟΤ
Ανέθεσαν και την υπόθεση ξεπουλήματος σε... ιδιώτες!

Μετά το νόμο - "μπουλντόζα" για την περιουσία του EOT (που ψήφισε η ΝΔ το καλοκαίρι του 1993 και έδινε τη δυνατότητα εκχώρησης μονάδων του ΕΟΤ σε ιδιώτες μέχρι 99 χρόνια), η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ προωθεί τώρα την ιδιωτικοποίηση της ίδιας της διαδικασίας του ξεπουλήματος

Ακόμα και την υπόθεση του ξεπουλήματος της, ανυπολόγιστης αξίας, δημόσιας περιουσίας του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού (ΕΟΤ) αναθέτει η κυβέρνηση σε ιδιώτες, με ένα σχέδιο νόμου που προβλέπει τη δημιουργία Ανώνυμης Εταιρίας, που θα αναλάβει να υλοποιήσει τις κυβερνητικές εξαγγελίες περί "αξιοποίησης μέσω ιδιωτικοποίησης". Σύμφωνα με το περιεχόμενο του σχεδίου νόμου, που κατατέθηκε πρόσφατα και ήδη άρχισε να συζητείται στη Βουλή, στην εταιρία αυτή περιέρχεται ολόκληρη η περιουσία του Οργανισμού. Από εκτάσεις μοναδικού φυσικού κάλλους μέχρι την τελευταία μονάδα, εκτός - κυριολεκτικά - από τις... καρέκλες των υπαλλήλων που θα απομείνουν στον ΕΟΤ και τις εγκαταστάσεις του συγκροτήματος της Πάρνηθας, η "ρύθμιση" των οποίων θα γίνει με ξεχωριστή νομοθετική ρύθμιση αργότερα.

Εργο της ΑΕ είναι η "διοίκηση, διαχείριση και αξιοποίηση της περιουσίας και των επιχειρηματικών μονάδων του ΕΟΤ", και όπως είχε διευκρινίσει η υπουργός Ανάπτυξης ένα χρόνο πριν, όταν παρουσίαζε το υπό κατάρτιση τότε σχέδιο νόμου, "όταν λέμε αξιοποίηση εννοούμε ιδίως μέσω πώλησης"! Ιδιώτες, λοιπόν, θα αναλάβουν το ξεπούλημα σε... ιδιώτες, έτσι ώστε να γίνουν όλα κατά τα σχέδια και τα συμφέροντά τους χωρίς το παραμικρό εμπόδιο.

Ετσι, μετά το νόμο - "μπουλντόζα" για την περιουσία του Οργανισμού, που ψήφισε η ΝΔ το καλοκαίρι του 1993 (με το οποίο προβλεπόταν η εκχώρηση μέχρι 99 χρόνια των μονάδων σε ιδιώτες και τότε το ΠΑΣΟΚ διερρήγνυε τα ιμάτιά του για το ξεπούλημα), σήμερα το ΠΑΣΟΚ, ως κυβέρνηση, προχωράει ένα βήμα πιο πέρα. Ιδιωτικοποιεί - με νόμο - και την ίδια τη διαδικασία του ξεπουλήματος.

Ειδικότερα, στην ΑΕ με την επωνυμία "Ανώνυμη Εταιρία Αξιοποίησης Περιουσίας ΕΟΤ", με διάρκεια τριάντα χρόνων, και με μετοχικό κεφάλαιο 200 εκατ. δρχ. κατανεμημένο σε 40 ονομαστικές μετοχές, ονομαστικής αξίας 5 εκατ. δρχ., δίνεται η απόλυτη ελευθερία "για την επίτευξη του σκοπού της να ασκεί οποιαδήποτε πράξη ή δραστηριότητα". "Ιδίως", μάλιστα, διευκρινίζεται στο σχέδιο νόμου, "με το να διαθέτει τα περιουσιακά στοιχεία και τις επιχειρηματικές μονάδες με πώληση ή ανταλλαγή αυτών και να αποκτά κινητά και ακίνητα, καθώς και επιχειρήσεις με αγορά, ανταλλαγή ή απαλλοτρίωση" ακόμα και στο όνομά της.

Επίσης, μεταξύ άλλων, με το "να εκμεταλλεύεται τα δικαιώματα της πνευματικής και βιομηχανικής ιδιοκτησίας, της τεχνογνωσίας και τα λοιπά δικαιώματα ή προϊόντα του ΕΟΤ". Ολα τα παραπάνω, βεβαίως, η εκμετάλλευση είτε από ιδιώτες της εταιρίας αυτής, είτε από εκείνους στους οποίους θα εκχωρηθεί το χρυσωρυχείο του ΕΟΤ, θα γίνουν... "χάριν του δημοσίου συμφέροντος κατά τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας"!

Οι πόροι της εταιρίας αυτής θα είναι, εκτός από την αμοιβή για την καλή της δουλιά, "δωρεές, κληρονομιές και κληροδοσίες προς την ίδια", τόκοι από την κατάθεση του μετοχικού της κεφαλαίου και των εσόδων της και τα ποσά που προβλέπονται κάθε χρόνο από τον κρατικό προϋπολογισμό και τον προϋπολογισμό δημοσίων επενδύσεων, που προορίζονται για τις μονάδες και τα περιουσιακά στοιχεία του ΕΟΤ, τα έσοδα από την ιδιωτικοποίηση, την εκμίσθωση, τη διαχείριση και την εν γένει διαχείριση των περιουσιακών στοιχείων και επιχειρηματικών μονάδων του ΕΟΤ. Το δε ύψος της αμοιβής της εταιρίας καθορίζεται με απόφαση του ΔΣ του ΕΟΤ είτε ως ποσοστό επί των εισπράξεων ή των κερδών ή εν γένει των εσόδων των επιχειρηματικών μονάδων, είτε κατ' αποκοπή για κάθε "υπηρεσία" που παρέχει.

Οσο για τις υπηρεσίες του ΕΟΤ, αυτές τίθενται στην υπηρεσία της ΑΕ, ενώ, μόλις υπογραφεί η εκχώρηση των δικαιωμάτων εκμετάλλευσης της περιουσίας του ΕΟΤ από την εταιρία καταργούνται "αυτοδίκαια" η Γ Τεχνική Διεύθυνση, ΙΓ Περιουσίας και ΙΔ Εκμετάλλευσης.

Τέλος, για τους εργαζόμενους, που απασχολούνται στις υπό κατάργηση Διευθύνσεις, προβλέπεται ότι περνάνε στα χέρια της ΑΕ με σχέσεις εργασίας "ιδιωτικού δικαίου" και με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τα δικαιώματά τους. Οι εργαζόμενοι στην κεντρική υπηρεσία του ΕΟΤ που έχουν συμπληρώσει τρία χρόνια παραμένουν στον ΕΟΤ, εφόσον το ζητήσουν οι ίδιοι, ενώ αδιευκρίνιστο παραμένει τι θα γίνει με τους υπαλλήλους που έχουν λιγότερο από τρία χρόνια υπηρεσίας.

Μελίνα ΖΙΑΓΚΟΥ


Σενάρια "σφαγιασμού" των προνοιακών επιδομάτων

Γενική εφαρμογή της πολιτικής συμπίεσης των λαϊκών εισοδημάτων, με τη μείωση ή και την πλήρη κατάργηση των προνοιακών επιδομάτων και άλλων οικονομικών ενισχύσεων που δίνουν ορισμένα ασφαλιστικά ταμεία ή το δημόσιο, ετοιμάζει η κυβέρνηση, με κριτήριο το εισόδημα, που κατατάσσει τους εργαζόμενους σε "έχοντες και κατέχοντες"

Χρονοδιάγραμμα για τον σφαγιασμό των προνοιακών παροχών και άλλων οικονομικών ενισχύσεων - επιδοτήσεων - επιχορηγήσεων, στους δικαιούχους (μισθωτούς, συνταξιούχους, αγρότες, άτομα με ειδικές ανάγκες κλπ.), επεξεργάζεται το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης. Οι περικοπές θα αφορούν και πάλι όλους εκείνους, που ο "εκσυγχρονιστής" πρωθυπουργός και η κυβέρνησή του αποκαλούν "έχοντες και κατέχοντες". Με βάση τα κριτήρια του "εκσυγχρονιστικού" ΠΑΣΟΚ, στην κατηγορία των "εχόντων και κατεχόντων" ανήκουν και τα εργαζόμενα νοικοκυριά με μεσαία εισοδήματα, που έχουν - ανάλογα με την οικογενειακή κατάσταση - μέσο ετήσιο οικογενειακό εισόδημα πάνω από ένα όριο.

Το τι σημαίνει και ποιους πλήττει η πολιτική που διακρίνει τους Ελληνες σε "έχοντες και κατέχοντες" - όχι όλους αλλά μόνο τους εργαζόμενους μισθωτούς, συνταξιούχους, τους αγρότες κλπ. - το γνωρίσαμε πρόσφατα με την κατάργηση των φοροαπαλλαγών.

Η όλη επιχείρηση για την παραπέρα συμπίεση των λαϊκών εισοδημάτων - με τις περικοπές των προνοιακών επιδομάτων και άλλων ενισχύσεων - θα δικαιολογηθεί με πρόσχημα την εξασφάλιση του εισιτηρίου ένταξης της Ελλάδας στην ΟΝΕ το 2001 και θα συνοδευτεί με κάποιες εξαγγελίες για μικροενισχύσεις τύπου ΕΚΑΣ στις συντάξεις πείνας, στα επιδόματα ανεργίας κλπ. Και η πολιτική αυτή, που χωρίζει τους πολίτες με κάλπικα και όχι πραγματικά κριτήρια σε "έχοντες και κατέχοντες", δεν αποτελεί εφεύρεση της κυβέρνησης Σημίτη. Την ίδια πολιτική - που στο παρελθόν έβαζε χέρι στα λαϊκά εισοδήματα με το διαχωρισμό των εργαζομένων σε "προνομιούχους" και "μη προνομιούχους" - εφαρμόζουν όλες οι κυβερνήσεις της Ευρωπαϊκής Ενωσης, με μικροπαραλλαγές. Για παράδειγμα, η"αριστερή" κυβέρνηση της Ιταλίας τη βάφτισε την πολιτική περικοπών των προνοιακών και άλλων επιδομάτων, προς τους εργαζόμενους και τα πλατιά λαϊκά στρώματα, σαν "πλουτόμετρο".

Σύμφωνα με πληροφορίες, με βάση τα σχέδια που επεξεργάζεται το οικονομικό επιτελείο, στο στόχαστρο της κυβερνητικής πολιτικής βρίσκονται:

  • Οι φοροαπαλλαγές των τόκων στεγαστικών δανείων.
  • Οι επιδοτήσεις επιτοκίων στεγαστικών δανείων, για απόκτηση πρώτης κατοικίας, που δίνει το δημόσιο για το μισό της διάρκειας αποπληρωμής του δανείου.
  • Οι επιδοτήσεις και ενισχύσεις, που χορηγεί ο ΟΕΚ σε εργαζόμενους για απόκτηση πρώτης κατοικίας καθώς επίσης και στο ενοίκιο οικίας που πληρώνουν οι εργαζόμενοι.
  • Οι επιδοτήσεις τουριστικών διακοπών, με κουπόνια του ΕΟΤ.
  • Οι επιδοτήσεις εισιτηρίων για τα θέατρα, κινηματογράφους καθώς και για εκδρομές, αγορά βιβλίων κλπ., που δίνει το δημόσιο σε διάφορες κατηγορίες εργαζομένων και συνταξιούχων.
  • Τα διάφορα προνοιακά επιδόματα (για παιδικούς σταθμούς, κατασκηνώσεις, λουτροθεραπεία κλπ.) που δίνουν τα ασφαλιστικά ταμεία.
  • Τα επιδόματα τυφλών, κωφών και άλλων αναπήρων, που σήμερα δίνονται από το δημόσιο, μέσω διαφόρων φορέων του δημοσίου.
  • Οι επιδοτήσεις, για αγορές γυαλιών κλπ. που δίνουν τα ασφαλιστικά ταμεία.
Κοινωνική πολιτική με... ξένα κόλλυβα

Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης έχει καταγράψει προ πολλού τα προνοιακά και άλλα επιδόματα που χορηγούνται σήμερα, ποιοι και κάτω από ποιες προϋποθέσεις είναι δικαιούχοι, το συνολικό κόστος αυτών των επιδομάτων για τον κρατικό προϋπολογισμό κλπ. Ο λεπτομερής κατάλογος με τα διάφορα προνοιακά επιδόματα, τις κρατικές ενισχύσεις και τις φοροαπαλλαγές - που δεν θίχτηκαν από τα μέχρι σήμερα "εκσυγχρονιστικά" μέτρα - καταρτίστηκε με στόχο τη σταδιακή κατάργησή τους, μέσα στο επόμενο δεκαοκτάμηνο, μέχρι και το έτος 2000.Και ο σφαγιασμός των προνοιακών επιδομάτων και άλλων ενισχύσεων και παροχών που δίνονται από τον κρατικό προϋπολογισμό, θα προβληθεί από την κυβέρνηση σαν ένα μέτρο δικαιότερης αναδιανομής των εισοδημάτων και ενίσχυσης του "κοινωνικού προσώπου του ΠΑΣΟΚ". Οταν τεθεί σε εφαρμογή το χρονοδιάγραμμα για τον σφαγιασμό αυτών των επιδομάτων και προνοιακών παροχών, η κυβέρνηση θα προβάλλει την κλασική δικαιολογία ότι θίγει τους "έχοντες και κατέχοντες" για να ευνοήσει τους οικονομικά αδύνατους.

Τα σενάρια για όλα αυτά τα επιδόματα, τις ενισχύσεις και επιχορηγήσεις, είναι πολλά.

Ενα από τα σενάρια αυτά, προβλέπει τη συνέχιση της χορήγησής τους μόνο σε όσους έχουν μικρό οικογενειακό εισόδημα και θεωρούνται "μη έχοντες και μη κατέχοντες".

Ενα δεύτερο σενάριο προβλέπει την εφαρμογή κλίμακας ελάχιστου οικογενειακού εισοδήματος, που θα χορηγείται το 100% των προνοιακών επιδομάτων.Δηλαδή, όσο το οικογενειακό εισόδημα υπερβαίνει το ελάχιστο όριο της κλίμακας, τόσο θα μειώνονται τα επιδόματα. Ετσι, θα φτάνει κάποια στιγμή, που ο δικαιούχος προνοιακών επιδομάτων και άλλων παροχών, θα χάνει εντελώς το δικαίωμα να εισπράττει αυτά τα επιδόματα, επειδή το οικογενειακό του εισόδημα θα ανήκει στην κατηγορία των "εχόντων και κατεχόντων"...

Στη μέση ή στο τέλος αυτής της πορείας, βρίσκεται το κουτσούρεμα των συντάξεων, του εφάπαξ που δίνει το δημόσιο και άλλαασφαλτικά ταμεία, στους ασφαλισμένους τους, των δώρων Πάσχα και Χριστουγέννων, του επιδόματος αδείας, τοκετού κλπ.

Προς το παρόν, η κυβέρνηση συγκεντρώνει εισηγήσεις και εναλλακτικά σενάρια, γύρω από τη διαδικασία και το χρονοδιάγραμμα κατάργησης των προνοιακών επιδομάτων και άλλων ενισχύσεων.Παράλληλα, επεξεργάζεται την επιχειρηματολογία που θα επικαλεστεί για να δικαιολογήσει την κατάργηση αυτών των επιδομάτων, ώστε να περιορίσει στο ελάχιστο τις αντιδράσεις των θιγομένων. Η βασική επιχειρηματολογία, που επικρατεί αυτή τη στιγμή από εκείνους που ασχολούνται με τη δέσμη μέτρων κατάργησης ή περιορισμού των προνοιακών δαπανών του κράτους, κινείται στο εξής τρίπτυχο:

Πρώτον, με τον περιορισμό αυτών των δαπανών, συμβάλλουμε στη μείωση των κρατικών ελλειμμάτων και άρα στην "εξυγίανση" και στο "νοικοκύρεμα" των δημόσιων οικονομικών, στην πορεία για μια "ισχυρή Ελλάδα".

Δεύτερον, με τη μείωση αυτών των δαπανών, προωθούμε το "λιγότερο κράτος" και άρα συμβάλλουμε στην εκπλήρωση του "εθνικού στόχου" που είναι η ένταξη της Ελλάδας στην ΟΝΕ το 2001.

Τρίτον, και το πιο σημαντικό, λένε οι θιασώτες της πολιτικής σφαγιασμού των παραπάνω κρατικών δαπανών, είναι ότι η δραστική μείωση των προνοιακών επιδομάτων, γίνεται χωρίς να θίγουμε το "κοινωνικό πρόσωπο του ΠΑΣΟΚ", καθώς οι περικοπές θα πλήξουν τους "έχοντες και κατέχοντες" για να ενισχυθούν οι"μη έχοντες και μη αντέχοντες"...

Το σίγουρο είναι, πως η εφαρμογή στην πράξη των συγκεκριμένων σχεδίων από την κυβέρνηση των εκσυγχρονιστών του κ. Σημίτη, θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από το αν θα βρει ή όχι την απαιτούμενη αντίσταση από τους εργαζόμενους και τα πλατιά λαϊκά στρώματα, που σήμερα είναι δικαιούχοι και εισπράττουν τα συγκεκριμένα επιδόματα.

Λάμπρος ΤΟΚΑΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ