ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 2 Αυγούστου 1998
Σελ. /40
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΟΙ ΕΚΛΟΓΕΣ ΤΟΥ "ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ"
Κρίσιμες αλλαγές στην εκλογική διαδικασία

Για την επαρχία, έχουν, ήδη, κωδικοποιηθεί σαν οι εκλογές του "Καποδίστρια" και η κόντρα, σε ένα βαθμό, θα έχει και τέτοια χαρακτηριστικά. Το αποτέλεσμα θα καταγράψει και την εκφρασμένη ήδη με άλλους τρόπους αντίδραση των κοινοτήτων στην αναγκαστική κατάργησή τους. Και έτσι να μην ήταν όμως, το ίδιο το γεγονός ότι η κυβέρνηση έχει δώσει σ' αυτές τις εκλογές χαρακτήρα δημοψηφίσματος για την έγκριση του συνόλου της πολιτικής της, κάνει καθαρό πως καμία ψήφος για την καταδίκη αυτής της πολιτικής δεν πρέπει να χαθεί, πολύ περισσότερο, δεν πρέπει να χαθεί εξαιτίας νομικοτεχνικών προβλημάτων.

Τέτοιος κίνδυνος υπάρχει και μόνο από το γεγονός ότι ο νέος εκλογικός χάρτης οδήγησε αναγκαστικά και σε αλλαγές στην εκλογική διαδικασία. Οι γνώστες αυτής της διαδικασίας βεβαιώνουν πως και μόνη η βιασύνη, με την οποία επιβλήθηκε το σχέδιο των αναγκαστικών συνενώσεων κοινοτήτων, δημιουργεί πολλά προβλήματα. Το γεγονός είναι ότι η σχετική εγκύκλιος για την εκλογική διαδικασία στη νέα πραγματικότητα πέρασε από σαράντα κύματα μέχρι να πάρει έγκριση ως τελικό κείμενο. Οπως επίσης γεγονός είναι ότι η αρμόδια διεύθυνση του υπουργείου ακόμα προσπαθεί να μπαλώσει τρύπες στα διάφορα νομικά κενά που υπάρχουν στη σχετική νομοθεσία.

Ο "Ρ", σε μια προσπάθεια να αποσαφηνιστεί όσο το δυνατόν καλύτερα ηεγκύκλιος του υπουργείου Εσωτερικών για την εκλογική διαδικασία, παρουσιάζει σήμερα μια σειρά νομοτεχνικές οδηγίες που επεξεργάστηκε το Τμήμα Τοπικής Αυτοδιοίκησης και Περιβάλλοντος της ΚΕ του ΚΚΕ, έτσι ώστε η εκλογική μάχη να δοθεί με όσο το δυνατόν περισσότερα εφόδια και βέβαια τις λιγότερες απώλειες.

Επικεντρώνουμε την αναφορά κύρια στις αλλαγές που προκύπτουν από τον "Καποδίστρια".

Οι νέες υποδιαιρέσεις

Ενα από τα σημεία που χρειάζονται προσοχή είναι ο ορισμός των νέων υποδιαιρέσεων, όπως προκύπτουν από τον "Καποδίστρια".

Σύμφωνα με το άρθρο 2 παρ. 10 του ν. 2539/97, η εδαφική περιφέρεια κάθε καταργούμενου ΟΤΑ και κάθε προσαρτώμενου συνοικισμού αποτελεί υποδιαίρεση της ενιαίας εδαφικής περιφέρειας και προσδιορίζεται με τον όρο "Δημοτικό ή Κοινοτικό Διαμέρισμα" και περιλαμβάνει και τον πληθυσμό του καταργούμενου ΟΤΑ.

Στο σημείο αυτό, πρέπει να εξηγηθεί ότι: Δημοτικά διαμερίσματα, στα οποία θα εφαρμοστούν οι διατάξεις για την εκλογή και λειτουργία των τοπικών συμβουλίων, είναι και οι πρώην Δήμοι και Κοινότητες που αποτέλεσαν ένα Δήμο που δημιουργήθηκε από τη συνένωσή τους με παλαιότερους νόμους (1416/84 και 1622/82), ανεξάρτητα από το αν αυτός ο δήμος διατηρείται χωρίς μεταβολή ή συνενώνεται με άλλους δήμους ή κοινότητες.

Παραδείγματα:

α) Εστω δήμος που δεν έχει καμία μεταβολή με το νόμο 2539/97 και έχει προέλθει από συνένωση δύο (2) δήμων και έξι (6) κοινοτήτων. Οι 2 δήμοι και οι 6 κοινότητες είναι διαμερίσματα και θα εφαρμοστούν οι διατάξεις για τα τοπικά συμβούλια.

β) Εστω ότι ο παραπάνω δήμος καταργείται και συνενώνεται με άλλες 10 κοινότητες. Τότε οι 2 πρώην δήμοι, οι 6 παλιές κοινότητες, αλλά και οι 10 συνενούμενες αποτελούν και οι 18 δημοτικά διαμερίσματα.

Ο τρόπος υπολογισμού των διαμερισμάτων είναι κρίσιμος, γιατί καθορίζει των αριθμό των υποψηφίων και επηρεάζει τον αριθμό του δημοτικού συμβουλίου.Αριθμός μελών συμβουλίων

Στους δήμους που δεν έχουν καμία μεταβολή με τον 2539/97 και στις 2 κοινότητες που έγιναν δήμοι, ο αριθμός των συμβούλων καθορίζεται από τον πληθυσμό τους με βάση την απογραφή του '91.

Δηλαδή: Μέχρι 5.000 κατοίκους 11 μέλη, μέχρι 10.000 κατοίκους 15 μέλη, μέχρι 30.000 κατοίκους 19 μέλη, μέχρι 60.000 κατοίκους 25 μέλη, μέχρι 100.000 κατοίκους 31 μέλη, μέχρι 150.000 κατοίκους 35 μέλη, μέχρι 500.000 κατοίκους 39 μέλη και από 500.000 και πάνω 41 μέλη δημοτικού συμβουλίου. Στον αριθμό αυτό δεν περιλαμβάνεται ο δήμαρχος.

Στους δήμους που προέρχονται από συνένωση, ο αριθμός του δημοτικού συμβουλίου καθορίζεται από τον αριθμό των μελών, με βάση τον πληθυσμό συν τον αριθμό των δημοτικών διαμερισμάτων που έχουν πληθυσμό πάνω από 300 κατοίκους.

Στη γενική αυτή ρύθμιση προστίθεται:

α) Αν η έδρα του νέου δήμου έχει πληθυσμό πάνω από 1.000 κατοίκους τότε δεν έχει τοπικό συμβούλιο και δεν υπολογίζεται γι' αυτήν πρόσθετο μέλος.

β) Αν ο αριθμός που προκύπτει είναι άρτιος προσθέτουμε μία μονάδα για να γίνει περιττός.

γ) Στους δήμους που είναι πρωτεύουσες νομών, εάν προκύψει αριθμός μελών δημοτικού συμβουλίου μικρότερος του 19, προσαυξάνεται για να γίνει 19.

Στο σημείο αυτό, χρειάζεται να προσεχτεί ότι: Αν απαιτηθεί να γίνει αυτή η αύξηση των μελών του ΔΣ, τότε αυξάνεται και ο απαιτούμενος ελάχιστος αριθμός υποψηφίων στο γενικό ψηφοδέλτιο.

Στα Τοπικά Συμβούλια

Ο αριθμός των μελών τους είναι: 7 για διαμερίσματα με πληθυσμό 1.500 κατοίκους και άνω. 5 για πληθυσμό 300 μέχρι 1.499 κατοίκους και 3 για πληθυσμό μέχρι 299 κατοίκους.

Υπενθυμίζεται ότι: Οι πρόεδροι των 5μελών και 7μελών τοπικών συμβουλίων είναι και μέλη του δημοτικού συμβουλίου. Είναι και δημοτικοί σύμβουλοι και εκλέγονται για όλη τη δημοτική περίοδο από το σύνολο των εκλογέων του οικείου δημοτικού διαμερίσματος. Οι πρόεδροι των 3μελών τοπικών συμβουλίων είναι και δημαρχιακοί πάρεδροι.

Οι πάρεδροι

Πάρεδροι εκλέγονται μόνο στις κοινότητες που συνενώθηκαν και σε κάθε συνοικισμό που προσαρτήθηκε για να αποτελέσουν μια νέα κοινότητα. Στην έδρα της κοινότητας που προήλθε από συνένωση δεν εκλέγεται πάρεδρος.

Διευκρινίζεται πως οι πάρεδροι που προβλέπονται από τον "Καποδίστρια" δεν έχουν καμία σχέση με τους παρέδρους που πρόβλεπαν τα άρθρα 157 - 168 του ΠΔ 410/95 και οι οποίοι καταργούνται στο τέλος αυτού του χρόνου.

Υποψηφιότητες

Τρία ζητήματα:

Κανένας δεν μπορεί να είναι υποψήφιος αν δε μετέχει σε συνδυασμό.

Κανένας δεν μπορεί να μετέχει σε περισσότερους από έναν συνδυασμούς.

Κανένας δεν μπορεί να είναι ταυτόχρονα υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος και υποψήφιο μέλος τοπικού συμβουλίου.

Ειδική προσοχή χρειάζονται τα ζητήματα που αφορούν τις υποψηφιότητες για τα μέλη των τοπικών συμβουλίων.

Η εκλογή του προέδρου και των μελών του τοπικού συμβουλίου γίνεται κατά συνδυασμούς. Και εδώ ισχύει ότι δεν επιτρέπονται υποψηφιότητες εκτός συνδυασμού. Επίσης δεν επιτρέπεται να καταρτίζονται οι συνδυασμοί μόνο για το κάθε δημοτικό διαμέρισμα, δηλαδή για κάθε έναν τοπικό συμβούλιο χωριστά.

Στο δήμο που προέρχεται από συνένωση ΟΤΑ, οι υποψήφιοι για τα τοπικά συμβούλια περιλαμβάνονται στους συνδυασμούς των υποψηφίων δημάρχων και δημοτικών συμβούλων.

Κάθε συνδυασμός υποψηφίου δημάρχου και δημοτικών συμβούλων περιλαμβάνει και υποψήφιους για όλα τα τοπικά συμβούλια του δήμου.

Νομιμοποίηση

Η δήλωση του συνδυασμού δεν είναι απαράδεκτη από το Πρωτοδικείο.

α) Αν περιλαμβάνονται σ' αυτήν υποψήφιοι τοπικοί σύμβουλοι τουλάχιστον για το 30% του συνόλου των επταμελών και των πενταμελών τοπικών συμβουλίων του δήμου αθροιστικά (δηλαδή, αθροίζονται τα 5μελή και 7μελή και σ' αυτό το άθροισμα υπολογίζεται το 30%) και για το 30% των τριμελών τοπικών συμβουλίων του δήμου.

β) Αν οι υποψήφιοι τοπικοί σύμβουλοι για κάθε ένα επταμελές τοπικό συμβούλιο δεν είναι λιγότεροι από τέσσερις και για κάθε ένα πενταμελές ή τριμελές τοπικό συμβούλιο δεν είναι λιγότεροι από τρεις.

Προσοχή χρειάζεται και στο θέμα των ψηφοδελτίων στους δήμους που προέρχονται από συνένωση ΟΤΑ και έχουν τοπικά συμβούλια.

Τα ψηφοδέλτια καταρτίζονται σύμφωνα με τις ισχύουσες από το ΠΔ 410/95 διατάξεις και τις τροποποιήσεις των νόμων 2623/98 και 2539/97.

Το ψηφοδέλτιο του συνδυασμού του υποψηφίου δημάρχου και των δημοτικών συμβούλων είναι κοινό με το ψηφοδέλτιο για την εκλογή των μελών των τοπικών συμβουλίων. Ομως, κάθε συνδυασμός εκτυπώνει ιδιαίτερο ψηφοδέλτιο για κάθε ένα δημοτικό διαμέρισμα, δηλαδή για κάθε ένα τοπικό συμβούλιο.

Σημειώνεται ότι αν ο εκλογέας χρησιμοποιήσει ψηφοδέλτιο άλλου τοπικού συμβουλίου, αυτό το ψηφοδέλτιο δε λαμβάνεται υπόψη για την εκλογή των μελών του τοπικού συμβουλίου, είναι όμως έγκυρο για το συνδυασμό του υποψηφίου δημάρχου (άρθρο 5, παρ. 9 του ν. 2539/97).

Οι εκλογές και ο ΣΥΝ

Με ύφος προσποιητά θριαμβικό, αλλά κατά βάθος ελαφρώς ένοχο και μειονεκτικό, οι εκπρόσωποι του ΣΥΝ ανακοίνωσαν, πριν από μέρες, ότι στις φετινές δημοτικές και νομαρχιακές εκλογές πραγματοποιήθηκε μικρότερης έκτασης συνεργασία του ΣΥΝ με το ΠΑΣΟΚ, απ' ό,τι στις αντίστοιχες εκλογές του 1994... Στο ίδιο μήκος κύματος, κινήθηκαν και πολλά δημοσιεύματα εφημερίδων, που πρόβαλαν ανάλογα το ζήτημα, ως να είναι κάτι που σημαίνει πολλά.

Ηθελαν, προφανώς, να τονίσουν αυτό που στα λόγια υπογραμμίζουν και ορισμένα από τα στελέχη του ΣΥΝ, ότι, δηλαδή, το κόμμα τους δεν είναι διαθέσιμο στις επιδιώξεις του ΠΑΣΟΚ...

Την ίδια στιγμή, ωστόσο, αφήνουν αναπάντητα μια σειρά ερωτήματα, που εξ αντικειμένου προκύπτουν, σχετικά με την εν λόγω συνεργασία που πραγματοποίησαν με το ΠΑΣΟΚ σε δήμους και νομαρχίες.

Ερώτημα 1ο: Επί τέσσερα χρόνια, συνεργάστηκαν (το ΠΑΣΟΚ με τον ΣΥΝ) σε πολλούς χώρους, νομούς και δημαρχίες. Ποιος είναι ο απολογισμός που κάνουν γι' αυτές τις συνεργασίες; Ησαν θετικές ή όχι;

Το ερώτημα τίθεται, επειδή είναι γνωστό ότι οι νομάρχες και οι δήμαρχοι που ανήκουν στο ΠΑΣΟΚ στήριξαν με όλες τις δυνάμεις τους την κυβερνητική πολιτική. Την εφάρμοσαν με ζήλο. Το ίδιο και στην ΚΕΔΚΕ.

Το ίδιο, όμως, έκαναν και οι συνεργαζόμενοι μαζί τους, οι του ΣΥΝ. Τα μόνα πράγματα που απαίτησαν, ήταν θεσούλες και ΕΟΚικά προγράμματα.

Ερώτημα 2ο: Ομως, την κυβερνητική πολιτική οι του ΠΑΣΟΚ δεν τη στήριξαν, όπως είναι φυσικό, μόνο εκεί που συνεργάζονται με τον ΣΥΝ, αλλά κι εκεί που δε συνεργάζονται.

Επομένως, ποιοι λόγοι ώθησαν τον ΣΥΝ να μη συνεργαστεί με το ΠΑΣΟΚ ευρύτερα ή και παντού;

Ερώτημα 3ο: Οι εκπρόσωποι του ΣΥΝ δηλώνουν ότι στις εκλογές του Οκτώβρη πρέπει να ενισχυθούν οι συνδυασμοί που στηρίζει ο ΣΥΝ, ώστε να δοθεί ένα μάθημα στην κυβέρνηση!

Ποιοι από τους συνδυασμούς, που στηρίζει ο ΣΥΝ, πρέπει να ενισχυθούν; Εκείνοι που πηγαίνει μαζί με το ΠΑΣΟΚ; Εκείνοι που πηγαίνει χωριστά από το ΠΑΣΟΚ; Η όλοι;

Προφανώς, όλοι. Αν, όμως, ενισχυθούν οι συνδυασμοί όπου ο ΣΥΝ συνεργάζεται με το ΠΑΣΟΚ, τότε τι είδους μάθημα θα δοθεί στην κυβέρνηση, αφού η ενίσχυση θα πηγαίνει στο κυβερνητικό ψηφοδέλτιο;

* * *

Αυτή την τακτική οι εκπρόσωποι του ΣΥΝ την ονομάζουν ευέλικτη! Υποτιμούν, έτσι, τη νοημοσύνη του κόσμου, ο οποίος είναι σε θέση να καταλάβει, πού βρίσκεται ο ελιγμός και πού η υποκρισία.

Φυσικά, το θέμα δεν είναι, αν ένα κόμμα συνεργάζεται με κάποιο άλλο. Το θέμα με το ΣΥΝ είναι ότι συνεργάζεται με το ΠΑΣΟΚ, αφήνοντας στο απυρόβλητο την κυβερνητική πολιτική.

Κι αν δεν τα βρήκε με το ΠΑΣΟΚ παντού, αυτό έχει να κάνει με δύο λόγους: Ο ένας είναι ότι τα χάλασαν στα παζάρια για τις καρέκλες. Αν το ΠΑΣΟΚ εξασφάλιζε στο ΣΥΝ περισσότερους δημάρχους και νομάρχες, η συνεργασία τους θα είχε προχωρήσει και εκεί. Απόδειξη γι' αυτό αποτελεί το γεγονός ότι τα προγράμματα των συνδυασμών που στηρίζουν ο ΣΥΝ και το ΠΑΣΟΚ - και εκεί που δε συνεργάζονται - δεν έχουν ουσιώδεις διαφορές μεταξύ τους...

Ο άλλος λόγος, που ο ΣΥΝ δεν προχώρησε σε περισσότερες (ή και σχεδόν παντού) συνεργασίες με το ΠΑΣΟΚ, είναι ότι υπολογίζει το ΚΚΕ.Η ύπαρξη, η δράση και η απήχηση της πολιτικής του ΚΚΕ, η ικανότητά του να συσπειρώνει ευρύτερες δυνάμεις, η πλατιά και ενωτική πολιτική του - και στη μάχη των δημοτικών εκλογών - είναι βασικός παράγοντας, που ο ΣΥΝ δεν μπορεί να αγνοήσει. Υπολογίζει τις μεγάλες πολιτικές συνέπειες, που θα έχει σε βάρος του, αν...

Από την άλλη, όμως, έχει και την πολιτική του, που στοχεύει στη δημιουργία των προϋποθέσεων (!), για να γίνει και στην Ελλάδα κυβέρνηση τύπου Γαλλίας και Ιταλίας...

Ετσι, σπεύδει να τις δημιουργήσει, συνεργαζόμενος με το ΠΑΣΟΚ ή συζητώντας για την Κεντροαριστερά (ΟΠΕΚ, Δίκτυο, Πολιτεία), έχει, όμως, και το νου του να μην το παρακάνει...

Πάντως, η ουσία είναι ότι ο ΣΥΝ, είτε έτσι είτε αλλιώς, στηρίζει, όσο του επιτρέπουν οι δυνάμεις του, την κυβερνητική πολιτική. Στρέφεται κατά της κυβέρνησης και της ηγεσίας του ΠΑΣΟΚ, όχι, όμως, και κατά της πολιτικής της. Σε μια στιγμή μάλιστα, που η κυβερνητική πολιτική πρέπει να καταδικαστεί αποφασιστικά στις εκλογές του Οκτώβρη...

Είναι αυτός ένας βασικός λόγος, που πρέπει και τα ψηφοδέλτια που στηρίζει ο ΣΥΝ, να καταψηφιστούν.

Μ.

Χρήσιμες ημερομηνίες

Οι παραιτήσεις υπαλλήλων ΟΤΑ, για να θέσουν υποψηφιότητα στο δήμο που υπηρετούν, πρέπει να γίνουν το αργότερο μέχρι την 10η Αυγούστου.

Οι μεταδημοτεύσεις γίνονται από την 1η Αυγούστου μέχρι την προηγούμενη της κατάθεσης των συνδυασμών, το αργότερο μέχρι 19 Σεπτέμβρη.

Η κατάθεση συνδυασμών πρέπει να γίνει 20 μέρες πριν τις εκλογές, δηλαδή το αργότερο στις 20 Σεπτέμβρη.

Η ανακήρυξη των συνδυασμών γίνεται από το δικαστήριο δεκαπέντε μέρες πριν από την ψηφοφορία, δηλαδή την 25η Σεπτέμβρη.

Τα ψηφοδέλτια παραδίδονται από τους συνδυασμούς το αργότερο οχτώ μέρες πριν τις εκλογές, δηλαδή στις 2 Οκτώβρη.

Ψηφοφορία

Οι εκλογείς που θα ψηφίσουν σε εκλογικό τμήμα της πρώην κοινότητάς τους που έχει συσταθεί τοπικό συμβούλιο, θα λάβουν από την Εφορευτική Επιτροπή το ψηφοδέλτιο του δήμου, στο οποίο θα αναγράφονται στο επάνω μέρος τα ονόματα του υποψηφίου δημάρχου και των υποψηφίων δημοτικών συμβούλων και στο κάτω μέρος θα αναγράφεται το όνομα του τοπικού συμβουλίου (πρώην κοινότητάς τους) και κάτω από αυτό τα ονόματα των υποψηφίων μελών του τοπικού συμβουλίου.

Οι εκλογείς αυτοί μπορούν να βάλουν μέχρι 2 σταυρούς στους υποψηφίους δημοτικούς συμβούλους και μέχρι έναν (1) σταυρό στους τοπικούς συμβούλους.

Οι εκλογείς που θα ψηφίσουν στα εκλογικά τμήματα του δημοτικού διαμερίσματος του οικισμού της έδρας του νέου δήμου στο οποίο δεν έχει συσταθεί τοπικό συμβούλιο, επειδή ο πληθυσμός είναι άνω των 1.000 κατοίκων, θα λάβουν μόνο το βασικό - γενικό ψηφοδέλτιο κάθε συνδυασμού (χωρίς τοπικό συμβούλιο) και θα ψηφίσουν μόνο δημοτικούς συμβούλους.

Δικαίωμα ψήφου

Παραμένουν σε ισχύ όλες οι προηγούμενες διατάξεις.

Το νεότερο στοιχείο είναι το δικαίωμα ψήφου πολιτών άλλων κρατών της ΕΕ που κατοικούν στην Ελλάδα. Αυτοί θα πρέπει να έχουν υποβάλει δικαιολογητικά και να έχουν γραφεί στους εκλογικούς καταλόγους (ΠΔ 133/97).

Μεταδημοτεύσεις

Προσοχή στο γεγονός ότι τα νέα δημοτολόγια θα ισχύουν από την 1/1/99. Αρα οι εγγραφές θα γίνουν στα παλιά δημοτολόγια.

Εκλογιμότητα

Δεν μπορούν να εκλεγούν στο νέο δήμο οι υπάλληλοι των ΟΤΑ που συνενώνονται.

Σοβαρό κώλυμα (επαγγελματικό, όχι εκλογιμότητας) υπάρχει για τους εκπαιδευτικούς.

Στο άρθρο 2 παρ. 14 του νόμου 2621/98 ορίζεται ότι:

"Εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που κατέχουν θέση αιρετού εκπροσώπου οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης α' και β' βαθμού δεν μπορούν ταυτόχρονα να επιλέγονται σε θέσεις προϊσταμένων διευθύνσεων και γραφείων σχολικών συμβούλων και διευθυντών σχολείων. Εάν είναι ήδη προϊστάμενοι διευθύνσεων και γραφείων, σχολικοί σύμβουλοι και διευθυντές σχολείων και εκλεγούν εκπρόσωποι οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης α' και β' βαθμού απαλλάσσονται αυτοδικαίως από τις ανωτέρω θέσεις μετά την ανάληψη των καθηκόντων τους ως αιρετών εκπροσώπων των οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης".

Η πραγματικότητα που διαμορφώνει ο "Καποδίστριας" είναι η παρακάτω:

Μετά την ψήφιση του νόμου 2539/97 υπάρχουν 900 δήμοι και 133 κοινότητες.

Από τους 900 δήμους οι 747 προήλθαν από συνένωση άλλων δήμων και κοινοτήτων. Οι 151 παρέμειναν χωρίς καμία μεταβολή. Οι 2 από την αναγνώριση κοινοτήτων σε δήμους.

Από τις 133 κοινότητες οι 22 προήλθαν από συνένωση άλλων κοινοτήτων και οι 111 παρέμειναν χωρίς μεταβολή.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ